Geplaatst: 12 aug 2002, 21:36
amen roseline
Het grappige is dat ik helemaal nog niet heb vermeld waarvan ik mensen probeer te overtuigen. Probeer ik wel mensen te overtuigen? Ik kom - op grond van bijbelteksten - op de volgende conclusies:Tegelijk moet ik er wel bij zeggen dat je hier ook op grond van het Woord niet uitkomt als je alleen als doel hebt de ander te overtuigen.
In antwoord op jouw bericht aangeven waarom 'wij' kinderdopers 'onze' kinderen dopen zal ook niet echt zin hebben, omdat jij (en dat neem ik echt aan) al ruimschoots kennis hebt genomen van 'onze' redenen.
Begrijp ik hieruit dat je moeite hebt met mijn conclusie nr. 6 ‘de doop wordt in verband gebracht met de gave van de Heilige Geest’?Bijvoorbeeld dat je pas de Geest krijgt na de doop geeft aan dat je toch weer onder wet bent omdat je dus iets MOET (laten)doen om de Heilige Geest te ontvangen. Terwijl de inwoning van de Heilige Geest een gevolg is van het geloof oftewel een weldaad van Christus en niet van de doop.
Zoals je ziet aan mijn vorige stukje heb ik het Woord zijn werk laten doen (oftewel het overgrote deel van de teksten met ‘doop’ erin opgesomd) , en de Heilige Geest overtuigt mij op grond van het Woord. Die Geest overtuigt mij niet de éne keer van dit en de andere keer van dát, weet jeBen jij bereid om 'kinderdoper' te worden als de Heilige Geest je overtuigd (op grond van het Woord, dat is de weg waarin de Geest werkt) dat dat de enige juiste manier van dopen is?
Ik kan me goed voorstellen dat men beweert dat de doop het teken is van een verbond - al staat dat nergens - maar laten we het dan duidelijk voor ogen zien en het verschil tussen het oude en het nieuwe verbond onder ogen zien, alvorens daarover te gaan discussieren. Oh ja - lees dan even Hebreeën door en 2 Kor. 3. Want er zijn nu eenmaal twee verschillende verbonden die uitgaan van één en dezelfde God. Jer. 31:31-34. Of althans, als je vasthoudt aan een eeuwig verbond, op zijn minst een ‘vernieuwing’ of ‘hernieuwing’ van het verbond. ‘Als Hij spreekt van een nieuw verbond heeft Hij daarmede het eerste voor veroudert verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.’ Heb. 8:13.Kan iemand ingaan op Toy zijn verzoek om met Bijbelteksten de link aan te tonen tussen doop en verbond?
En nog een vraag: waarom is het niet Bijbels om (zoals Calvijn deed) de kinderdoop in rechtstreeks verband te zien met de besnijdenis?
Handelingen.In Handelingen 2 worden beloften die gedaan worden aan de mensen die gaan geloven, direct doorgetrokken naar de kinderen van deze mensen. Deze mensen waren weliswaar Joden, maar ik denk niet dat er hier in het bijzonder over de Joden alleen wordt gesproken.
Aha – en nu de link tussen ‘zalig’ zijn of 'heilig' zijn in de ouders en de doop? Dat is niet op grond van de bijbel te beredeneren.In Handelingen 16 wordt tegen de stokbewaarder gezegd.Dat als hij gelooft, hij en zijn huis zalig zullen worden. Het bevel tot geloof wordt in het enkelvoud gegeven, de belofte heeft op meer personen betrekking. (Dit is een vreemd iets). Deze belofte gaat aan het getuigenis van de stokbewaarder vooraf. Dat achteraf het hele huis ook gaat geloven, is hier nog niet belangrijk.
Kunnen zuigelingen bidden? Het is trouwens een bede VAN een goed geweten tot God - 1 Petr. 3. Uit een tekst die ik eerder aanhaalde blijkt dat ook Jezus zich doopte toen Hij in elk geval ouder was dan 12 jaar en dat Hij zèlf bad tijdens zijn doop. Hij had zeker een goed geweten, Hij hoefde niet te bidden VOOR een goed geweten, want dat had Hij al. Ik ben een discipel van Hem. D.w.z. dat ik in zÃjn voetstappen ga. Wat betreft zijn leven, zijn wandel en zijn doop, zijn dood en zijn opstanding. Vanaf het moment dat ik mij heb bekeerd van mijn zonden (en dus een goed geweten heb gekregen) kan ik dat doen. Kan iedereen dat doen.Ook is de doop de bede voor een goed geweten.
Hier is geen enkele grond voor te vinden in de bijbel.Toen is de kinderdoop ingevoerd als natuurlijke vervanging van de besnijdenis.
De natuurlijke takken van deze stam - de stam der belofte - en die belofte is aan Jezus Christus gegeven en deze is de Heilige Geest volgens Paulus (Gal. 3:14-27) - zijn de Israëlieten. Echter wij kunnen daar als 'heidenen' op geënt worden.Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israeliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin. God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft. (...) Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.(...) En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden, zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u. Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
Duidelijk spreekt de apostel hiervan een inenting in de stam? Welke? De verbondsstam. De natuurlijke takken in deze stam is het volk Israël.