GerGem Kruiningen

DDD

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:En wat is dan je definitie van machtsmisbruik? En ben jij dan in staat om daar vanaf een afstandje een juist oordeel over te geven, of ben je dan gewoon ordinair eigenmachtig aan het veroordelen?
Dat hangt af van de informatie waarover je beschikt. Maar als de rechter bijvoorbeeld vaststelt dat sprake is van machtsmisbruik, dan kan ik mij daar redelijkerwijs bij aansluiten.
Maar dat ken je niet generaliserend toepassen op andere casussen. Zie zijn namelijk niet door een rechter getoetst.
Precies. Ik begrijp niet goed waar je het verder over hebt, want ik heb het hier slechts over twee evidente casussen, waarover iedereen die geen vreemdeling in Jeruzalem is, uitvoerig kan zijn geïnformeerd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

We hebben het hier over de GG Kruiningen. We bespreken die kwestie op een feitelijke wijze, en zonder allerlei verwachtingen of geruchten de wereld in te helpen. Mocht dat niet lukken, dan :lock
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zita schreef:We hebben het hier over de GG Kruiningen. We bespreken die kwestie op een feitelijke wijze, en zonder allerlei verwachtingen of geruchten de wereld in te helpen. Mocht dat niet lukken, dan :lock
Enkele berichten geknipt die offtopic waren. Hier alleen ontopic verder.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Krijgt zo'n ingestelde classiscommissie eigenlijk ook een ultimatum om tot een conclusie te komen? Is dat bijv. op de volgende classisvergadering?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Als je al tien ouderlingen hebt, is het helemaal niet raar dat de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, of alleen van de brede kerkenraad. Maar het lijkt me een bijzaak.

In de GKV is het zelfs standaard zo dat diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, als ik het goed begrijp. http://www.kerkrecht.nl/content/harmannij-k-dienst-6203
Daar had ik nooit van gehoord. Maar dit is ook geheel ongebruikelijk voor de mensen die de doelgroep van dit forum vormen. Zo wordt verwarring gesticht.
Dit lijkt me verder ook niet gereformeerd, anders zou je denken dat je dat wel eens had gehoord.
Welnee. Jij was zo bijdehand om op te merken dat de journalist van de PZC er niets van begreep omdat hij meldde dat Jansen zowel diaken was als kerkenraadslid. Dat blijkt helemaal niet zo dom te zijn, maar je bent zelf wat minder op de hoogte van alle mogelijkheden in kerkelijk Nederland. Dat is alles.
Het is naar mijn inzien ook niet nodig om alle denominaties van wat zich als christendom presenteert te kennen.
Dat is een heel breed gebied, en wil je je daarin verdiepen dan vind ik dat echt te veel. Laten we het maar gewoon
bij de reformatorische kerken houden, en op dat gebied heerst er wel een hele grote onkunde, vooringenomenheid
en karikaturen. Als we deze kunnen onderkennen lijkt me voldoende.

Ik net groene letter verschijnen. De moderator moet dan maar beslissen of dit weggehaald moet worden. De letters stonden er immers nog niet toen ik hieraan begon. Dat kan wel een heel juridisch steekspel worden... ;)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Moderamen

Bericht door Moderamen »

De PZC artikelen vallen toch best mee? We moeten onszelf niet altijd in de slachtofferpositie zetten als een onchristelijk krantje eens wat (feitelijk!) nieuws naar buiten brengen. Onkunde, vooringenomenheid en karikaturen ontstaan vaak door onszelf, niet door de vijandige medemens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:De PZC artikelen vallen toch best mee? We moeten onszelf niet altijd in de slachtofferpositie zetten als een onchristelijk krantje eens wat (feitelijk!) nieuws naar buiten brengen. Onkunde, vooringenomenheid en karikaturen ontstaan vaak door onszelf, niet door de vijandige medemens.
Ik bedoel dit: Je merkt dat het door niet-betrokkenen is geschreven. Je ziet uitdrukkingen die we zelf niet kennen (en dan heb ik het over de verslaggeving over zaken binnen de gereformeerde gezindte in het algemeen). Dan denk ik wel eens: Is dat nu echt zorgvuldige journalistiek? Ik meen dat een journalist zich eerst terdege op de hoogte hoort te stellen voor hij een artikel schrijft.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Als je al tien ouderlingen hebt, is het helemaal niet raar dat de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, of alleen van de brede kerkenraad. Maar het lijkt me een bijzaak.

In de GKV is het zelfs standaard zo dat diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, als ik het goed begrijp. http://www.kerkrecht.nl/content/harmannij-k-dienst-6203
Daar had ik nooit van gehoord. Maar dit is ook geheel ongebruikelijk voor de mensen die de doelgroep van dit forum vormen. Zo wordt verwarring gesticht.
Dit lijkt me verder ook niet gereformeerd, anders zou je denken dat je dat wel eens had gehoord.
Welnee. Jij was zo bijdehand om op te merken dat de journalist van de PZC er niets van begreep omdat hij meldde dat Jansen zowel diaken was als kerkenraadslid. Dat blijkt helemaal niet zo dom te zijn, maar je bent zelf wat minder op de hoogte van alle mogelijkheden in kerkelijk Nederland. Dat is alles.
Het is naar mijn inzien ook niet nodig om alle denominaties van wat zich als christendom presenteert te kennen.
Dat is een heel breed gebied, en wil je je daarin verdiepen dan vind ik dat echt te veel. Laten we het maar gewoon
bij de reformatorische kerken houden, en op dat gebied heerst er wel een hele grote onkunde, vooringenomenheid

