Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Mooi, wat HH net benoemde als 'echte hervormde' preek. Dat onderschrijf ik als gg'er ook helemaal. Gisteren heb ik geluisterd met ook in mijn achterhoofd deze discussie. Ik bedacht toen, dat het 'verschil' hem volgens mij vooral zit in de drieslag ellende- verlossing- dankbaarheid. In de gg wordt de eerste stap heel uitvoerig bespreekt. Wat ik eruit vernam was, dat de mens heel diep vernederd wordt, voordat hij de toevlucht neemt tot Christus. Want een mens wil van zichzelf niet alleen door Christus worden gezaligd. Hij wil zelf ook iets toebrengen. Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
-
Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.Thea schreef:Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.Thea schreef:Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Was vriend van ds. Roos/ds. van Voorden. Dan mag dat. Geld idem voor ds. C. Smits en ds. G. van den Breevaart(vriend van wijlen ds. Mallan). Wijlen ds. Mondria is ook goedgekeurd in een boekbespreking.Simon0612 schreef:Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.Thea schreef:Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Er zit misschien wat cynisme in mijn post, maar volgens mij is dit wel zo. Volgens mij is enkel het toestaan van het lezen van preken van ds. W.C. Lamain via de synode gegaan.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 28 mar 2022, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Bijzonder. Waarom laat men gewoon niet kerkenraden wat meer vrij? Zal vast wat overstappers schelen.
@ HH, ja dat begrijp ik. Maar het verschil zit hem denk ik meer in of het met Christus begint. Maar dan kom je weer in de hele discussie over wedergeboorte/rechtvaardigmaking.
Probleem in de GG is dat de verlossing vaak 'gefaseerd' wordt gepreekt. Dat maakt het er niet duidelijker op.Thea schreef:Mooi, wat HH net benoemde als 'echte hervormde' preek. Dat onderschrijf ik als gg'er ook helemaal. Gisteren heb ik geluisterd met ook in mijn achterhoofd deze discussie. Ik bedacht toen, dat het 'verschil' hem volgens mij vooral zit in de drieslag ellende- verlossing- dankbaarheid. In de gg wordt de eerste stap heel uitvoerig bespreekt. Wat ik eruit vernam was, dat de mens heel diep vernederd wordt, voordat hij de toevlucht neemt tot Christus. Want een mens wil van zichzelf niet alleen door Christus worden gezaligd. Hij wil zelf ook iets toebrengen. Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Volgens mij maakt een plaatselijke gemeente zelf uit welke preken ze lezen Pietje. Bij ons in ieder geval wel, daar wordt niet eerst ds. Roos voor gebeld.Piet Puk schreef:Was vriend van ds. Roos/ds. van Voorden. Dan mag dat. Geld idem voor ds. C. Smits en ds. G. van den Breevaart(vriend van wijlen ds. Mallan). Wijlen ds. Mondria is ook goedgekeurd in een boekbespreking.Simon0612 schreef:Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.Thea schreef:Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Er zit misschien wat cynisme in mijn post, maar volgens mij is dit wel zo. Volgens mij is enkel het toestaan van het lezen van preken van ds. W.C. Lamain via de synode gegaan.
-
- Verbannen
Serieus? Staat zoiets dan zwart op wit in de Wachter Sions???Piet Puk schreef:Was vriend van ds. Roos/ds. van Voorden. Dan mag dat. Geld idem voor ds. C. Smits en ds. G. van den Breevaart(vriend van wijlen ds. Mallan). Wijlen ds. Mondria is ook goedgekeurd in een boekbespreking.Simon0612 schreef:Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.Thea schreef:Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Nee joh, Pietje bedoeld dat er eens een recensie is geweest van een boek van ds. Monria. Er worden geen lijstje in de Wachter afgedrukt met preken die je zou mogen lezen. Piet zorgt weer voor gigantisch veel ruis (en waarschijnlijk ophef).GerefGemeente-lid schreef: Serieus? Staat zoiets dan zwart op wit in de Wachter Sions???
