Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Peiling eindigde op 01 jan 2007, 13:38

Jazeker, gaaf man!!
1
4%
Mja, een paar sterretjes voor de kids
7
25%
Nee, principieel op tegen!!
9
32%
Neu, geen geld voor over
11
39%

Totaal aantal stemmen: 28

Marnix

Re: Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Bericht door Marnix »

jvdg schreef: Marnix, God eist dat alles wat we doen ter ere Gods moet zijn.
Toets daar jouw ideeën aan.

Enne...., als we ons bezondigen aan de zaken die je (terecht) noemt, is dat toch geen vrijbrief om (ook) nutteloos vuurwerk af te steken?
Yep. Ik zei toch ook dat ik niet aan vuurwerk deed? En dat ik wat andere dingen noem die ook niet goed is puur voor de nuancering, daarmee wil ik geen vrijbrief geven voor vuurwerk. Ik wil alleen ook wat andere zaken noemen waarin we ook op onze milieuvriendelijkheid en goed met geld omgaan moeten letten.
Ik heb persoonlijk niet echt veel moeite met vuurwerk an sich, maar als ik de bijdrage van caprice lees, moet ik het van harte met hem eens zijn.
Nou, de eerste 3 punten ben ik het helemaal mee eens, die andere twee niet. Ik heb nog nooit iemand vuurwerk zien afsteken met als doel om boze geesten te verjagen. Dat men dit vroeger in China deed kan waar zijn, maar daarom doen Nederlanders het niet en ik vind het onzin om dat dan als argument aan te halen. Zelfde verhaal als kerstbomen, sinterklaas enzovoorts.
Het jaar 2008 (en alle andere jaren) is voor vele mensen een moeilijk jaar geweest.
Dan past het toch niet om al feestend oud en nieuw door te brengen?

Of proberen we op die manier onszelf overeind te houden en de problemen maar te verdringen?
Voor sommigen zal dat gelden, voor anderen allicht niet. Maar ieder jaar is voor sommigen een moeilijk jaar, mogen we dan nooit feest vieren? Hoe kan prediker dan schrijven:

4 Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.

en:

7 Het licht is een genot. Wat een weldaad voor de ogen om de zon te zien! 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte. 9 Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt. 10 Belast je hart niet met verdriet en houd je lichaam vrij van kwalen, want je jeugd en jonge jaren zijn al snel voorbij.
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 dec 2008, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix, hoe goed bedoeld jouw reactie ook is, ik bespeur geen begin van het antwoord op de stelling dat alles wat wij doen ter ere Gods moet zijn.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

nee, ik steek geen vuurwerk af bij oud en nieuw!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Siervuurwerk altijd leuk met de kids
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

MarthaMartha schreef:nee, ik steek geen vuurwerk af bij oud en nieuw!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik heb in Enschede gewoond. Nee dus!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je moet zaken niet door elkaar halen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik ook niet.
De laatste keer dat dit gebeurde was toen wij een psychisch gestoord jongetje in huis hadden en wat sterretjes en trekkbommetjes lieten "afgaan".
Je wilt niet weten wat dat voor dat ventje betekende, die in z'n thuissituatie geestelijk werd mishandeld en vernederd.
Bij ons mocht hij (proberen) zichzelf (te) zijn.

En ik weet dat dit geen oplossing was voor zijn stoornis, maar ik gunde het dat jochie zo, dat ik er geen weerstand aan kon bieden.

Positieve kritiek is welkom.
Letstalk

Re:

Bericht door Letstalk »

Oude Paden schreef:De ds. zei op oudjaarsavond:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Zoiets heb ik ook wel eens van een Ds. gehoord. Hij zei:" We tergen God met vuur naar de hemel, maar eens komt God met vuur van de hemel. Zul je daaraan denken, mensen."
Verder vind ik het ook een zinloze bezigheid, waar het milieu niet op vooruitgaat. Gaan ze autoloze zondagen invoeren met als doel het milieu te ontlasten, maar ik denk dat als ze het vuurwerk zouden afschaffen het milieu er van opknapt.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:Nou, de eerste 3 punten ben ik het helemaal mee eens, die andere twee niet. Ik heb nog nooit iemand vuurwerk zien afsteken met als doel om boze geesten te verjagen. Dat men dit vroeger in China deed kan waar zijn, maar daarom doen Nederlanders het niet en ik vind het onzin om dat dan als argument aan te halen. Zelfde verhaal als kerstbomen, sinterklaas enzovoorts.
Daar kan ik niet mee instemmen. Zo zal Halloween over tien jaar ook in dat rijtje staan, als je zo doorredeneert. Wat ik slechts trachtte aan te geven, is de HERKOMST van het gebruik. Ik begrijp ook wel dat mensen die vuurwerk afsteken dat niet doen (hoop ik tenminste) om boze geesten te verjagen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
caprice

Bericht door caprice »

Bijna 30 procent van het vuurwerk onveilig

RIJSWIJK - Bijna 30 procent van het consumentenvuurwerk is onveilig. Dat bleek donderdag uit het jaarlijkse onderzoek van de Vliegende Brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie.
Dat is evenveel als vorig jaar. In 2006 was 15 procent onveilig.

VROM hoopte dat dit jaar een daling te zien zou zijn. De inspectie vindt het teleurstellend dat er geen afname is op te merken.

Bij het afgekeurde vuurwerk gaat het voor de helft om producten die omvallen of onjuist afgaan. De rest gaat om vuurwerk dat weigert af te gaan of een chemische afwijking heeft. In enkele gevallen ontplofte het vuurwerk spontaan.

Bron: http://www.nu.nl
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
Ik ook niet.
De laatste keer dat dit gebeurde was toen wij een psychisch gestoord jongetje in huis hadden en wat sterretjes en trekkbommetjes lieten "afgaan".
Je wilt niet weten wat dat voor dat ventje betekende, die in z'n thuissituatie geestelijk werd mishandeld en vernederd.
Bij ons mocht hij (proberen) zichzelf (te) zijn.

En ik weet dat dit geen oplossing was voor zijn stoornis, maar ik gunde het dat jochie zo, dat ik er geen weerstand aan kon bieden.

Positieve kritiek is welkom.

:oO :oO :oO :oO :oO
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Marnix schreef:Nou, de eerste 3 punten ben ik het helemaal mee eens, die andere twee niet. Ik heb nog nooit iemand vuurwerk zien afsteken met als doel om boze geesten te verjagen. Dat men dit vroeger in China deed kan waar zijn, maar daarom doen Nederlanders het niet en ik vind het onzin om dat dan als argument aan te halen. Zelfde verhaal als kerstbomen, sinterklaas enzovoorts.
Daar kan ik niet mee instemmen. Zo zal Halloween over tien jaar ook in dat rijtje staan, als je zo doorredeneert. Wat ik slechts trachtte aan te geven, is de HERKOMST van het gebruik. Ik begrijp ook wel dat mensen die vuurwerk afsteken dat niet doen (hoop ik tenminste) om boze geesten te verjagen.
Ik weet van de herkomst, ik vraag me alleen af of slechts een slechte herkomst een gebruik verkeerd maakt. Als men vroeger iets deed om bijgelovige redenen en we nu iets doen om een andere reden, vraag ik me af of het daarmee fout is. Nogmaals, met een aantal andere punten ben ik het eens, alleen ik vind dat dit punt niet als bewijs dat het fout is kan worden aangedragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Het is ook allemaal zo dubbel als wat weer....

met oud/nieuw mag het niet
maar op koninginnedag staan we allemaal te kijken....

(en dan hebben we het niet over vuur van de hemel enzo....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:maar op koninginnedag staan we allemaal te kijken....
Oei, oei. MarthaMartha toch.
Dat had ik van jou nou weer niet verwacht. :nonnon
Gesloten