Geplaatst: 08 mar 2006, 14:14
En laat ik er dan maar mee beginnen; excuses voor sommige toch wat dubieuze posts mijnerzijds, ik hoop dat ik niemand aangetast heb, en zal het in de toekomst proberen te voorkomen.
Het probleem is waar je grenzen trekt. En wat is het gevolg van de nadere reformatie en wat komt daar later pas bij?Wie dat van zichzelf vindt, heeft hier op het forum niets te zoeken. Het unieke van dit forum is nu juist dat het zich van bijvoorbeeld een refoweb onderscheidt vanwege het staan in de lijn van de (nadere) reformatie en daarmee van de erkenning van een doorgaande lijn reformatie-nadere reformatie.
Als degenen die die lijn zo niet zien of menen dat werken van (nadere) reformatoren niet relevant zijn zouden vertrekken, zou dat al heel veel heilloze discusies schelen omdat de groep posters dan in feite wordt opgeschoond en wordt beperkt tot degenen voor wie het forum (destijds nog OSW) ooit was bedoeld.
Of je het nu eufemistisch zegt of niet, ik blijf zulke termen onprettig vinden. Naar mijn mening is het echt een oorzaak van veel narigheid.Marnix schreef:Tja, het klinkt in ieder geval minder erg dan "farizeeer" (rechts) en "wereldse nep-christen" (links)
:roll:![]()
Wie dat van zichzelf vindt, heeft hier op het forum niets te zoeken. Het unieke van dit forum is nu juist dat het zich van bijvoorbeeld een refoweb onderscheidt vanwege het staan in de lijn van de (nadere) reformatie en daarmee van de erkenning van een doorgaande lijn reformatie-nadere reformatie.
Als degenen die die lijn zo niet zien of menen dat werken van (nadere) reformatoren niet relevant zijn zouden vertrekken, zou dat al heel veel heilloze discusies schelen omdat de groep posters dan in feite wordt opgeschoond en wordt beperkt tot degenen voor wie het forum (destijds nog OSW) ooit was bedoeld.
Precies: daarom klinkt ook de oproep jezelf steeds kritisch te bespiegelen aan de naam die je draagt....Het probleem is waar je grenzen trekt. En wat is het gevolg van de nadere reformatie en wat komt daar later pas bij?
Ik vind dat er voor de nadere reformatie goede redenen waren... ik vind alleen dat sommigen er later in zijn doorgeslagen en dingen hebben verzwaard en veranderd tov de eerdere reformatie, en daar heb ik wel weer moeite mee.
Dit zou dus niet allerlei discussies helpen voorkomen. Daarnaast, dat je achter de nadere reformatie staat wil niet zeggen dat je niet meer kritisch moet zijn tov allerlei dingen die in je kerk gebeuren, die geleerd worden, tradities die naar aanleiding daarvan ontstaan zijn etc.
Ik weet het juist niet. Het viel me op. Misschien kun je zelf een toelichting geven?Wat wil je hiermee suggereren?
In de eerste plaats is het een gotspe om uit jouw mond een oproep te vernemen om te staan in de lijn van de (nadere) reformatie. Het overgrote deel van jouw berichten waren immers een (vaak uiterst persoonlijk getinte) aanval op hen die graag in deze lijn willen staan. Bovendien spreekt uit het laatste gedeelte van deze quote een groot eigendunk: je wenst ten diepste niet in gesprek te gaan met mensen die in jouw ogen niet aan het door jou opgestelde profiel voldoen. Een christen onwaardig!
Dit soort persoonlijke aanvallen zouden van het forum geweerd moeten worden! Zo ga je niet met elkaar om. Punt.Ik neem je alleen niet zo serieus meer. Daar heb je in het verleden te veel streken voor uitgehaald.
