Given, ik probeer je te begrijpen, echt waar! Maar hier zit toch een haper in je visie op de prediking, lijkt me. Inderdaad is één van de doelen van de prediking 'troost' en 'opbouw', maar die troost ontstaat NOOIT doordat je hoort dat een ander dit beleefd heeft en dat ervaren heeft. Dan ligt de troost buiten het geloofsgezicht op Christus en daar is geen troost te vinden.given schreef:Het gaat dus uiteindelijk erom wat het doel is van de prediking.. en onder andere die tot troost en opbouw van het vaak zo bestreden geloof. Dan kan je je hart er wel eens naast leggen... Maar goed blijft zeker ook staan dat de oproep tot bekering en geloof niet gemist mag worden.
Zo gemakkelijk kan het vergelijken van standen leiden tot de uitroep: "Ik mag toch geloven dat de Heere van me afweet." Ja, en waar wordt dat dan op gebaseerd? Veelal op bevindingen die precies zo ook in de prediking beschreven worden. Dat kan en mag de grond echter niet zijn! Alleen in Christus is de vastigheid, alleen in Hem, Die in de prediking daarom ook uitgestald en aangeprezen dient te worden en achter de kudde aangedrongen dient te worden om voor het eerst, maar ook steeds weer opnieuw tot Hem de toevlucht te nemen. Alleen daar is troost en alleen daar is opbouw.