Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Duuk schreef:Wel vreemd dat ds. C. Harinck niet gecensureerd werd. Hoezo selectief?
Dat is precies hoe ds. Mallan redeneert.
M.i. onjuist, omdat ds. Harinck veel "breder" is dan hetgeen dat Bart met instemming citeert. Die breedte mis je ten enenmale bij de bezwaarden.

Nogmaals wijs ik graag op de preek van hem op prekenweb over Johannes 6 : 37 (Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen), en ook die over 2 Petrus 1 : 10 (Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uwe roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.).
Dan vind je het opeens niet vreemd meer waarom hij niet gecensureerd wordt!

Geledu, je hebt gelijk. Ook ik zie hartelijk uit naar een vereniging tussen de kerkverbanden die zich gebaseerd weten op de Bijbel en de 3FvE; zoals opgesomd in de forumregels.
Gisteren voor het eerst een volledige preek gehoord van ds. C. Harinck. Over Openbaringen 22:17. Ik dacht even dat het een preek van ds. Moerkerken was...
Ds. Kersten heeft eens gezegt dat wanneer iemand wenst om door Christus geredt te worden, schijnbaar genoeg ellendekennis heeft, want iemand heeft precies genoeg ellendekennis wanneer deze overtuigt is geworden van de noodzaak van verlossing van God's wege.
Zo heeft Brakel in zijn redelijke godsdienst verworpen dat er een weg zou bestaan die voor een ieder van God's volk in algemene zin gelijk zou zijn.
Nu heeft Harinck meer gezegt als dat mr. Bart heeft geciteerd. So what. Mr. Bart had het gewoon nooit goed kunnen doen. Iemand van onevenwichtig citeren beschuldigen is de makkelijkste manier om je van een inhoudelijke discussie af te maken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Duuk schreef:Wel vreemd dat ds. C. Harinck niet gecensureerd werd. Hoezo selectief?
Dat is precies hoe ds. Mallan redeneert.
M.i. onjuist, omdat ds. Harinck veel "breder" is dan hetgeen dat Bart met instemming citeert. Die breedte mis je ten enenmale bij de bezwaarden.

Nogmaals wijs ik graag op de preek van hem op prekenweb over Johannes 6 : 37 (Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen), en ook die over 2 Petrus 1 : 10 (Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uwe roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.).
Dan vind je het opeens niet vreemd meer waarom hij niet gecensureerd wordt!

