Stijgende energieprijzen en overige inflatie

merel

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Wat reageer jij vreemd op een vraag die gesteld wordt ter verduidelijking van jouw stelling.
Ik heb netjes ja gezegd op je laatste vraag en vervolgens 'en' als in: er komt vast weer een reactie.
Als je op € 875 per maand energie komt, dan concludeer ik dat je echt heel veel energie verbruikt. Als je dat kunt betalen, prima. Zo niet, dan moeten er echt mogelijkheden zijn daar iets aan te doen.
Nee, jij gaf aan dat iemand ' veel te veel' energie verbruikt en dat verbruik terug moet schroeven. Dat is iets anders dan je nu aangeeft.
'Veel te veel' is subjectief en verbruik terug moeten schroeven is een waardeoordeel.

Mate van verbruik wordt bepaald door inhoud en isolatie van het huis. Dan is het lastig om verbruik terug te schroeven zonder dat ergens in huis schimmel ontstaat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Wat reageer jij vreemd op een vraag die gesteld wordt ter verduidelijking van jouw stelling.
Ik heb netjes ja gezegd op je laatste vraag en vervolgens 'en' als in: er komt vast weer een reactie.
Als je op € 875 per maand energie komt, dan concludeer ik dat je echt heel veel energie verbruikt. Als je dat kunt betalen, prima. Zo niet, dan moeten er echt mogelijkheden zijn daar iets aan te doen.
Nee, jij gaf aan dat iemand ' veel te veel' energie verbruikt en dat verbruik terug moet schroeven. Dat is iets anders dan je nu aangeeft.
'Veel te veel' is subjectief en verbruik terug moeten schroeven is een waardeoordeel.

Mate van verbruik wordt bepaald door inhoud en isolatie van het huis. Dan is het lastig om verbruik terug te schroeven zonder dat ergens in huis schimmel ontstaat.
Ik hoop dat inhoud van het huis ergens in relatie staat tot het inkomen. Maar wellicht ben ik te a-materialistisch of ben te zuinig opgevoegd.
merel

Bericht door merel »

Je valt van de ene one liner in de andere. Nu valt een groter huis samen met hoger inkomen en kan degene het vast wel missen. Daarnaast schaar jij deze mensen in de hoek van ' materialistisch' en ' big spenders'. Dat laatste zeg je niet, maar impliceert jouw laatste zin wel.

Ik ken diverse mensen in een relatief groot huis met goed inkomen waar een voorschot van 1400 er evengoed behoorlijk inhakt. Zij zitten nu ook in 14C te werken. Tel daarnaast de gestegen kosten voor boodschappen en eventueel gestegen kosten kinderopvang erbij op en ook daar is het niet altijd even makkelijk. Ik heb ook collega's die nu minder gaan werken, omdat de kosten te veel stijgen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Je valt van de ene one liner in de andere. Nu valt een groter huis samen met hoger inkomen en kan degene het vast wel missen. Daarnaast schaar jij deze mensen in de hoek van ' materialistisch' en ' big spenders'. Dat laatste zeg je niet, maar impliceert jouw laatste zin wel.

Ik ken diverse mensen in een relatief groot huis met goed inkomen waar een voorschot van 1400 er evengoed behoorlijk inhakt. Zij zitten nu ook in 14C te werken. Tel daarnaast de gestegen kosten voor boodschappen en eventueel gestegen kosten kinderopvang erbij op en ook daar is het niet altijd even makkelijk. Ik heb ook collega's die nu minder gaan werken, omdat de kosten te veel stijgen.
€ 1.400 per maand? Minder werken, omdat de kosten stijgen? Leg die eens uit.

Ik bedoelde hier niet het materialisme mee, maar ik denk wel dat dat in ons land een belangrijk punt is waardoor midden- en hogere inkomens in de problemen komen ja. Wij blijven bv in een rijtjeshuis wonen, met lage energielasten en ook niet overdreven veel ruimte. Bij ons is het, zelfs als we zelf niet stoken, nooit 14 graden. Sommige zaken zijn inderdaad een keuze. Ik merk dat dat voor veel mensen vaak heel vervelend is om te horen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Nee Zeeuw, dat hoeft echt niet zo te zijn. Je zou maar een groot gezin hebben of in een groot, slecht geïsoleerd huis zijn.

