Stofje bruidsjurk laten zien

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
cosmo schreef:Als ik de online Van Dale raadpleeg dan lees ik dit:

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider


En dan kan ik niet ontkennen dat er van bovenstaande geen sprake is.
Ja, maar een woordenboek zegt niet alles! Maar ja, de leiding meent dit op grond van de Bijbel.
Tja, je kan zoveel menen op grond van de Bijbel. Dat ze symboliek aan kleuren koppelen, oke. Maar dan kan je ook op grond van de Bijbel menen dat vergeven zondaars in het wit mogen lopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door freek »

Marco schreef:
freek schreef:Oke, helder. Maar ik weet niet of ik daar behoefte aan zou hebben. Mijn zusje heeft - om een andere reden - ook eens een pastoraal bedoeld gesprek gehad met ambtsdragers. Maar ze kwam er weinig gesterkt van terug. Dus vandaar mijn twijfels over het praktische nut van zo'n gesprek.
Dat is geen reden om alle pastorale gesprekken negatief te beoordelen. Toch?
Nee, dat is waar. Maar als je met je belijdenis doen een gesprek gehad hebt, en je gaat daarna aan het avondmaal, dan kan ik me voorstellen dat je niet per se behoefte hebt aan een pastoraal gesprek. Ik weet niet precies hoe die regeling is, maar ik kan me voorstellen dat je zo'n pastoraal gesprek na je eerste avondmaalsgang niet kunt weigeren. Als je er dan weinig behoefte aan hebt, zit je wel 'in het schip'.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: Dit bezoek heeft niets met het belijdenis afleggen te maken en is ook niet bedoeld als een soort achteraf-examen.
Het gaat er in de eerste plaats om om geestelijk leiding te geven aan de Avondmaalganger; om gestalte te geven aan de opdracht om de lammeren te weiden.
C' est le ton qui fait la musique, dat voorop gesteld. Maar er wordt wel degelijk gevraagd naar de motieven, de grond waarop men meent een plek te hebben aan de dis des Heeren. En als mensen daar niet het antwoord op kunnen geven dat de desbetreffende ambtsdrager had willen horen, worden er wel eens opmerkingen gemaakt die - ja, die misschien wel bedoeld zijn als het weiden van de lammeren, maar dan helaas op een manier die van weinig pastoraal inzicht getuigt.
Het gaat nogal eens mis.

Ik geloof vast dat dat ook te maken heeft met het systeem van levenslange ambtsdragers. Kerkordelijk klopt dat niet, maar het leidt o zo gemakkelijk tot situaties waarin bepaalde mensen bijna onaantastbare autoriteiten binnen een gemeente worden. En dan gaan ze soms dingen zeggen die beter niet gezegd hadden kunnen worden. In een stelsel waarbij ambtsdragers na de kerkordelijk voorgeschreven termijn gewoon weer aftreden, heb je dat lang niet zo gauw.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
freek schreef:Ik vind het uiterst merkwaardig. Zo'n gesprek heeft toch plaatsgevonden nadat je geloofsbelijdenis hebt afgelegd? (En daarmee toegang hebt gevraagd aan de tafel van de Heere)
Dit bezoek heeft niets met het belijdenis afleggen te maken en is ook niet bedoeld als een soort achteraf-examen.
Het gaat er in de eerste plaats om om geestelijk leiding te geven aan de Avondmaalganger; om gestalte te geven aan de opdracht om de lammeren te weiden.

Maar als het contact inter-menselijk niet klikt, kunnen er wel eens verkeerde dingen gezegd worden, ja. Van beide kanten.
Laat die mensen met rust!!
En als je zonodig bezoeken wilt afleggen ga dan naar de mensen die niet gingen. Ga eens informeren wat daar hapert. Dan kun je pas echt pastoraal bezig zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Laat die mensen met rust!!
Waarom zou je ze met rust laten?
We moeten altijd bereid zijn om getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is. Of niet soms?

En waarom zou je zo'n eerste avondmaalsgang dan niet willen delen met je wijkouderling(en)?
Ik neem tenminste aan, dat ze niet in de mens zullen eindigen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door helma »

als het goed ligt verlang je er toch naar om te vertellen wat de Heere aan je ziel gedaan heeft?

Bij mij kwamen ze niet en ik heb het echt gemist
Moeilijk als je dan later steeds de verzuchting hoort: De Heere houdt Zijn hand zo stil. We horen nooit meer wat...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
refo schreef:Laat die mensen met rust!!
Waarom zou je ze met rust laten?
We moeten altijd bereid zijn om getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is. Of niet soms?

En waarom zou je zo'n eerste avondmaalsgang dan niet willen delen met je wijkouderling(en)?
Ik neem tenminste aan, dat ze niet in de mens zullen eindigen.
Niet iedereen zal er gelijk op zitten te wachten. Telefoontje met de vraag of ze het nu willen of met het volgende huisbezoek lijkt me een prima tussenoplossing. Lijkt me voor een ouderling ook vervelend als hij ergens zit waar hij zich niet welkom voelt en wat al helemaal niet uitkomt. Al zal niet iedereen daar een antenne voor hebben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
refo schreef:Laat die mensen met rust!!
Waarom zou je ze met rust laten?
We moeten altijd bereid zijn om getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is. Of niet soms?

En waarom zou je zo'n eerste avondmaalsgang dan niet willen delen met je wijkouderling(en)?
Ik neem tenminste aan, dat ze niet in de mens zullen eindigen.
Klopt, zolang "Ik geloof dat Hij mijn zaligmaker is" geaccepteerd wordt als antwoord is er niets aan de hand.

