Beste Gian, je weet (of kan weten) dat ik best kritisch ten opzichte van "mijn" kerkverband sta. Maar ik kan jouw bijdrage hier nauwelijks als opbouwende kritiek zien. Ik vind de manier waarop je hier een karikatuur maakt van de OGGiN, niet van veel respect ervoor getuigen. Je woordkeus ("mazzeltje") en je snerende toon ("klein kuddeke") vind ik een voorbeeld van hoe het hier absoluut niet moet, naar mijn mening.Gian schreef:Iets begrijp ik niet van betreffend kerkverband.
Eerst krijgt de jeugd te horen hoe diep droevig het tegenwoordig niet is, hoe zondig men wel niet is. Krijgt men amper het Evanglie, of een bedekt/voorwaardelijk Evangelie te horen. Dan moet het gaan langs allerlei bevindingen ofwel moet men er met een uitzonderlijk mazzeltje tussenuit gehaald te worden, waardoor de meeste jeugdigen half hopeloos en moedeloos nog mee gaan naar de kerk.
En dan moeten ze ook nog dit, en dat, maar vooral allerlei dingen niet, 'opdat het u wel ga'.. jaja.. Wettisicme ten top.
Is het gek dat het ze op een gegeven moment geen zak meer kan schelen, en ze lekker hun leventje gaan leven in een wereld vol leuke en fijne vermakingen? Pluk de dag, want morgen zijn we er misschien niet meer. (ik ken heel wat jongeren die dit letterlijk denken)
Overigens een prima kanselboodschap voor de Gemeente van Jezus Christus. Ik hoop dat ze het onderscheid nog eens gaan maken in de kerk waar het 'een overblijfsel' of een 'klein kuddeke' is, laat staan dat er een jongeren tot bekering zouden komen.
Je begrijpt "iets" niet van dit kerkverband. Maar je vergeet ook "iets": nl. dat er in veel gemeenten oudvaders gelezen worden die een ruim evangelie brachten (Erskine, Boston, etc.). Natuurlijk, niet het ideaal! Maar jouw beeld van de prediking klopt dus meestal niet.
Ik zie graag je positieve bijdrage tegemoet over hoe wij de jeugd bij de kerk (niet bijzonder bij de OGGiN, maar wel bij het Woord van God) kunnen houden.