Saambinder, Gods Woord en onze kleding

edan

Bericht door edan »

Heb hier geen behoefte meer aan om reactie te geven. Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald. Geloof ook niet dat het goed is Vande week nog een Ds gehoord die zei: Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gepraat gepraat en gepraat, een waar gelovige zoek het op in de binnenkamer en die discuseer zoveel niet zeker niet op een formum als dit het is alleen maar gal spuwen........
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door edan
Heb hier geen behoefte meer aan om reactie te geven. Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald. Geloof ook niet dat het goed is Vande week nog een Ds gehoord die zei: Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gepraat gepraat en gepraat, een waar gelovige zoek het op in de binnenkamer en die discuseer zoveel niet zeker niet op een formum als dit het is alleen maar gal spuwen........
je zou ook kunnen toegeven dat je kennis niet toereikend is.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door edan
Heb hier geen behoefte meer aan om reactie te geven. Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald. Geloof ook niet dat het goed is Vande week nog een Ds gehoord die zei: Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gepraat gepraat en gepraat, een waar gelovige zoek het op in de binnenkamer en die discuseer zoveel niet zeker niet op een formum als dit het is alleen maar gal spuwen........
Nou Edan, je kunt toch wel gewoon antwoord geven??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door edan
Heb hier geen behoefte meer aan om reactie te geven. Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald. Geloof ook niet dat het goed is Vande week nog een Ds gehoord die zei: Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gepraat gepraat en gepraat, een waar gelovige zoek het op in de binnenkamer en die discuseer zoveel niet zeker niet op een formum als dit het is alleen maar gal spuwen........
Op de Dortsche Synode van 1618/19 werd gepraat en gepraat...
Toen konden ze er ook wat van.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk dat het heel moeilijk is.

Of je volgt de gehele Wet, of ... ja en dan blijkt er opeens heel veel traditie te zijn.

Is traditie dan erg? Is traditie onbijbels? Ik denk het niet. Traditie is iets wat elke cultuur heeft. Misschien is het wel de belangrijkste bouwsteen van een cultuur.

Laten we in deze denken aan de woorden van Paulus die schrijft dat hij bepaalde zaken laat, als hij zijn broeder ergert. Dat is natuurlijk geen inrichtingsverkeer!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat is 'ergeren' in dit verband? Niet wat wij er in het algemeen genomen onder verstaan.
Ergeren betekent hier in feite 'een struikelblok voorwerpen'. Als ik iemand die zwak is in het geloof verleid tot iets waar hij in zijn geweten moeite mee heeft, 'erger' ik hem. Dat is de context waarin Paulus dit soort dingen zegt.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door edan
Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald.
Inderdaad.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
edan

Bericht door edan »

Jacob, ik geloof dat jij het erg goed met jezelf getroffen heb lijkt net op een farizeer........
En tsja je kan nog zoveel kennis hebben maar ach geen bevinding dan heb je maar een arm leven
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat kan ook: kledingmening als bevindingsthermometer.

Wie heeft het nou 't best getroffen? Edan of Jacob?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door edan
Jacob, ik geloof dat jij het erg goed met jezelf getroffen heb lijkt net op een farizeer........
En tsja je kan nog zoveel kennis hebben maar ach geen bevinding dan heb je maar een arm leven
zie je u2u



[Aangepast op 29/8/05 door jacob]
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Kinderen, kinderen doe toch eens rustig aan! Aan hete hoofden en koude harten heeft nog nooit iemand iets gehad. Probeer nou eens op basis van argumenten te discusseren en niet op uitspraken van een ds. of je moet de context van de preek erbij halen. Ga eens op het stukje van Jakobmarin van 20:16 in ipv elkaar uit te maken voor farizeër.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Kinderen, kinderen doe toch eens rustig aan! Aan hete hoofden en koude harten heeft nog nooit iemand iets gehad. Probeer nou eens op basis van argumenten te discusseren en niet op uitspraken van een ds. of je moet de context van de preek erbij halen. Ga eens op het stukje van Jakobmarin van 20:16 in ipv elkaar uit te maken voor farizeër.
Tja wat moet ik ervan zeggen. Het is een afgewogen welke weinig extra toevoeging nodig heeft.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door edan
Heb hier geen behoefte meer aan om reactie te geven. Teksten worden helemaal uit zn verband gehaald. Geloof ook niet dat het goed is Vande week nog een Ds gehoord die zei: Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gepraat gepraat en gepraat, een waar gelovige zoek het op in de binnenkamer en die discuseer zoveel niet zeker niet op een formum als dit het is alleen maar gal spuwen........
Beste vriend,

