Wat was jouw belijdenistekst (voorzover je dat nog weet?)
CGK Urk?elbert schreef:ds. Posthumus.Kaw schreef:Ds. Vreugdenhil?elbert schreef:Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; Kol. 2:6
Het zou me verbazen als er hier op refoforum zijn die zeggen: "o ja, die".
Ik heb hem nog nooit gehoord nee. Ik dacht ds. Vreugdenhil omdat ik volgens mij eens uit zijn hand een preek heb gehoord over Kol. 2:6 tijdens een belijdenisdienst.
Bijna goed; GKU.Kaw schreef:CGK Urk?
Een echte kohlbruggiaan.
N.B. hier kun je een aantal preken van hem beluisteren.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zeker vraagt dit om bezinning, mijns insziens.henriët schreef:dat is het punt,.... maar dan nog,,,,,, het is mi iets wat vraagt om bezinning, toch?
De kerk in Nederland kan of blijven zitten met de handen over elkaar, klagend over de treurige stand van de kerk. En ondertussen de zondige belijdenis des geloofs (meinedig) rustig door laten gaan. Alsof het zo hoort, zoals men redeneert. Maar het is niet altijd zo geweest, maar is zo geworden in de Nadere Reformatie. Nu is er veel goeds gekomen uit de Nadere Reformatie, maar zijn er door de Nadere Reformatie ook misstanden in de kerk gebracht.
Of men kan zich bezinnen. En die bezinning begint bij ieder lid in het particulier. Want de leden, allen samen, zijn de kerk, het lichaam van Christus.
Dus, als u ongelovig belijdenis gedaan heeft, belijd die zonde aan de Heere. Belijd de zonde aan de kerkeraad ook.
Schrijf over deze goddeloze traditie aan de kerkeraad. Spreek er over met de kerkeraad. Spreek er over op huisbezoek. Maan ze aan terug te gaan naar de Schrift. Dat is de enige manier van 'revival' of liever reformatie in de kerk. Niet door naar een parakerk te lopen voor vernieuwing. Niet door boos weg te lopen. Niet door thuis te gaan zitten lezen, elk met een boekje in een hoekje. En als het zo is dat men niet luisteren wil naar de Schrift, dan is het helaas tijd om uit te treden, en de kerk opnieuw, op basis van de Schrift, te institueren.
En vooral, bid voor de kerkeraad, de dominee, de ouderlingen, de diakenen. Ze dragen een zware last, want ze zijn verantwoordelijk voor onze zielen! Bid voor de gemeente. Bid voor het kerkverband. Bid dat alleen Gods Woord gepreekt mag worden, en niet alles wat in de gedachten van de predikant opkomt. Bid de Koning van de Kerk dat Hij Zijn kandelaar niet weg wilt nemen.
En gedenk dit, Heb 10:
19 Dewijl wij dan,10) broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan11) in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en12) levenden13) weg,14) welken Hij ons ingewijd heeft15) door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;16)
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;17)
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart,18) in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten19) gereinigd zijnde20) van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen21) zijnde met rein water.22)
23 Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop23) vast houden; (want Die het beloofd heeft, is getrouw);25)
24 En laat ons op elkander acht nemen,26) tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,27) gelijk sommigen de gewoonte hebben,28) maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
26 Want zo wij willens zondigen,29) nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over30) voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders31) zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan,32) die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft,33) en het bloed des testaments34) onrein geacht heeft,35) waardoor hij geheiligd was,36) en den Geest der genade37) smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft:38) Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen39) des levenden Gods.
32 Doch gedenkt de vorige dagen, in dewelke, nadat gij verlicht zijt geweest,40) gij veel strijd des lijdens hebt verdragen.
33 Ten dele, als gij door smaadheden en verdrukkingen een schouwspel geworden zijt;41) en ten dele, als gij gemeenschap gehad hebt42) met degenen, die alzo behandeld werden.
