Wat doen we vandaag?

Terri

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Terri »

Dodo schreef:
DDD schreef:Zijn jullie niet geïnteresseerd in vrienden van vrienden en familie dan? Voor mij is een verjaardag het enige moment dat ik iets hoor over de verhouding van vrienden en familie tot hun vrienden vanuit het perspectief van de 'andere kant'. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik de vrienden en familie van goede vrienden pas bij hun begrafenis tegenkom. Wat moet je dan tegen elkaar zeggen?

Ik vind sowieso dat als je een feestje geeft, ter gelegenheid van wat dan ook, dat niet je eigen plezier in het middelpunt hoeft te staan.

Ik vind het eigenlijk wel reden voor een apart draadje.
Op een famlieverjaardag is het negen van de tien keer zo vol dat je alleen je buren spreekt, en verder niemand. Ook niet de gastheer/vrouw waarvan meestal een van beiden de jarige is. Dan is er ook nog het probleem van het introvert zijn, waardoor zo'n kamer vol roezemoezende mensen al snel moeilijk te verdragen is.
Een handjevol mensen om een vuurkorf klinkt fantastisch.
Ik denk dat het een groot verschil maakt of je een gezin hebt, uitgevlogen inmiddels wellicht, met aangetrouwde kinders en kleinkinderen, of dat je dat niet hebt.
Als ik alleengaande zou zijn, zou ik het heel anders aankleden, maar nu heb ik voldoende aan m'n gezin en enkele intimi.
Moet er wel bij vermeld worden dat we beide geen ouders meer hebben en dat de meeste familie ver weg woont en zo'n reis niet ziet zitten.
We hebben nog wel geprobeerd dat anders in te vullen met een uitnodiging voor een maaltijd op een andere keer, maar ook daar was weinig animo voor en ja...helaas, je groeit dan uit elkaar.
Tom

Bericht door Tom »

Jantje schreef: Hier in Zeeland is het de gewoonste zaak van de wereld om verjaardagen te vieren van kinderen, jongeren, mensen in de kracht van het leven, middelbaren van leeftijd en stokoude grijsaards. Vooral die laatste groep laat het niet zomaar afweten.
Snap dat je spreekt vanuit je eigen standplaatsgebondenheid. Maar spreek dan niet over "hier in Zeeland"....
Wij vieren namelijk al jaren geen familieverjaardagen meer en in onze omgeving ook niet. In onze gezindte gaat die ontwikkeling wel minder snel. Ik mis de kring-verjaardagen echt niet. Het scheelt zoveel gedoe. We hebben wel een jaarlijkse neven-nichtendag voor de kids en als broers/zussen spreken we gezamelijk een zaterdagmiddag af zo'n vier maal in het jaar. En Jantje, die broers en zussen zijn allemaal reformatorische Zeeuwen....
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat ondankbaar. Waarom zou je geen verjaardag vieren? :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Wat ondankbaar. Waarom zou je geen verjaardag vieren? :bobo
Aanhangers van het Wachttoren Genootschap zouden het volgende zeggen:

In de bijbel komen geen leden van Gods volk voor die hun verjaardagen vierden. De 2 verjaardagen die in de bijbel voorkomen, zijn van heidenen, en lopen niet positief af (Genesis 40:20-​22; Markus 6:​21-​29).

(ik heb er zelf geen principiele bezwaren tegen, alleen het feit dat ik persoonlijk niet van massale verjaardagen houd)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Je begint wel heel veel op DDD te lijken tegenwoordig, heeft hij je account gehackt? :De

Ik begrijp niet zo goed waarom het per definitie ondankbaar is als je je verjaardag niet viert. Het vieren van een feest zegt niets over de dankbaarheid. Iemand kan God oprecht danken voor elke nieuwe dag die hij ontvangen heeft en dan op zijn verjaardag in het gebed extra stil staan bij het feit dat hij een jaar ouder is geworden, zonder dat hij een feest geeft. Er zijn ook genoeg mensen die wel een uitgebreid verjaardagsfeest vieren zonder dat ze God dankbaar zijn voor een nieuw levensjaar.
Ik zie het verband dus niet en vraag me dan ook sterk af of dat verband wel bestaat.
Tom

Bericht door Tom »

Oneerlijke reactie!! Wij zijn Gode maar al te goed dankbaar. Wij vieren het ook wel met het eigen gezin en de aanhang (maar niet in een kring maar bijv. uit eten of bbq) maar niet met alle van verre staanden want daar houden we niet van. Prima als je daar wel van houdt dan moet je het zeker doen. Maar... wat is er aan onze aanpak ondankbaar?!
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Zijn jullie niet geïnteresseerd in vrienden van vrienden en familie dan? Voor mij is een verjaardag het enige moment dat ik iets hoor over de verhouding van vrienden en familie tot hun vrienden vanuit het perspectief van de 'andere kant'. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik de vrienden en familie van goede vrienden pas bij hun begrafenis tegenkom. Wat moet je dan tegen elkaar zeggen?

Ik vind sowieso dat als je een feestje geeft, ter gelegenheid van wat dan ook, dat niet je eigen plezier in het middelpunt hoeft te staan.

