Avondmaal

Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

Als je het met werkelijk eten en voedsel gaat vergelijken, stelt het mij alleen maar meer in het gelijk om aff te wisselen.

Als jij dagen achter elkaar het zelfde voedsel eet dan is dat niet goed. Je lichaam went aan dat voedsel en je komt daardoor eerder aan. Je hele verteringssysteem wordt angepast. Daarbij krijg je dan lang niet alle nodige voedingsstoffen binnen die een mens nodig heeft voor zijn weerstand en gezondheid. Afwisseling van spijze is van groot belang voor een goede gezondheid.

Wil je dit door trekken naar het geestelijk leven dan is afwisseling denk ik ook juist belangrijk om je helder, scherp te houden. Aangezien je dan ook veel meer bezig moet zijn met zaken aangaande het geloof. Ik heb God dan ook echt harder nodig en heb dan een veel nauwere relatie met hem dan als ik een verzadigde periode heb. Dan weet ik het allemaal al wel.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: Avondmaal

Bericht door Franny »

Lapressa schreef:Als je het met werkelijk eten en voedsel gaat vergelijken, stelt het mij alleen maar meer in het gelijk om aff te wisselen.

Als jij dagen achter elkaar het zelfde voedsel eet dan is dat niet goed. Je lichaam went aan dat voedsel en je komt daardoor eerder aan. Je hele verteringssysteem wordt angepast. Daarbij krijg je dan lang niet alle nodige voedingsstoffen binnen die een mens nodig heeft voor zijn weerstand en gezondheid. Afwisseling van spijze is van groot belang voor een goede gezondheid.

Wil je dit door trekken naar het geestelijk leven dan is afwisseling denk ik ook juist belangrijk om je helder, scherp te houden. Aangezien je dan ook veel meer bezig moet zijn met zaken aangaande het geloof. Ik heb God dan ook echt harder nodig en heb dan een veel nauwere relatie met hem dan als ik een verzadigde periode heb. Dan weet ik het allemaal al wel.
Nadat je dit geschreven heb ben ik benieuwd wat de conditie van jouw kerk is?
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

hoe bedoel je?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: Avondmaal

Bericht door Franny »

Lapressa schreef:hoe bedoel je?
Ik ben benieuwd hoe het kerkelijk leven in jouw gemeente is.
Is er geen afwisseling in geestelijk voedsel?
Is het eenzijdig dus?
Hoe ben je daar dan onder?

Wat vind de Heere van deze situatie?
Wat wil Hij van je? Wat is Zijn plan met jou?
Heeft dit een bedoeling?
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

Franny schreef:
Lapressa schreef:hoe bedoel je?
Ik ben benieuwd hoe het kerkelijk leven in jouw gemeente is.
Is er geen afwisseling in geestelijk voedsel?
Is het eenzijdig dus?
Hoe ben je daar dan onder?
Ik heb al eerder aangegeven dat het puur voor mij persoonlijk zo is. Iedereen is verschillend en zal dit ook verschillend ervaren. Ik mis wel een aantal punten maar anderen juist weer niet. Die willen het laten zoals het is en dan is het goed voor ze. Prima, dan los ik het zo op.
Wat vind de Heere van deze situatie?
Wat wil Hij van je? Wat is Zijn plan met jou?
Heeft dit een bedoeling?
Wat precies Zijn plan met mij is weet ik niet. Ik zie het wel als ZIjn leding dat Hij mij in bepaalde kerken heeft gebracht doordat Hij mij aan mensen heeft gekoppelt. Ik zie het als Gods leiding dat ik bepaalde mensen onmoet heb. Daarbij ben ik daar niet zomaar de relaties met mensen in gestapt als ik merk dat er verschillen enzo zijn. Dat is echt in gebed en vertrouwend op God gegaan.

Daarom weet ik dat dit in mijn situatie goed is. Ik merk juist de zegen van God hierop.

