Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door speranza »

Erasmiaan schreef:Humor in de meest scherpe preken? Of, hoe ontkracht ik mijn preek?
Beste humanist, dat ligt naturrlijk aan de vorm van de humor. Je hebt zoals je wellicht weet heilige ironie, spot met de goddelozen, een vriendelijke kwinkslag. Als je ds. Van der Poel kent, dan ervaar je dat een preek ernstig kan zijn met een bepaalde vorm van humor. Misschien is het woord humor niet zo geslaagd. Het gaat vooral om de zin en mening van het woord. Niet de associaties die allemaal mogelijk zijn bij het woord.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door refo »

humor is niet hetzelfde als 'een mop vertellen'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

Tja, met humor bedoel ik de gave of het vermogen om een lach op iemands gezicht te krijgen. Iets als grappig neer zetten. Daar is een preek m.i. niet voor bedoeld.

En spot met de goddelozen heeft niets met humor te maken. En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?

Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
artistiek schreef:Predikanten met humor heb ik totaal geen moeite mee. Humor in een kerkdienst (EREDIENST!!!), of Gods Woord daarvoor gebruiken, wel. Maar goed dat bevestigd weer maar eens dat we de ernst van de prediking willen 'verbloemen'.
Onzin. Ik heb wel humor gehoord in de meest scherpe preken. Je moet e.e.a. niet willen verwarren met sfeer. Nuchter blijven dus. Als je wat betreft de ernst van de prediking zeer afhankelijk bent van alle omstandigheden dan blijft er juist maar weinig hangen. Dan is één huilend kind al genoeg om het voor de hele preek te verknallen. De boodschap moet waar zijn, Bijbels, ernstig en opwekkend. Daar kan best humor inzitten.

Ik weet trouwens niet of ik dat boek wil lezen. Ik vond Neveldijk een aardig boek, maar op een gegeven moment kun je in een bepaald sfeertje terecht komen waar ik niet in terecht wil komen. Maar goed, ik vermoed wel dat het boek grotendeels ergens anders over gaat dan de paar citaten die werden genoemd.
Boek? Was ik zo onduidelijk? Ik citeerde uit de preek van afgelopen zondag. In dat topic zitten we toch?
En inderdaad, ik citeerde slechts een paar sappige uitspraken uit een preek die uiteraard veel dieper ging.
O ja, sorry. Ik las te snel. Maar het was de fout van MM. :hum

@ humanist ;) :haha
Tsja, humor in een ernstige preek is geen zorgvuldig opgebouwde grap die iedereen doet schaterlachen natuurlijk. Maar het is zeker mogelijk om bepaalde dingen zo te zeggen dat de luisteraars met een glimlach zitten te luisteren soms. Dat ontkracht een preek niet, maar versterkt die juist. Ik heb wel regelmatig dat ik moet grijnzen vanwege een woordspeling of een rake opmerking. Zondag trouwens nog bij een jou wel bekende dominee. Maar in heel veel preken die ik hoor wordt echt de 'ernst van de prediking' niet verbloemd hoor, zoals artistiek suggereert.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
artistiek schreef:Predikanten met humor heb ik totaal geen moeite mee. Humor in een kerkdienst (EREDIENST!!!), of Gods Woord daarvoor gebruiken, wel. Maar goed dat bevestigd weer maar eens dat we de ernst van de prediking willen 'verbloemen'.
Onzin. Ik heb wel humor gehoord in de meest scherpe preken. Je moet e.e.a. niet willen verwarren met sfeer. Nuchter blijven dus. Als je wat betreft de ernst van de prediking zeer afhankelijk bent van alle omstandigheden dan blijft er juist maar weinig hangen. Dan is één huilend kind al genoeg om het voor de hele preek te verknallen. De boodschap moet waar zijn, Bijbels, ernstig en opwekkend. Daar kan best humor inzitten.

Ik weet trouwens niet of ik dat boek wil lezen. Ik vond Neveldijk een aardig boek, maar op een gegeven moment kun je in een bepaald sfeertje terecht komen waar ik niet in terecht wil komen. Maar goed, ik vermoed wel dat het boek grotendeels ergens anders over gaat dan de paar citaten die werden genoemd.
Boek? Was ik zo onduidelijk? Ik citeerde uit de preek van afgelopen zondag. In dat topic zitten we toch?
En inderdaad, ik citeerde slechts een paar sappige uitspraken uit een preek die uiteraard veel dieper ging.
O ja, sorry. Ik las te snel. Maar het was de fout van MM. :hum

@ humanist ;) :haha
Tsja, humor in een ernstige preek is geen zorgvuldig opgebouwde grap die iedereen doet schaterlachen natuurlijk. Maar het is zeker mogelijk om bepaalde dingen zo te zeggen dat de luisteraars met een glimlach zitten te luisteren soms. Dat ontkracht een preek niet, maar versterkt die juist. Ik heb wel regelmatig dat ik moet grijnzen vanwege een woordspeling of een rake opmerking. Zondag trouwens nog bij een jou wel bekende dominee. Maar in heel veel preken die ik hoor wordt echt de 'ernst van de prediking' niet verbloemd hoor, zoals artistiek suggereert.
Nee, kijk nu formuleer je het heel voorzichtig. Een humoristische benadering over een passage uit de preek die spontaan opkomt bij een predikant, wellicht zelf niet eens zo bedoeld, maar die een mens doet glimlachen. Dat heb ik ook weleens meegemaakt en is idd. niet storend. Maar zoals Hendrikus het citeerde krijg ik het gevoel dat de ds. zichzelf daardoor best grappig vindt en bewust grappig wil zijn. En dat over een (ernstvolle) psalm vind ik dat totaal ongepast en misplaatst.
Laatst gewijzigd door artistiek op 04 feb 2009, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door speranza »

