Zo ingewikkeld is het niet hoor.Wim Anker schreef: ↑14 jan 2025, 14:21Het woord allemaal wel ingewikkeld.Tiberius schreef: ↑14 jan 2025, 14:14Dat laatste klopt, maar dan zit je niet meer in het werkveld van de exegese. Dan heb je het meer over de hermeneutiek.Valcke schreef: ↑14 jan 2025, 14:10Als de exegese grondig is, dan sluit de exegese ook de reikwijdte van het gebod of verbod in (iets wat jij kennelijk "toepassing" noemt). In de link die ik gaf, heb ik ook aangegeven dat dit onderdeel is van de exegese, en niet iets heel "anders". En daarin is bv. van belang of we het hebben over een burgerlijke wet voor Israël, een ceremoniële wet (specifiek voor de mozaïsche verbondsbedeling), of dat het gaat om een uitwerking of uitvloeisel van de zedelijke wet. Dat moet allemaal in de exegese duidelijk worden. Als de exegese grondig is, dan kan het in de toepassing naar het hier en nu echt niet meer alle kanten uitschieten. Natuurlijk, mensen kunnen in de exegese dwalen. Maar duidelijke uitspraken van de Schrift, en zeker de waarheden die op tal van plaatsen bevestigd worden, zijn niet afhankelijk van menselijke interpretatie. Daarin is de Schrift in zichzelf duidelijk. En ook dat is een gereformeerd principe.
Vandaar dat ik ook stelselmatig bezwaar maak tegen je vermenging van exegese en applicatie, omdat je daarmee een onontwarbare uitlegkluwen maakt.
Exegese = Wat betekent de tekst in de context van de tijd waarin het geschreven is.
Hermeneutiek = Wat betekent de tekst voor ons in het hier en nu?
Applicatie (= toepassing?) = Wat doen en laten we gebaseerd op de tekst die, vanuit de hermeneutiek, tot ons komt.
Edit: En ik zie dat @Valcke zegt dat Exegese en Hermeneutiek niet perse in tijd volgordelijk hoeven te zijn. Klopt dat?
Wat exegese en hermeneutiek betreft: klopt wat je zegt.
Applicatie is inderdaad toepassing; een wat verouderde term. Het is eigenlijk de boodschap van de tekst.
Zoals je wel leest, ga ik niet in de vermenging van Valcke mee. Ik houd me liever aan de uitlegprincipes, zoals die op theologische scholen geleerd wordt, zoals op de TUA. Ik zal niet zeggen, dat je dan niet kan verdwalen, maar het geeft je wel handvatten.