Over moppentrommels in de Saambinder

jakobmarin

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door jakobmarin »

Dirk91 schreef:Het Evangelie betekent 'blijde boodschap', maar dat is een blijdschap die niet met humor verwekt wordt.
Ik kan me niet indenken dat mensen niet grinnikten als ze Jezus met de farizeëers hoorden discussieerden en hen addergebroed e.d. noemde.
Sommige gelijkenissen zijn zo absurd (balk in je oog, of splinter, kameel door een naald) dat er zeker een glimlach bij kan passen.
Of als Elia opmerkte dat de Baäl misschien op de WC zat, sliep of op reis was, toen het altaar niet werd aangestoken.
Jesaja schijnt ook iets grappigs te zeggen over afgoden, dat mensen zich neerbuigen voor iets wat ze zelf gemaakt hebben van hout.

Het is een misvatting dat humor niet serieus kan zijn. 'Humor is een ernstige zaak' heb ik eens al spreuk gelezen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
hmprff

Bericht door hmprff »

soms moet je gewoon grinniken om dingen die gezegd worden in een preek. pas werd er een paar keer met stemverheffing gesproken over een 'spotboef'. ik had dat woord nog nooit gehoord, maar de dominee gebruikte het met een dramatische stem, wel een stuk of vier keer :)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

Ja ik moet ook wel eens glimlachen tijdens een preek hoor :p
Vooral die ouderwetse woorden die ik wel eens hoor in een leesdienst, zijn grappig.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
jakobmarin schreef:gezonde humor mag/moet zeker een onderdeel zijn van de prediking. Humor is toch ook door God gegeven? Lijkt me wel.
Met humor kun je soms meer zeggen dan met ernst, en komt het nog beter over en raakt het je dieper.
Het moet inderdaad geen conference worden, want schijnt ook wel te gebeuren...

Zo begon een spreker eens zijn lezing: 'de juf op op de zondagschool zei 's morgens tegen de kinderen: we beginnen met het bijbelverhaal, een daarna gaan we wat leuks doen'.'.....
:oO :oO :oO :oO :oO :oO
Dat lijkt op mijn godsdienstleraar... We waren bezig met twee onderwerpen: het boek Amos en kergeschiedenis over Zwingli.
Citaat: Jongens, we doen eerst Amos en daarna maken we Zwingli af... ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:
jakobmarin schreef:gezonde humor mag/moet zeker een onderdeel zijn van de prediking. Humor is toch ook door God gegeven? Lijkt me wel.
Met humor kun je soms meer zeggen dan met ernst, en komt het nog beter over en raakt het je dieper.
Het moet inderdaad geen conference worden, want schijnt ook wel te gebeuren...

Zo begon een spreker eens zijn lezing: 'de juf op op de zondagschool zei 's morgens tegen de kinderen: we beginnen met het bijbelverhaal, een daarna gaan we wat leuks doen'.'.....
:oO :oO :oO :oO :oO :oO
Dat lijkt op mijn godsdienstleraar... We waren bezig met twee onderwerpen: het boek Amos en kergeschiedenis over Zwingli.
Citaat: Jongens, we doen eerst Amos en daarna maken we Zwingli af... ;)
:oO :oO :oO :oO :oO :oO :mosc
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

De afsluitende zondagschoolbijeenkomst in de kerk hebben wij ook dubbel gelegen van het lachen.

De verteller ging met de kinderen doornemen wat je mee moet nemen als op vakantie gaat.
Allerlei attributen passeerden de revue...
Tot ie vroeg wat je beslist niet mag vergeten, dat moet je echt in je koffertje stoppen... wie weet t?

Stellig antwoord door een ukkie van 7: je tandenborstel en tandpasta!
:mdr :mdr :mdr
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Dirk91 schreef:Het Evangelie betekent 'blijde boodschap', maar dat is een blijdschap die niet met humor verwekt wordt.
Ik kan me niet indenken dat mensen niet grinnikten als ze Jezus met de farizeëers hoorden discussieerden en hen addergebroed e.d. noemde.
Sommige gelijkenissen zijn zo absurd (balk in je oog, of splinter, kameel door een naald) dat er zeker een glimlach bij kan passen.
Als deze gelijkenissen of die uitspraken van de Heere Jezus mensen tot lachen aanzette dan zal dat zijn tot hun schande. Want de hoogst ernstige boodschap van Christus riep echt geen lach op.
Marnix

Bericht door Marnix »

Misschien is het dan een soort van cynisme, spottende humor. Maar zou Hij geen humor hebben / kennen? We zijn toch beeld van God? Of is humor iets dat bij de oude mens hoort?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Maar zou Hij geen humor hebben / kennen? We zijn toch beeld van God? Of is humor iets dat bij de oude mens hoort?
Dit zijn vragen die niet ter zake doen en die we niet kunnen weten.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Als deze gelijkenissen of die uitspraken van de Heere Jezus mensen tot lachen aanzette dan zal dat zijn tot hun schande. Want de hoogst ernstige boodschap van Christus riep echt geen lach op.
Het verschilt misschien per persoon, maar (glim)lachen en humor kan zeker ernstig zijn. Ik bedoel nu niet het schaterlachen om een onzinnige mop, maar een gezonde humor rondom ernstige thema's, al dan niet met zelfspot.

Het is toch niet zo dat humor een totaal ander gebied in een mens is, dan de ernst? Of dat humor en ernst elkaars tegenpolen zijn? Daar geloof ik niets van.
Ernst staat tegenover inhoudsloos. En humor kan zeer veel (ook goede) inhoud hebben.

Een deel uit: www.citaten.net
- "Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet."
- "Humor is overwonnen droefheid."
- "Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan."
- "Gevoel voor humor begint bij gevoel voor verdriet."
- "Humor is achter scherts verscholen ernst."
- etc.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
albion

Re: Re:

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
de wachters renden als hazen.... paashazen....

dan zakt je mond eerst open **hoor ik het goed?** en vervolgens schiet je in de lach....
Zo hoorde ik jaren geleden in de GG een preek over Jona.

'Hap', zei de vis, weg was Jona. En het werd net zo ernstig voorgelezen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:
MarthaMartha schreef:

dan zakt je mond eerst open **hoor ik het goed?** en vervolgens schiet je in de lach....

Was denk ik een leespreek, want ik heb het ook gehoord.
(Ds. Van Reenen?)
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
albion schreef:
MarthaMartha schreef:

Was denk ik een leespreek, want ik heb het ook gehoord.
(Ds. Van Reenen?)
Nee, een van de gebroeders dacht ik. (H)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Onlangs in een preek van een GG-student: Gemeente, Jona moest overboord. En dat was bang. Wij weten de afloop, maar Jona niet. Denkt u echt dat hij al van een vis afwist. Zoud die walvis al naar 'm gezwaaid hebben?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Onlangs in een preek van een GG-student: Gemeente, Jona moest overboord. En dat was bang. Wij weten de afloop, maar Jona niet. Denkt u echt dat hij al van een vis afwist. Zoud die walvis al naar 'm gezwaaid hebben?
Nu is het net alsof je het over Ds. Wink hebt...

Die heeft ook van die droge humor.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten