Gebeden voor EO?!

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Fjodor »

Dit alles is trouwens flink off topic.. nietwaar, moderator Tiberius? :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Laat ik het nu eens met je eens zijn Gijs. Met die kanttekening dan we natuurlijk niet 'alles' weten van 'alle' mensen in evangelische kringen.
Maar het is niet om het even 'hoe' we bekeerd zijn. Het gaat er wel om dat het een 'echte' bekering is, en het noemen van de Naam van Christus is daarvoor toch nog geen garantie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Dit alles is trouwens flink off topic.. nietwaar, moderator Tiberius? :)
Zeker, maar soms mag je iets niet weersproken laten, wanneer het de kern van de Bijbelse waarheden geweld aandoet.
En alle off-topic subzinnetjes zomaar wegknippen zijn mensen doorgaans ook niet zo enthousiast over.

Maar inderdaad, laten we maar weer on-topic gaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4037
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Terri »

Het schijnt erg moeilijk te zijn om elkaars schrijven objectief te beoordelen.
Het in vakjes, hokjes.... zit er zo ingebakken.
Zelf betrap ik me er ook nog steeds op, ook al wil ik dat niet.
Echt lezen wat er staat zonder zelf in te vullen is soms zo moeilijk :bobo
Eerlijk... pff wat een diepte als je jezelf onder handen neemt!

sorry off topic zal verder m'n mond houden
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Afgewezen »

Terri schreef:Het schijnt erg moeilijk te zijn om elkaars schrijven objectief te beoordelen.
Het in vakjes, hokjes.... zit er zo ingebakken.
Ze zijn er ook niet zomaar vanzelf gekomen. Soms ontkom je er niet aan.
Als ik met mijn evangelische collega over het geloof spreek, kun je 'objectief' een heel eind met elkaar mee, maar subjectief zie je ineens een diepe kloof. Haar conclusie was op een gegeven moment dan ook: "O, dáárom gaan er in de GG zo weinig mensen aan het Avondmaal."
Ik denk dat Gijs beslist een punt heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

Terri schreef:Het schijnt erg moeilijk te zijn om elkaars schrijven objectief te beoordelen.
Ik denk dat het juist in dit geval niet zo moeilijk is.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Laat ik het nu eens met je eens zijn Gijs. Met die kanttekening dan we natuurlijk niet 'alles' weten van 'alle' mensen in evangelische kringen.
Maar het is niet om het even 'hoe' we bekeerd zijn. Het gaat er wel om dat het een 'echte' bekering is, en het noemen van de Naam van Christus is daarvoor toch nog geen garantie.
Uiteraard niet. Daarom noemde Blijmoedig ook het Hem liefhebben boven alles. Je kan zijn naam noemen, dat zegt niet zoveel. Je kan zeggen dat je in Hem gelooft. Maar is Hij ook echt Heer, staat Hij bovenaan? Dat is wat anders dan even kijken naar verschillende kerkverbanden en te zeggen: Hier is de bekering anders dan daar en er kan maar 1 manier goed zijn. Dan gaat het weer om menselijke vormen in plaats van om het werk van God die ook in de Bijbel al mensen bekeert... en dat gaat dan niet bij iedereen het zelfde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Hier is de bekering anders dan daar en er kan maar 1 manier goed zijn. Dan gaat het weer om menselijke vormen in plaats van om het werk van God die ook in de Bijbel al mensen bekeert... en dat gaat dan niet bij iedereen het zelfde.
Nee, het gaat niet om menselijke vormen (niet over gezangen, hele noten en zwarte pakken), maar over hoe de Heilige Geest in een zondaar werkt. En al gaat dat niet bij iedereen 'hetzelfde', de verschillen zijn ook weer niet zó groot als velen ons willen doen geloven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Ik vraag het me af... ik zie een groot verschil tussen de bekering van Paulus en van de kamerling uit Morenland. Daarnaast vraag ik me ook af of het beeld van evangelische kerken wel zo klopt. Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...

Ja, het gaat om hoe de Heilige Geest in zondaren werkt... dat was juist mijn punt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef: Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...
Nou, ik denk dat dat in vele gevallen toch wél klopt. Maar dat kan ik hier niet bewijzen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Marnix schreef: Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...
Nou, ik denk dat dat in vele gevallen toch wél klopt. Maar dat kan ik hier niet bewijzen.
Ik wil graag voor het gevraagde bewijs verwijzen naar het boek dat ds. J.M.D. de Heer geschreven heeft over de evangelische beweging. Een zeer doorwrocht werk, waarin hij vele facetten en dwalingen van allerlei evangelische groeperingen aan de orde laat komen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Ik vraag het me af... ik zie een groot verschil tussen de bekering van Paulus en van de kamerling uit Morenland. Daarnaast vraag ik me ook af of het beeld van evangelische kerken wel zo klopt. Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...

Ja, het gaat om hoe de Heilige Geest in zondaren werkt... dat was juist mijn punt.
Je refereert nu aan een beeld van evangelische kerken, dat bij mij zou bestaan, en gaat daar vervolgens tegenin. Weinig zinvol, als je niet weet welk beeld er wérkelijk bij mij bestaat.
Ik haalde net een gesprek aan met een evangelische collega. Hieruit kun je in elk geval opmaken dat mijn kennis verder reikt dan zomaar wat oppervlakkige aannames.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.

Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.

Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Wat zeg je nu eigenlijk? ;)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.

Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Onlang sprak ik met iemand die de Ev kerk wel kent, en hij kwam toch tot de conclusie, dat ten diepste de doodstaat van de mens geloochend wordt binnen de evangelische kerken. Ik zit er niet goed genoeg in, maar als dat zo is, lijkt me dat toch wel zorgelijk, dan kan de mens dus toch 'iets'?!
(overigens vind ik persoonlijk dat er ook een aantal zaken zijn waar wij (=ger gez) van zouden kunnen leren van de ev kerken)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie