Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

refo

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door refo »

Hoe moet je een indalende waarheid van een voorkomende waarheid onderscheiden.
Het is wel knap dat je die moeilijke termen weet, maar wat had die ouderling daaraan?
Simon

Bericht door Simon »

Om nog even terug te komen op de ''kleinen in de genade'', dat zijn volgens mij zij, die van zichzelf al weinig zonden deden, de groten in de genade zijn zij die veel gezondigd hebben voordat zij tot bekering kwamen.
Waardoor de genade ook groter werd, waardoor zij gered werden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste DIA,
Mag ik u eens een goede raad geven?
Lees eens het boek van Ds. Costerus genaamd "de geestelijke mens" de preek over Romeinen 5:1 Wij dan gerechtvaardigd door het geloof...hebben vrede bij God ...door onze Heere Jezus Christus...
Of lees eens de predicaties van ds. Petrus van der Hagen die ook zo helder en zuiver dat geloof predikte.
Hoe ver is men dan in de door u genoemde "zuivere" reformatorische kerken afgeweken van dat eenvoudige ziels-zaligmakende geloof.
Het geloof is een gave Gods, dat de Heere kan en wil schenken om niet.
Zou een vader stenen voor brood geven aan zijn kind ?
Insgelijks doet God de Vader aan Zijn kinderen, door niets liever te geven dan het geloof.
Het geloof dat door Hem gewerkt wordt door Zijn Heilige Geest.

Ik ben bang dat met die "gereformeerde-gemeente stappenplantheologie" de bovengenoemde zaken worden ge-isoleerd, zodat er een halve waarheid geleerd wordt.
Dat er een leer voorgehouden wordt waarbij men zonder bevindelijke kennis van de Borg en |Middelaar van Zijn Kerk voor wedergeborenen gehouden wordt.
Al die uitdrukkingen van "zien is geen hebben" verstikken het levende geloof.
Ziet het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Bericht door refo »

Simon schreef:Om nog even terug te komen op de ''kleinen in de genade'', dat zijn volgens mij zij, die van zichzelf al weinig zonden deden, de groten in de genade zijn zij die veel gezondigd hebben voordat zij tot bekering kwamen.
Voor een bekeerde heiden of een voormalig onverschillige kerkganger is het allemaal veel duidelijker. Voor hen is 'verkiezing' veel meer zichtbaar. Evenals 'wedergeboorte' en 'bekering'. Alle voorkomende teksten moeten wel indalend geweest zijn, geen twijfel mogelijk.
En de trouwe kerkganger zit maar te wachten: wanneer gebeurt er nu zoiets met mij?
Gelukkig is dat al gebeurd. Alleen met minder opzien te baren. Of zelfs in 't geheel niet.
Brakel heeft dat goed gezien. Nu z'n volgelingen nog.

Misschien vertrapt het stempel 'schijngeboorte' wel meer kleinen. dan de vermeende samenval-leraren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste DIA,
Lees eens het boek van Ds. Costerus genaamd "de geestelijke mens" de preek over Romeinen 5:1 Wij dan gerechtvaardigd door het geloof...hebben vrede bij God ...door onze Heere Jezus Christus...
Of lees eens de predicaties van ds. Petrus van der Hagen die ook zo helder en zuiver dat geloof predikte.
Hoe ver is men dan in de door u genoemde "zuivere" reformatorische kerken afgeweken van dat eenvoudige ziels-zaligmakende geloof.
Insgelijks doet God de Vader aan Zijn kinderen, door niets liever te geven dan het geloof.

Ik ben bang dat met die "gereformeerde-gemeente stappenplantheologie" de bovengenoemde zaken worden ge-isoleerd, zodat er een halve waarheid geleerd wordt.
Dat er een leer voorgehouden wordt waarbij men zonder bevindelijke kennis van de Borg en |Middelaar van Zijn Kerk voor wedergeborenen gehouden wordt.
Ik ben het voor een deel met je eens, en vrees wel eens met een grote vreze, ook aangaande ons kerkverband. Dat we veel verder weg zijn als me denken. Dat het iin feite niet meer uit te spreken is hoe ver we van de weg zijn. Dan zijn er nog enkenlen die de breuk wel zien liggen, maar die ook niet op de plek kunnen komen. Dat is een oordeel van God. Maar waar wenen we nog over de breuk?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
hervormde

Bericht door hervormde »

-DIA- schreef:
refo schreef:Hoe stel je eigenlijk vast dat iemand een 'kleine in de genade' is?
Dat kun je als wereldling niet altijd merken. Hoewel het toch te merken is.

