Van hen staat nergens, dat zij compromisen sloten. Van Daniël weten we, dat hij met gevaar voor leven juist Gods geboden meer gehoorzaamde dan de geboden van de koning.Tiberius schreef:Wat de Nederlandse, Engelse of Duitse tekstboeken over ethiek ook mogen zeggen, voor mij telt toch in de eerste plaats de houding van (laat ik me daar maar toe beperken) Jozef en Daniël. Beiden droegen regeringsverantwoordelijkheid aan het hof van goddeloze vorsten, waar geen rekening gehouden werd met God en Zijn geboden. Van beide monarchieën geldt, dat ze ongetwijfeld tegen het 1e, 2e en 4e gebod ingingen.
Ik kan je van harte aanraden je eens in de gereformeerde ethiek te verdiepen (bv Douma, Christelijke Ethiek), dan zul je zien dat deze ethici de Bijbel zeer goed kennen, en ook zeer gereformeerd zijn in hun exegese (en ook echt wel bekend zijn met bv Daniel en andere Bijbelse voorbeelden), en op basis van dit gereformeerde Schriftverstaan toch niet uitkomen bij het utilisme wat je hier nu voorstelt (ook meeste niet-gereformeerde christelijke ethici verwerpen dit trouwens).
PS> Ik verwijs in dezen steeds naar literatuur, omdat het om een complexe materie gaat. Waar Douma 400 blz voor nodig heeft om te beschrijven, kan ik in enkele zinnen goed verwoorden. Ik verwijs naar Douma, omdat hij in onze kringen ook breed geaccepteerd is (zo wordt een boekje van hem op de CGO van de GG gebruikt)