Eert uw vader en uw moeder

arti
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 sep 2006, 14:05

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door arti »

Tiberius schreef:
arti schreef:Ik kwam gisteravond uit de kerk en ik was laaiend!
Mocht het gisteren wat beter gaan? Ik hoop van wel voor je.
Bedankt voor alle lieve reacties!
Een gedeelte van deze discussie vond ik zelf wat minder interessant.

Ik was gisteravond niet laaiend, gelukkig niet.
In de loop van de week was ik ook meer verdrietig dan boos.
Ik weet wel dat de preek van vorige week heel veel met me heeft gedaan.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door David J »

Tiberius schreef:Helemaal mee eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
En aangezien bij liefde toch zeker de intentie een grote, zo niet de grootste, rol speelt, kom ik via deze route weer terecht bij mijn oorspronkelijke statement:
Tiberius schreef:Ik durf wel te stellen, dat je je kinderen alleen maar echt kunt liefhebben, als je de liefde van Christus bevindelijk kent.
Ik weet niet goed of je nu bewust flauw doet of niet, Tiberius. In elk geval negeer je een cruciaal zinnetje uit mijn post, namelijk dat je de liefde van ouders als een 'goed werk' in de kwalitatieve zin, kunt aflezen aan de manier waarop ze hun kinderen behandelen. Veel onbekeerde ouders hebben God niet lief, maar hun kinderen echt wel.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Klaio »

David J schreef:
Tiberius schreef:Helemaal mee eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
En aangezien bij liefde toch zeker de intentie een grote, zo niet de grootste, rol speelt, kom ik via deze route weer terecht bij mijn oorspronkelijke statement:
Tiberius schreef:Ik durf wel te stellen, dat je je kinderen alleen maar echt kunt liefhebben, als je de liefde van Christus bevindelijk kent.
Ik weet niet goed of je nu bewust flauw doet of niet, Tiberius. In elk geval negeer je een cruciaal zinnetje uit mijn post, namelijk dat je de liefde van ouders als een 'goed werk' in de kwalitatieve zin, kunt aflezen aan de manier waarop ze hun kinderen behandelen. Veel onbekeerde ouders hebben God niet lief, maar hun kinderen echt wel.
En tevens zijn er helaas bekeerde ouders die weliswaar God liefhebben maar hun kinderen niet...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

David J schreef:
Tiberius schreef:Helemaal mee eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
En aangezien bij liefde toch zeker de intentie een grote, zo niet de grootste, rol speelt, kom ik via deze route weer terecht bij mijn oorspronkelijke statement:
Tiberius schreef:Ik durf wel te stellen, dat je je kinderen alleen maar echt kunt liefhebben, als je de liefde van Christus bevindelijk kent.
Ik weet niet goed of je nu bewust flauw doet of niet, Tiberius. In elk geval negeer je een cruciaal zinnetje uit mijn post, namelijk dat je de liefde van ouders als een 'goed werk' in de kwalitatieve zin, kunt aflezen aan de manier waarop ze hun kinderen behandelen. Veel onbekeerde ouders hebben God niet lief, maar hun kinderen echt wel.
Nee, ik doe niet bewust flauw.
Ik ging er vanuit dat je Lewis met instemming citeerde met het zinnetje: "In de beoordeling of iets tot de goede werken behoort, speelt de intentie dus een grote rol."

Hoe kan je iets ten diepste nou liefde noemen, terwijl de intentie niet goed is? Dan is die liefde, die intentie toch niets anders zelfbedoeling? Of niet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door refo »

Tiberius schreef: Hoe kan je iets ten diepste nou liefde noemen, terwijl de intentie niet goed is? Dan is die liefde, die intentie toch niets anders zelfbedoeling? Of niet?
Gelukkig niet.
Of je moet geloven dat algemene genade niet bestaat. Dan wordt de wereld echter een hel.
Het is leuk en vroom bedacht, maar ook onder gewone mensen komt liefde voor. Ten diepste.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef: Hoe kan je iets ten diepste nou liefde noemen, terwijl de intentie niet goed is? Dan is die liefde, die intentie toch niets anders zelfbedoeling? Of niet?
Gelukkig niet.
Of je moet geloven dat algemene genade niet bestaat. Dan wordt de wereld echter een hel.
Het is leuk en vroom bedacht, maar ook onder gewone mensen komt liefde voor. Ten diepste.
Ik geloof wel in het bestaan van de algemene genade.
Maar leuk en vroom of niet, wat wil je dan met teksten zoals deze: Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, [en] elkander hatende.
Uit je posting begrijp ik: schrappen of wegnuanceren.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door hmprff »

ze mogen van mij 't dak op! :ouin :mad :bobo :banghead

(maar dat is niet een goede invulling van het eren ;( )
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef: Hoe kan je iets ten diepste nou liefde noemen, terwijl de intentie niet goed is? Dan is die liefde, die intentie toch niets anders zelfbedoeling? Of niet?
Gelukkig niet.
Of je moet geloven dat algemene genade niet bestaat. Dan wordt de wereld echter een hel.
Het is leuk en vroom bedacht, maar ook onder gewone mensen komt liefde voor. Ten diepste.
Ik geloof wel in het bestaan van de algemene genade.
Maar leuk en vroom of niet, wat wil je dan met teksten zoals deze: Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, [en] elkander hatende.
Uit je posting begrijp ik: schrappen of wegnuanceren.
Ik weet niet of persoonlijke vragen op prijs gesteld worden.
maar ik zou willen vragen, heb je kinderen en ben je bekeerd?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Jongere »

Ariene, ik vermoed dat je bedoelt wat je bijv. ook zo hebt verwoord:
Ariene schreef:Ik vind het moeilijk om helder te krijgen wat ik bedoel...

Ik ben ook niet optimistisch over humanistische liefde.
Maar ook niet over de christelijke liefde

In die zin kunnen wij weleens een voorbeeld nemen aan de humanistische liefde
Ik ben de laatste die durf te zeggen dat ik mijn kinderen meer liefheb dan mijn ongelovige collega.
Het enige is dat ik Gods Woord en liefde door de opvoeding heen verweef, maar dat zie ik meer als de extra dimensie.

Ik moet nl. nog steeds met dat oude vlees leven waarin eigenliefde zo sterk aanwezig is.
Maar 'liefde' is iets anders dan 'liefde geven' en zelfs nog iets anders als 'liefhebben'. Tiberius bedoelt niet (als ik hem begrijp) dat de liefde van een kind van God tot zijn/haar kinderen volmaakt is. Wel dat het een liefde is van een totaal andere orde dan de 'gewone' liefde. De Bijbel spreekt ook duidelijk over een ander soort liefhebben, anders kan Johannes dit niet zeggen: en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God. Het is de tegenstelling van ons eertijds, zoals Tiberius dat aanhaalt uit die tekst. Zoals dat ook in Galaten is verwoord:
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Tegen de zodanigen is de wet niet.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.

Het is een andere liefde als vrucht van de Geest. En in het licht van onze schepping kun je inderdaad zeggen dat dit liefde is zoals ze bedoeld is, dus de enige ware liefde.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

Jongere schreef:Ariene, ik vermoed dat je bedoelt wat je bijv. ook zo hebt verwoord:
Ariene schreef:Ik vind het moeilijk om helder te krijgen wat ik bedoel...

Ik ben ook niet optimistisch over humanistische liefde.
Maar ook niet over de christelijke liefde

In die zin kunnen wij weleens een voorbeeld nemen aan de humanistische liefde
Ik ben de laatste die durf te zeggen dat ik mijn kinderen meer liefheb dan mijn ongelovige collega.
Het enige is dat ik Gods Woord en liefde door de opvoeding heen verweef, maar dat zie ik meer als de extra dimensie.

Ik moet nl. nog steeds met dat oude vlees leven waarin eigenliefde zo sterk aanwezig is.
Maar 'liefde' is iets anders dan 'liefde geven' en zelfs nog iets anders als 'liefhebben'. Tiberius bedoelt niet (als ik hem begrijp) dat de liefde van een kind van God tot zijn/haar kinderen volmaakt is. Wel dat het een liefde is van een totaal andere orde dan de 'gewone' liefde. De Bijbel spreekt ook duidelijk over een ander soort liefhebben, anders kan Johannes dit niet zeggen: en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God. Het is de tegenstelling van ons eertijds, zoals Tiberius dat aanhaalt uit die tekst. Zoals dat ook in Galaten is verwoord:
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Tegen de zodanigen is de wet niet.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.

Het is een andere liefde als vrucht van de Geest. En in het licht van onze schepping kun je inderdaad zeggen dat dit liefde is zoals ze bedoeld is, dus de enige ware liefde.
Mijn vraag blijft dan nog wel.
Kennen we dit uit de theorie, of ook uit de praktijk?

Voelt deze liefde ook anders, of is het alleen anders gefundeerd?
Ik loop juist hier nl. zo vaak tegenaan...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

hmprff schreef:ze mogen van mij 't dak op!
Dan zijn ze in ieder geval boven je gesteld.

Maar nee, dat is niet de juiste wijze van eren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Ik weet niet of persoonlijke vragen op prijs gesteld worden.
maar ik zou willen vragen, heb je kinderen en ben je bekeerd?
Persoonlijke vragen beantwoord ik nooit op een openbaar forum. Ik PB wel even wat.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:Ik weet niet of persoonlijke vragen op prijs gesteld worden.
maar ik zou willen vragen, heb je kinderen en ben je bekeerd?
Persoonlijke vragen beantwoord ik nooit op een openbaar forum. Ik PB wel even wat.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om op een openbaar forum te antwoorden. Aan de andere kant, eens zal wel openbaar komen wat het antwoord op deze vraag is!
Voor mijzelf gesproken: Ja, ik wordt bekeerd (iedere dag weer opnieuw) ben wedergeboren en heb kinderen (die ik dat ook gun en daarom hen iedere dag opdraag!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Ik weet niet of persoonlijke vragen op prijs gesteld worden.
maar ik zou willen vragen, heb je kinderen en ben je bekeerd?
Persoonlijke vragen beantwoord ik nooit op een openbaar forum. Ik PB wel even wat.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om op een openbaar forum te antwoorden. Aan de andere kant, eens zal wel openbaar komen wat het antwoord op deze vraag is!
Voor mijzelf gesproken: Ja, ik wordt bekeerd (iedere dag weer opnieuw) ben wedergeboren en heb kinderen (die ik dat ook gun en daarom hen iedere dag opdraag!)
Aan jou werd het toch niet gevraagd?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door BJD »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Persoonlijke vragen beantwoord ik nooit op een openbaar forum. Ik PB wel even wat.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om op een openbaar forum te antwoorden. Aan de andere kant, eens zal wel openbaar komen wat het antwoord op deze vraag is!
Voor mijzelf gesproken: Ja, ik wordt bekeerd (iedere dag weer opnieuw) ben wedergeboren en heb kinderen (die ik dat ook gun en daarom hen iedere dag opdraag!)
Aan jou werd het toch niet gevraagd?
Nee, maar is dan dit jouw reactie?
:quoi
Plaats reactie