De bok = de klos.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Nee Zeeuw, dat hoeft echt niet zo te zijn. Je zou maar een groot gezin hebben of in een groot, slecht geïsoleerd huis zijn.

De bok = de klos.
In het eerste geval hoop ik dat je hulp van mensen/kerk in je omgeving krijgt, wat niet wil zeggen dat er nog steeds geen mogelijkheden tot isoleren/besparen etc zijn. Op veel plaatsen zetten gemeenten acties op tegen energiearmoede bv.
In het 2e geval hoop ik dat het inkomen de grootte wat volgt. Over het algemeen koop je geen groot huis, met weinig inkomen toch?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als je het huis kocht, met een maandlast van 350 voor de energie, en dat is nu opeens 1000 euro geworden, dan heb je onverwacht een gat van 650 euro. Dat is echt fors.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Als je het huis kocht, met een maandlast van 350 voor de energie, en dat is nu opeens 1000 euro geworden, dan heb je onverwacht een gat van 650 euro. Dat is echt fors.
Heel fors. Gelukkig dat het plafond over 9 dagen ingaat. Wellicht dat een aantal pv-panelen een goede optie is.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het plafond helpt dan zeker wat, maar dempt lang niet alles.
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Je valt van de ene one liner in de andere. Nu valt een groter huis samen met hoger inkomen en kan degene het vast wel missen. Daarnaast schaar jij deze mensen in de hoek van ' materialistisch' en ' big spenders'. Dat laatste zeg je niet, maar impliceert jouw laatste zin wel.

Ik bedoelde hier niet het materialisme mee, maar ik denk wel dat dat in ons land een belangrijk punt is waardoor midden- en hogere inkomens in de problemen komen ja. Wij blijven bv in een rijtjeshuis wonen, met lage energielasten en ook niet overdreven veel ruimte. Bij ons is het, zelfs als we zelf niet stoken, nooit 14 graden. Sommige zaken zijn inderdaad een keuze. Ik merk dat dat voor veel mensen vaak heel vervelend is om te horen.
Niet iedereen kan in een middenwoning in Zeeland wonen met alle familieleden om de hoek. Dan heb je ook niet vaak logeerplekken nodig voor ouder wordende ouders die minimaal drie uur met OV reizen om een paar dagen te logeren. Opa en oma leg je niet op een matje op de grond. Dan is een extra kamer of grotere kamers waar meerdere kinderen kunnen slapen best prettig.

Daarbij zijn woningen in Zeeland beduidend goedkoper dan in andere regio's. Ik las vanmorgen dat de huizenprijzen afgelopen 10 jaar met 97% gestegen zijn. Je zou nu maar een jong opgroeiend gezin hebben.

En stijgende kosten kunnen wel degelijk reden zijn om minder te werken. Indertijd hadden wij 4 kinderen onder de 5 jaar en 3 dagen opvang. Mijn complete netto salaris ging een aantal jaren naar die opvang. Ik kan mij voorstellen dat als deze kosten fors stijgen en het netto salaris van de een overtreffen, ook minder werken overwogen wordt. Tel daarnaast de gestegen energieprijzen en boodschappen bij op en ook de middeninkomens lopen dan vast. Dat is echt niet van een exorbitante levensstijl.
Laatst gewijzigd door merel op 22 dec 2022, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Als je het huis kocht, met een maandlast van 350 voor de energie, en dat is nu opeens 1000 euro geworden, dan heb je onverwacht een gat van 650 euro. Dat is echt fors.
Heel fors. Gelukkig dat het plafond over 9 dagen ingaat. Wellicht dat een aantal pv-panelen een goede optie is.
Ik lees je postings van vandaag in dit topic en krijg het er koud van.
Omdat jij goed zit wil niet zeggen dat de anderen te groot wonen materialistisch zijn enz. enz.
Wat een rare beschuldigingen. Hopelijk kom je uit je eigen hokje en kijk je eens goed om je heen.
Er zijn talloze schrijnende gevallen die er niets aan kunnen doen.

