Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
De ziekenhuisopnames op de Veluwe zijn naar rato van het aantal inwoners niet hoger dan in andere gebieden van het land, eerder zelfs iets lager.
- J.C. Philpot
Op zich is het denk ik niet verkeerd dat men wat immuniteit opbouwt in de kerken, aangezien daar minder gevaccineerd zal worden. Mits de kwetsbaren thuisblijven en de contacten beperken uiteraard.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Op Krimpen schudden ze de boel ook lekker op.
De gemeente Krimpen aan den IJssel doet een dringend beroep op de kerken om digitale diensten te houden in plaats van fysieke bijeenkomsten. "Neem uw verantwoordelijkheid, alstublieft", schrijft het gemeentebestuur vrijdag in een brief aan de Krimpense kerken en kerkgangers.
De Mieraskerk lijkt het voorbeeld van de Sionkerk op Urk te willen volgen. Die liet eerder deze week ook weten alle leden weer te verwelkomen. De kerk aan de Nachtegaalstraat in Krimpen biedt plaats aan 1631 mensen. Zondag zijn er twee diensten van de Oud Gereformeerde Gemeente, om 10:00 uur en 18:30 uur. Over een beperking van het aantal kerkgangers spreekt het kerkbestuur niet in de uitnodiging voor die dag.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/205068/D ... delijkheid
De gemeente Krimpen aan den IJssel doet een dringend beroep op de kerken om digitale diensten te houden in plaats van fysieke bijeenkomsten. "Neem uw verantwoordelijkheid, alstublieft", schrijft het gemeentebestuur vrijdag in een brief aan de Krimpense kerken en kerkgangers.
De Mieraskerk lijkt het voorbeeld van de Sionkerk op Urk te willen volgen. Die liet eerder deze week ook weten alle leden weer te verwelkomen. De kerk aan de Nachtegaalstraat in Krimpen biedt plaats aan 1631 mensen. Zondag zijn er twee diensten van de Oud Gereformeerde Gemeente, om 10:00 uur en 18:30 uur. Over een beperking van het aantal kerkgangers spreekt het kerkbestuur niet in de uitnodiging voor die dag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Onderstaand overgenomen van de website van de kerk, zoals het er daar aan toe gaat gebeurt het bij ons ook. Prima geregeld.Mara schreef:Op Krimpen schudden ze de boel ook lekker op.
''Welkom
Hartelijk welkom op de website van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Krimpen aan den IJssel. U vindt hier de preken gehouden in onze gemeente op zondagen, weekdiensten en christelijke feestdagen.
De kerkenraad benadrukt dat de predicaties niet ter vervanging zijn van de kerkdiensten. Onze vaderen drongen aan op het onderhouden van de kerkdienst. De dag des Heeren moet als Gods dag afgezonderd worden. We moeten naarstig opgaan naar Gods huis. Ons hele leven dient erop gericht te zijn om de eeuwige sabbat in dit leven aan te vangen.
De volgende maatregelen dienen bij het bijwonen van de Eredienst in acht genomen te worden.
Let alstublieft op de anderhalve meterregel;
Houd de onderling aanbevolen afstand bij het verlaten van de kerk;
De galerij vertrekt op aanwijzing van de kosters. Dit zal geschieden als het middenschip ‘beneden’ leeg is;
Het middenschip verlaat op gebruikelijke wijze aan weerszijde de bank en loopt naar achteren;
De beide zijbeuken verlaten de banken richting de buitenmuur en lopen naar voren en verlaten de kerk via de uitgangen aan weerszijde van de kansel;
Vanzelfsprekend blijft u en het hele gezin bij klachten thuis, als u of één van uw huisgenoten getest wordt of in afwachting bent van een test. Let ook op bij verkoudheid e.d.;
Volg in de kerk zoveel mogelijk de instructies van de koster en de hulpdiensten. Zij wijzen u een plek. Wij vragen u dan ook om die plek in te nemen. Er is nagedacht over de spreiding van de aanwezigen door de kerkruimte.
Tijdens de Eredienst moet er voldoende ventilatie aanwezig is. Hierdoor zullen er diverse ramen van het kerkgebouw open staan. De consequentie hiervan is dat het aanzienlijk kouder zal zijn in de kerk. We verzoeken u om desgewenst warme(re) kleding aan te trekken;
Hebreeën 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. (Namelijk in de christelijke vergaderingen, die tot het gehoor van Gods Woord, gemeenschappelijke gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn.)
‘Wat gebiedt God in het vierde gebod? Eerstelijk dat de kerkdienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag tot de gemeente Gods naarstiglijk kome om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen, en de armen Christelijken handreiking te doen ……..’