Gods volk komt toch openbaar, al proberen ze zich verscholen te houden.
Ten eerste kunnen ze niet meer met alles mee doen
Ze zullen hun wereldse kleed afleggen, (niet dat ik bedoel in het zwart gaan!)
maar geschilderde lippen oorbellen, wild gekleurde t-shirts gaan eruit.

Dan de taal die ze bezigen. Ze kennen zich als een zondaar, en hebben geringe
gedachten van zichzelf,. en hoge gedachten van Gods bevestigde volk die ze \
als bomen zien wandelen

Waar je op kan merken: Waar komt hun taal uit op? Uit de diepte van schuld en
verlorenheid? Of denk men al een beetje bekeerd te zijn?
Ik weet het, in het begin kan een mens wel eens gaan reformeren, en een beetje
gaan praten en denken dat het de goede kant uitgaat, maar dan de nadere ontdekking...
Dan gaat een mens toch walgen van zichzelf. Ja, dat zegt de Schrift ook: Ik zal
maken dat een walg aan zichzelf zullen krijgen...

Grote zaken bespreken? Nee, ze zeggen vaak liever niets, en luisteren.

Anders kan het ook: Mensen die wel bewuste genade kennen, maar toch niet veel
durven zeggen. Maar als ze eens wat zeggen geeft dat in- en afdruk.
Opnieuw bedroevend. Hoe goedbedoeld het ook kan zijn. Kleinen in de genade worden gekend aan de belijdenis van schuld en het zicht op genade in Christus. Als dit zicht gemist wordt kan het een aantal oorzaken hebben. De eerste is de donkere middeleeuwse prediking in sommige gemeenten. Waar Christus niet verkondigd wordt, blijft het vaak ook duister. Een andere oorzaak is dat ze zijn als Kaïn. Ook die kende zijn zonde, maar vluchtte er niet mee naar de HEERE.
hervormde

Bericht door hervormde »

-DIA- schreef:Ja, het is wel de vraag of Hij zich aan ons openbaart of dat we ons wat toeëigenen wat niet geschonken is. Dan zullen we het alsnog moeten inlevren, Velen zullen in die dag zeggen, (en menen!) Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd...enz.
De term die naar jouw informtie uit de verlichting komt, het kan waar zijn, maar Gods volk gebruikte en gebruikt het nog altijd met de grootste teerheid. Er worde ook wel gezegd, bijvoorbeeld in het gebed: Lieve Koning van Uw Kerk...
Ik vrees dat je verder niet bergrijpt wat ik bedoel? Wie het niet meegemaakt heeft kan dat ook niet vatten. Maat je zult de Heere in Zijn onderscheiden Personen niet kennen, en toch is er een trek naar boven, en je wilt niet anders: Hij moet eewig de eer ontvangen. Hij trekt met liefdeskoorden. Je gaat het bij aanvang voelen dat je tegen een goeddoend God hebt gezondingd, en dat is zo'n smart. Je voelt dat je die Hoge Majesteit hebt aangerand door je zonden. Dan is het een wonder dat Hij je nog draagt en verdraagt. Je hebt je toch bij de inleving als een strafwaardige leren kennen, en God recht en gerechtigheid toegeschreven, al zou Hij nooit naar je omzien. Maar toch... De mens waar Gods werk in begonnen is zal bij Hem niet weg gaan, al zien ze de Middelaar niet, maar wel: Tot Wien zullen wij anders heen gaan? Het is een zoete, nooit onder woorden te brengen trekking, een liefde die je niet benoemen kan. En dan moet ik wel zeggen, wie het vatten kan, die vatte het.