Dit kan ik geheel onderschrijven. Wanneer je de identiteit van een forum of van een vereniging of van wat dan ook, ondertekent, mag je daarop aangesproken worden. Daar is niets mis mee, dat is helemaal niet op de man spelen, in plaats van op de bal, nee, je hebt het juist over die ‘bal’.Ik heb als reactie op die vraag aangegeven dat ieder voor zichzelf nog maar eens moet nagaan of hij van harte staat en wil posten in de lijn van de reformatien en de nadere reformatie. Wie dat niet wil behoort naar mijn mening zelfcensuur toe te passen, gelet op voor wie het forum oorspronkelijk is bedoeld. En dan kan zelfcensuur ook zijn een zekere terughoudendheid met kritiek op degenen die wel in voormelde lijn willen staan, zeker als het nieuwelingen betreft. Qua inhoud en toon!
Je kunt op de schouders van oudvaders staan, zonder per se hun geschriften te lezen. We staan ook op de schouders van Augustinus; wie leest hém nog?Ja, dat men zelfs geen oudvaders meer leest omdat het schijnbaar saai en moeilijk is en dat het niet meer van deze tijd is en met het argument dat de predikanten van nu ook hele goede boeken kunnen schrijven.
Als we ons reformatorisch noemen dan ga ik er vanuit dat je de prediking van de reformatoren en van de nadere reformatoren liefhebt. Daar is immers het woord "reformatorisch" van afgeleid.
Inderdaad. Het is toch vreemd dat er zo’n onbegrip is opgetreden en dat mensen zich haasten om het gezelschapsleven maar in een kwaad daglicht te stellen. Waarom doe je zoiets? Wel terug willen naar de (nadere) reformatoren, maar de gelovigen van één, twee generaties terug worden aan de kant geschoven. Zo’n geloofservaring, zo’n geloofsvertolking pruimen we niet.Mister schreef:Als je hier bedoeld dat het in het gezelschapsleven er andere taal gebruikt werd als nu op Bijbelkringen o.i.d., moet je je afvragen of dat iets zegt over ons of over het gezelschapsleven.Het blijft voor mij een raadsel hoe 100 jaar geleden wedergeborenen 180 graden anders spraken dan wedergeborenen anno 2006.
waarom dat niet mag en het hieronder volgende wel, is me een raadsel.Afgewezen schreef:In de eerste plaats is het een gotspe om uit jouw mond een oproep te vernemen om te staan in de lijn van de (nadere) reformatie. Het overgrote deel van jouw berichten waren immers een (vaak uiterst persoonlijk getinte) aanval op hen die graag in deze lijn willen staan. Bovendien spreekt uit het laatste gedeelte van deze quote een groot eigendunk: je wenst ten diepste niet in gesprek te gaan met mensen die in jouw ogen niet aan het door jou opgestelde profiel voldoen. Een christen onwaardig!Dit soort persoonlijke aanvallen zouden van het forum geweerd moeten worden! Zo ga je niet met elkaar om. Punt.Ik neem je alleen niet zo serieus meer. Daar heb je in het verleden te veel streken voor uitgehaald.
Laten we wel wezen, na van der Groe ging het deurtje toe.Miscanthus schreef:
Het zou natuurlijk wel kunnen zijn dat mensen wel reformatorisch zijn, maar niet naderreformatorisch
Wie dat van zichzelf vindt, heeft hier op het forum niets te zoeken. Het unieke van dit forum is nu juist dat het zich van bijvoorbeeld een refoweb onderscheidt vanwege het staan in de lijn van de (nadere) reformatie en daarmee van de erkenning van een doorgaande lijn reformatie-nadere reformatie.
Als degenen die die lijn zo niet zien of menen dat werken van (nadere) reformatoren niet relevant zijn zouden vertrekken, zou dat al heel veel heilloze discusies schelen omdat de groep posters dan in feite wordt opgeschoond en wordt beperkt tot degenen voor wie het forum (destijds nog OSW) ooit was bedoeld.
pierre27 schreef:Mensen ik ben even weggeweest, maar ik vind het nu een behoorlijke puinhoop op refeforum. Vanwaar dit gesteggel??