34 Want gij hebt ook over mijn banden medelijden gehad,43) en de roving uwer goederen met blijdschap aangenomen,44) wetende, dat gij hebt in uzelven45) een beter en blijvend goed in de hemelen.
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg,46) welke een grote vergelding des loons heeft.47)
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node,48) opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;49)
37 Want: Nog een zeer weinig tijds50) en Hij, Die te komen staat,51) zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven;52) en zo iemand zich onttrekt,53) Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet54) van degenen,55) die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven56) tot behouding57) der ziel.58)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat is de standaardtegenwerping als je een bepaalde misstand aankaart. Met als gevolg dat je niks meer mag zeggen omdat we nu zelf eenmaal ook allen zondaars zijn.jvdg schreef:Is dat niet ook jouw, mijn, onze schuld....?freek schreef:Idd. 't Is niet voor niks zo'n dorre en dooie boel in de kerk.henriët schreef:ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
helaas is in onze cultuur vaak de lft bepalend, of dat er gedoopt moet worden,
armoede van de tijd dus........
Je hebt mijn reactie niet begrepen.freek schreef:Dat is de standaardtegenwerping als je een bepaalde misstand aankaart. Met als gevolg dat je niks meer mag zeggen omdat we nu zelf eenmaal ook allen zondaars zijn.jvdg schreef:Is dat niet ook jouw, mijn, onze schuld....?freek schreef:Idd. 't Is niet voor niks zo'n dorre en dooie boel in de kerk.henriët schreef:ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
Ik doelde erop dat velen (mss. vaak terecht) schoppen tegen de dorre en dooie boel in de kerk, waar ze zelf deel van uitmaken, terwijl ze zichzelf alleen maar beperken tot afbrekende kritiek.
Verbeter de kerk (als instituut) en begin bij jezelf, spui alleen opbouwende kritiek en bidt of de dorheid mag worden omgezet in "Leven".
Met kritiek zondermeer zul je alleen maar het tegendeel bereiken.
Bert, hartelijk dank voor je waardevolle bijdrage. Ik was er nog over aan het nadenken, maar je verwoordt het heel helder en direkt.
Al is het denk ik moeilijk om eea ten uitvoer te brengen, maar eigenlijk is het zo, dat we in gebed moeten ja, en wellicht eea bespreekbaar zouden moeten maken bij de kerkenraad....
Al is het denk ik moeilijk om eea ten uitvoer te brengen, maar eigenlijk is het zo, dat we in gebed moeten ja, en wellicht eea bespreekbaar zouden moeten maken bij de kerkenraad....
Freek, sorry als ik even persoonlijk word; maar ik erger me nogal aan de teneur van je berichten de laatste tijd. Zo'n beetje elk bericht wat ik van jouw hand lees is één of twee zinnetjes die je ergens tussen gooit met een ongelofelijk negatief karakter.freek schreef:Dat is de standaardtegenwerping als je een bepaalde misstand aankaart. Met als gevolg dat je niks meer mag zeggen omdat we nu zelf eenmaal ook allen zondaars zijn.jvdg schreef:Is dat niet ook jouw, mijn, onze schuld....?freek schreef:Idd. 't Is niet voor niks zo'n dorre en dooie boel in de kerk.henriët schreef:ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
Laat ik het anders zeggen: als je moppert op een dorre en dooie boel in de kerk, van jouw berichten gaat mijn enthousiasme/geloof nou niet echt leven. En voor zover ik me dat voor kan stellen word je er zelf ook niet beter van.
Ik stuur dit niet per PB omdat meer mensen deze neiging hebben. En ik geef gelijk toe dat het soms ook erg verleidelijk is om door middel van oneliners gal te spuwen. En ga nu niet beweren dat ik iemand ben die vind dat je geen kritiek mag spuwen, dat ik de ernst van de situatie niet inzie en wat dan al niet meer. Een bepaalde mening hebben vergoeilijkt niet vervolgens elke manier van discussieren; in ieder geval deze niet, al zou je 100 % gelijk hebben.
Dat moest ik even kwijt. Verder ben je best aardig (denk ik).