Trouwens de joden hebben in de loop ter tijd ook zoiets ontwikkeld: de Kabbala. Deze mystieke ervaringstaal is alleen toegankelijk voor een selecte groep mensen.
Dat wordt ook wel gnostiek genoemt. Vele schriftuitleggers geloven dat Paulus daar in zijn tijd ook al tegen te strijden had.
Bijv. 1 cor. 1:
17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
Maar ook Col. 2:8
Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
En niet naar Christus... Veel bevindingsleer werpt een mens niet op Christus maar op zijn eigen beleving. Ik zie dan ook veel mensen dan worstelen met hun geloofszekerheid. Een totale vervreemding van zondag 1.
Een stukje over gnostiek gegoogled:
Zowel in Griekenland als in Egypte als in het Midden-Oosten bestonden vormen van godsdienst die wij mysteriegodsdiensten noemen. Dit waren verlossingsgodsdiensten met als gemeenschappelijk kenmerk dat er een geheime leer, geheime rituelen of geheime teksten bestonden, die alleen aan de ingewijden werden bekendgemaakt. Gewoonlijk bestond er een proefperiode voordat iemand als kandidaat-aanhanger werd geaccepteerd. Degene die ingewijd wilde worden, moest onder zelfvervloeking beloven niets van de geheimen van de betreffende godsdienst aan buitenstaanders bekend te maken. Vele details van de mysteriegodsdiensten zijn ons dan ook onbekend gebleven.
Ook in de gnostiek bestond de gewoonte om de verworven kennis geheim te houden. Weliswaar was die geheimhouding niet zó strikt dat er geen schema’s van hun leer en hun visie op het goddelijke werden opgetekend, maar toch is er een waas van geheimhouding rondom hun leer blijven hangen. Een deel van hun gedachtengoed is ons bekend door christelijke apologeten, die vaak met behulp van tot het christendom bekeerde gnostici hun afwijzing en weerwoord op de gnostiek teboekstelden. De ingewijden in de gnostische leer noemden zichzelf vaak pneumatikoi (geestelijke mensen), waarmee ze zichzelf onderscheidden van de overigen, de psuchikoi (zielsmatige, natuurlijke mensen).
Nu is er geen echte geheimhouding in de ger. gem., maar de opdeling van geestelijke en natuurlijke mens is er wel. Daarnaast vind je ook een mystieke, voor de natuurlijke mensen verborgen, leer terug, die alleen te snappen is voor ingewijden. De leer kenmerkte zich vaak in een schematische weergave van mystieke belevingen die tot een verlichte geest zouden leiden. Dit is iets wat je in de ger. gem. gewoonweg ziet groeien. Brakel is veel te algemeen. De belevingen worden al meer versmalt en op volgorde gezet. Ik maak me daar wel zorgen om.
Nu ken ik iemand in mijn omgeving die in een visioen een vierschaarbeleving heeft gehad. Ik heb daar totaal geen moeite mee. Een persoonlijke beleving van het geloof mag je niet gelijk stellen aan gnostiek of onwenselijke mystiek, tenzij het echt tegen de bijbel in gaat.
Zacharia, hoofdstuk: 3
1 Daarna toonde Hij mij Josua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Josua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
5 Dies zeg Ik: Laat ze een reinen hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem klederen aan; en de Engel des HEEREN stond [daarbij].
6 Toen betuigde de Engel des HEEREN Josua, zeggende:
7 Zo zegt de HEERE der heirscharen: Indien gij in Mijn wegen zult wandelen, en indien gij Mijn wacht zult waarnemen, zo zult gij ook Mijn huis richten, en ook Mijn voorhoven bewaren; en Ik zal u wandelingen geven onder dezen, die [hier] staan.
8 Hoor nu toe, Josua, gij hogepriester! gij en uw vrienden, die voor uw aangezicht zitten, want zij zijn een wonderteken; want ziet, Ik zal Mijn Knecht, de SPRUITE, doen komen.
9 Want ziet, aangaande dien steen, welken Ik gelegd heb voor het aangezicht van Josua, op dien enen steen zullen zeven ogen wezen; ziet, Ik zal zijn graveersel graveren, spreekt de HEERE der heirscharen, en Ik zal de ongerechtigheid dezes lands op een dag wegnemen.
10 Te dien dage, spreekt de HEERE der heirscharen, zult gijlieden een iegelijk zijn naaste nodigen tot onder den wijnstok en tot onder den vijgeboom.
Nou, dat is dan toch niet onbijbels?
Ikzelf heb eens gehad dat ik in de kerk zat en ik twijfelde heel erg of ik wel aan het avondmaal kon, in verband met zonden. Ik sloeg de bijbel open en mijn oog viel direct op de volgende zin:
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?