Geledu, je hebt gelijk. Ook ik zie hartelijk uit naar een vereniging tussen de kerkverbanden die zich gebaseerd weten op de Bijbel en de 3FvE; zoals opgesomd in de forumregels.
Gisteren voor het eerst een volledige preek gehoord van ds. C. Harinck. Over Openbaringen 22:17. Ik dacht even dat het een preek van ds. Moerkerken was...
Ds. Kersten heeft eens gezegt dat wanneer iemand wenst om door Christus geredt te worden, schijnbaar genoeg ellendekennis heeft, want iemand heeft precies genoeg ellendekennis wanneer deze overtuigt is geworden van de noodzaak van verlossing van God's wege.
Zo heeft Brakel in zijn redelijke godsdienst verworpen dat er een weg zou bestaan die voor een ieder van God's volk in algemene zin gelijk zou zijn.
Nu heeft Harinck meer gezegt als dat mr. Bart heeft geciteerd. So what. Mr. Bart had het gewoon nooit goed kunnen doen. Iemand van onevenwichtig citeren beschuldigen is de makkelijkste manier om je van een inhoudelijke discussie af te maken.
Maar er was ook wel een gedeelte waardoor ik een beetje verdrietig werd. Maar ja, wie ben ik.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Maar er was ook wel een gedeelte waardoor ik een beetje verdrietig werd. Maar ja, wie ben ik.
Misschien heb je hier wel de sleutel te pakken. Gemeente zijn is een emotioneel gebeuren.
Dogmatiek met zijn bijkomende discussies zouden zonder emoties gevoerd moeten kunnen worden. Iemand van verkeerde intenties of selectief citeren beschuldigen is eigenlijk een emotionele reactie. Een huwelijk waar alleen met emoties wordt geduscusseerd is een slecht huwelijk. Je moet ook inhoudelijk aan kunnen geven waarom je waarvoor gekozen hebt. In dogmatische duscussies speelt de bijbel daar de belangerijkste rol in. Oudvaders of overleden predikanten bieden geen oplossing, want er is altijd wel iemand te vinden die iets vind. Je zult er toch met de bijbel uit moeten komen in een waardige duscussie. Ds. Kok en ds. Steenblok zijn schijnbaar om emotionele redenen afgezet. Daar is nu spijt over, maar herhaalt de geschiedenis zich niet met vd. Zwaag en Bart? Dat is ook een emotioneel gebeuren zo ver ik het kan zien. Emotionele oproepen om de aloude prediking niet nog eens aan te vallen. Pijn over het dierbare in de prediking dat aangevallen wordt. Prima dat die er is, maar wordt die nu niet uitgespeelt in deze discussie? De GG lijkt wel een vrouw die (terecht of niet terecht) heilig verontwaardigd is over het handelen van haar man, maar steeds niet onder woorden lijkt te krijgen waar het nu wringt dan enkel de deur dicht te slaan en op haar slaapkamer in haar dagboek schrijft hoe stom haar man wel niet is en op haar raam een a4 plakt dat de echtgenoot fout zit, maar dat het inhoudelijk verder een persoonlijke zaak is tussen haar echtgenoot en haar. In die vergelijking heeft haar man de eerste a4 op het raam geplakt. Zo eerlijk moeten we dan ook zijn. Dat was niet fraai, maar zijn a4 bevat een aantal zaken die besproken dienen te worden en die (terecht of niet terecht) op steun in de achterban kunnen rekenen.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef: Zo heeft Brakel in zijn redelijke godsdienst verworpen dat er een weg zou bestaan die voor een ieder van God's volk in algemene zin gelijk zou zijn.
Er wordt wat afgeciteerd. Nu deze weer. Het klinkt heel aannemelijk. Wat doet Brakel: hij beschrijft verschillende wegen waarin Gods volk geleid wordt, zeker. Hij beschrijft ook de meest gewone weg waarlangs God Zijn volk leidt. Die beschrijving lijkt verdacht veel op de beschrijving die ik van vele en vele GerGem-kansels hoor. Wel recht doen aan Brakel! (en ook aan ds. Harinck :wink: )
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Kaw schreef: Zo heeft Brakel in zijn redelijke godsdienst verworpen dat er een weg zou bestaan die voor een ieder van God's volk in algemene zin gelijk zou zijn.
Er wordt wat afgeciteerd. Nu deze weer. Het klinkt heel aannemelijk. Wat doet Brakel: hij beschrijft verschillende wegen waarin Gods volk geleid wordt, zeker. Hij beschrijft ook de meest gewone weg waarlangs God Zijn volk leidt. Die beschrijving lijkt verdacht veel op de beschrijving die ik van vele en vele GerGem-kansels hoor. Wel recht doen aan Brakel! (en ook aan ds. Harinck :wink: )
Dat sluit elkaar toch niet uit?
In een boekje van ds. Moerkerken heb ik hem toch horen zeggen dat in de weg van God's volk standen te benoemen zijn die een ieder zal moeten passeren. Verderop gaat hij specifiek in op de volgorde waarin dit moet gebeuren. Ik zal bij mijn schoonouders langs moeten gaan om de titel op te speuren, maar het had te maken met die standen en verderop gaat hij in op het verbond en de doop.
refo

Bericht door refo »

'Genadeleven en genadeverbond' zal dat wel zijn.

(Dat moet je toch weten, kaw : )
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Willen de geachte posters op dit topic in de gaten houden wat de titel van dit topic is?
Zeker gelet op de recente uitspraken van Ds. Golverdingen en Ds. Mallan.
Plaats reactie