Even ter toelichting:
Het verschil tussen een voorkomende waarheid en een inkomende waarheid. Ik sprak vorige week een man die jaren ouderling is geweesrt in de PKN (Gereformeerde Bond). We waren zo aan het koffiedrinken, en ineens noemde die man een psalmvers. Hij zegt: Dat is toch van de Heere? Ik zei: Ja dat kan, maar het kan een voorkomende waaheid zijn of een indalende waarheid. Met andere woorden: Het kan uit onszelf komen, maar ook van Boven. Daar is een hemelsbreed verschil. Dat voelt het kleinste kind wel aan. Maar die man was terleurgesteld dat ik dat zei: Hij wiep me tegen: Jaa, jij maakt het allemaal zo moeilijk met die termen.... Nu vraag ik je: Die man is jaren ouderling geweest, en dan heeft hij nooit een mens met zulke zielenvragen kunnen begrijpen? De prakticale kennis blijkt de bij ouderlingen al wel eens weg te zijn....
Citeer de Schrift eens Dia waar de HEERE, of Zijn dienaren ook spraken van een deze termen? Dat verheldert het gesprek. Werp het Woord erin.
hervormde

Bericht door hervormde »

-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,

Ik ben het voor een deel met je eens, en vrees wel eens met een grote vreze, ook aangaande ons kerkverband. Dat we veel verder weg zijn als me denken. Dat het iin feite niet meer uit te spreken is hoe ver we van de weg zijn. Dan zijn er nog enkenlen die de breuk wel zien liggen, maar die ook niet op de plek kunnen komen. Dat is een oordeel van God. Maar waar wenen we nog over de breuk?
Ga eens concreet in op wat SecorDabar schrijft. Wie gelooft die is rechtvaardig voor God. Weten we wat toepassen is? Wachten op de HEERE. Nee! In het Latijn betekent 'applicatio' zoiets als 'hechten, of verbinden aan'. Zie daar wat een zondaar doet in het geloof. Zich hechten aan de beloften Gods in het Woord. Dat is toepassen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

