Beste Miscanthus,
Je reageert door elkaar op memento en mij, dat maakt het een beetje lastig.
Miscanthus schreef:Het gaat er mij niet om dat we veel van Calvijn weten, want dat baat een mens uiteindelijk niks.
Jij merkte op
dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan..... daarmee implicerend dat het calvinist zijn voor velen niet veel meer inhoudt dan dat. Maar dat bedoelde je dus niet?
Symboliek heeft ook niks te maken met "lekker je eigen zin doen". Als je het zo wilt zien, prima, maar dan zijn we hier uitgepraat.
Dat is voor memento's rekening.
Het gaat erom dat symboliek ergens voor staat en dat moet duidelijk zijn voor iedereen. Ingewijden klinkt sectarisch.
Natuurlijk staat symboliek ergens voor. Ik bedoelde niet dat niet-ingewijden er niets van mógen weten, maar ze weten het zonder uitleg gewoonweg niet. Dat heeft niets met sektarisch te maken.
Ik snap de link niet die jij legt (of leek te leggen) tussen het licht op een kandelaar zijn en symboliek. Daar was mijn opmerking op gericht.
De tegenstelling Calvinist-symboliek zie ik ook helemaal niet.
Ik hoef geen fervent aanhanger te zijn van Calvijn, als ik maar een volgeling van Jezus ben.
Het was alleen een verklaring voor het feit dat we zo weinig symboliek hebben. Calvijn wees alles wat afleidde van het Woord af. Idealiter wijst symboliek natuurlijk juist naar het Woord ipv van dat het ervan afleidt, dus wat dat betreft...
Excuus dat ik je beledigd heb door je met 'we' calvinist te noemen. :roll:
Bij de discipelen werden ook tongen verdeeld als van vuur gezien, dus zeg niet dat symboliek niks is. Daar zeiden de farizeen ook: dat is voor ingewijden en ze zijn dronken.... DE Bijbel staat vol met symbolen.
Was dit een reactie op mij of memento? Ik schreef in elk geval dat we
helaas de symboliek hebben afgeschaft. Dat klopt alleen niet helemaal, de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal hebben natuurlijk ook een rijke symboliek.
Als je bijv. ook ziet hoeveel symboliek er in Bachs muziek zit, dat vind ik echt geweldig, dat geeft zijn muziek voor mij een grote meerwaarde! Maar ook daar geldt, wie weet dat?
En, gelukkig zijn de kerken in kruisvorm niet afgebroken met de Reformatie. Vaak kerken we zonder het te weten we in een gebouw dat rijk is aan symboliek.
Aan de andere kant, als ik een dienst bijwoon met een rijkere liturgie, dan is de inhoud van de preek helaas armer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daartussen een oorzaak-gevolg relatie is, maar in NL is dat vaak wel de praktijk. Dus daarom snap ik wel dat men huiverig is voor meer symboliek.
Ik heb wel het idee dat er weer meer aandacht voor komt in de gereformeerde gezindte. Ik weet niet of je je die serie over huidige kerkbouw in het RD nog herinnert?