Geplaatst: 11 jan 2008, 10:27
Hihi.. Die melodie van ps 134 viel mij ook pas later op. Past trouwens wel bij het derde couplet.
Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.wim schreef:Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
Eigenlijk gewoon "The Old 100th" dus... 8)Marco schreef:Hihi.. Die melodie van ps 134 viel mij ook pas later op. Past trouwens wel bij het derde couplet.
Barok vind ik ook prachtig, hoor. Daar heeft het niet mee te maken. Misschien komt dat gevoel van onrust ook een beetje door de opname: het is wat droog (niet netjes (uit)gespeelde nootjes vallen daardoor op) en er is geen goede balans tussen orgel en zang (orgel is te prominent aanwezig waardoor de 'riedeltjes' teveel op gaan vallen).Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.wim schreef:Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig.Ik vind het prachtig (Barok sowieso
en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Erg enthousiast, dat zeker. Maar zo'n melodieënpotpourri hoeft van mij niet. Mooi dat men op tijd durft in te zetten en niet achter het orgel aan komt sukkelen. Dat is helemaal niet nodig. Maar het is evenmin nodig dat de organist inzet met zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig.Ik vind het prachtig (Barok sowieso
en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Ja de opname is niet geweldig. Ik denk dat je daarom ook vindt dat het orgel te prominent aanwezig is. Dat heeft te maken met waar de microfoons staan, 1 dus op de preekstoel, en die staat zeg maar onder het orgel, (daarom hoor je de dominee ook zo duidelijk meezingen) en er hangt 1 in de koepel, vrij hoog... en het orgel hangt dus ook hoog. Omdat de Koepelkerk rond is klinkt dat heel anders als je in de kerk zelf bent. Je zingt als het ware naar elkaar toe en als je op de begane komt de zang dus van alle kanten. De kerk is ook vrij compact door de opbouw. Daardoor klinkt het orgel op de geluidsopname veel overheersender, terwijl dat dus niet zo is.wim schreef:Barok vind ik ook prachtig, hoor. Daar heeft het niet mee te maken. Misschien komt dat gevoel van onrust ook een beetje door de opname: het is wat droog (niet netjes (uit)gespeelde nootjes vallen daardoor op) en er is geen goede balans tussen orgel en zang (orgel is te prominent aanwezig waardoor de 'riedeltjes' teveel op gaan vallen).Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.wim schreef:Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig.Ik vind het prachtig (Barok sowieso
en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Ja, zo'n toon vooraf heb ik ook nooit begrepen. Zonder dat wordt ook wel op de juiste hoogte ingezet.Hendrikus schreef:zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.
Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Nou ja, ik had het over "barokkerig" in de zin van dat het wel wat aspecten heeft van de (algemene) stroming die toch wel gekenmerkt werd door overdadigheid, veel tierlantijntjes etc.Hendrikus schreef:Erg enthousiast, dat zeker. Maar zo'n melodieënpotpourri hoeft van mij niet. Mooi dat men op tijd durft in te zetten en niet achter het orgel aan komt sukkelen. Dat is helemaal niet nodig. Maar het is evenmin nodig dat de organist inzet met zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig.Ik vind het prachtig (Barok sowieso
en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
En nu krijgen we een (barok)ruzie :mrgreen: :mrgreen:Marnix schreef:Nou ja, ik had het over "barokkerig" in de zin van dat het wel wat aspecten heeft van de (algemene) stroming die toch wel gekenmerkt werd door overdadigheid, veel tierlantijntjes etc. :Hendrikus schreef:Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:Marnix schreef: We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig.Ik vind het prachtig (Barok sowieso
en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm.
Ammehoela. Barok is de muziek uit de tijd van Bach. Nou, daar heeft dit vrolijke ge-orgel heulemaal niks mee van doen. Dus: barok, forget it.wim schreef:Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Nee nee, wij maken geen ruzie. Hendrikus heeft een goed punt, maar geeft zich desondanks toch gewonnen en is zelfs bereid de vervelende consequentie van het suikerbietenbestaan te ondergaan.JolandaOudshoorn schreef: En nu krijgen we een (barok)ruzie :mrgreen: :mrgreen:
Barok is wel wat breder dan alleen maar Bach, veel breder. Maar goed, misschien was de term niet zo goed, ik bedoelde dus uitbundige muziek met veel tierlantijntjesHendrikus schreef:Ammehoela. Barok is de muziek uit de tijd van Bach. Nou, daar heeft dit vrolijke ge-orgel heulemaal niks mee van doen. Dus: barok, forget it.wim schreef:Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Maar vooruit, jij je zin, voor deze keer:
was getekend:
:mrgreen:
Dat klopt. Maar Hendrikus heeft het over de tijd van Bach. En heel veel breder dan dat is het nu ook weer niet.Marnix schreef: Barok is wel wat breder dan alleen maar Bach, veel breder.
Prachtig. Heel mooi.Marnix schreef:Haha, nou als dat al niet meer kan
Hier kan je het fragment luisteren:
http://boomp3.com/m/8c4073712585
Het is Psalm 100. Het was wel grappig, hij wordt in 3 verschillende melodieen gezongen. Dat werd niet aangekondigd, stond wel op de "Overkoepelend" maar daar had ik niet op gekeken. We waren al halverwege de eerste regel van het derde vers toen ik opeens dacht: heej, de melodie is anders. Dus de organist begeleidde het erg goedOf we zingen echt te snel
Oh ja, je hoort de dominee wel duidelijk meezingen, daar moet je niet op letten... ze moeten daar nog eens wat op verzinnen
Nouhou, maakt die Bach van jou nou nog steeds muziek? Wie weet....jan03 schreef: Maar met Barok heeft het inderdaad niet veel te maken.