Wat mij betreft een nieuw boekje in de welbekende serie: Pietje Puk als oproerkraaier

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Dat vraagt dan inzet en aandacht van de betreffende broeders om met elkaar als kerkenraad te zorgen dat zij en de gemeente hervormd blijven.Zeeuw schreef:Dat is ook zeker een spanningsveld.HersteldHervormd schreef:Ik vind het ergens wel zorgelijk dat GG'ers in de kerkenraad van de HHK komen te zitten. Ik wil wel graag Hervormd blijven. Gelukkig plaatselijk bijna geen uitloop van (O)GG(iN).Forummer schreef:
Vorige week nog met iemand gesproken die de overstap GG-HHK gemaakt heeft, in zijn nieuwe gemeente zijn al diverse ex-GG als ambtsdragers benoemd. Dat lijkt me niet het gevolg van 'makkelijker willen leven'...
Gisteren nog iemand gesproken die 15 jaar geleden de overstap maakte GG-CGK. Inmiddels zijn er veel ex-GG in de betreffende CGK, ook in de kerkenraad. Met als gevolg dat deze CGK behoorlijk aan het verrechtsen is. Ook dat strookt niet met 'makkelijker willen leven'...
De HHK moet geen verzamelbakje worden van allerlei groepjes die het vooral niet eens zijn met andere, want dan is het niet meer de vraag óf de HHK gaat scheuren maar wanneer. Je ziet ook dat veel dominees eigenlijk niet Hervormd zijn opgegroeid, het hoeft opzich niet uit te maken maar ik denk dat de harde kern HHK wel echt ouderwets Hervormd wil blijven.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001GerefGemeente-lid schreef:Serieus? Staat zoiets dan zwart op wit in de Wachter Sions???Piet Puk schreef:Was vriend van ds. Roos/ds. van Voorden. Dan mag dat. Geld idem voor ds. C. Smits en ds. G. van den Breevaart(vriend van wijlen ds. Mallan). Wijlen ds. Mondria is ook goedgekeurd in een boekbespreking.Simon0612 schreef:Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:
Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.
Ik geloof niet dat je teruggefloten word, wanneer je deze preken leest in de leesdiensten. Ik was in de gedachte dat het erbij had gestaan(dat de preken gerust in de leesdiensten gelezen konden worden).
Zeker, daarom lezen ze in jouw gemeente vrij regelmatig preken van ds. C. Harinck en ds. R. Kattenberg en af en toe ds. Van der Net? Je kent me inmiddels(dit is wat cynisch), maar het is dus wel danig beperkt en zeker voor hedendaagse predikanten. Want anders krijg je wel een telefoontje van de eigen leden en anders wel van de consulent.Simon0612 schreef:Volgens mij maakt een plaatselijke gemeente zelf uit welke preken ze lezen Pietje. Bij ons in ieder geval wel, daar wordt niet eerst ds. Roos voor gebeld.Piet Puk schreef:Was vriend van ds. Roos/ds. van Voorden. Dan mag dat. Geld idem voor ds. C. Smits en ds. G. van den Breevaart(vriend van wijlen ds. Mallan). Wijlen ds. Mondria is ook goedgekeurd in een boekbespreking.Simon0612 schreef:Bij ons in de GGiN leest men ds. van Wijnmalen. Dus er is ergens wel een band tussen de kerkverbanden.HersteldHervormd schreef:
Dat denk ik niet, het komt er niet na. Het is een proces wat zich de rest van het leven zal ontwikkelen en uitdiepen.
Dus dat er preken van predikanten buiten de GGiN gelezen worden komt echt wel ergens vandaan.
Dit verschilt per gemeente/predikant denk ik. Dat is absoluut niet te vangen in een kerkverband.Thea schreef:Mooi, wat HH net benoemde als 'echte hervormde' preek. Dat onderschrijf ik als gg'er ook helemaal. Gisteren heb ik geluisterd met ook in mijn achterhoofd deze discussie. Ik bedacht toen, dat het 'verschil' hem volgens mij vooral zit in de drieslag ellende- verlossing- dankbaarheid. In de gg wordt de eerste stap heel uitvoerig bespreekt. Wat ik eruit vernam was, dat de mens heel diep vernederd wordt, voordat hij de toevlucht neemt tot Christus. Want een mens wil van zichzelf niet alleen door Christus worden gezaligd. Hij wil zelf ook iets toebrengen. Bij de hhk/pkn staat m.i meer de verlossing in Christus centraal. Dat Hij iedereen nodigt om bij Hem te komen. Dat is heel warm en bemoedigend, maar het sterven aan je eigen 'ik' moet er dan nog na komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.