Ik praat niet voor mijzelf want wij hebben het prima.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:

Niet iedereen kanin een middenwoning in Zeeland wonen met alle familieleden om de hoek. Dan heb je ook niet vaak logeerplekken nodig voor ouder wordende ouders die minimaal drie uur met OV reizen om een paar dagen te logeren. Opa en oma leg je niet in een matje op de grond.

Daarbij zijn woningen in Zeeland beduidend goedkoper dan in andere regio's. Ik las vanmorgen dat de huizenprijzen afgelopen 10 jaar met 97% gestegen zijn. Je zou nu maar een jong opgroeiend gezin hebben.

En stijgende kosten kunnen wel degelijk reden zijn om minder te werken. Indertijd hadden wij 4 kinderen onder de 5 jaar en 3 dagen opvang. Mijn complete netto salaris ging een aantal jaren naar die opvang. Ik kan mij voorstellen dat als de op deze kosten fors stijgen en het netto salaris van de een overtreffen, ook minder werken overwogen wordt. Tel daarnaast de gestegen energieprijzen en boodschappen bij op en ook de middeninkomens lopen dan vast. Dat is echt niet van een exorbitante levensstijl.
We hebben vrienden en familieleden op veel plaatsen in het land, die momenteel niet in geldnood zijn gelukkig. Het is mooi wanneer je opa en oma vaak veel dagen op bezoek hebt. Anders zou je denken dat een bed&breakfast of een hotel een optie zou kunnen zijn.
De kinderopvangtoeslag is volgens vrij vrij aardig tegenwoordig: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eslag-2023.
Ik begrijp dat er schrijnende gevallen zijn. Maar ik kom ook veel mensen tegen die de tering naar de nering zetten uitermate ingewikkeld vinden en snel richting overheid kijken. En daar heb ik helemaal niks mee.
De huizenprijzen zijn hier ook behoorlijk gestegen. Gelukkig daalde de rente dan weer aardig afgelopen jaren. Zo zijn er gelukkig veel mensen voor wie de maandlasten daalden. Die van ons zijn bv dit jaar met ongeveer € 500 per maand gedaald door het opnieuw afsluiten van een hypotheek.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Ik lees je postings van vandaag in dit topic en krijg het er koud van.
Omdat jij goed zit wil niet zeggen dat de anderen te groot wonen materialistisch zijn enz. enz.
Wat een rare beschuldigingen. Hopelijk kom je uit je eigen hokje en kijk je eens goed om je heen.
Er zijn talloze schrijnende gevallen die er niets aan kunnen doen.

Ik praat niet voor mijzelf want wij hebben het prima.
Wij gelukkig ook. Er zijn zeker die gevallen. Maar er zijn evenveel gevallen die vooral hard roepen. Laten we ons druk maken over degenen die het echt nodig hebben en daar de aandacht op richten. De generieke € 190 bv had jij niet nodig en heb ik niet nodig.
Ik heb langzaam het gevoel dat we in Nederland vooral moeten roepen hoe slecht iedereen het heeft, terwijl we in één van de rijkste landen ter wereld wonen. Als we daarmee stoppen en mensen gaan helpen die het echt nodig hebben, dan zetten we een mooie stap.
merel

Bericht door merel »

Wat jij nu aangeeft is opnieuw totaal anders dan jouw eerdere opmerkingen over materialisme, te duur/ groot wonen. Daarnaast toon je vrij weinig reflectie over de problemen die hierdoor zijn ontstaan. Jij ( en ik) zitten in de bovenlaag van d samenleving. Wij kunnen het opvangen. Een grote groep mensen helaas niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Wat jij nu aangeeft is opnieuw totaal anders dan jouw eerdere opmerkingen over materialisme, te duur/ groot wonen. Daarnaast toon je vrij weinig reflectie over de problemen die hierdoor zijn ontstaan. Jij ( en ik) zitten in de bovenlaag van d samenleving. Wij kunnen het opvangen. Een grote groep mensen helaas niet.
Daarom ben ik dus voorstander van gerichte maatregelen met een duurzaam effect.
Plaats reactie