Ik weet niet helemaal zeker of dit het goede topic ervoor is, maar ik denk het wel. ik zal me even netjes voorstellen (zoals mijn moeder me dat altijd geleerd heeft ).
Ik ben dus O.O.L.I.E. maar om te typen is het makkelijker om het over over oolie te hebben. dus ben ik daar ook maar mee tevreden.
Om mijn dagen op te vullen met allerlij meer of minder nuttige zaken, ben ik student.
Oorspronkelijk gepost door O.O.L.I.E.
Hallo allemaal,
Ik weet niet helemaal zeker of dit het goede topic ervoor is, maar ik denk het wel. ik zal me even netjes voorstellen (zoals mijn moeder me dat altijd geleerd heeft ).
Ik ben dus O.O.L.I.E. maar om te typen is het makkelijker om het over over oolie te hebben. dus ben ik daar ook maar mee tevreden.
Om mijn dagen op te vullen met allerlij meer of minder nuttige zaken, ben ik student.
Even een vraag, oolie (:)), waarom ben jij geen dooplid en waarom wil je dat ook niet zijn (las ik in een andere topic)?
Het lijkt me handig om het citaat toe te lichten. Ik zeg niet dat ik van mensen houd die de doodsangst in hun ogen dragen. Ik probeer hiermee aan te geven wat de mens van nature is, en dat iedereen eigenlijk van zichzelf houd.
De eerste zin kan je op twee manieren opvatten:
- als eerst kan je het zien als het wijzen naar alle andere mensen
- als tweede kan je het zien als het jezelf insluiten bij de mensheid.
Ik zelf zie het op de tweede manier, dan volgt er daarna een typering van de mensheid met als laatste twee begrippen dood en levensangst. Deze woorden leg ik eigenlijk op de volgende manier uit.
Dit wijst niet terug op de blik, (dus niet een wanhopige blik van iemand die doodsangsten uitstaat) maar op het gevecht dat een ieder voert. Men voert dus een gevecht met de dood, en wie zou dat willen ontkennen?? En men voert een gevecht met de levensangst, deze is volgens mij rechtsreeks verbonden met het gevecht tegen de dood.
(Als je hier nog vragen over hebt, stel ze gerust!)
Dan kom ik terug op de vraag van Afgewezen. Ik ben oorspronkelijk wel gedoopt, een aantal jaar geleden zijn wij verhuisd, destijds was mijn band met de kerk/godsdienst zeer minimaal. Ik heb toen besloten om mijn dooplidmaatschap niet meer in te leveren.
Nu heb ik een vriendin die mij min of meer weer terug heeft gebracht bij de kerk, maar nog steeds sta ik zeer kritisch tegenover een kerk als organisatie, en hoe deze functioneert. Daarnaast heeft ook nog niemand mij kunnen uitleggen waarom de ene kerk nu beter of slechter zou zijn als de andere (ik denk soms erg zwart-wit).
Dan de nog even mijn naam: Only One Light Is Enough
Ik zelf zie het op de tweede manier, dan volgt er daarna een typering van de mensheid met als laatste twee begrippen dood en levensangst. Deze woorden leg ik eigenlijk op de volgende manier uit.
Dit wijst niet terug op de blik, (dus niet een wanhopige blik van iemand die doodsangsten uitstaat) maar op het gevecht dat een ieder voert. Men voert dus een gevecht met de dood, en wie zou dat willen ontkennen?? En men voert een gevecht met de levensangst, deze is volgens mij rechtsreeks verbonden met het gevecht tegen de dood.
(Als je hier nog vragen over hebt, stel ze gerust!)[Aangepast op 29/9/05 door O.O.L.I.E.]
Deze diepzinnige zin begrijp ik niet helemaal. Een ieder houdt een gevecht met de dood en met de levensangst...
Zou je dit ook nog anders/duidelijker kunnen formuleren? Wat bedoel je hiermee?
Het gevecht tegen de dood merk je heel duidelijk als je met mensen in gesprek gaat (ik tenminste), ze vragen zich af wat de dood is, hoe het is, hoe je dood gaat, wat erna is enz. enz.
Met levensangs kan je volgens mij opvatten eigenlijk alles waar je bang voor kan zijn, zoals zekerheid van je baan, het onderzoek bij de dokter, en zo kan je verder uitbreiden.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden?
Trouwens heb ik altijd tijd te kort, waardoor ik er wel eens periodes niet zal zijn....
Het gevecht tegen de dood merk je heel duidelijk als je met mensen in gesprek gaat (ik tenminste), ze vragen zich af wat de dood is, hoe het is, hoe je dood gaat, wat erna is enz. enz.
Met levensangs kan je volgens mij opvatten eigenlijk alles waar je bang voor kan zijn, zoals zekerheid van je baan, het onderzoek bij de dokter, en zo kan je verder uitbreiden.
Trouwens heb ik altijd tijd te kort, waardoor ik er wel eens periodes niet zal zijn....