Geplaatst: 17 feb 2006, 19:50
Dat geldt klaarblijkelijk niet voor iedereen.Afgewezen schreef:En waar ik tegenaan loop, is de opvatting dat als God een mens bekeert, deze dan oudvaders gaat lezen.
Dat geldt klaarblijkelijk niet voor iedereen.Afgewezen schreef:En waar ik tegenaan loop, is de opvatting dat als God een mens bekeert, deze dan oudvaders gaat lezen.
Ik denk dat je hier in eigen woorden schrijft wat ds. L. Vroegindeweij bedoeld met het verhitten.Leonius schreef: - ze hebben een kennisniveau die mijlenver boven huidige predikanten/studenten uitstijgt (hangt af van het kerkverband overigens).
Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen preken en theologische werken. Persoonlijk houd ik het meest van het laatste, maar hoor zondags liever de preken van toen dan van nu (uitzonderingen daargelaten). Ik bespeur daar toch meer een rijkdom en een diepte in dan ik tegenwoordig vaak hoor. En verder zijn natuurlijk niet álle preken even diep en even mooi.Afgewezen schreef:Is dat zo? Neem eens een willekeurig Reveilpreekje. Zijn die nu zo overweldigend van diepte?ze hebben een kennisniveau die mijlenver boven huidige predikanten/studenten uitstijgt (hangt af van het kerkverband overigens).
Ik zeg ook helemaal geen kwaad van de oudvaders. ’t Waren de predikers voor hun tijd. En onze generatie staat op de schouders van vele generaties voor ons.Toch vond ik het verassend om te lezen hoe oudvaders schreven over de toeeigening van het heil, vergeleken met prediking die je hier en daar beluisteren kunt.
Dat is ook onzin. Ik denk wel dat als God een mens bekeert hij/zij het Woord zal gaan onderzoeken, mét of zonder de oudvaders.En waar ik tegenaan loop, is de opvatting dat als God een mens bekeert, deze dan oudvaders gaat lezen.
Jawel, maar met die nuance dat als je het zó formuleert je stiekem de H. Geest de schuld van alle ellende kan geven.Matthijs schreef:Ik denk dat je hier in eigen woorden schrijft wat ds. L. Vroegindeweij bedoeld met het verhitten.Leonius schreef: - ze hebben een kennisniveau die mijlenver boven huidige predikanten/studenten uitstijgt (hangt af van het kerkverband overigens).
Vroeger-> 1500 gr.
Huidige tijd-> 300-600 gr
Dan heb je mij toch niet goed begrepen. De kern van de boodschap kan precies eender zijn (en is dat ook, in dit geval), maar de manier waarop die kern verwoord wordt, is tijdgebonden.Je suggereert m.i. hiermee dat de boodschap tijdgebonden is.
aldus onze postmodernistAfgewezen schreef:Dan heb je mij toch niet goed begrepen. De kern van de boodschap kan precies eender zijn (en is dat ook, in dit geval), maar de manier waarop die kern verwoord wordt, is tijdgebonden.Je suggereert m.i. hiermee dat de boodschap tijdgebonden is.
En daarom, ik blijf het herhalen, vind ik het bijzonder dat mensen van deze tijd geboeid kunnen raken door teksten uit de 16e, 17e en 18e eeuw.
Zoals ik al aangaf, heb ik zelf ook veel uit deze tijd gelezen. Maar ik heb het altijd ervaren als een 'moeten'.
Als je het puur technisch bedoelt, dus bijvoorbeeld de zinsopbouw, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.Afgewezen schreef:Dan heb je mij toch niet goed begrepen. De kern van de boodschap kan precies eender zijn (en is dat ook, in dit geval), maar de manier waarop die kern verwoord wordt, is tijdgebonden.Je suggereert m.i. hiermee dat de boodschap tijdgebonden is.
En daarom, ik blijf het herhalen, vind ik het bijzonder dat mensen van deze tijd geboeid kunnen raken door teksten uit de 16e, 17e en 18e eeuw.
Zoals ik al aangaf, heb ik zelf ook veel uit deze tijd gelezen. Maar ik heb het altijd ervaren als een 'moeten'.
Dat zijn jouw woorden....Miscanthus schreef:aldus onze postmodernistAfgewezen schreef:Dan heb je mij toch niet goed begrepen. De kern van de boodschap kan precies eender zijn (en is dat ook, in dit geval), maar de manier waarop die kern verwoord wordt, is tijdgebonden.Je suggereert m.i. hiermee dat de boodschap tijdgebonden is.
En daarom, ik blijf het herhalen, vind ik het bijzonder dat mensen van deze tijd geboeid kunnen raken door teksten uit de 16e, 17e en 18e eeuw.
Zoals ik al aangaf, heb ik zelf ook veel uit deze tijd gelezen. Maar ik heb het altijd ervaren als een 'moeten'.![]()
Je suggereert hier een verband tussen Paauweaanse ideeën en het lezen van oudvaders. Ik geloof dat dat niet terecht is.Mijn moeder vraagt ook telkens of ik nog wel oudvaders lees.
Dat deed opa ook..... :roll:
Mijn opa was een gelovig christen en las ook erg veel Paauwe
Hoe trek jij die conclussie? Omdat je de leer van de oudvaders rechtzinniger vind? Omdat de door hun gepreekte prediking meer uitwerking had?Als ik oudvaders lees dan concludeer ik ook dat de het vuur van de Heilige Geest vroeger harder brande dan tegenwoordig.
Daarom hou ik dus niet van zo'n uitspraak omdat die heel makkelijk verkeerd opgevat zou kunnen worden, zoals hierboven gebeurt.Kaw schreef:Hoe trek jij die conclussie? Omdat je de leer van de oudvaders rechtzinniger vind? Omdat de door hun gepreekte prediking meer uitwerking had?Als ik oudvaders lees dan concludeer ik ook dat de het vuur van de Heilige Geest vroeger harder brande dan tegenwoordig.
We kunnen nog een stapje verder terug gaan. Op de eerste pinksterdag kwamen er duizenden mensen tot geloof. Gebeurt dat niet meer? In Azie groeit het christendom met tienduizenden per dag.
Wil de Heilige Geest dan niet meer in Nederland werken? Hij wil Zijn werk verbinden aan de verkondiging van het evangelie. En daarom ken ik over de hele breedte van kerkelijk nederland dominees die praten over dingen waarvan de rechtzinnigheid en correctheid de bijbel overtreft en grote scharen (zonder Christus levende) volgelingen hebben die vechten voor die waarheid. Maar ik ken ook dominees die bij de stormwinden in hun leven en in hun gemeente niets anders doen dan de dwaasheid preken die hun leven afsnijd en overeind houdt. En reken maar dat de Heilige Geest daar op Zijn felst brand. Net zoals vroegah.
(Ik heb afgelopen zondag nog heel indringend gezien dat de Heilige Geest de gehele gemeente aanviel met het Woord. De dominee sprak en elk woord werd gehoort door mijn geest en mijn hart. Dat gold ook voor mijn vriendin en de anderen die ik gesproken heb over die preek. We ervaarden allemaal dat de dominee bijzonder gedreven was en dat de preek bijzonder bijbels was, ontdaan van alle opsmuk. Misschien niet zo toverachtig en wijs in dogmatie, maar oh zo scherp als een tweesnijdend zwaard dat drong in elk hart die het hoorde.)
Ik vind het moeilijk. Enerzijds kan ik met jou meevoelen. Je kan het opvatten als een soort aanklacht tegen de H. Geest. Anderzijds voel ik weer heel erg mee met de ander. Ik bedoel: ik zelf vind ook dat de 'oudvaders' een bepaald soort kennis/inzicht hadden die ik bij veel predikanten/studenten van nu mis. De vraag is alleen hoe dit nu komt. Ik zelf denk niet dat we daar de H. Geest de schuld van kunnen geven, maar meer onszelf:Kaw schreef:Hoe vat jij hem dan op Leonius?
Zegt dat iets over de omstandigheden van de kerk of van de Reuver?Leonius schreef: - de kerk is ontzettend verdeeld/verscheurd. Dus bijv. een De Reuver heeft feitelijk alleen wat te zeggen in de rechtervleugel van de PKN
Lang niet alle oudvaders zijn hoog opgeleide mensen. Een hoop bekende puriteinen waren eenvoudige onopgeleide mensen. en je moet toch wel aan de rechtse rechterkant zijn om niet-universitaire dominees aan te treffen.Leonius schreef:Oudvaders kregen zowel natuurkunde als filosofie (Brakel raadt dit laatste sterk aan!) als theologie en dat allemaal op universitair niveau.
Meer over de omstandigheden van de kerk dan over De Reuver denk ik ja.Miscanthus schreef:Zegt dat iets over de omstandigheden van de kerk of van de Reuver?Leonius schreef: - de kerk is ontzettend verdeeld/verscheurd. Dus bijv. een De Reuver heeft feitelijk alleen wat te zeggen in de rechtervleugel van de PKN
Dat heeft er ook niets mee te maken, helaas zijn...zulke predikanten zeldzaamheden.Ik begrijp niet zo hoe dit te maken heeft met het verschil in Godskennis. of verlichting door de Heilige Geest.
Weet ik niet. Zou kunnen. Wat ik wel mis bij hem (maar ook bij anderen) is dat de kennis vooral geconcentreerd is op één zaak, vaak te lezen in zijn dissertatie.Als we net zo, kerk hadden als in de tijd van Brakel, was hij misschien een oudvader van dezelfde klasse geweest?