[/quote]Toeschouwer schreef:Tiberius schreef:Dit vind ik een unfaire manier van discusiëren. Ik gooi niks weg, en ik heb nergens beweerd dat ik als eerste het licht heb.Toeschouwer schreef:Ik moet bekennen dat ik het niet met je eens bent.Tiberius schreef: Op dat punt ben ik het volkomen met je eens.
PS> Sinds wanneer spreek je in pluralis majestatis?[/quote]
In de eerste plaats, altijd "ik" vind ik zo ikkerig.
En in de tweede plaats denk ik dat wij, en daar bedoel ik mezelf ook mee, niet zo gewend zijn de Schrift te lezen zoals het er staat. 1800 jaar vergeestelijken gaat je niet in de koude kleren zitten.
Ook onze gereformeerde theologie is daar een vrucht van.
De leer van de rechtvaardiging van de goddeloze is weer helder gaan schijnen, maar het massieve denken uit het verbond daar kan ik me niet in vinden.
Sterker nog: ik vind het nogal wat om de wijsheid en godgeleerdheid van de vaderen weg te gooien en te pretenderen dat je zelf (als eerste) het licht hebt.
Misschien "licht" in de andere betekenis...
Caprice, ten dele je heb je gelijk; anderzijds moet je soms zelfs in een theologische discussie wel eens glimlachen.
Onze vaderen waren godgeleerden, die onderling zo getwist hebben, dat wij nu meer dan 10 soorten gereformeerd hebben.
Wij mogen van hen leren, maar uiteindelijk moeten we net als de mensen uit Berea zelf onderzoeken in hetgeen zij zeggen, het naar de Schriften is.
En dan is het wel eens goed om alle dogmatische ballast overboord te gooien en terug te gaan naar de Bijbel alleen.
Dat was denk ik, om maar met een godgeleerde aan te komen, de bedoeling geweest van dr. C. Graafland.
Als Paulus dan schrijft in 1 Tim 2:4 'dat God wil dat alle mensen behouden worden', dan lees ik maar zo als het er staat. Daar heb ik geen geleerde mensen voor nodig, die niet geloven zoals het er staat en dan gaan zeggen wat zij denken wat er staat.
Tiberius, jij denkt dat wij het woord allen in allerlei moeten vertalen.
Maar als Paulus nu wel allen heeft bedoeld, had hij er dan bij moeten schrijven, hier bedoel ik echt allen?
Ja, maar wie modereert de mod?
Hij is hier wel erg zurig bezig, ja.