Vaste plaatsen?

Bestaat er de mogelijkheid om een vaste zitplaats te kopen in je gemeente?

Ja, maak er geen gebruik van
0
Geen stemmen
Ja, maak er gebruik van
0
Geen stemmen
Nee, maar zit wel altijd op hetzelfde stekkie
12
33%
Nee, bestaat niet in onze kerk
21
58%
Nee, maar gasten moeten vragen welke plaats vrij is
3
8%

Totaal aantal stemmen: 36

Tiberius
Administrator

Re: Vaste plaatsen?

Bericht door Tiberius »

In de meeste kerken is de koster wel mans genoeg om te onderscheiden wie direct kunnen gaan zitten op door hem te bepalen plaatsen en wie wel even op het lampje kunnen wachten.
Vergeet niet, nogmaals, dat een kerkdienst in de eerste plaats een samenkomst van de gemeente is, geen evangelisatiebijeenkomst, of zo.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:In de meeste kerken is de koster wel mans genoeg om te onderscheiden wie direct kunnen gaan zitten op door hem te bepalen plaatsen en wie wel even op het lampje kunnen wachten.
Vergeet niet, nogmaals, dat een kerkdienst in de eerste plaats een samenkomst van de gemeente is, geen evangelisatiebijeenkomst, of zo.
Een verstandige kerkshopper komt gewoon laat. :nananere
Maar ja, zo verstandig ben ik zelf ook niet...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik shop alleen maar bij kerken waar ze geen vaste plaatsen hebben. :yahoo
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:In de meeste kerken is de koster wel mans genoeg om te onderscheiden wie direct kunnen gaan zitten op door hem te bepalen plaatsen en wie wel even op het lampje kunnen wachten.
Een verstandige kerkshopper komt gewoon laat. :nananere
Maar ja, zo verstandig ben ik zelf ook niet...
Dat 1e vind ik ook! Je mensen niet van hun 'vaste' plaatsen afhelpen door vroeg te gaan. Maar je moet natuurlijk ook weer niet op 'de laatste knipper' binnenkomen. Dan ben bv. bij ons echt te laat als 1 of 2 minuten voor aanvang binnenkomt, want dan is de kerkenraad bij ons al binnen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Hoho, dat is vanuit de gast geredeneerd maar de Bijbel leert voor de gastheren een andere houding richting gasten, namelijk die van gastvrijheid, de ander hoger achten dan jezelf etc. Als zoiets zou gebeuren zou ik de gast laten zitten en zelf wel op de vloer gaan zitten, als de gast geen plek zou hebben of weer naar huis zou moeten zou ik me schamen. Maar die gastvrijheid die je in veel landen hebt, dat het een schande is om beter voor jezelf te zorgen dan voor je gasten, kennen we in ons ik-gerichte Nederland niet zo he. Eerst zelf een relaxte plek veilig stellen en dan eens kijken of de gasten ook nog passen, anders hebben ze pech. Wat gastvrij ben je dan.
Het gaat hier niet over gastvrijheid in de normale zin van het woord. Meestal zijn de gasten gewoon kerkleden uit een naburige gemeente die om wat voor reden dan ook eens langs komen. Ik geloof niet dat we dan door een gast te laten wachten tot 10 minuten voor de dienst een gebod (laat staan een verbod) van de Bijbel overtreden.
Bekijk het even in binnen proporties a.u.b.
En als ze dat nou niet zijn? Hoe maak je het onderscheid? Kortom, als je dit doet tegen shoppers dupeer je ook de andere gasten en dat zou onze eer te na moeten zijn. Daarnaast weet je niet waarom mensen komen shoppen. Met een verbod zou je sowieso ernstig de fout in gaan omdat je iemand die ergens anders naar de kerk wil vervolgens weigert zodat hij helemaal geen kerkdienst heeft. Jezus leert ons geen kwaad met kwaad te vergelden en zelfs je vijanden lief te hebben. En kerkshoppers dus ook. Spreek ze gerust op hun shopgedrag aan maar laat ze niet in de kou staan. En dupeer er zeker geen anderen mee. Er zou eens een ongelovige de kerkdienst willen bezoeken, dan straal je wel een hoop liefde uit als je zo iemand laat wachten omdat kerkshoppers dat ook moeten.
Ze mogen wel bij de kerkdienst zijn,ze moeten alleen maar even wachten op hun beurt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Iedereen mag van mij bij de kerkdienst zijn, al sta ik buiten op de stoep en ik kan het horen ben ik (redelijk) tevreden. Echt, wat is er nou zo'n probleem aan om eens ergens anders te gaan zitten? Het meest schokkende wat ik ooit heb gelezen was dat kinderen niet tegen al die veranderingen kunnen. Tsja.
helma

Bericht door helma »

ik heb ook wel eens op een omgekeerde emmer uit het werkhok gezeten (als kind)
en ook wel eens op de trap van een preekstoel

ging altijd overal met mijn vader naar de kerk (doordeweeks uiteraard :hum ) en als er dan geen plek was improviseerde m'n vader wel wat
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat vergeet ik niet, maar als er gasten komen moeten we daar blij mee zijn en heel gastvrij. Voor wie de dienst bedoeld is wil niet zeggen: Dus als iemand die niet in die doelgroep hoort is gastvrijheid niet nodig.
JolandaOudshoorn schreef:Ze mogen wel bij de kerkdienst zijn,ze moeten alleen maar even wachten op hun beurt.
Waarom? De Bijbel leert dat je jezelf niet belangrijker moet vinden dan de ander. En dan moeten gasten maar lekker wachten tot iedereen zit en als er dan nog plek ik mogen ze vervolgens de mindere plaatsen innemen? Tjonge, ik wist niet dat "rechts" ook politiek gezien zo rechts dacht. Past prima in de lijn van Wilders. Nederland is er voor de Nederlanders, de kerk is er voor de kerkleden. Dus die krijgen voorrang.

Beschamend als er zo wordt gedacht en omgegaan met gasten. De Bijbel leert ieder, zowel wie nodigt als wie genodigd wordt, gastvrij te zijn en ook nederig.

7 Hij vertelde de genodigden een gelijkenis, want hij had gezien hoe ze de ereplaatsen voor zichzelf kozen. Hij zei tegen hen: 8 ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, 9 en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. 10 Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt. 11 Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Roef

Bericht door Roef »

Jongere schreef:
Roef schreef:Bij ons hebben de gemeenteleden een eigen plek en gaat tien minuten voor tijd het groene lampje aan en dan kunnen de gasten (meestal shoppers) gaan zitten waar ze willen. Er is wel eens een voorstel geweest om het lampje af te schaffen en de plaatsen vrij te geven maar dat is gelukkig niet door gegaan. Voor echte gasten sta ik me plekje graag af maar niet voor shoppers die je bij leesdienst niet ziet.
Ik vind het een beetje flauw (wat ik vaker zie gebeuren in het topic) om een onderscheid te gaan maken tussen verschillende soorten bezoekers. Het is voor de verantwoording van die mensen wat zij doen, het lijkt mij dat we dezelfde houding aannemen tegen iedereen die op bezoek is in de gemeente.
Natuurlijk is iedereen welkom en is het ieders eigen verantwoordelijkheid wat ze doen, maar soms wekt het wel een beetje ergenis als er bij een dominee die nogal aanspreekt er in eens 150 man meer in de kerk zit ( bij ons) en eigen gemeente leden moeten zoeken naar een plekje.
Roef

Bericht door Roef »

freek schreef:
Jongere schreef:
Roef schreef:Bij ons hebben de gemeenteleden een eigen plek en gaat tien minuten voor tijd het groene lampje aan en dan kunnen de gasten (meestal shoppers) gaan zitten waar ze willen. Er is wel eens een voorstel geweest om het lampje af te schaffen en de plaatsen vrij te geven maar dat is gelukkig niet door gegaan. Voor echte gasten sta ik me plekje graag af maar niet voor shoppers die je bij leesdienst niet ziet.
Ik vind het een beetje flauw (wat ik vaker zie gebeuren in het topic) om een onderscheid te gaan maken tussen verschillende soorten bezoekers. Het is voor de verantwoording van die mensen wat zij doen, het lijkt mij dat we dezelfde houding aannemen tegen iedereen die op bezoek is in de gemeente.
Inderdaad. Ik vind het altijd fijn als ik zie dat mensen zo nu en dan een kijkje nemen in een andere gemeente ter plaatse. Dat geeft iig aan dat mensen over hun eigen kerkmuur heen kunnen kijken. En begrijpelijk dat je dat niet doet als elders leesdienst is.
Ik kijk doordeweek ook wel eens in een andere gemeente ter plaatse als we zelf geen dienst hebben. :OO
caprice

Bericht door caprice »

Josephus schreef:Afbeelding
Mevrouw is zelf ook nog wat vergeten. :hi
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Dokus is vrijgemaakt :hi
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

caprice schreef:
:haha :haha :haha :mdr :mdr :mdr
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:7 Hij vertelde de genodigden een gelijkenis, want hij had gezien hoe ze de ereplaatsen voor zichzelf kozen. Hij zei tegen hen: 8 ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, 9 en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. 10 Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt. 11 Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’
Tja, blijkbaar bepaalde gastheer toch echt waar de gasten mochten gaan zitten en niet de gasten zelf. De gastheer zei niet: neem maar plaats hoor, ik zal wel zien welk plekje er voor mij overblijft. :huhu
Rens

Bericht door Rens »

Bij ons heeft niemand een "vaste plaats"(kun je ook niet kopen oid.......idioot eigenlijk dat je een plaats in de kerk zou kopen), maar ieder heeft zo z'n eigen vaste plekje.....

en zit er nu toevallig iemand op "jouw" stekkie, nou, simpel toch, dan ga je er min of meer naast zitten, of, als de bank vol is, dan plof je neer op een andere bank waar nog plaats is (wat ruim voorhanden is)

ja, je hébt overal van die zuurpruimen die hun "recht" op nu juist dát plekje laten gelden.....

maar verder heeft niemand er bij ons moeite mee om die dienst op een ándere plek te gaan zitten.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten