Kerstversieringen

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:
Breekijzertje schreef:
Miscanthus schreef:Maar wat doen we nou aan symboliek die wèl met kerst te maken heeft? :roll:
In (bijna) elke kerk branden op zondag de adventkaarsen. Zondag wordt de derde kaars aangestoken.
Als dat geen symboliek is............
Ja dat vind ik een mooie, toeleven naar Kerst.
Ik wordt wel uitgemaakt voor Roomse als ik dat doe.... :(

Zijn er nog meer?
Die lap stof op de preekstoel (hoe heet dat ook alweer.....appendium ofzoiets?) is op normale zondagen altijd groen. In de adventstijd is-ie purper en met kerst wit.
Ik heb daar overigens verder niks mee.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
En dat is ook meer dan lekker doen waar je zin in hebt omdat je dat een mooi symbool vindt, en daarmee veel christenen (lees: refo's) voor hun hoofd stotend...
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
Calvinist is per definitie geen licht op een kandelaar? Is dat geen valse tegenstelling?

Of bedoel je dat veel zgn. calvinisten eigenlijk bar weinig van Calvijn weten?

Maar symboliek is natuurlijk iets voor de ingewijden, dus dat heeft niet zoveel van doen met het licht op een kandelaar zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

memento schreef:
Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
En dat is ook meer dan lekker doen waar je zin in hebt omdat je dat een mooi symbool vindt, en daarmee veel christenen (lees: refo's) voor hun hoofd stotend...
Komen we weer bij de tegenstelling aanstoot geven-nemen.

Mag je je stoten aan iets wat de Schrift niet verbiedt?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:
Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
Calvinist is per definitie geen licht op een kandelaar? Is dat geen valse tegenstelling?

Of bedoel je dat veel zgn. calvinisten eigenlijk bar weinig van Calvijn weten?

Maar symboliek is natuurlijk iets voor de ingewijden, dus dat heeft niet zoveel van doen met het licht op een kandelaar zijn.
Het gaat er mij niet om dat we veel van Calvijn weten, want dat baat een mens uiteindelijk niks.
Symboliek heeft ook niks te maken met "lekker je eigen zin doen". Als je het zo wilt zien, prima, maar dan zijn we hier uitgepraat.
Het gaat erom dat symboliek ergens voor staat en dat moet duidelijk zijn voor iedereen. Ingewijden klinkt sectarisch.
De tegenstelling Calvinist-symboliek zie ik ook helemaal niet.
Ik hoef geen fervent aanhanger te zijn van Calvijn, als ik maar een volgeling van Jezus ben.
Bij de discipelen werden ook tongen verdeeld als van vuur gezien, dus zeg niet dat symboliek niks is. Daar zeiden de farizeen ook: dat is voor ingewijden en ze zijn dronken.... DE Bijbel staat vol met symbolen.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Beste Miscanthus,

Je reageert door elkaar op memento en mij, dat maakt het een beetje lastig.
Miscanthus schreef:Het gaat er mij niet om dat we veel van Calvijn weten, want dat baat een mens uiteindelijk niks.
Jij merkte op dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan..... daarmee implicerend dat het calvinist zijn voor velen niet veel meer inhoudt dan dat. Maar dat bedoelde je dus niet?
Symboliek heeft ook niks te maken met "lekker je eigen zin doen". Als je het zo wilt zien, prima, maar dan zijn we hier uitgepraat.
Dat is voor memento's rekening.
Het gaat erom dat symboliek ergens voor staat en dat moet duidelijk zijn voor iedereen. Ingewijden klinkt sectarisch.
Natuurlijk staat symboliek ergens voor. Ik bedoelde niet dat niet-ingewijden er niets van mógen weten, maar ze weten het zonder uitleg gewoonweg niet. Dat heeft niets met sektarisch te maken.
Ik snap de link niet die jij legt (of leek te leggen) tussen het licht op een kandelaar zijn en symboliek. Daar was mijn opmerking op gericht.
De tegenstelling Calvinist-symboliek zie ik ook helemaal niet.
Ik hoef geen fervent aanhanger te zijn van Calvijn, als ik maar een volgeling van Jezus ben.
Het was alleen een verklaring voor het feit dat we zo weinig symboliek hebben. Calvijn wees alles wat afleidde van het Woord af. Idealiter wijst symboliek natuurlijk juist naar het Woord ipv van dat het ervan afleidt, dus wat dat betreft...
Excuus dat ik je beledigd heb door je met 'we' calvinist te noemen. :roll:
Bij de discipelen werden ook tongen verdeeld als van vuur gezien, dus zeg niet dat symboliek niks is. Daar zeiden de farizeen ook: dat is voor ingewijden en ze zijn dronken.... DE Bijbel staat vol met symbolen.
Was dit een reactie op mij of memento? Ik schreef in elk geval dat we helaas de symboliek hebben afgeschaft. Dat klopt alleen niet helemaal, de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal hebben natuurlijk ook een rijke symboliek.
Als je bijv. ook ziet hoeveel symboliek er in Bachs muziek zit, dat vind ik echt geweldig, dat geeft zijn muziek voor mij een grote meerwaarde! Maar ook daar geldt, wie weet dat?
En, gelukkig zijn de kerken in kruisvorm niet afgebroken met de Reformatie. Vaak kerken we zonder het te weten we in een gebouw dat rijk is aan symboliek.

Aan de andere kant, als ik een dienst bijwoon met een rijkere liturgie, dan is de inhoud van de preek helaas armer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daartussen een oorzaak-gevolg relatie is, maar in NL is dat vaak wel de praktijk. Dus daarom snap ik wel dat men huiverig is voor meer symboliek.

Ik heb wel het idee dat er weer meer aandacht voor komt in de gereformeerde gezindte. Ik weet niet of je je die serie over huidige kerkbouw in het RD nog herinnert?
Afbeelding
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:
Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
Calvinist is per definitie geen licht op een kandelaar? Is dat geen valse tegenstelling?

Of bedoel je dat veel zgn. calvinisten eigenlijk bar weinig van Calvijn weten?

Maar symboliek is natuurlijk iets voor de ingewijden, dus dat heeft niet zoveel van doen met het licht op een kandelaar zijn.
Het gaat er mij niet om dat we veel van Calvijn weten, want dat baat een mens uiteindelijk niks.
Symboliek heeft ook niks te maken met "lekker je eigen zin doen". Als je het zo wilt zien, prima, maar dan zijn we hier uitgepraat.
Dat 'lekker je eigen zin doen' heeft te maken met hoe 'kaarsjes branden' en dergelijke 'symbolen' gezien worden in de gereformeerde gezindte. Het symbool voegt in deze niets toe (m.i.) terwijl het wél andere tot aanstoot is (die dat Roomsch vinden). Waarom zou je er dan aan doen, als het zo weinig meer waarde heeft?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:[ Het symbool voegt in deze niets toe (m.i.) terwijl het wél andere tot aanstoot is (die dat Roomsch vinden).
Ik zie er namelijk wel de meerwaarde van in. We hebben een cultuur ontwikkeld van: "dat doen wij niet" 'Wij zijn niet van de wereld."
Ik zou willen kijken; Hoe kan symboliek ons wijzen op God en Zijn Woord en ons helpen om de diepere betekenis ervan te verstaan.
Wordt er bij jou thuis zo veel stilgestaan bij advent, pasen pinksteren en hemelvaart, behalve dat we een paar keer extra naar de kerk gaan? (extra zondagen in de beleving van een kind?)
Waarin verschilen de feestdagen voor kleine kinderen van een zondag?

Ik denk vooral voor kinderen dat symboliek kan helpen de betekenis en boodschap van de heilsfeiten beter te verstaan. Kijken we alleen al naar de Joodse feesten. Bijvoorbeeld Pesach: Het Lam verwijst naar Christus, het zuurdesen naar de zonde etc.
Hoe geven jullie uitzien naar de komst van Christus vorm?

Dat sommigen dat Rooms vinden is voor mij geen reden om er maar helemaal niet aan te denken. Leg maar eens uit waarom dat Rooms zou zijn).
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Miscanthus schreef:
memento schreef:[ Het symbool voegt in deze niets toe (m.i.) terwijl het wél andere tot aanstoot is (die dat Roomsch vinden).
Ik zie er namelijk wel de meerwaarde van in. We hebben een cultuur ontwikkeld van: "dat doen wij niet" 'Wij zijn niet van de wereld."
Ik zou willen kijken; Hoe kan symboliek ons wijzen op God en Zijn Woord en ons helpen om de diepere betekenis ervan te verstaan.
Wordt er bij jou thuis zo veel stilgestaan bij advent, pasen pinksteren en hemelvaart, behalve dat we een paar keer extra naar de kerk gaan? (extra zondagen in de beleving van een kind?)
Waarin verschilen de feestdagen voor kleine kinderen van een zondag?

Ik denk vooral voor kinderen dat symboliek kan helpen de betekenis en boodschap van de heilsfeiten beter te verstaan. Kijken we alleen al naar de Joodse feesten. Bijvoorbeeld Pesach: Het Lam verwijst naar Christus, het zuurdesen naar de zonde etc.
Hoe geven jullie uitzien naar de komst van Christus vorm?

Dat sommigen dat Rooms vinden is voor mij geen reden om er maar helemaal niet aan te denken. Leg maar eens uit waarom dat Rooms zou zijn).
Bloemen (of een kerstster...) voor Miscanthus!!!
Van harte met je eens. Maak het evangelie maar tastbaar, duidelijk voor kinderen d.m.v. symboliek e.d.!
Veel hierover valt te leren in de cursus family builders van stichting Chris!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Las ergens dat de driehoeksvorm van de spar = kerstboom verwijst naar de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest.

Je moet het er maar in zien.................
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Breekijzertje schreef:'k Las ergens dat de driehoeksvorm van de spar = kerstboom verwijst naar de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest.

Je moet het er maar in zien.................
hm, waarom? dan kun je in elke vorm toch iets geestelijks in zien?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

FlyingEagle schreef:
Breekijzertje schreef:'k Las ergens dat de driehoeksvorm van de spar = kerstboom verwijst naar de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest.

Je moet het er maar in zien.................
hm, waarom? dan kun je in elke vorm toch iets geestelijks in zien?
Dat bedoel ik...........
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Willen we echt 'principieel' zijn, dan moeten we helemaal geen kerstfeest vieren. Ons kerstfeest is een kerstening van het heidense feest van de zonnewende. Daar komt ook de (kerst)boom als teken van het nieuwe leven en het vruchtbaarheidsteken vandaan.
Ook het vele eten en drinken rond die tijd is een oude Germaanse gewoonte. Tja.
Willen we heel principieel zijn, dan moeten we ook onze weekdagen een andere naam geven.
Hoe ver moet je daarin gaan?
Ik vind persoonlijk het kerkelijk jaar (met de kerk wereldwijd volgens mij) een mooie instelling. Kaarsen als symbolen van licht, vind ik ook niet verkeerd. En een kerstboom vind ik gewoon heel mooi.
Symboliek in een kerk vind ik prachtig, een kruis bijvoorbeeld.
Zo vind ik ook het gebruik van liturgische kleuren wel iets hebben (alleen vind ik zo'n sjerp nou weer niet nodig, maar zo'n kleed dat van de preekstoel afhangt, ja).
jacob

Bericht door jacob »

Afgewezen schreef:Willen we echt 'principieel' zijn, dan moeten we helemaal geen kerstfeest vieren. Ons kerstfeest is een kerstening van het heidense feest van de zonnewende. Daar komt ook de (kerst)boom als teken van het nieuwe leven en het vruchtbaarheidsteken vandaan.
Ook het vele eten en drinken rond die tijd is een oude Germaanse gewoonte. Tja.
Willen we heel principieel zijn, dan moeten we ook onze weekdagen een andere naam geven.
Hoe ver moet je daarin gaan?
Ik vind persoonlijk het kerkelijk jaar (met de kerk wereldwijd volgens mij) een mooie instelling. Kaarsen als symbolen van licht, vind ik ook niet verkeerd. En een kerstboom vind ik gewoon heel mooi.
Symboliek in een kerk vind ik prachtig, een kruis bijvoorbeeld.
Zo vind ik ook het gebruik van liturgische kleuren wel iets hebben (alleen vind ik zo'n sjerp nou weer niet nodig, maar zo'n kleed dat van de preekstoel afhangt, ja).
soms blijf je je verbazen. Sommige meningen klinken dan wel heel bekend, maar het is soms schokkend om te ervaren uit welke mond.

Mag ik hier uit concluderen dat jij een kerstboom zo in de huiskamer zou zetten?

overigens, inhoudelijk zou ik niet weten wat ik tegen je in moet brengen hoor.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gabrielle schreef:minstens zo erg als al die kerstversieringen vind ik al die kerstvieringen. ( peuterspeelzaal, school, kerk, vereniging etc.)
gezellig bij elkaar met koffie/chocolademelk met een kerstkrans, gedichtjes opzeggen, dwarsfluit erbij......

nee, het lijkt me meer in de lijn van de kerstgedachte om ipv gezellig bij elkaar te gaan zitten met bijv. de vrouwenvereniging, de eenzame mensen uit de gemeente te bezoeken, of de straat op te gaan om mensen met het evangelie te bereiken.
????? En die kerstkrans dan die gemaakt wordt met de buurvrouwen?????
Plaats reactie