Vertel?Bonny schreef:Soms wel. Maar de meeste vreemde namen komen vaker voor bij laagopgeleide groepenLassie schreef:
Zijn dit ouders van Nederlandse kinderen?
Wij hebben familie in het buitenland wonen (de meesten zijn daar getrouwd met partners uit dat land) en die hebben ook bijzondere namen.
Kinderen
Re: Kinderen
Het RD plaatste ook wat bijzondere namen. Alien bijvoorbeeld. Nu is dat volgens mij oerhollands. Maar misschien dacht de redacteur aan buitenaardse wezens. Ook Cent bij de jongensnamen is oerhollands. Het is ook geld.
En waarom zou je je dochtertje geen Mus noemen als het buurmeisje Merel heet?
Spitten en niet moe worden.
Ezen schreef:Het RD plaatste ook wat bijzondere namen. Alien bijvoorbeeld. Nu is dat volgens mij oerhollands. Maar misschien dacht de redacteur aan buitenaardse wezens. Ook Cent bij de jongensnamen is oerhollands. Het is ook geld.

Als BNers hun kind Storm, Splinter of Bickel noemen, vindt niemand dat gek.
Dat schijnt heel oud Nederlands te zijn, zoals Cent inderdaad.
Wie kent er nog een Mensje (Mensje van Keulen) Zus, Zwaantje, Miep en Koos en Ot?
Geestig boekje in dit verband is:
Wie noemt zijn kind nou Chardonnay? Waarom we heten zoals we heten.
Heet iemand Ronald? Grote kans dat hij een vijftiger is. Khe’shaun komt uit Curaçao, Charlotte zit op hockey, Samantha is een tokkie en Miracle-of-love is volgens haar ouders een liefdeswonder. Onze voornamen verraden veel over wie we zijn en waar we vandaan komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Een tijdje geleden stond hier in de krant dat je in Zweden geen apostrof of streepje (of cijfers) in de naam mag hebben (als je daar als Zweeds burger geregistreerd wordt). Natuurlijk heb je nog wel vreemde letters als de å, die in weinig andere talen werken, maar daar valt mee te leven. Het voorkomt in ieder geval wel wat gedoe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannennamen uit het dorp waar ik vandaan kom.Ezen schreef:Het RD plaatste ook wat bijzondere namen. Alien bijvoorbeeld. Nu is dat volgens mij oerhollands. Maar misschien dacht de redacteur aan buitenaardse wezens. Ook Cent bij de jongensnamen is oerhollands. Het is ook geld.
Cent
Gaap
Map
Beime
Ai
Gaas
Kommer
Engel
Riet
Sjaan
Cors
Eliza
Lies
Vrouwennamen
Sjaan
Zoet
Abra
Trien
Trijntje
Meutje
Sien
Ant
Bets
Truitje
Pietje
Neeltje
Tja en hele nageslachten werden vernoemd...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wij hadden thuis allemaal vrij plechtige namen, met 3-4-5 lettergrepen. Vergeleken met Toos,Rita, Cobie, Alie, Greetje, Ina, Corrie vielen wij wel op als Jacqueline, Marianne, Cornelia, Elisabeth, Helena.
- Bonny
- Contacteer:
Het oudhollandse 'Mietje' is tegenwoordig ook geen leuke voornaam meer.
Een leuke Friese naam is Jarig. Toen hij zich eens voorstelde aan een Hollander, kreeg hij "gefeliciteerd" als antwoord.
Een leuke Friese naam is Jarig. Toen hij zich eens voorstelde aan een Hollander, kreeg hij "gefeliciteerd" als antwoord.
The Groom's still waiting at the altar
Ik vind Truitje wel wat. 

Bonny schreef:Het oudhollandse 'Mietje' is tegenwoordig ook geen leuke voornaam meer.

Een mevrouw heet Trui Halfmouw (uit schaamnamen 2008)Posthoorn schreef:Ik vind Truitje wel wat
Er zijn blijkbaar ouders die niet even vantevoren de voor- en achternaam hebben geprobeerd, hoe dat klonk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Een Neefje van me heet Beau Bozua!Mara schreef:Bonny schreef:Het oudhollandse 'Mietje' is tegenwoordig ook geen leuke voornaam meer.
Een mevrouw heet Trui Halfmouw (uit schaamnamen 2008)Posthoorn schreef:Ik vind Truitje wel wat
Er zijn blijkbaar ouders die niet even vantevoren de voor- en achternaam hebben geprobeerd, hoe dat klonk.
Ik dacht nog die heeft niet nagedacht
Sietse Vliegen is er ook zo een
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Of het expres doen omdat ze denken dat het wel leuk is...Mara schreef: Er zijn blijkbaar ouders die niet even vantevoren de voor- en achternaam hebben geprobeerd, hoe dat klonk.
Soms gaat het per ongeluk mis, door afkortingen of huwelijk.
Ooit las ik over Engelse foute namen Joanna King: "Hello, I am Jo King"
of Susan Frame, die rechten studeerde en trouwde met bankier Robert Mee. Nu is het advocaat "Sue Mee" and bankier "Rob Mee". Carrie Oakey was waarschijnlijk ook geboren voordat sommige dingen uit Japan overwaaiden.
of Susan Frame, die rechten studeerde en trouwde met bankier Robert Mee. Nu is het advocaat "Sue Mee" and bankier "Rob Mee". Carrie Oakey was waarschijnlijk ook geboren voordat sommige dingen uit Japan overwaaiden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
- Dodo
Ik weet niet, dit doet me toch teveel denken aan de fabel dat dominee Olie zijn zonen Aart en Peter genoemd zou hebben.parsifal schreef:Soms gaat het per ongeluk mis, door afkortingen of huwelijk.
Dat was een grapje van ds Olie wat een eigen leven is gaan leidenDodo schreef:Ik weet niet, dit doet me toch teveel denken aan de fabel dat dominee Olie zijn zonen Aart en Peter genoemd zou hebben.parsifal schreef:Soms gaat het per ongeluk mis, door afkortingen of huwelijk.

Zo schreef een mevrouw laatst in de metro een column over die toen zo prachtige en zeldzame naam die zij hun dochter hadden gegeven die inmiddels zo'n 12 jaar is, Isis.......parsifal schreef:Carrie Oakey was waarschijnlijk ook geboren voordat sommige dingen uit Japan overwaaiden.
Ik weet niet of het deze mevrouw was, maar het verhaal is vergelijkbaar: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bytheway ... -te-roepen
Laatst gewijzigd door Curie op 22 jan 2016, 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.