Yep. Ik zei toch ook dat ik niet aan vuurwerk deed? En dat ik wat andere dingen noem die ook niet goed is puur voor de nuancering, daarmee wil ik geen vrijbrief geven voor vuurwerk. Ik wil alleen ook wat andere zaken noemen waarin we ook op onze milieuvriendelijkheid en goed met geld omgaan moeten letten.jvdg schreef: Marnix, God eist dat alles wat we doen ter ere Gods moet zijn.
Toets daar jouw ideeën aan.
Enne...., als we ons bezondigen aan de zaken die je (terecht) noemt, is dat toch geen vrijbrief om (ook) nutteloos vuurwerk af te steken?
Nou, de eerste 3 punten ben ik het helemaal mee eens, die andere twee niet. Ik heb nog nooit iemand vuurwerk zien afsteken met als doel om boze geesten te verjagen. Dat men dit vroeger in China deed kan waar zijn, maar daarom doen Nederlanders het niet en ik vind het onzin om dat dan als argument aan te halen. Zelfde verhaal als kerstbomen, sinterklaas enzovoorts.Ik heb persoonlijk niet echt veel moeite met vuurwerk an sich, maar als ik de bijdrage van caprice lees, moet ik het van harte met hem eens zijn.
Voor sommigen zal dat gelden, voor anderen allicht niet. Maar ieder jaar is voor sommigen een moeilijk jaar, mogen we dan nooit feest vieren? Hoe kan prediker dan schrijven:Het jaar 2008 (en alle andere jaren) is voor vele mensen een moeilijk jaar geweest.
Dan past het toch niet om al feestend oud en nieuw door te brengen?
Of proberen we op die manier onszelf overeind te houden en de problemen maar te verdringen?
4 Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
en:
7 Het licht is een genot. Wat een weldaad voor de ogen om de zon te zien! 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte. 9 Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt. 10 Belast je hart niet met verdriet en houd je lichaam vrij van kwalen, want je jeugd en jonge jaren zijn al snel voorbij.