hervormde schreef:refo schreef:We hebben al eerder zo'n 'verdrukking' meegemaakt.
De gehuwde vrouw mag tegenwoordig niet meer weggestuurd worden.
Daar hebben we ons heel gemakkelijk in geschikt. Terwijl we op grond van de bijbel toch meenden dat dat een zonde was.
Wie hier de seculiere en totalitaire religie niet herkent loopt met oogkappen op.
En Refo weet best dat er in de laatste decennia inderdaad dingen veranderd zijn waarop sommigen van alle begonnen te roepen hoewel het niets met 'verdrukking' te maken had. Dat is heel herkenbaar. Maar hier zijn andere machten aan het werk. Wie het hedonisme haar plaats ontzegt raakt een open zenuw. Ik zou zeggen lees eens wat literatuur over de intolerantie der toleranten. Het scherpt je blik wat op. Hier gaat het duidelijk niet om een vertegenwoordiger van 'In het Spoor' die zich aangevallen voelt door weer een maatregel.
Ik weet er alles van. Heus.
Alleen: we profiteren van de vrijheden. En hebben het wel gezellig, zo met ons zuiltje in de wereld. Samen met andere zuiltjes.
De wereld verandert niet, hoor. Die blijft altijd zichzelf.
Het is de kerk die verandert, en gelukkig wordt die van tijd tot tijd wakker geschud.
Ik heb een aantal van die enkelefeitbrochures gelezen. O,o, wat hadden die boekjes gelijk.
Als we het zus en zo deden dan konden ze ons niets maken. Lees: dan maken we het de wetgever naar de zin.
We vergaten echter dat het wel over mensen ging.
En nog vergeet Kranendonk dat. Dat homo's mensen zijn.
Als mijn werkgever zou zeggen: ik ben helemaal niet refofoob. Ik heb er zelfs in dienst. Ik zou me dan opgelaten voelen.
Vroeger had je de excuus-Truus. Dan ben ik gebombardeerd tot excuus-refo. Bespottelijk.
Maar zo voert K wel zijn homo-collega's ten tonele. Als een eertijds gevaarlijke diersoort waar het RD mee om kan gaan.
Kranendonk is gewoon niet zo'n goeie tekstschrijver. Hij schrijft de dingen in de krant soms gewoon stom op.
Ik wil hem wel begrijpen voor intern gebruik, maar een ander wil dat niet. En wat er stom staat staat er stom.
Paar jaar geleden besloten de dominees dat het vrouwenlidmaatschap bij de sgp best kon. Geen bijbels bezwaar. Blijkbaar verkeerde interpreaties. Kan gebeuren.
Het wachten is op een dergelijk standpunt ten opzichte van deze materie.
En die komt er. Let maar op.