Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 16 nov 2019, 22:45
Zou men dit bevindelijk noemen? En ook echt verstaan?
Zojuist opgetekend uit een preek van een toch wel onverdacvht bevindelijk prediker. Maar ik vrees dat men dit niet meer wenst... Hoop dat het anders is...
In dat voorgaande hoofsstuk zijn ze het middel geweest voor een man die veertig jaren lam was geweest. Die man hebben ze zo dood geschat, en gezegd, ja zo gaat die man dood he, die is lam geboren, heeft een beetje lam geleefd en straks sterft hij lam. Maar wacht eens… Maar in de hemel is Raad, welke de Raad des Vredes genoemd wordt. En daar is het Boek van het oneindige geheugen Gods, en dáár stond die lamme zijn naam in! Die kón niet sterven zonder genezing! En hij kón niet sterven zonder bekering! Want dan zou de Raad Gods gestorven zijn zonder vrucht! Dat kan toch niet he! Gelukkig niet, nee! Nu moogt ge mogelijk nog denken: man, omdat er een verkiezing is kan het nog! Want als ik daar in mag staan is vrije genade, maar dan zou God genade verheerlijken in mijn leven voordat ik het leven verlaat. Je hoeft tegen de verkiezing niets te hebben hoor. Nee, dat is de predestinatieleer, waarboven staat: Het Welbehagen des Drie-enigen! Vader, Zoon en Heilige Geest.
En dan worden ze vervolgd door de Joodse Raad, door de kerkvorsten. Door de mensen die het wisten, door mensen die het hadden! Daar heb je altijd de ellende mee, altijd de ellende mee! Daar is niet meer ellende dan door hun wetenschap voor henzelf en voor een ander.
Wie heeft Hem gekruist? Wie heeft van Hem gezegd: U bent Beëlzebul, de overste der duivelen? Die tollenaar niet hoor! En die zondaar van Lukas 7 ook niet. Nee, het is altijd weer de godsdienst die de hel aan het branden houdt. Tot die mens er zelf in valt, en dan is het te laat. Daarom kunnen we niets beter verliezen dan onze godsdiesnt, en de schuld ervoor in de plaats. Dan heb je wat te doen. Want zonder schuld is de hemel op slot en de hel ook. Een mens verstaat het maar niet he? Ach, hij is zo blind als een mol.
En ze nemen hen in bewaring. Waarom? Hebben ze de staat beledigd? Hebben ze Mozes beledigd? Hebben ze Abraham beledigd? Nee. En toch was die Joodse Raad zo vergramd over de genezing van een verlamd mens worden we gerechtelijk onderzocht, zei Petrus. Maar door wat macht heb je dat dan gedaan? En in Wiens Naam? Hadden ze nu maar gezegd: Ja, dat hebben we in onze eigen naam gedaan, nou ja, toe dan maar! Nee, nee, dat hebben we gedaan in de naam van Mozes. Oh, dat is mooi, heb je in de naam van Mozes die man genezen, dat is prachtig! En ja dat was het ook niet, maar we hebben hem in de naam de duivel genezen. Nou ja dat is ook niet zo erg als hij maar beter is. Dat is ook niet erg, als je maar beter bent. Als de duivel je van je pijn afhelpt is goed, wat zegt dat vandaag!? Als je er maar af bent! Dat is toch de orde vandaag.
Maar wat zegt Petrus? Het zij u bekend, Joodse mannen, de God Abrahams en de God Jakobs, Die heeft Zijn heilig Kind Jezus opgewekt, Die gij vermoord hebt! Die gij gedood hebt! Die gij uitgeworpen hebt. Wat voor u een Misbaksel was, daar heeft God dat wonder door gedaan! Daar heb je nu de vrucht des Heiligen Geestes. Om als het antwoord aan de vijand te zeggen: Dat hebt u gedaan! En dan niks terugtrekken. U voelt wel, wat een ontzaglijke vrijmoedigheid die Petrus en Johannes gehad hebben.
Zojuist opgetekend uit een preek van een toch wel onverdacvht bevindelijk prediker. Maar ik vrees dat men dit niet meer wenst... Hoop dat het anders is...
In dat voorgaande hoofsstuk zijn ze het middel geweest voor een man die veertig jaren lam was geweest. Die man hebben ze zo dood geschat, en gezegd, ja zo gaat die man dood he, die is lam geboren, heeft een beetje lam geleefd en straks sterft hij lam. Maar wacht eens… Maar in de hemel is Raad, welke de Raad des Vredes genoemd wordt. En daar is het Boek van het oneindige geheugen Gods, en dáár stond die lamme zijn naam in! Die kón niet sterven zonder genezing! En hij kón niet sterven zonder bekering! Want dan zou de Raad Gods gestorven zijn zonder vrucht! Dat kan toch niet he! Gelukkig niet, nee! Nu moogt ge mogelijk nog denken: man, omdat er een verkiezing is kan het nog! Want als ik daar in mag staan is vrije genade, maar dan zou God genade verheerlijken in mijn leven voordat ik het leven verlaat. Je hoeft tegen de verkiezing niets te hebben hoor. Nee, dat is de predestinatieleer, waarboven staat: Het Welbehagen des Drie-enigen! Vader, Zoon en Heilige Geest.
En dan worden ze vervolgd door de Joodse Raad, door de kerkvorsten. Door de mensen die het wisten, door mensen die het hadden! Daar heb je altijd de ellende mee, altijd de ellende mee! Daar is niet meer ellende dan door hun wetenschap voor henzelf en voor een ander.
Wie heeft Hem gekruist? Wie heeft van Hem gezegd: U bent Beëlzebul, de overste der duivelen? Die tollenaar niet hoor! En die zondaar van Lukas 7 ook niet. Nee, het is altijd weer de godsdienst die de hel aan het branden houdt. Tot die mens er zelf in valt, en dan is het te laat. Daarom kunnen we niets beter verliezen dan onze godsdiesnt, en de schuld ervoor in de plaats. Dan heb je wat te doen. Want zonder schuld is de hemel op slot en de hel ook. Een mens verstaat het maar niet he? Ach, hij is zo blind als een mol.
En ze nemen hen in bewaring. Waarom? Hebben ze de staat beledigd? Hebben ze Mozes beledigd? Hebben ze Abraham beledigd? Nee. En toch was die Joodse Raad zo vergramd over de genezing van een verlamd mens worden we gerechtelijk onderzocht, zei Petrus. Maar door wat macht heb je dat dan gedaan? En in Wiens Naam? Hadden ze nu maar gezegd: Ja, dat hebben we in onze eigen naam gedaan, nou ja, toe dan maar! Nee, nee, dat hebben we gedaan in de naam van Mozes. Oh, dat is mooi, heb je in de naam van Mozes die man genezen, dat is prachtig! En ja dat was het ook niet, maar we hebben hem in de naam de duivel genezen. Nou ja dat is ook niet zo erg als hij maar beter is. Dat is ook niet erg, als je maar beter bent. Als de duivel je van je pijn afhelpt is goed, wat zegt dat vandaag!? Als je er maar af bent! Dat is toch de orde vandaag.
Maar wat zegt Petrus? Het zij u bekend, Joodse mannen, de God Abrahams en de God Jakobs, Die heeft Zijn heilig Kind Jezus opgewekt, Die gij vermoord hebt! Die gij gedood hebt! Die gij uitgeworpen hebt. Wat voor u een Misbaksel was, daar heeft God dat wonder door gedaan! Daar heb je nu de vrucht des Heiligen Geestes. Om als het antwoord aan de vijand te zeggen: Dat hebt u gedaan! En dan niks terugtrekken. U voelt wel, wat een ontzaglijke vrijmoedigheid die Petrus en Johannes gehad hebben.