Erasmiaan, hoewel ik het vaak wel gevoelsmatig met je eens ben, vind ik je argumentatie dikwijls nogal rammelend.
Dat mag jij vinden. Dan zie ik je opmerkingen maar meer als een vraag naar duidelijkheid dan als tegenargumenten.
Afgewezen schreef:Waarom niet?
De bijeenkomsten in de huisgemeentes waren noodzaak. Vervolging, nog geen kerken etc. Nu is die vervolging er (in Europa) niet meer. Ook heeft ieder gelegenheid in zijn of haar eigen gemeente avondmaal te vieren. Een noodzakelijkheid om avondmaal te vieren op een conferentie is er dus niet.
Is het kerkrecht zoals wij dat hanteren een 'van God ingestelde orde'? Of is het de menselijke vertaling van een aantal Bijbelse richtlijnen?
Ik zie het als de van God aan ons gegeven orde op de Bijbel gebaseerd. Anders hoef je aan de kerkorde geen gezag toe te kennen en dan krijg je allerlei ontsporingen en independentisme, zoals je bij Marnix daar een uitwas van ziet.
Het ging mij erom dat ds. De Gier daar de redenen noemt waarom we minder frequent avondmaal vieren. Dat is een zijspoor in deze discussie dat Marnix ook nog graag mee wil nemen, maar dat ik als off-topic beschouw. Vandaar dat ik enkel een leestip geef.
Beetje gemakkelijk: anderen-hebben-het-al-gezegd. Formuleer je eigen argumenten eens.
Ja baas. 't Zal dan wel een herhaling zijn (waarschijnlijk in iets andere bewoordingen omdat ik zelf moet formuleren) van de argumenten van Tiberius en Bert. Dus ik wacht er nog even mee tot je aangeeft daar behoefte aan te hebben.
Verder: wat onze vaderen gezegd hebben kan en mag niet het laatste argument zijn in een discussie!
Verbetering: wat onze vaderen gezegd hebben
op grond van de Bijbel. Waarom is dat niet genoeg? Is dat teveel napraten? Ik meen niet meer licht te hebben dan onze vaderen. Jij wel?
Marnix schreef:Dat is juist niet jammer. God zij dank zijn er interkerkelijke activiteiten die Gods verdeelde kerk in Nederland af en toe nog bij elkaar. En opnieuw voel ik diep medeleven voor al die niet-nederlandse kerken die niet hetzelfde gereformeerde kerkrecht hebben. Wat een gemis.
Begrijp je mijn punt niet, of wil je het niet begrijpen? Interkerkelijk bijeenkomsten heb ik niets op tegen, als men zulke bijeenkomsten maar geen sacramenten gaat bedienen, nu deze bijeenkomsten onafhankelijk staan ten opzichte van het kerkrecht.
Wat betreft je andere opmerking: er is in Nigeria een kerk, er is een Indonesische kerk en ook Amerikaanse en Canadese kerkgenootschappen hanteren dezelfde kerkorde. Ze zijn er dus wel. En kerken die deze kerkorde niet hanteren hebben hopelijk zelf een kerkorde; dat moet ook wel. En ik ben geen kenner van het kerkrecht maar ik denk niet dat op dit punt er zo heel veel verschillen zullen zijn.
Zou jij me dan willen aangeven waar dit in de Bijbel zo ingesteld is? Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat de God over gemeenten ambtsdragers heeft ingesteld, maar nergens leert de Bijbel dat dit de enige manier van samenkomen is. Ik wil je wijzen op wat Jezus zegt: Waar twee of drie zijn vergaderd in mijn naam, daar ben ik in hun midden. Dan hoeven er van de 2 of drie niet minimaal 2 ambtsdragers bij te zitten voordat het een samenkomen tot Gods eer kan zijn. Mijn vraag is dan dus: Vanuit die situatie, waar leert de Bijbel dan dat je niet samen het avondmaal mag vieren?
Wat Jezus spreekt dat is een belofte voor Zijn Kerk. Hij belooft daar aanwezig te zijn in het midden der gemeente. Dat is geen argument om bij elke bijeenkomst maar avondmaal te vieren. Ik zou daar wel eens een Bijbels argument van jou voor willen horen. Ik heb geen tijd om het bevestigingsformulier van ambtsdragers op te zoeken maar daar vind je overigens de instellingen verklaart op grond van Gods Woord. Dat zou eigenlijk bekend moet zijn voor je aan deze discussie deel neemt. Edit: even opgezocht en hieronder weergegeven.
Dat boekje heb ik niet. Zou je kort samen kunnen vatten wat de hoofdredenen zijn voor de frequentie van avondmaal in de gereformeerde kerken, waarom dit anders was dan in de gemeenten in de Bijbel en ook anders dan bij Calvijn bijvoorbeeld? Jij kent de inhoud van dat boekje, die wil je dan vast wel met me delen.
Nogmaals, dit is een zijspoor in deze discussie en leidt alleen maar af van de kerndiscussie. En op het moment heb ik het boekje niet bij de hand dus kan ik je niet van dienst zijn.
Wat tucht betreft kan ik kort en bondig zijn. Binnen de gemeente wordt de tucht bediend bij openbare zonde waarin volhard wordt, verder is er de zelfbeproeving. Daar begint het mee. Bij een viering buiten de gemeente om is er alleen zelfbeproeving. De kerkraad heeft slechts te oordelen wie binnen de gemeente zijn, niet wie daar buiten staan.
Helaas heb je dan geen goed zicht op de tucht. Lees deze passage uit het avondmaalsformulier eens:
Allen dan, die alzo gezind zijn, wil God gewisselijk in genade aannemen, en voor waardige medegenoten van de tafels zijns Zoons Jezus Christus houden. Daarentegen die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel. Waarom wij ook, naar het bevel van Christus en van den Apostel Paulus, allen, die zich met deze navolgende ergerlijke zonden besmet weten, vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden; en hun verkondigen, dat zij geen deel in het Rijk van Christus hebben; als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden. Deze allen, zolang zij in zulke zonden blijven, zullen zich van deze spijze (welke Christus alleen voor zijn gelovigen verordineerd heeft) onthouden, opdat hun gericht en hun verdoemenis niet des te zwaarder worde.
Deze mensen moeten door de opzieners der gemeente van de dis des verbonds geweert worden. Hoe kan dat nu ooit op zo'n conferentie gebeuren?