Wat is jouw hobby?

wat is jouw leukste hobby?

1 computeren
24
23%
2 sporten
12
11%
3 denk sporten
12
11%
4 knutselen of dergelijke
16
15%
5 iets anders
42
40%
 
Totaal aantal stemmen: 106

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Gijs83 »

Droelie schreef:Vandaag wezen skaten... Was echt heerlijk!!! :yahoo
Opnieuw was dus sportief! Is skaten nu hetzelfde als skeeleren of wat ik moet ik mij erbij voorstellen :quoi
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door aritha »

Gijs83 schreef:
Droelie schreef:Vandaag wezen skaten... Was echt heerlijk!!! :yahoo
Opnieuw was dus sportief! Is skaten nu hetzelfde als skeeleren of wat ik moet ik mij erbij voorstellen :quoi
Er zijn twee soorten skates:

de klassieke rolschaats, tegenwoordig ook "quad" genoemd; deze heeft twee linker- en twee rechterwieltjes
de "inline skate" of "inliner"; dit is een rolschaats met vier wieltjes achter elkaar, in een rechte lijn. De versie met vijf wieltjes wordt in Nederland "skeeler" genoemd. Amerikanen gebruiken het woord "skaten" ook voor schaatsen op ijs. Skaten lijkt veel op schaatsen; in beide gevallen verkrijgt men snelheid door de voeten zijwaarts af te zetten.

De meeste inline-skates hebben vier wieltjes met een diameter van 70 tot 84 mm in een kort "frame"; de as van het voorste wiel zit vlak vóór de tenen en de as van het achterste wiel zit onder de hak. Deze skates hebben het voordeel dat ze makkelijk wendbaar zijn.

Voor wedstrijden en toertochten wordt vaak een langer frame gebruikt, waarbij de as van het achterste wiel enkele centimeters áchter je hak zit. Hierdoor kan de skater met zijn volle gewicht op de hakken afzetten en vooruitrollen, zonder achterover te slaan. Schaatsers noemen dat "achterop zitten". Wie goed achterop zit, kan met minder inspanning sneller en verder skaten.

De lange frames werden ooit door de firma Zandstra ontwikkeld voor de wedstrijden. Ze hadden vijf wieltjes. Om deze skates in reclame en marketing te onderscheiden van de gewone inline-skates, bedacht Zandstra het woord "skeelers". Dit klinkt Amerikaans maar wordt niet buiten Nederland gebruikt.
Anno 2007 worden er bijna geen vijfwielers meer gemaakt. Wedstrijdrijders bleken sneller te zijn op vier wielen, mits die wielen dan wel veel groter zijn: een diameter van 100 tot 110 mm in een lang frame. Vier grote wielen worden nu ook steeds vaker door toertocht-skaters gekozen omdat ze comfortabeler rijden: een hobbeltje, takje of steentje van enkele millimeters geeft veel weerstand op kleine wielen en veel minder op de grotere.

Ondanks dat de vijfwielers uit de mode raken, zullen de woorden "skeelers" en "skeeleren" waarschijnlijk niet in vergetelheid raken; een skate met een lang frame zal, ongeacht hoeveel wieltjes erin zitten, een skeeler worden genoemd.

Skateboarding wordt soms voor het gemak ook wel skaten genoemd.

Mijn man kan heel goed skeeleren!!!! :)Hij heeft dus 5 wieltjes.
Laatst gewijzigd door aritha op 27 jun 2009, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Gijs83 »

aritha schreef:
Gijs83 schreef:
Droelie schreef:Vandaag wezen skaten... Was echt heerlijk!!! :yahoo
Opnieuw was dus sportief! Is skaten nu hetzelfde als skeeleren of wat ik moet ik mij erbij voorstellen :quoi
Er zijn twee soorten skates:

de klassieke rolschaats, tegenwoordig ook "quad" genoemd; deze heeft twee linker- en twee rechterwieltjes
de "inline skate" of "inliner"; dit is een rolschaats met vier wieltjes achter elkaar, in een rechte lijn. De versie met vijf wieltjes wordt in Nederland "skeeler" genoemd. Amerikanen gebruiken het woord "skaten" ook voor schaatsen op ijs. Skaten lijkt veel op schaatsen; in beide gevallen verkrijgt men snelheid door de voeten zijwaarts af te zetten.

De meeste inline-skates hebben vier wieltjes met een diameter van 70 tot 84 mm in een kort "frame"; de as van het voorste wiel zit vlak vóór de tenen en de as van het achterste wiel zit onder de hak. Deze skates hebben het voordeel dat ze makkelijk wendbaar zijn.

Voor wedstrijden en toertochten wordt vaak een langer frame gebruikt, waarbij de as van het achterste wiel enkele centimeters áchter je hak zit. Hierdoor kan de skater met zijn volle gewicht op de hakken afzetten en vooruitrollen, zonder achterover te slaan. Schaatsers noemen dat "achterop zitten". Wie goed achterop zit, kan met minder inspanning sneller en verder skaten.

