Remonstrants: wat is dat?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Als ik zeg dat geloven de reddingboei aangrijpen is, die God ons toewerpt in de aanbieding van Christus, wordt dat voor een remonstrants voorbeeld versleten.

Of hebben we geen handen om die reddingboei te grijpen?
Het voorbeeld is daarom remonstrants, omdat de remonstrant die reddingsboei uitwerpt naar een geestelijk dode, die weliswaar armen heeft, maar deze niet kan en niet wil gebruiken. Darom is het wonder van de levendmaking, waarover in vorige postings werd gesproken zo onmisbaar nodig. Dan pas wordt wordt het 'doodsgevaar' ingeleefd. Hoe ver moet dat gaan? Tot we hebben leren wanhopen aan alles van onze zijde. En wat wordt dan ervaren? Mij op een rots gezet, waar ik met vaste tred, die jammerkolk ontwijk. Dat Bijbelse beeld spreekt mij daarom meer aan dan dat van de reddingsboei, hoewel het zeker waar is dat als Christus in de verlorenheid van ons leven wordt geopenbaard, persoonlijk door het Woord, Hij mag worden aangegrepen als de Rots der Behoudenis.
Wanneer je het zo stelt, dan is het algemeen aanbieden van de beloften en de genade remonstrants. Dan kan je dus heel wat rechtzinnige predikanten en oudvaders, ja zelfs de bijbel, als remonstrants afschilderen.
Het evangelie en de beloften worden wel degelijk aangeboden aan geestelijk doden. Dat is Gods wil, zo is dat in het evangelie geopenbaard. Helaas beseffen velen niet dat ze in het water liggen en dreigen te verdrinken. Diegenen die dat wel beseffen (levendgemaakt zijn) zullen de boei aangrijpen die toegeworpen wordt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door england
Idd. Dan krijg je nog 4-pointers die geloven in ameraldianism. Zij zeggen dus dat Jezus voor alle zonden van alle mensen gestorven is, behalve ongeloof. Ongeloof wordt dan genoemd de zonde tegen de Heilge Geest. Op die manier voorkom je dan dat iedereen dan in de hemel terecht komt.
Lijkt me niet Bijbels. Ik lees wel dat ongeloof de grootste zonde is maar nergens dat die zo anders van karakter is dat ook daarvoor niet betaald zou zijn door het lijden en sterven van de Middelaar.
Ik twijfel daaraan. Heel vaak lees ik dat Jezus gestorven is voor de zonden van het ganse menselijk geslacht, de hele wereld. Dat staat toch niet voor niets in de bijbel? Ook is het zo dat we, ondanks dat we alle zonden hebben gedaan, toch behouden kunnen worden, als we maar geloven in de Heere Jezus. Alleen als we niet geloven gaan we verloren. Daar zal de HG ook van overtuigen (Joh. 16)
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Diegenen die dat wel beseffen (levendgemaakt zijn) zullen de boei aangrijpen die toegeworpen wordt."
En daar zit nu een levensgroot verschil. Als je dat "levendgemaakt zijn" weglaat, klopt het van geen kant! Ook diegenen die het wel beseffen, grijpen die boei niet aan, tenzij zij gedwongen worden dat te doen. Of je zou ook kunnen zeggen: ze zijn niet alleen drenkeling, maar ze zijn ook nog eens buiten bewustzijn. En ze zullen zeker verdrinken, tenzij Iemand naast hen in het water springt, om hen te reanimeren en uit het water te halen.
Verder denk ik dat Adrianus helemaal gelijk heeft, als hij opmerkt dat we het maar beter bij bijbelse voorbeelden kunnen houden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kortom: de Dordtsche Leerregels leren: wacht eerst maar tot je levendgemaakt wordt en leg alle aansporingen als (zijnde Remonstrantisme) naast je neer.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Als ik zeg dat geloven de reddingboei aangrijpen is, die God ons toewerpt in de aanbieding van Christus, wordt dat voor een remonstrants voorbeeld versleten.

Of hebben we geen handen om die reddingboei te grijpen?
Het voorbeeld is daarom remonstrants, omdat de remonstrant die reddingsboei uitwerpt naar een geestelijk dode, die weliswaar armen heeft, maar deze niet kan en niet wil gebruiken. Darom is het wonder van de levendmaking, waarover in vorige postings werd gesproken zo onmisbaar nodig. Dan pas wordt wordt het 'doodsgevaar' ingeleefd. Hoe ver moet dat gaan? Tot we hebben leren wanhopen aan alles van onze zijde. En wat wordt dan ervaren? Mij op een rots gezet, waar ik met vaste tred, die jammerkolk ontwijk. Dat Bijbelse beeld spreekt mij daarom meer aan dan dat van de reddingsboei, hoewel het zeker waar is dat als Christus in de verlorenheid van ons leven wordt geopenbaard, persoonlijk door het Woord, Hij mag worden aangegrepen als de Rots der Behoudenis.

Dan was die Ezechiël ook maar een vreemde man, een remonstrant eigenlijk. Hij preekte zomaar tot doden. Ezechiël had eigenlijk moeten zeggen, u moet eerst levendgemaakt, of er moet eerst plaats gemaakt worden en dan kan ik pas tot die doden spreken. Toch deed Ezechiël het, en waarom? Omdat het Evangelie een kracht God tot zaligheid is.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat lees ik ook ja, maar als ik jouw interpretatie lees is evangelieverkondigen aan dode mensen verspilde moeite en kan het zelfs niet.

Dan kom je in de buurt van Steenblok uit. Genade alleen aangeboden aan mensen die het al hebben.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Dan was die Ezechiël ook maar een vreemde man, een remonstrant eigenlijk. Hij preekte zomaar tot doden. Ezechiël had eigenlijk moeten zeggen, u moet eerst levendgemaakt, of er moet eerst plaats gemaakt worden en dan kan ik pas tot die doden spreken. Toch deed Ezechiël het, en waarom? Omdat het Evangelie een kracht God tot zaligheid is.

Groeten,
God maakt levend door de verkondiging van het Woord. daarover gaat het Schriftgedeelte wat je noemt. Een kostelijke geschiedenis waaruit het eenzijdige van het Godswerk zo heerlijk tot uitdrukking komt en waardoor niemand hoeft te wanhopen. Van een reddingsboei lees ik echter nergens. Doen die doden iets in dat hoofdstuk? Nee!
Geen reddingsboei? Lees het Woord eens:

Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.

Het laatste gedeelte is de reddingsboei! Je moet nu eigenlijk zeggen Ezechiël die mensen hebben wel oren, maar ze kunnen niks horen hoor. Dat is nu het geheim van de prediking.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus Gods Woord zegt iets anders: Zoekt eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid.


Wel eens een dode zien zoeken?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Het 'gereformeerd' remonstrantisme kan het nooit hebben als er gesproken wordt van een eenzijdig Godswerk, dat vindt ze te eenzijdig. Daarom wil ze graag dat er gesproken wordt over een reddingsboei, zodat mensen tenminste zelf ook nog wat moeten doen om zalig te worden.
Plaats reactie