Een lid gaat weg, ok laat deze dan gaan, ga eventueel off-topic met hem/haar hierover in discussie.
De onderstaande berichten getuigen van weinig respect voor elkaar.
Zou de Koning van de Kerk dit willen??
We moeten denk ik zomaar onder ogen willen zien dat er tussen de zogenoemde linkse en rechtse forumleden teveel verschil zit, om het ten alle tijden met elkaar eens willen zijn.
Het is mooi als je overeenstemming bereikt over een bepaalde zaak, maar zoniet, respecteer dan elkaar.
Terwijl ik dit nu schrijf en lees kom ik tot de conclusie dat ik als eerste huiswerk krijg.
We( ik schrijf we!!!) jagen elkaar met dit gezift weg van dit forum.Laten we kappen met deze werkwijze.
In ieder geval, allemaal een fijne en gezegende biddag toegewenst.
Al gelezen?Allemaal een goede biddag gehad?Met bruikbare tips![]()
Pierre
Ik denk dat je hier een punt hebt.gravo schreef:...het is veelmeer de problematiek van jonge mensen, die zich ruw uit elkaar voelen getrokken worden tussen hun oude identiteit en al die vrienden en familieleden en ambsdragers, die deze oude identiteit voluit willen onderstrepen en een nieuwe identiteit, namelijk een identiteit, die je nodig hebt om in deze wereld te kunnen leven en te kunnen functioneren
Ik dacht dat DIT niet de bedoeling was.jacob schreef:(of zoals in de gg, zodra je een boek schrijft wat men niet zint, houden ze je van het Heilig Avondmaal)
Helemaal mee oneeens!! De censuurmaatregel is door de meerdere vergaderingen (tot en met de Particuliere Synode toe) bevestigt. Dat betekent dat meer dan de helft van de Generale Synode deze mening is toegedaan. Daar komt nog verder bij de recensies van vooraanstaande predikanten in het officiele orgaan van deze gemeente (waarmee het onmiddellijk een officiele status krijgt). Een dergelijke conclusie mag je dan wel uitdragen vind ik.olfie schreef:Ik dacht dat DIT niet de bedoeling was.jacob schreef:(of zoals in de gg, zodra je een boek schrijft wat men niet zint, houden ze je van het Heilig Avondmaal)
Omdat bovengenoemde eens voorgekomen is verhef je het tot standaard handeling.
Laten we nu niet de GG meteen generaliseren als dit ergens eens voorgekomen is.
Geef dan eens een lijstje van de christelijke waarden, dan kunnen we beginnen met vertalen.rekcor schreef:Zelf behoor ik tot de laatste groep. Het is mijns inziens de uitdaging voor dit forum om de christelijke waarden te vertalen tot normen voor de 21ste eeuw.
Dan ben ik wel geneigd te zeggen dat als meer dan de helft van de GS dezelfde mening heeft, dat de inhoud ook op zijn minst verwarrend moet zijn. Niemand zit te wachten op dwalingen en zijspoortjes. Kijk maar naar het PKN gebeuren.Leonius schreef:Helemaal mee oneeens!! De censuurmaatregel is door de meerdere vergaderingen (tot en met de Particuliere Synode toe) bevestigt. Dat betekent dat meer dan de helft van de Generale Synode deze mening is toegedaan. Daar komt nog verder bij de recensies van vooraanstaande predikanten in het officiele orgaan van deze gemeente (waarmee het onmiddellijk een officiele status krijgt). Een dergelijke conclusie mag je dan wel uitdragen vind ik.olfie schreef:Ik dacht dat DIT niet de bedoeling was.jacob schreef:(of zoals in de gg, zodra je een boek schrijft wat men niet zint, houden ze je van het Heilig Avondmaal)
Omdat bovengenoemde eens voorgekomen is verhef je het tot standaard handeling.
Laten we nu niet de GG meteen generaliseren als dit ergens eens voorgekomen is.