Erasmiaan schreef: En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?
Zo noemde dominee Moerkerken dat altijd bij ons.
Quaerite prime regnum Dei
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

speranza schreef:
Erasmiaan schreef: En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?
Zo noemde dominee Moerkerken dat altijd bij ons.
Wat noemde hij zo?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door refo »

Ik denk dat Mozes ook wel geglimlacht zal hebben toen hij dit schreef:

4 En zij zeiden: Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in den hemel zij, en laat ons een naam voor ons maken, opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden!
5 Toen kwam de HEERE neder, om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen bouwden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door speranza »

Erasmiaan schreef:Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Als je soms op de Erasmus 'zit' dan zou ik persoonlijk niet zo'n persoonlijke inlognaam willen hebben. Het is toch een soort virtuele persoonlijkheid die je aanneemt. Je kiest toch vanwege een soort verbondenheid de naam die je draagt, nietwaar?
Misschien kom je wel uit Gouda, de stad van Arminius? Of was het Rotterdam, dat schijnt gevoelig te liggen?
Erasmiaan klinkt voor mij net zoals een volgeling van Erasmus als dat een Arminiaan de volgeling van Arminius is. :huhu
Quaerite prime regnum Dei
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

speranza schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Als je soms op de Erasmus 'zit' dan zou ik persoonlijk niet zo'n persoonlijke inlognaam willen hebben. Het is toch een soort virtuele persoonlijkheid die je aanneemt. Je kiest toch vanwege een soort verbondenheid de naam die je draagt, nietwaar?
Misschien kom je wel uit Gouda, de stad van Arminius? Of was het Rotterdam, dat schijnt gevoelig te liggen?
Erasmiaan klinkt voor mij net zoals een volgeling van Erasmus als dat een Arminiaan de volgeling van Arminius is. :huhu
Gissingen naar mijn identiteit worden bevestigd noch ontkent. ;) :fuite ::salut
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Tja, met humor bedoel ik de gave of het vermogen om een lach op iemands gezicht te krijgen. Iets als grappig neer zetten. Daar is een preek m.i. niet voor bedoeld.

En spot met de goddelozen heeft niets met humor te maken. En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?

Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Jij hoort toch graag ds Veldman? Ik heb méér dan eens de neiging om keihard in de lach te schieten om zijn opmerkingen. En dat komt niet omdat ik zo melig ben :)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:Tja, met humor bedoel ik de gave of het vermogen om een lach op iemands gezicht te krijgen. Iets als grappig neer zetten. Daar is een preek m.i. niet voor bedoeld.

En spot met de goddelozen heeft niets met humor te maken. En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?

Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Jij hoort toch graag ds Veldman? Ik heb méér dan eens de neiging om keihard in de lach te schieten om zijn opmerkingen. En dat komt niet omdat ik zo melig ben :)
Ja en zelf schijnt hij ook regelmatig te lachen tijdens de preek. Of is dat echt schijn?

Maar ik vind sommige opmerkingen van hem ook ongepast tijdens de dienst. En toch kom ik er graag.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:Tja, met humor bedoel ik de gave of het vermogen om een lach op iemands gezicht te krijgen. Iets als grappig neer zetten. Daar is een preek m.i. niet voor bedoeld.

En spot met de goddelozen heeft niets met humor te maken. En wat moet ik onder heilige ironie verstaan?

Overigens, humor, dat je mijn nickname met het humanisme associeert. Maar die associatie is niet de goede. Er zijn mensen die geen humanist zijn en zich ook Erasmiaan kunnen noemen. Ra ra...
Jij hoort toch graag ds Veldman? Ik heb méér dan eens de neiging om keihard in de lach te schieten om zijn opmerkingen. En dat komt niet omdat ik zo melig ben :)
Ja en zelf schijnt hij ook regelmatig te lachen tijdens de preek. Of is dat echt schijn?

Maar ik vind sommige opmerkingen van hem ook ongepast tijdens de dienst. En toch kom ik er graag.
Nee, dat is geen schijn. Het lijkt soms wel een cabaretier. Ik zou je hele maffe dingen kunnen vertellen, maar dat doe ik maar niet op een openbaar forum ;).
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Vanavond de Bijbellezing over Jona:

Tekst JONA 1 vers 8-10

DE VERKLARING VAN JONA'S HEILLOZE WEG
1. De vraag naar deze verklaring
2. De inhoud van deze verklaring
3. De vrees over deze verklaring
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:Vanavond de Bijbellezing over Jona:

Tekst JONA 1 vers 8-10

DE VERKLARING VAN JONA'S HEILLOZE WEG
1. De vraag naar deze verklaring
2. De inhoud van deze verklaring
3. De vrees over deze verklaring
Nog nieuwe dingen gehoord?
Plaats reactie