Ik pleit er hier niet voor dat iedereen het moet doen. Alleen ik weet dat er velen onder ons er anti tegen over staan en die wil ik ook de andere kant laten zien. Dat het ook echt wel is Gods leiding kan wezen dat mensen ook andere gemeentes bezoeken buiten hun eigen thuis gemeente om.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: Avondmaal

Bericht door Franny »

Natuurlijk. Net zo goed als Paulus en Barnabas onenigheid kregen( was niet goed) maar dat het Evangelie daardoor in meerder delen van de wereld terecht kwam dat was het mooie van Gods leiding.

Zo ook bij jou, jammer dat de prediking niet goed is maar er komt iets moois uit voort en dat is dat je van alle bij elkaar verzamelt en er een goeie maaltijd van maakt.
:)
Maar tot opbouw van je eigen gemeente ben je niet zo nuttig?
Dat beloof je toch wel bij het belijdenis doen?
Hoe zie je dat dan, in welk licht?
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

Wanneer ben je echt nuttig in de opbouw van je gemeente? Ik bezoek gewoon alles van de kerk (te denken valt aan bijv Bijbelstudiegroep) en draai ik gewoon mee in het gemeente leven om het zo maar te zeggen. Daar doet een bezoekje minder echt niets aan af.

Ik heb belijdenis van mijn geloof gedaan. Dat de kerk hun waarheid daar aan ophangen is hun intentie maar niet de mijne. Ik heb met mijn ja gezegd dat ik God met alles wat in mij is zal volgen. Daarmee niets meer en ook niets minder. Er is geen ware kerk hier op aarde en in elke kerk kom ik dingen tegen die niet goed zijn. Niet op de Bijbel gegrond zijn maar wel die waarde er aan mee geven. Zo zie ik ook in elke kerk weer dingen terug komen uit de kerk. Ieder legt alleen weer ergens anders de nadruk op.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

God ziet ook wel is dat zomaar overstappen geen optie is op kort termijn en zoekt dan ook echt wel mee naar oplossingen. Om het eens simpel te zeggen.

Jij moet ook vooral doen waarvan jij weet dat het jou weg is, maar ik ga de mijne in vol vertrouwen op God
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Avondmaal

Bericht door Wilma van den Berg »

Lapressa schreef:God ziet ook wel is dat zomaar overstappen geen optie is op kort termijn en zoekt dan ook echt wel mee naar oplossingen. Om het eens simpel te zeggen.

Jij moet ook vooral doen waarvan jij weet dat het jou weg is, maar ik ga de mijne in vol vertrouwen op God

Vorige week hadden hoorde ik tijdens de dienst het volgende zeggen: tegenwoordig stappen ze net zo makkelijk naar een ander kerkgenootschap dan dat ze verwisselen van supermarkt....

Overigens, dit gaat me niet om een eigen mening oid maar het ervaren van een predikant uit de Gereformeerde Gezindte

Lapressa, als dit de weg van de Heere is moet je rustig en vertrouwend achter Hem aangaan! Fijn dat je op deze wijze, met de Heere, door het leven kunt gaan en beslissingen neemt!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal

Bericht door Marnix »

En de vraag is dan natuurlijk: Is het Gods weg dat hij naar andere kerken gaat of op zoek is naar een ander kerkverband, of is dat niet Gods weg. En dat zou weer afhankelijk kunnen zijn van hoe de prediking en de levensstijl in het kerkverband waar hij niet meer trouw heengaan is, is dat Bijbels of niet...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Avondmaal

Bericht door helma »

Wilma van den Berg schreef:

Vorige week hadden hoorde ik tijdens de dienst het volgende zeggen: tegenwoordig stappen ze net zo makkelijk naar een ander kerkgenootschap dan dat ze verwisselen van supermarkt....
Het lijkt voor buitenstaanders wel alsof mensen zómaar zo'n stap nemen; dat is erg kortzichtig gedacht. Wie weet wat er voor worsteling aan vooraf gaat? Soms van jaren...
Van de meeste mensen die ik ken en van kerkverband veranderd zijn weet ik dat het een weg van veel gebed/strijd is geweest. En ik ken mensen die nog steeds de stap niet gezet hebben maar al jaren worstelen. En dat vind ik ook niet meer dan logisch; je dóet het ook niet zomaar.