Ik geloof niet dat wij jou gedwongen hebben op dit forum te komen. Blijkbaar voelde je behoefte om ook te discussiëren over bepaalde onderwerpen. Dat geeft niet, maar in dat geval gelden de woorden van de betreffende ds. ook voor jou. Probleem is alleen: de discussie hier is ontstaaan naar aanleiding van een artikelenserie in een kerkblad, waarin blijkbaar nogal absolute uitspraken zijn gedaan. Gold het woord van de door jou aangehaalde ds. niet voor de scribent van de artikelen? Als hij een afwijking signaleerde onder ons wat betreft kleding, was zijn eerste weg dan ook niet naar de binnenkamer? Had hij daarna nog behoefte aan het schrijven van artikelen? Nou, wij ook.

Ik geloof niet dat je ons kunt verwijten teksten uit hun verband te rukken. Een en andermaal heb ik verwijzingen gezien naar Deut. 22:4 en 6. Juist zij die vers 5 als op zichzelf staand nemen, rukken deze uit zijn verband.


Als je het stuk van Jakobmann leest en je bekijkt de door mij aangehaalde rabbinale studie, dan kun je toch niet suggereren dat er niet inhoudelijk gediscussieerd wordt over dit onderwerp? Van jouw kant heb ik echter nog niet één ondersteunend argument gezien.

Ik nodig je daarom uit om eens eerlijk naar onze argumenten te kijken. Ze te beoordelen aan de hand van Gods Woord. En dan met een eigen conclusie te komen. Toen de kerk zich reformeerde in de 16e eeuw was één van de grootste opluchtingen dat gemeenteleden voortaan zelfstandig mochten denken. Niet wat meneer pastoor zei, was voortaan nog de norm, maar we mochten vrij in de Schrift lezen en daaruit onze conclusies trekken. Helaas lijken we weer op de weg terug te zijn. Wat ds. X in blad Y schrijft wordt onze norm. En dat vind ik een groot verlies.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Goed gezegd Unionist!

Blijven we wel met het 'probleem' zitten dat wij hier op het forum alles mooi kunnen bediscussieren, maar dat er in onze achterban - vrees ik - veel mensen als edan en luctor et emergo zijn die niet op basis van argumenten (wensen te) redeneren. Hoe ga je daarmee om?

Ik heb nogal de neiging om ze stiekum uit te lachen en ze te negeren, wat ten diepste ook hoogmoed is...

[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door rekcor
Goed gezegd Unionist!

Blijven we wel met het 'probleem' zitten dat wij hier op het forum alles mooi kunnen bediscussieren, maar dat er in onze achterban - vrees ik - veel mensen als edan en luctor et emergo zijn die niet op basis van argumenten (wensen te) redeneren. Hoe ga je daarmee om?

Ik heb nogal de neiging om ze stiekum uit te lachen en ze te negeren, wat ten diepste ook hoogmoed is...

[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]
Alsof hier wel naar argumenten geluisterd wordt. De 4 artikelen uit Saambinder worden direct afgebrand, dr. Seldenrijk wordt er snel bijgehaald, met veel instemming (want dat past ons beter?). De pot verwijt de ketel!

Is het vaak niet zo dat de bedoelde broekdraagsters kiezen voor het wegvallen van het onderscheid? Dus kiezen voor het opgaan in de massa? Het niet uit durven komen voor hun Christelijke achtergrond. Of in ieder geval kiezen voor verhoging van de acceptatiegraad?

Als man heb je makkelijk praten, dat geef ik onmiddellijk toe. Maar ik merk in mijn omgeving steeds weer dat de argumentatie op de 2e plaats komt.
Plaats reactie