Bedankt voor je liefdevolle toelichting.Luther schreef: Maar het is voor mij toch moeilijk, zo niet onmogelijk om in de Bijbel te lezen dat God een relatie tussen twee mannen of twee vrouwen goedkeurt. Ik heb dat in een eerdere posting al verwoord. En Matth. 19 en Efeze 5 zijn wat mij betreft heel helder. Die lijn mogen we toch wel eerlijk tegen elkaar uitspreken? Hoeveel pijn en kruis dat mogelijk ook met zich meebrengt.
Laat ik duidelijk zijn. Ik zal nooit zeggen dat mensen die een homorelatie in liefde en trouw op grond van de Bijbel niet kunnen goedkeuren, er naast zitten. Wat ik wel vraag is gebed en persoonlijk bijbelonderzoek voordat iemand tot een oordeel komt.
Ik ben blij dat we visies eerlijk tegen elkaar kunnen uitspreken. Ik wil niemand overtuigen. Ik wil best eens een keer de teksten stuk voor stuk nalopen hier.
Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk niet toe ben aan welke relatie dan ook. Ik vind dat elke relatie mij zou belemmeren in mijn omgang met de Heere God. Ik wil in alles zo graag luisteren naar Zijn stem, die deuren opent en deuren sluit. En ja, ik ben vuurbang dat ik Zijn stem verwar met de stem van de boze. En toch kennen de schapen Zijn stem. maar als de schapen te ver bij de Herder vandaan zijn, komt de stem van de Herder vervormd over. Dat ligt niet aan de stem van de Herder, maar aan de afstand die het schaap creëert.
Terug naar homoseksualiteit. Ik geef direct toe dat de Bijbel nergens met enig enthousiasme spreekt over homoseksualiteit. Maar de situatie waarover wij hier spreken, twee gelovige mannen of vrouwen die in liefde en trouw willen samenleven, kom ik nergens in de Bijbel tegen.
Dus ook daar durf ik geen oordeel over te vellen.
Wat mij zo raakt, is het grote aantal jongens en meiden dat afhaakt, omdat in de gemeente de liefdevolle opvang ontbreekt. In mijn eerste gesprek met een predikant over deze zaak zei hij dat er bij hem in de gemeente geen homo's waren. Totdat zijn eigen zoon bekende, homo te zijn. De zaken bij deze predikant (uit de Ger.Gem) zijn toen duidelijk veranderd. Wat hebben we mooie gesprekken gehad, wat hebben we samen gebeden in de pastorie.
Ik word wel verdrietig over de harde woorden die hier soms vallen. Vaak omdat het jezelf niet raakt. Dan lijkt de oplossing zo makkelijk: je blijft gewoon alleen en klaar is kees. Maar de zondige gedachten en begeerten dan, hebben we die niet allemaal, homo en hetero, samen of alleen?
En dan begrijp ik dat het moeilijk is voor ons om geen oordeel te vellen over twee jongens die in liefde en trouw bij elkaar zijn gebracht en een drievoudig snoer hebben gevormd met Hem Die alle onvolkomenheden wil helen. Dan zie ik die twee jongens samen het aangezicht van de Heere zoeken en dan kan ik niet anders dan zwijgen. De enige vraag die dan overblijft, is: "Heb je de Heere Jezus lief"?
Dan wil ik het oordeel aan God overlaten. Ik voel mij goed alleen, omdat het mijn omgang met de Heere veel intensiever maakt. Maar ik sluit niets uit. Ik wil alleen maar volgen in het vertrouwen van Jesaja 55 : 8 en 9.