Ik vind het eigenlijk wel reden voor een apart draadje.
Ik ken bijna niemand van mijn leeftijd die zijn/haar verjaardag houdt. Ik vind 4 kinderverjaardagen met 4 kinderfeestjes genoeg in het jaar.

Ik krijg ook niet vaak een uitnodiging voor een verjaardag. Heb zelf het idee dat dat meer van
' vroeger' is.
Ik zit mijn ogen uit te wrijven en verbaas me hier zeer over.

Hier in Zeeland is het de gewoonste zaak van de wereld om verjaardagen te vieren van kinderen, jongeren, mensen in de kracht van het leven, middelbaren van leeftijd en stokoude grijsaards. Vooral die laatste groep laat het niet zomaar afweten.

Ik ben zeer verwonderd over jouw verjaardagsgewoonten. Ik kan er met mijn pet niet bij, werkelijk waar niet.
Nou Jantje, gezien de reacties is mijn standpunt toch minder vreemd dan je dacht ;)
Mara

Bericht door Mara »

Zit dankbaarheid in het gegeven dat je je als gastvrouw de hele dag de blaren op je hielen loopt?
En de dag ervoor en de dag erna.
Ik ben zo blij dat ik daar vanaf ben, ik was veel te moe en gestresst om dankbaar te zijn toen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Wij vieren onze verjaardagen ook niet traditioneel, zelf ben ik snel overprikkeld en ga dan steeds harder praten, een van mijn kinderen is slechthorend en hoort niets als er geroezemoes is, wij kiezen ervoor dat we wel naar de kleinkinderen op de dag zelf gaan, maar met de jarige en echtgenoot gaan we een keer per jaar, rond hun verjaardagen iets met elkaar doen, de natuur in en erger koffiedrinken ofzo.
En net als Mara schrijft, de jarige loopt zichzelf voorbij, dankbaar zijn kun je ook zonder visite
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tom schreef:
Jantje schreef: Hier in Zeeland is het de gewoonste zaak van de wereld om verjaardagen te vieren van kinderen, jongeren, mensen in de kracht van het leven, middelbaren van leeftijd en stokoude grijsaards. Vooral die laatste groep laat het niet zomaar afweten.
Snap dat je spreekt vanuit je eigen standplaatsgebondenheid. Maar spreek dan niet over "hier in Zeeland"....
Wij vieren namelijk al jaren geen familieverjaardagen meer en in onze omgeving ook niet. In onze gezindte gaat die ontwikkeling wel minder snel. Ik mis de kring-verjaardagen echt niet. Het scheelt zoveel gedoe. We hebben wel een jaarlijkse neven-nichtendag voor de kids en als broers/zussen spreken we gezamelijk een zaterdagmiddag af zo'n vier maal in het jaar. En Jantje, die broers en zussen zijn allemaal reformatorische Zeeuwen....
Nou, 'hier in Zeeland' gebeurt dat zeer massaal nog.
DDD

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
Je begint wel heel veel op DDD te lijken tegenwoordig, heeft hij je account gehackt? :De

Ik begrijp niet zo goed waarom het per definitie ondankbaar is als je je verjaardag niet viert. Het vieren van een feest zegt niets over de dankbaarheid. Iemand kan God oprecht danken voor elke nieuwe dag die hij ontvangen heeft en dan op zijn verjaardag in het gebed extra stil staan bij het feit dat hij een jaar ouder is geworden, zonder dat hij een feest geeft. Er zijn ook genoeg mensen die wel een uitgebreid verjaardagsfeest vieren zonder dat ze God dankbaar zijn voor een nieuw levensjaar.
Ik zie het verband dus niet en vraag me dan ook sterk af of dat verband wel bestaat.
O, daar ben ik het wel mee eens. Oprechte dankbaarheid kan vele vormen aannemen. Maar goed, bij kerkdiensten beweren we ook niet dat het alleen om het hart gaat. Het is goed als dankbaarheid ook een publieke gestalte krijgt. Dat neemt niet weg dat er over de erediensten wel, en over verjaardagen géén goddelijk gebod is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Tom schreef:
Zeeuwen houden van roddelen ?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Aanhangers van het Wachttoren Genootschap zouden het volgende zeggen:

In de bijbel komen geen leden van Gods volk voor die hun verjaardagen vierden. De 2 verjaardagen die in de bijbel voorkomen, zijn van heidenen, en lopen niet positief af (Genesis 40:20-​22; Markus 6:​21-​29).

(ik heb er zelf geen principiele bezwaren tegen, alleen het feit dat ik persoonlijk niet van massale verjaardagen houd)
Ik dacht dat er andere redenen waren. https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen ... jaardagen/.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Tom schreef:
Zeeuwen houden van roddelen ?
Zit jij toevallig aan de vrijmibo?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zit dankbaarheid in het gegeven dat je je als gastvrouw de hele dag de blaren op je hielen loopt?
En de dag ervoor en de dag erna.
Ik ben zo blij dat ik daar vanaf ben, ik was veel te moe en gestresst om dankbaar te zijn toen.
Nou, misschien dat het ook kan zonder als gastvrouw op deze wijze rond te lopen? Wij vieren in de familie al vrij lang een soort van lopend buffet. Alles op tafel en iedereen mag pakken. Dan kun je er zelf ook van genieten.
Plaats reactie