De lange frames werden ooit door de firma Zandstra ontwikkeld voor de wedstrijden. Ze hadden vijf wieltjes. Om deze skates in reclame en marketing te onderscheiden van de gewone inline-skates, bedacht Zandstra het woord "skeelers". Dit klinkt Amerikaans maar wordt niet buiten Nederland gebruikt.
Anno 2007 worden er bijna geen vijfwielers meer gemaakt. Wedstrijdrijders bleken sneller te zijn op vier wielen, mits die wielen dan wel veel groter zijn: een diameter van 100 tot 110 mm in een lang frame. Vier grote wielen worden nu ook steeds vaker door toertocht-skaters gekozen omdat ze comfortabeler rijden: een hobbeltje, takje of steentje van enkele millimeters geeft veel weerstand op kleine wielen en veel minder op de grotere.

Ondanks dat de vijfwielers uit de mode raken, zullen de woorden "skeelers" en "skeeleren" waarschijnlijk niet in vergetelheid raken; een skate met een lang frame zal, ongeacht hoeveel wieltjes erin zitten, een skeeler worden genoemd.

Skateboarding wordt soms voor het gemak ook wel skaten genoemd.

Mijn man kan heel goed skeeleren!!!! :)
Dus de woorden zullen vast door elkaar gebruikt worden!?
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door judith »

aritha schreef:
Gijs83 schreef:
Droelie schreef:Vandaag wezen skaten... Was echt heerlijk!!! :yahoo
Opnieuw was dus sportief! Is skaten nu hetzelfde als skeeleren of wat ik moet ik mij erbij voorstellen :quoi
Er zijn twee soorten skates:

de klassieke rolschaats, tegenwoordig ook "quad" genoemd; deze heeft twee linker- en twee rechterwieltjes
de "inline skate" of "inliner"; dit is een rolschaats met vier wieltjes achter elkaar, in een rechte lijn. De versie met vijf wieltjes wordt in Nederland "skeeler" genoemd. Amerikanen gebruiken het woord "skaten" ook voor schaatsen op ijs. Skaten lijkt veel op schaatsen; in beide gevallen verkrijgt men snelheid door de voeten zijwaarts af te zetten.

De meeste inline-skates hebben vier wieltjes met een diameter van 70 tot 84 mm in een kort "frame"; de as van het voorste wiel zit vlak vóór de tenen en de as van het achterste wiel zit onder de hak. Deze skates hebben het voordeel dat ze makkelijk wendbaar zijn.

Voor wedstrijden en toertochten wordt vaak een langer frame gebruikt, waarbij de as van het achterste wiel enkele centimeters áchter je hak zit. Hierdoor kan de skater met zijn volle gewicht op de hakken afzetten en vooruitrollen, zonder achterover te slaan. Schaatsers noemen dat "achterop zitten". Wie goed achterop zit, kan met minder inspanning sneller en verder skaten.

De lange frames werden ooit door de firma Zandstra ontwikkeld voor de wedstrijden. Ze hadden vijf wieltjes. Om deze skates in reclame en marketing te onderscheiden van de gewone inline-skates, bedacht Zandstra het woord "skeelers". Dit klinkt Amerikaans maar wordt niet buiten Nederland gebruikt.
Anno 2007 worden er bijna geen vijfwielers meer gemaakt. Wedstrijdrijders bleken sneller te zijn op vier wielen, mits die wielen dan wel veel groter zijn: een diameter van 100 tot 110 mm in een lang frame. Vier grote wielen worden nu ook steeds vaker door toertocht-skaters gekozen omdat ze comfortabeler rijden: een hobbeltje, takje of steentje van enkele millimeters geeft veel weerstand op kleine wielen en veel minder op de grotere.

Ondanks dat de vijfwielers uit de mode raken, zullen de woorden "skeelers" en "skeeleren" waarschijnlijk niet in vergetelheid raken; een skate met een lang frame zal, ongeacht hoeveel wieltjes erin zitten, een skeeler worden genoemd.

Skateboarding wordt soms voor het gemak ook wel skaten genoemd.