--
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 nov 2012, 11:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:Ga eens concreet in op wat SecorDabar schrijft. Wie gelooft die is rechtvaardig voor God. Weten we wat toepassen is? Wachten op de HEERE. Nee! In het Latijn betekent 'applicatio' zoiets als 'hechten, of verbinden aan'. Zie daar wat een zondaar doet in het geloof. Zich hechten aan de beloften Gods in het Woord. Dat is toepassen.
Wacht even, dan gaat het wel over een geschonken geloof. En dat schenken is de toepassing die we nodig hebben.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ebenezer Erskine schreef:Het geloof is een zaligmakende genade.
(..)
Ik merk op dat deze beschrijving van het geloof op dat het Christus tot zijn voornaamste en belangrijkste voorwerp heeft. Het is immers het geloof 'in Jezus Christus'.
Christus en het geloof zijn zo hecht aan elkaar verbonden, dat zij niet gescheiden kunnen worden. Wanneer wij Christus losmaken van het geloof, is het geloof een lege huls en stelt het niets voor. Niets kan het oog van het geloof verzadigen of de hand van het geloof vullen dan Chistus alleen. Christus is het Brood des Levens. Het geloof is de mond van de ziel, die Hem eet (actus, GJdB) en zich(!) met Hem voedt.
Kleingelovigen, kleinen in de genade, de zuigelingen in de genade hebben dit geloof. Als bovenstaande niet herkenbaar is in eigen leven dan kun je beter niet spreken over genade, klein of groot, en theologisch heeft het geen enkel nut het zo als samenhangend systeem kloppend te krijgen. Kleinen in de genade zijn slechte eters, maar ze eten wel! Ze moeten leren vast voedsel tot zich te nemen om nog vaster gefundeerd te worden in Christus.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
WimA schreef:Jesaja 45 vs 15 zegt het volgende:
15 Voorwaar Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland.
De kanttekeningen zeggen hiervan: (cursivering en vet van mij)
53) Voorwaar,
Dit zijn de woorden van den profeet.
54) Die Zich verborgen
Dat is, die onzichtbaar en onbegrijpelijk zijt, en tot welken men niet komen kan, als wonende in een onaankomelijk licht; en die voor de heidenen verborgen hebt gehouden het geheim der verlossing, hetwelk de Messias den Joden en heidenen zou aanbrengen, en voorts die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd.
Is de inbreng van deze bijbeltekst met dezelfs kanttekening dermate onzinnig in deze discussie dat deze gewoon genegeerd kan worden? Als dat zo is, dan lees ik wel graag waarom. Mischien zijn er van de forummers die mij hierin terwille willen zijn?
Het door jou geaccentueerde gedeelte in de kantt. gaat over de Kerk, als zij in moeilijkheden verkeert, het gaat daar niet over zoekende zondaars. Jij lijkt het te willen betrekken op het geheim der verlossing, waarover in het eerste gedeelte van de kantt. gesproken wordt.
Kun je deze stelling onderbouwen? Waarom gaat het wel over de Kerk, als zijn in moeilijkheden verkeert en waarom kan het niet gaan om om degenen "die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd." die Christus nog niet geopenbaard hebben gekregen maar die deze kanttekening wel bij de kerk rekent? Waarom is deze opvatting fout?
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:
Simon schreef:Om nog even terug te komen op de ''kleinen in de genade'', dat zijn volgens mij zij, die van zichzelf al weinig zonden deden, de groten in de genade zijn zij die veel gezondigd hebben voordat zij tot bekering kwamen.
Voor een bekeerde heiden of een voormalig onverschillige kerkganger is het allemaal veel duidelijker. Voor hen is 'verkiezing' veel meer zichtbaar. Evenals 'wedergeboorte' en 'bekering'. Alle voorkomende teksten moeten wel indalend geweest zijn, geen twijfel mogelijk.
En de trouwe kerkganger zit maar te wachten: wanneer gebeurt er nu zoiets met mij?
Gelukkig is dat al gebeurd. Alleen met minder opzien te baren. Of zelfs in 't geheel niet.
Brakel heeft dat goed gezien. Nu z'n volgelingen nog.

Misschien vertrapt het stempel 'schijngeboorte' wel meer kleinen. dan de vermeende samenval-leraren.
Er is inderdaad al veel gebeurd, waar menigeen nog steeds op zit te wachten, en daardoor missen ze wel de boot.
Moest de hogepriester destijds telkens opnieuw offeren, nu is het Offer voor eens en voor altijd gebracht.
Terwijl de israelieten telkens toestroomden tot de hogepriester, zeggen velen nu, dat de Hogepriester nog maar een keer naar ons moet komen.
(Wat dus niet kan , want alles is VOLBRACHT en VERVULD.)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:Is het ooit bij je opgekomen dat je met jouw systeemdenken zoveel mensen verdriet doet ten teleur stelt? Je wilt overal maar etiketjes op kunnen plakken. Maar zo werkt het niet. Gods Geest kan veel méér dan wij kunnen bedenken, wij met onze beperkte etiketjes. Dus: stop daar nou eens mee, DIA.
Het verdriet doen en teleur stellen zal wel meevallen. Mensen worden kwaad omdat er kritische vragen over hun bekering en geloof worden gesteld. Over hun grond voor de eeuwigheid. En die kwaadheid geeft aan dat de kritische vragen terecht zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Kun je deze stelling onderbouwen? Waarom gaat het wel over de Kerk, als zijn in moeilijkheden verkeert en waarom kan het niet gaan om om degenen "die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd." die Christus nog niet geopenbaard hebben gekregen maar die deze kanttekening wel bij de kerk rekent? Waarom is deze opvatting fout?
Omdat het er gewoon niet staat. Het gaat eerst over de kerk in de heilshistorische situatie van het OT, uitziende naar de komst van Christus, en "voorts" gaat het over de kerk in het algemeen in de aanvechtingen, waarbij God niet altijd direct opstaat ter verlossing.
Als je er méér in wilt lezen, doe je m.i. aan inlegkunde.
Gesloten