Ik net groene letter verschijnen. De moderator moet dan maar beslissen of dit weggehaald moet worden. De letters stonden er immers nog niet toen ik hieraan begon. Dat kan wel een heel juridisch steekspel worden... ;)
Het lijkt me dat dit niet off-topic is. Zoals hierboven al staat: ook in de GG behoren diakenen in principe niet tot de kerkenraad. Alleen in kleine gemeenten wel. http://www.kerkrecht.nl/node/2807
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:

Het lijkt me dat dit niet off-topic is. Zoals hierboven al staat: ook in de GG behoren diakenen in principe niet tot de kerkenraad. Alleen in kleine gemeenten wel. http://www.kerkrecht.nl/node/2807
Maar we kennen één formulier om ouderlingen en diakenen in het ambt te bevestigen. Dan lijkt me toch duidelijk dat er nog een ander formulier moet zijn om niet kerkenraadsleden te 'bevestigen' in hun werk (er is dan immers geen sprake meer van een ambt)!
Reformer

Bericht door Reformer »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:

Maar we kennen één formulier om ouderlingen en diakenen in het ambt te bevestigen. Dan lijkt me toch duidelijk dat er nog een ander formulier moet zijn om niet kerkenraadsleden te 'bevestigen' in hun werk (er is dan immers geen sprake meer van een ambt)!
Ook een diaken die geen deel uitmaakt van de kerkenraad is ambtsdrager. De ambten/ambtsdragers zijn gelijkwaardig, maar hebben wel een onderscheiden taak. De kerkenraad bestaat uit predikanten en ouderlingen; zij hebben als gezamenlijke taak de gemeente te leiden en de kerkelijke tucht uit te oefenen. Hierin is geen taak weggelegd voor de diakenen. De diakenen hebben hun eigen diaconievergaderingen, waar predikanten en ouderlingen niet bij zijn. De DKO1619 (en kerkorden die in dat spoor gaan) vermeldt op bepaalde punten dat de kerkenraad mét de diakenen daarover besluit (verkiezing te beroepen predikant/kandidaat, verkiezing ambtsdragers bijv.)
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Reformer schreef:
Ook een diaken die geen deel uitmaakt van de kerkenraad is ambtsdrager. De ambten/ambtsdragers zijn gelijkwaardig, maar hebben wel een onderscheiden taak. De kerkenraad bestaat uit predikanten en ouderlingen; zij hebben als gezamenlijke taak de gemeente te leiden en de kerkelijke tucht uit te oefenen. Hierin is geen taak weggelegd voor de diakenen. De diakenen hebben hun eigen diaconievergaderingen, waar predikanten en ouderlingen niet bij zijn. De DKO1619 (en kerkorden die in dat spoor gaan) vermeldt op bepaalde punten dat de kerkenraad mét de diakenen daarover besluit (verkiezing te beroepen predikant/kandidaat, verkiezing ambtsdragers bijv.)
Dat geeft wat licht in de duisternis. Maar het verwarrende is dat we normaal spreken over de Kerkenraad, als we zowel de ouderlingen en diakenen bedoelen.
Terri

Bericht door Terri »

Tjonge weer wat geleerd van DDD en Reformer, bedankt :super
Jongere

Bericht door Jongere »

Het grappige is dat door de uitleg van Reformer DIA toch gelijk heeft: de journalist bleek onvoldoende geïnformeerd. Want dhr. Jansen was diaken en dus niet óók lid van de kerkenraad. Ik neem tenminste aan dat ze in Kruiningen de DKO volgen.
Zo zie je maar weer, DIA. ;)
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:De kerkregering van de GG is mijns inziens niet voldoende op misbruik toegesneden. Dat heb je bij de kwestie Van der Zwaag ook gezien. Als een kerkenraad bijvoorbeeld vol zit met mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, dan valt daar geen gesprek mee te voeren. Hun conservatisme en rechtlijnigheid kan op het eerste gezicht als een buitengewone vroomheid worden gezien, maar o wee als er een conflict komt met iemand die normaal in elkaar zit.

Er is wel preventief toezicht in de vorm van bezoeken vanuit de classis, maar dat helpt ook niet altijd.

Wat een rommelige post.
Wat heeft de zaak van der Zwaag met misbruik te maken?
Ook een beetje zwak om mensen waar jij het oneens mee bent direct een psychische afwijking toe te dichten.
Mijn bijdrage is niet rommelig, maar je leest rommelig en je trekt domme conclusies.

Als het onder de tucht zetten van iemand als Van der Zwaag vanwege zijn publicaties al geen misbruik is, dan zijn we wat mij betreft daarover uitgepraat.

Overigens geldt ook op een forum dat extremistisch rechtlijnige en conservatieve mensen lastige gesprekspartners zijn. Dat is niet hetzelfde als iemand met wie ik het oneens ben direct een psychische afwijking toe te dichten, maar is een feitelijke constatering.

Dus jouw tegenstanders bestaan uit "extremistisch rechtlijnige en conservatieve mensen" of ze hebben een afwijking in het autistisch spectrum .
Zulke gedachten heb ik nooit over mijn medeforummers. Jij zult waarschijnlijk irl een aardig en aangenaam persoon zijn in de omgang maar hier op het RF bestrijd ik jouw modernistische en vaak seculiere stellingen.

Als je op het RF " extremistisch rechtlijnig en conservatief " genoemd wordt omdat je standpunten verdedigd die voor kort in onze gezindte vast en zeker waren draag ik dit stempel met gepaste trots.
Ik kan nu eenmaal geen synergie verdragen tussen het slangezaad en het Vrouwenzaad, tussen evolutie en schepping,tussen wat de wereld prijst en de HEERE zonde noemt, enz.

P.S. Ik ben irl ook heel aardig,aangenaam en stabiel :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb niets dergelijks beweerd. Je leest niet goed, mijns inziens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Plaats reactie