Mijn man kan heel goed skeeleren!!!! :)Hij heeft dus 5 wieltjes.
Ik ben vandaag ook wezen skaten. Best wel warm, maar wel leuk!
Ik heb trouwens in het Engels geleerd, dat het Engelse woordt: Skaten: schaatsen betekent.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door albion »

judith schreef:
Ik ben vandaag ook wezen skaten. Best wel warm, maar wel leuk!
Ik heb trouwens in het Engels geleerd, dat het Engelse woordt: Skaten: schaatsen betekent.
dan wel met een s en geen n. Dus skates ipv van skaten.... :) meervoudsvormen is meestal met een s
uitzonderingen daargelaten (goose - geese; sheep - sheep etc.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Marnix »

Albion, dat ligt er aan of het werkwoord "schaatsen" of "schaatsen" als meervoudsvorm van "schaats". Overigens is het dan geen "skaten" maar "skating." Skaten is vernederlands engels (engelse stam plus nederlandse meervoudsvorm)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Marnix »

Gisteren heerlijk gemountainbiked op de Posbank. Mooi gebied daar, en wat pittige klimmetjes... en heerlijk afdalen :) Ik heb nou al zin in de vakantie, lekker met 70 km per uur een berg afscheuren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
*girly*
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:36
Locatie: overijssel

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door *girly* »

Afbeelding
Nieuwe hobby van me...Deze is gemaakt voor m'n 'nieuwe' neefje, Hessel! De slinger ligt een beetje schots en scheef, maar hij hangt nu netjes in 'n boogje voor 't raam bij m'n broer en schoonzus!
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door albion »

Marnix schreef:Albion, dat ligt er aan of het werkwoord "schaatsen" of "schaatsen" als meervoudsvorm van "schaats". Overigens is het dan geen "skaten" maar "skating." Skaten is vernederlands engels (engelse stam plus nederlandse meervoudsvorm)

dus is het geen engels..... :huhu
het ww is to skate. He skates.
Is het een znw: dan is het one skate and two skates.

skating: he is skating. Dan schaatst hij op dit moment.
skating is a nice sport. Dan is skating a gerund.
smoking is a bad habit. (idem dito)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Luther »

albion schreef:
Marnix schreef:Albion, dat ligt er aan of het werkwoord "schaatsen" of "schaatsen" als meervoudsvorm van "schaats". Overigens is het dan geen "skaten" maar "skating." Skaten is vernederlands engels (engelse stam plus nederlandse meervoudsvorm)

dus is het geen engels..... :huhu
het ww is to skate. He skates.
Is het een znw: dan is het one skate and two skates.

skating: he is skating. Dan schaatst hij op dit moment.
skating is a nice sport. Dan is skating a gerund.
smoking is a bad habit. (idem dito)
Dan is het Duits makkelijker ;)
Volgens mij was dat : Er läuft Schlittschuh!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Gijs83 »

*girly* schreef: Nieuwe hobby van me...Deze is gemaakt voor m'n 'nieuwe' neefje, Hessel! De slinger ligt een beetje schots en scheef, maar hij hangt nu netjes in 'n boogje voor 't raam bij m'n broer en schoonzus!
Doen ze in mijn postwijk ook op 1 adres. Als er iemand jarig hangt er voor het raam de ene keer: Hartelijk gefeliciteerd papa, de andere keer mama of 1 van de kindernamen. Wel leuk trouwens!
*girly*
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:36
Locatie: overijssel

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door *girly* »

Net even geskeelerd, na de operatie nog niet weer gedaan, maar dat hakt er lekker in zeg :sweat kwartier/20 minuten lekker door geskeelerd, toen was 'k weer thuis! En zo probeer ik 't steeds meer op te bouwen, want m'n conditie is sinds de operatie beroerd :blush :banghead
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Bert Mulder »

*girly* schreef:Net even geskeelerd, na de operatie nog niet weer gedaan, maar dat hakt er lekker in zeg :sweat kwartier/20 minuten lekker door geskeelerd, toen was 'k weer thuis! En zo probeer ik 't steeds meer op te bouwen, want m'n conditie is sinds de operatie beroerd :blush :banghead
wat betekend 'geskeelerd'???
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Droelie
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 mar 2009, 20:20
Locatie: Goesssssssss
Contacteer:

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door Droelie »

Bert Mulder schreef:
*girly* schreef:Net even geskeelerd, na de operatie nog niet weer gedaan, maar dat hakt er lekker in zeg :sweat kwartier/20 minuten lekker door geskeelerd, toen was 'k weer thuis! En zo probeer ik 't steeds meer op te bouwen, want m'n conditie is sinds de operatie beroerd :blush :banghead
wat betekend 'geskeelerd'???

Een verwrongen vorm van skaten denk ik...
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».


www.kralenjans.webs.com
*girly*
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:36
Locatie: overijssel

Re: Wat is jouw hobby?

Bericht door *girly* »

Bert Mulder schreef:
*girly* schreef:Net even geskeelerd, na de operatie nog niet weer gedaan, maar dat hakt er lekker in zeg :sweat kwartier/20 minuten lekker door geskeelerd, toen was 'k weer thuis! En zo probeer ik 't steeds meer op te bouwen, want m'n conditie is sinds de operatie beroerd :blush :banghead
wat betekend 'geskeelerd'???

ken je skeelers? Die had ik onder mijn voeten en daar kwam ik mee vooruit, en daar komt het werkwoord 'skeeleren' vandaan! :?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Plaats reactie