Wat is jouw verlangen?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Dit klopt wel Gijs, alleen ten opzichte van de wereld zullen het er weinigen zijn, ...
Ten opzichte van de godsdienstige wereld, zul je bedoelen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Dit klopt wel Gijs, alleen ten opzichte van de wereld zullen het er weinigen zijn, ...
Ten opzichte van de godsdienstige wereld, zul je bedoelen.
dat weet ik niet, de tekst wordt genoemd in verband met de koninklijke bruiloft, In die geschiedenis gaat de roep allereerst uit naar de vrienden, de godsdienstigen, die willen echter niet, daarvan geldt dat velen geroepen zijn en weinigen gehoor geven. Maar vervolgens komt het huis helemaal vol, met mensen overal vandaan, hoe godsdienstig zij waren in het dagelijks leven weet ik niet. Het waren wel de mensen die voor de godsdienstige wereld niet goed genoeg waren, waar op neer gekeken werd. Dat moet Gijs en ons allemaal voorzichtig maken met oordelen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door helma »

Gijs83 schreef: Ik denk soms wel eens: verschillende mensen hier hebben hun mond altijd vol met bemoedigingen. Ik durf dat echt niet zomaar uit te spreken! Je hoort in veel kerken en bladen ook spreken in de 'wij'-vorm. Dan wordt er vanuit gegaan dat wij allemaal goede toekomst tegemoet gaan. Ik snap, eerlijk gezegd, ook niet hoe die mensen dat durven te zeggen. Is hun geweten dan zover in slaap gesusd? Iedereen wil wel graag van vrede horen, maar we moeten onze ogen toch niet voor de realiteit sluiten? Dan denken we heel wat te hebben, maar in feite hebben we dan maar een arm geloof. Heel triest!
Lig je er wakker van Gijs dat je niet bij die 'wij' hoort? Want het is ook een gevaar als we meewarig ons hoofd schudden over de mensen die zomaar geloven maar intussen zelf rijk zijn met ons ongeloof of kleingeloof. Als we óók in slaap gesusd zijn door de duivel en van vrede horen omdat we onszelf (of anderen) er niet zomaar bijrekenen.

Want het zal heel wat zijn Gijs als je de weg gewéten hebt en je gaat verloren. Want ook jij bent geroepen...Nóg is er plaats!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Marnix »

Amen. Hoe zat dat ook alweer... met balk en splinter? In de gelijkenis waar Jezus dit zegt worden er velen uitgenodigd. Ze weigeren de uitnodiging omdat ze andere dingen te doen hebben. Dat is groep een, de mensen die de genodigd worden maar Hem toch niet volgen en dienen. Daarnaast heb je de man zonder bruiloftskleed. Ook hij is uitgenodigd maar bereid zich niet voor, vindt het blijkbaar niet belangrijk en komt in zijn gewone kloffie. Hem wordt de deur gewezen.

Dit gaat om ongelovigen die genodigd worden maar die afwijzen... en dus ook om kerkmensen die genodigd worden maar Hem niet echt volgen en dienen. We kunnen stellen dat God velen nodigt. En dat weinigen behouden worden. En dat is dan heel wat anders dan dat Hij velen in de kerk zou nodigen en weinigen in de kerk behouden zouden worden. Dan moet je eens gaan kijken hoe bijvoorbeeld Paulus de gemeente benadert.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Gian »

In de Gemeente is het juist bijbels om over 'wij' te spreken. Er ligt meer kracht in het 'wij' dan het 'ik'.
Helaas kunnen we een kerkdienst van tegenwoordig geen onderlinge bijeenkomst van de Gemeente meer noemen omdat vele niet tot de Gemeente behoren. Het zijn eigenlijk evangeliesatiebijeenkomsten, en dan kan je niet meer als 'wij' spreken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Margriet »

helma schreef:
Margriet schreef:Heel simpel: met de Kerst in Nederland!!
is dat alleen een wens of....

(we hebben hier geen witte Kerst hoor :huhu )

Heel stiekem al aan het kijken hoe we dat rond kunnen krijgen ( de lage dollar )
Nog wat andere probleempjes die opgelost moeten worden..
Maar we hopen! Enne voor een keer kan ik wel zonder witte Kerst!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door freek »

Wat een ontzettend trieste wending heeft dit topic gekregen, na zo'n openhartige ontboezeming.
Gijs, hoe kun je dit doen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door henriët »

henriët schreef:
ber10e schreef:Ik verlang ernaar om even bij de Heere Jezus op schoot te zitten en om daar heerlijk uit te huilen en al mijn vragen te vertellen....

Ga dan op een voor jouw stille plaats... en zit daar ( geknield) en bid tot God, en laat je tranen de vrije loop! Leg alles voor Hem neer!
Roept Hem aan in de dag der benauwdheid, en Hij zal je eruit helpen!
Om nog even terug te gaan...
waarom zouden we mensen in nood niet mogen wijzen op Hem
op Christus... Die voor zondaren stierf...
Is dat niet onze plicht...
wijzen op is misschien een ander woord voor bemoedigen inderdaad...

maar zullen we weer on topic gaan...

wat is je verlangen..

Te mogen weten dat je deel hebt aan Christus... ik vind dat persoonlijk wel een mooi verlangen, en zolang we hier op aarde leven zal er strijd zijn...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
ber10e
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2007, 16:05
Locatie: middelharnis
Contacteer:

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door ber10e »

Toch vind ik het een prachtig vooruitzicht van marnix. Je tranen wegwissen door God almachtige handen! Het is echt iets waar ik naar verlang. maar ik ben het er inderdaad mee eens dat niet iedereen bekeerd is en dat we daar zeker niet vanuit mogen gaan.
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Gijs83 »

ber10e schreef:Toch vind ik het een prachtig vooruitzicht van marnix. Je tranen wegwissen door God almachtige handen! Het is echt iets waar ik naar verlang. maar ik ben het er inderdaad mee eens dat niet iedereen bekeerd is en dat we daar zeker niet vanuit mogen gaan.
Je zou het als een beschrijving kunnen zien van: Gods volk heeft dat in het vooruitzicht. Dat kan een enorme troost zijn! Maar voor ons natuurlijk een aansporing om het te zoeken!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Marnix »

Zoek en je zal vinden. We hebben niet voor niets de Bijbel gekregen. Daarin staat alles over de weg, de waarheid en het leven, over hoe je de zekerheid van die beloften van God ontvangt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door helma »

het 'doorwaaien' van de Geest in de Ger. gezindte...
en bovenal in mijn eigen leven
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Ariene »

Ik kan soms verlangen dat we geen Arminius, Calvijn, Ds. Kersten, Comrie enz hadden

Begrijp me goed, al deze mannen zijn van waarde geweest en onmisbaar voor de kerkhistirie.

Maar momenteel kan je weinig zeggen of je wordt betiteld als Arminiaans, Calvinistisch, enz. enz.

Ik wil graag Christen zijn...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Mister »

Ariene schreef:Ik kan soms verlangen dat we geen Arminius, Calvijn, Ds. Kersten, Comrie enz hadden

Begrijp me goed, al deze mannen zijn van waarde geweest en onmisbaar voor de kerkhistirie.

Maar momenteel kan je weinig zeggen of je wordt betiteld als Arminiaans, Calvinistisch, enz. enz.

Ik wil graag Christen zijn...
Hear, hear!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is jouw verlangen?

Bericht door Afgewezen »

Wat zijn jullie toch origineel... :soupir
Plaats reactie