Luther was toch de eerste reformator?Henk J schreef: ↑28 nov 2023, 10:59 Daarnaast zijn er ook wel voorbeelden van piëtisten die niet gereformeerd waren. En gereformeerden die niet echt piëtist zijn. Dus die term geeft gewoon een bepaalde stroming weer waar je vooral de nadere Reformatoren en de Puriteinen mee kunt duiden, maar ook Calvijn. Luther wordt lastiger want in hoeverre is Luther gereformeerd?
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Luther was onze hervormer. De reformatie kwam later pas. En de nadere reformatie nog weer later 

De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
-
Al eerder waren er hervormers. John Knox, Johannes Hus, enz.
- Niet meer zo actief -
Knox was niet eerder dan Luther en Calvijn. Wycliffe en Hus wel (Johannes/John was trouwens een populaire naam onder hervormers

Luther was wel de eerste die volop gebruik kon maken van de boekdrukkunst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Was inderdaad met Wycliffe in de war...
- Niet meer zo actief -
Ben ook overtuigd van het bestaansrecht van die naamgeving. Voel me er ook betrokken bij enigszins.
Noem het wat mij betreft 'oudvaders' of 'gereformeerden'. We hoeven ook de oude naam 'gereformeerd' niet prijs te geven. En als je dan denkt dat Luther daar niet binnen valt, noem het dan de bevindelijken. Want Luther was wel degelijk bevindelijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Omdat ik rondom de verschijning ervan een oordeel had over het uitgeven van (auto)biografiën van predikanten, ben ik aan het lezen gegaan in "Een vreemdeling en bijwoner" over het leven van ds. P. Blok.
Oww... ik dacht je gaat hier plaatsen dat je aan het boek 'HyperDordt' begonnen bent

Wat mij betreft niet "ook", want ik vind Hyperdordt bij voorbaat niet aan te raden ;-).
Het boek over ds. Blok is echt voor de liefhebbers van ds. Blok en de bevindelijke stroming binnen de gezindte waar hij zeker vertegenwoordiger van was. Het leest en bekijkt voor geïnteresseerde GG-leden en bijvoorbeels GBS-geinteresseerden op zich lekker weg. Ik zou het typeren als vooral een heel gemoedelijk boek. Een monumentje dat het midden houdt tussen een herinneringen-/vriendenbundel en een soort fotoalbum. Qua interviews en beschouwingen is er sprake van weinig kwaliteit. Gesprekken met vrienden/broeders van ds. Blok lijken integraal van a tot z in het boek opgenomen, waardoor er ook veel te lezen is dat niets te maken heeft met ds. Blok. Het geheel is onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de biografieën die dhr. Kranendonk schrijft.
Ik heb enige tijd geleden het bekende boek van John Bunyan herlezen. Het boek is ook als luisterboek te beluisteren via YouTube.
Dit is heel handig, omdat mijn ogen snel zijn achteruitgegaan en een voorlezer kan dan heel goed zijn.
Ik zat bij het lezen en luisteren wel eens te denken. Zegt dit boek van Bunyan ons nog wat? Als we zo de berichtjes hier lezen, moeten we soms wel denken dat we ver van de weg gaan die Bunyan ging.
Ook om te herlezen, en goed te lezen, en jezelf te toetsen, kan dit heel nuttig zijn. We weten wel dat God met ieder een aparte weg gaat, maar hier komen toch de prakticale punten die je zal herkennen duidelijk naar voren. Ik hoop niet dat ook dit boek, dat tot zoveel zegen is geweest in de afgelopen eeuwen nu minder gekend wordt. Daarom wenst ik het ook van harte aan te bevelen.
https://www.youtube.com/watch?v=-lUBoxlCZiY&t=12052s
PS Ook een ander boek van John Bunyan "De heilige oorlog" is als luisterboek via YouTube te beluisteren.
Dit is heel handig, omdat mijn ogen snel zijn achteruitgegaan en een voorlezer kan dan heel goed zijn.
Ik zat bij het lezen en luisteren wel eens te denken. Zegt dit boek van Bunyan ons nog wat? Als we zo de berichtjes hier lezen, moeten we soms wel denken dat we ver van de weg gaan die Bunyan ging.
Ook om te herlezen, en goed te lezen, en jezelf te toetsen, kan dit heel nuttig zijn. We weten wel dat God met ieder een aparte weg gaat, maar hier komen toch de prakticale punten die je zal herkennen duidelijk naar voren. Ik hoop niet dat ook dit boek, dat tot zoveel zegen is geweest in de afgelopen eeuwen nu minder gekend wordt. Daarom wenst ik het ook van harte aan te bevelen.
https://www.youtube.com/watch?v=-lUBoxlCZiY&t=12052s
PS Ook een ander boek van John Bunyan "De heilige oorlog" is als luisterboek via YouTube te beluisteren.
Dia, fijn dat je ook zo toegang hebt tot die boeken ook al zijn je ogen achteruit gegaan. Lijkt me trouwens niet makkelijk voor je. Sterkte daarmee.
Op de zondagmiddagen lezen wij nu de kinderen voor uit een hervertelde versie van "de Christenreis". Hij is al in het Engels voor kinderen naverteld en toen naar het Nederlands vertaald.
Maar het is en blijft een indrukwekkend boek. De grote nood van het pak op de rug, de grote genade van het verliezen van het pak bij het kruis, maar tegelijk het confronterende van het in slaap vallen, het bang zijn voor de leeuwen, de enorme strijd met Apollyon. Ook na het kruis volgt nog een lange weg...
Maar het is en blijft een indrukwekkend boek. De grote nood van het pak op de rug, de grote genade van het verliezen van het pak bij het kruis, maar tegelijk het confronterende van het in slaap vallen, het bang zijn voor de leeuwen, de enorme strijd met Apollyon. Ook na het kruis volgt nog een lange weg...
- Niet meer zo actief -
Als ik zo om me heen zie lijkt het wel of niemand die strijd op leven en dood meer kent, en of ik niemand meer ken met dat zware pak. De mensen lijken een gemakkelijker weg te hebben gevonden. Zien we dat ook? Niemand is ook nog bang, zo het lijkt, want ze hebben allemaal Jezus als hun beste Vriend. Hoe zouden ze daar dan toch aangekomen zijn? Ik weet het niet...