(HC vr. 103)
De kerkdienst is een door God ingesteld ambt, om de Gemeente te onderrichten over God en Zijn wil, op grond van Gods Woord, dat door de profeten en apostelen is nagelaten en om de Sacramenten te bedienen volgens God instelling. Daarom bestaat de kerkdienst uit twee stukken, namelijk uit het prediken van Gods Woord en uit het zuiver bedienen van de Sacramenten. De redenen waarom God de kerkdienst heeft ingesteld, zijn de volgende:
1. Om Gods eer, want God wil onder het menselijk geslacht niet alleen persoonlijk door een ieder, maar ook openlijk door de stem der gehele gemeente in dit leven geprezen en aangeroepen zijn (Ps. 68:27). 2. Opdat ze een instrument of middel zou zijn, waardoor de mensen tot God bekeerd worden (Ef. 4:11). 3. Opdat God Zichzelf zou voegen naar onze zwakheid, door de mensen door middel van mensen te onderrichten. 4. Opdat Hij Zijn liefde jegens de mensen zou tonen, (daarin) dat het Hem om de mensen te maken tot dienaars van het aller voortreffelijkste werk en van de dienst der verzoening, welke Gods Zoon ook Zelf bediend heeft (2 Kor. 5:16). 5. Opdat de gemeente in deze wereld zichtbaar en bekend zou zijn en opdat de verworpenen zich niet hebben te verontschuldigen.
(Het Schatboek, Zacharius Ursinus)''
Laatst gewijzigd door pierre27 op 27 mar 2021, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Heel goed. Ziet er naar uit dat ze een goed corona-protocol hebben.
Mee eens, gezien de handhaving in de meeste kerken is de kerk de beste plek om te zijn, juist nu!!Tiberius schreef:Heel goed. Ziet er naar uit dat ze een goed corona-protocol hebben.
-
- Verbannen
Precies. En gezien het fieldlab-experiment, wat aan de avond van deze dag geschieden zal, begrijp ik ze op Urk en in Krimpen volledig.pierre27 schreef:Mee eens, gezien de handhaving in de meeste kerken is de kerk de beste plek om te zijn, juist nu!!Tiberius schreef:Heel goed. Ziet er naar uit dat ze een goed corona-protocol hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik vraag me af of dat fieldlab-argument nu wel zo'n goede is, omdat daarvoor een aantal voorwaarden geldt, waar de kerk niet aan zal voldoen.
In Urk hebben ze dat ook genoemd, maar dat was m.i. niet zo verstandig, omdat dat een beetje klok-klepel-verhaal is.
Zorg als kerk dat je een goed corona-protocol hebt, en leef dat na. Publiceer dat desnoods op de website.
In Urk hebben ze dat ook genoemd, maar dat was m.i. niet zo verstandig, omdat dat een beetje klok-klepel-verhaal is.
Zorg als kerk dat je een goed corona-protocol hebt, en leef dat na. Publiceer dat desnoods op de website.
Dat zijn twee zaken die niet met elkaar te vergelijken zijn. In de fieldlabs worden mensen voor- en achteraf getest.Jantje schreef: Precies. En gezien het fieldlab-experiment, wat aan de avond van deze dag geschieden zal, begrijp ik ze op Urk en in Krimpen volledig.
Waar ik me enorm over verbaas de laatste tijd is de ophef rondom de Christelijke godsdienst. Dominees, scholen en kerken, ze komen allemaal op een negatieve manier in het nieuws.
Ik verbaas me er over. De seculiere pers buitelt over de Christelijke gemeenschap. En de Christelijke gemeenschap zelf? In plaats dat ze de geestelijke wapenrusting aandoen worden er verwijten heen en weer geslingerd.
In het NRC wordt het jaarverslag van het Gomarus college geciteerd: „De grootste bedreiging voor de identiteit van de Gomarus komt niet van buitenaf, maar van binnenuit.”
Geldt dit ook niet voor de gehele zuil? Doen wij daar allemaal niet aan mee? Het lijkt wel of de liefde weg is.
Ik hoop van ganse harte dat we als Christelijke gezindte, welk kerkverband of stroming we ook zijn, met de liefde van Christus voor elkaar mogen bidden en als broeders en zusters elkaar in liefde mogen verdragen. De liefde van Christus is toch vele malen meer als de smaad en de hoon van de wereld?
En zullen we op Refoforum, als voorbeeld naar de buitenwereld, elkaar ook proberen lief te hebben in Christus?
Ik verbaas me er over. De seculiere pers buitelt over de Christelijke gemeenschap. En de Christelijke gemeenschap zelf? In plaats dat ze de geestelijke wapenrusting aandoen worden er verwijten heen en weer geslingerd.
In het NRC wordt het jaarverslag van het Gomarus college geciteerd: „De grootste bedreiging voor de identiteit van de Gomarus komt niet van buitenaf, maar van binnenuit.”
Geldt dit ook niet voor de gehele zuil? Doen wij daar allemaal niet aan mee? Het lijkt wel of de liefde weg is.
Ik hoop van ganse harte dat we als Christelijke gezindte, welk kerkverband of stroming we ook zijn, met de liefde van Christus voor elkaar mogen bidden en als broeders en zusters elkaar in liefde mogen verdragen. De liefde van Christus is toch vele malen meer als de smaad en de hoon van de wereld?
En zullen we op Refoforum, als voorbeeld naar de buitenwereld, elkaar ook proberen lief te hebben in Christus?
En moeten daarna nog in quarantaine verblijven!Ambtenaar schreef:Dat zijn twee zaken die niet met elkaar te vergelijken zijn. In de fieldlabs worden mensen voor- en achteraf getest.Jantje schreef: Precies. En gezien het fieldlab-experiment, wat aan de avond van deze dag geschieden zal, begrijp ik ze op Urk en in Krimpen volledig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zo met je eens hoopvol!Hoopvol schreef:Waar ik me enorm over verbaas de laatste tijd is de ophef rondom de Christelijke godsdienst. Dominees, scholen en kerken, ze komen allemaal op een negatieve manier in het nieuws.
Iedereen heeft wellicht een eigen idee of mening over de maatregelen, maar ondanks dat kan er toch warmte en liefde onder elkaar zijn en verdedigen we onze mening niet met superlatieven en steek-onder-water schrijfsels?
Maar misschien komt het wel omdat we ten diepste allemaal toch wel onzeker/angstig zijn over wat er gaande is......vooral ( als het goed is) wat heeft het mij te zeggen? Voor mij iig een enorme worsteling en zoek ik begrip bij degenen die dit herkennen.
Èèn van hart en ziel, riepen zij tot de Heere in hun angsten, nood en pijn. Regelmatig lees ik dit in de psalmen, dus herkenning? ja, iig in de psalmen. Ik hoef me niet flinker voor te doen, ik mag met deze ongekende wereldwijde crisis vluchten tot de enige echte Schuilplaats.
En mijns inziens past dan nederigheid, onderwerping en bukken onder deze slaande hand.
Een mooie toelichting op de website van de OGGiN Krimpen. Heel netjes.
@Hoopvol:
Het zou goed zijn als christenen eens wat kritischer naar zichzelf keken. De discipelen vroegen aan de paasmaaltijd allemaal of zij misschien de boosdoener waren. Gemopper over kritische zelfreflectie is het andere uiterste. Waarbij ik óók vind dat de liefde voorop moet staan. Maar de liefde kan ook heel duidelijk zijn. Liefde is niet hetzelfde als lievigheid.
@Hoopvol:
Het zou goed zijn als christenen eens wat kritischer naar zichzelf keken. De discipelen vroegen aan de paasmaaltijd allemaal of zij misschien de boosdoener waren. Gemopper over kritische zelfreflectie is het andere uiterste. Waarbij ik óók vind dat de liefde voorop moet staan. Maar de liefde kan ook heel duidelijk zijn. Liefde is niet hetzelfde als lievigheid.
Geheel eens met deze woorden DDD!DDD schreef:Een mooie toelichting op de website van de OGGiN Krimpen. Heel netjes.
@Hoopvol:
Daar ben ik het mee eens. Dat christenen kritisch naar zichzelf kijken. Dat betekent dat ik kritisch naar mezelf kijk en dat u kritisch naar uzelf kijkt.DDD schreef:Een mooie toelichting op de website van de OGGiN Krimpen. Heel netjes.
@Hoopvol:
En als je ziet dat je broeder of zuster zich in zonde begeeft dan heb je die in liefde te vermanen volgens de Bijbelse methode.
Maar dat is iets anders dan klokkenluider spelen door de media te gebruiken om eigen gelijk te behalen of vermeende "misstanden" aan te pakken. Dat is ook iets anders, om dichter bij onzelf te blijven, dan ongezouten kritiek te leveren, op een forum, op ambtsdragers, kerken, scholen, gezindte en dergelijke. Deze kritiek is vaak niet liefdevol, of komt niet liefdevol over in ieder geval.