Buitenstaanders zien dat vaak niet; vragen ook niets; oordelen alleen maar.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Re: Avondmaal

Bericht door entiteitxx »

Ds F Mulder heeft afgelopen zondag een heldere preek gehouden over het sacrament van het Heilig Avondmaal. Deze kan men nog beluisteren op de site van de GG te Apeldoorn.
"............................................................."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Avondmaal

Bericht door Wilma van den Berg »

helma schreef:
Wilma van den Berg schreef:

Vorige week hadden hoorde ik tijdens de dienst het volgende zeggen: tegenwoordig stappen ze net zo makkelijk naar een ander kerkgenootschap dan dat ze verwisselen van supermarkt....
Het lijkt voor buitenstaanders wel alsof mensen zómaar zo'n stap nemen; dat is erg kortzichtig gedacht. Wie weet wat er voor worsteling aan vooraf gaat? Soms van jaren...
Van de meeste mensen die ik ken en van kerkverband veranderd zijn weet ik dat het een weg van veel gebed/strijd is geweest. En ik ken mensen die nog steeds de stap niet gezet hebben maar al jaren worstelen. En dat vind ik ook niet meer dan logisch; je dóet het ook niet zomaar.

Buitenstaanders zien dat vaak niet; vragen ook niets; oordelen alleen maar.
Inderdaad Helma, dat ben ik helemaal met je eens. Je doet het niet zomaar. Echter, deze predikant zag dat dus anders en vergeleek het met een supermarkt. Daar moeten we voor oppassen maar aan de andere kant: Jezus volgen als Hij ons de weg wijst (ook al kan dat naar een ander kerkverband zijn).
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Avondmaal

Bericht door Lapressa »

helma schreef:
Wilma van den Berg schreef:

Vorige week hadden hoorde ik tijdens de dienst het volgende zeggen: tegenwoordig stappen ze net zo makkelijk naar een ander kerkgenootschap dan dat ze verwisselen van supermarkt....
Het lijkt voor buitenstaanders wel alsof mensen zómaar zo'n stap nemen; dat is erg kortzichtig gedacht. Wie weet wat er voor worsteling aan vooraf gaat? Soms van jaren...
Van de meeste mensen die ik ken en van kerkverband veranderd zijn weet ik dat het een weg van veel gebed/strijd is geweest. En ik ken mensen die nog steeds de stap niet gezet hebben maar al jaren worstelen. En dat vind ik ook niet meer dan logisch; je dóet het ook niet zomaar.

Buitenstaanders zien dat vaak niet; vragen ook niets; oordelen alleen maar.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Het oordelen kunnen wij refo's zo goed, maar hoeveel mensen hebben er werkelijk belangstelling, hoe je tot die keuze bent gekomen?

Net als aan het avondmaal gaan. Dan ga je in een gemeente van bijna 1000 mensen aan en dan krijg je maar van 2 mensen een positieve reactie, 1 negatieve en alle andere 997 mensen zwijgen, kijken je aan, kijken je na en je weet dat er over gepraat gaat worden bij de koffie na de dienst.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Avondmaal

Bericht door jvdg »

Lapressa schreef:Net als aan het avondmaal gaan. Dan ga je in een gemeente van bijna 1000 mensen aan en dan krijg je maar van 2 mensen een positieve reactie, 1 negatieve en alle andere 997 mensen zwijgen, kijken je aan, kijken je na en je weet dat er over gepraat gaat worden bij de koffie na de dienst.
En ìk vraag me af hoe jij aan de conclusie komt dat velen onder het genot van de koffie over jouw "aangaan" spreken c.q. kritisch zijn over dat aangaan.

Mss. zijn er hierover veel meer mensen verblijd dan jij vermoedt.
Je schetst hier een karikatuur zonder onderbouwing.
Plaats reactie