Kan iemand nog antwoord geven op mijn vraag eind vorige pagina?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Tiberius »

Ik neem aan dat je deze bedoelt:
Marnix schreef:Ik ben benieuwd hoe zo'n gesprek er dan aan toegaat, wat er besproken wordt.
Ik citeer ds. Vreugdenhil (vanaf Refoweb):
ds. C. G. Vreugdenhil schreef:Het is positief bedoeld om iemand die voor het eerst aan het avondmaal gekomen is te bezoeken en in een pastoraal gesprek te informeren hoe het geweest is.

Soms is er raad nodig. Het gebeurt dat iemand erg bestreden wordt en bemoediging nodig heeft enz. Over het hart van iemand mag niet geoordeeld worden. Als een ambtsdrager van mening is dat iemand zich wellicht bedriegt mag hij de schriftuurlijke kenmerken van het woord (zie art. 29 van de NGB) noemen ter toetsing. De avondmaalganger zelf blijft verantwoordelijk.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:Ik neem aan dat je deze bedoelt:
Marnix schreef:Ik ben benieuwd hoe zo'n gesprek er dan aan toegaat, wat er besproken wordt.
Ik citeer ds. Vreugdenhil (vanaf Refoweb):
ds. C. G. Vreugdenhil schreef:Het is positief bedoeld om iemand die voor het eerst aan het avondmaal gekomen is te bezoeken en in een pastoraal gesprek te informeren hoe het geweest is.

Soms is er raad nodig. Het gebeurt dat iemand erg bestreden wordt en bemoediging nodig heeft enz. Over het hart van iemand mag niet geoordeeld worden. Als een ambtsdrager van mening is dat iemand zich wellicht bedriegt mag hij de schriftuurlijke kenmerken van het woord (zie art. 29 van de NGB) noemen ter toetsing. De avondmaalganger zelf blijft verantwoordelijk.
Precies! Ik zou zo'n gesprek van hart tot hart nog wel eens willen!
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Gijs83 »

zusterelly schreef:
Tiberius schreef:Ik neem aan dat je deze bedoelt:
Marnix schreef:Ik ben benieuwd hoe zo'n gesprek er dan aan toegaat, wat er besproken wordt.
Ik citeer ds. Vreugdenhil (vanaf Refoweb):
ds. C. G. Vreugdenhil schreef:Het is positief bedoeld om iemand die voor het eerst aan het avondmaal gekomen is te bezoeken en in een pastoraal gesprek te informeren hoe het geweest is.

Soms is er raad nodig. Het gebeurt dat iemand erg bestreden wordt en bemoediging nodig heeft enz. Over het hart van iemand mag niet geoordeeld worden. Als een ambtsdrager van mening is dat iemand zich wellicht bedriegt mag hij de schriftuurlijke kenmerken van het woord (zie art. 29 van de NGB) noemen ter toetsing. De avondmaalganger zelf blijft verantwoordelijk.
Precies! Ik zou zo'n gesprek van hart tot hart nog wel eens willen!
Volgens mij zijn we alweer een heel eind afgedwaald. Het is allemaal erg :offtopic . Dus ik wilde de moderators om actie vragen :nananere
claus
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door claus »

Iemand sprak een paar stukjes naar beneden over sekten en legde dat uit. Vroeger hoorde ik de uitdrukking: 'Men heeft soms sectarische neigingen.' Men bedoelde daarmee ook het aantal zittingsjaren voor ambtsdragers, waar vader Voetius (professor kerkrecht te Utrecht) heel duidelijk in is geweest, n.l. om na uiterlijk 12 zittingsjaren finaal af te treden. Twee jaar later kan zo'n persoon gerust weer gezet worden. Men weet dan zowel als kerkenraad als als gemeente wat voor vlees men in de kuip heeft. Maar dat jarenlang blijven zitten kàn bazen kweken. En dienaren in God Koninkrijk moet een knechtelijke gestalte vertonen en zeker geen 'bazen des Heeren' zijn. Bovendien stelt ook de Gereformeerde kerkorde dat men alleen in tijd van oorlog of bij enorme schaarste aan kandidaten (in bijvoorbeeld zeer kleine gemeenten) kan afwijken van de hoofdregel. Is het dan in de GG(inNed.) altijd een tijd van oorlog??? Waarom durft men in onze kringen dit niet eens eerlijk onder ogen te zien en kundig, positief te bespreken?? Zoals nu ds. De Heer heel kundig bezig is over de Evangelische beweging. M'n petje daar voor af. Maar nu ook eens over de 'zwakke' puntjes, zoals de zittingstermijn van ambtsdragers (ouderlingen en diakenen). 50 jaar gediend is een lintje. Het gaat niet om ons. Met ietwat nederige hoogmoed wordt zo'n persoon dan op een 'troon' gezet. Heimelijk vinden de meesten (ik spreek uit ervaring!) het maar wat mooi om vermeld te worden als man met een jarenlange ervaring als ambtsdrager. De mens in het middelpunt, de mens centraal. Johannes de Doper zei: HIJ moet wassen, ik minder worden.' Dat zou een goed iets zijn in de praktijk van het geestelijke leven, juist ook voor ambtsdragers.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
zusterelly schreef:
Tiberius schreef:Ik neem aan dat je deze bedoelt:
Precies! Ik zou zo'n gesprek van hart tot hart nog wel eens willen!
Volgens mij zijn we alweer een heel eind afgedwaald. Het is allemaal erg :offtopic . Dus ik wilde de moderators om actie vragen :nananere
O, wilde jij dat.
Nou, dan moet je dat maar doen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door henriët »

( ik tel tot.....)
uhm de (open) sollicitatie gaat gewoon door blijkbaar...

pfff
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten