Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

refo schreef: 18 dec 2024, 15:56 Een predikant is vooral een leraar. Soms is hij ook een herder, maar lang niet altijd. Er is maar één goede Herder, de andere zijn huurlingen.
Ja, klopt, maar wat zegt dat over pastorieën?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Job schreef: 18 dec 2024, 15:17
Maanenschijn schreef: 18 dec 2024, 10:59 Tja, altijd lastig die pastorie.

Onze HHG predikant woont in een nette dertien-in-een-dozijn tweekapper, de (zelfde) plaatselijke GG predikant huurt zelf een woning in het buitengebied en staat daar de pastorie leeg. In een aangrenzend dorp heeft de GG predikant in 2024 intrek genomen in een nieuw gebouwd herenhuis (kosten ca.€ 1.000.000). Ik zit er niet zo mee, behoudens de vraag of de financiële beschikbare middelen op een verantwoorde manier worden aangewend (ten dienste van het Evangelie). Maar die vraag is breder dan alleen een pastorie.
Misschien denk ik te romantisch over herdershutten maar als je dan toch in een dorp predikant bent, lijkt het me mooi als zo'n pastorie voor ieder bereikbaar is. Je ontvangt vermoedelijk toch veel gemeenteleden (of is dat een achterhaald idee?). Als de herder in het buitengebied gaat wonen is dat toch minder het geval. Maar misschien biedt het ook wel meer privacy, achteraf wonen.

Ik heb ook nog wat argumenten bedacht om er voor mezelf milder naar te (proberen te) kijken, die kastelen van huizen: zie binnen de GG best veel studenten die goed boerden in hun vorige bestaan en een stap terug doen qua aanbod pastorie. Daar wil ik dan ook weer niet te hard over oordelen. En verder: als ik zie in wat voor kasten sommige gemeenteleden wonen, dan mogen kerk en kerkelijke gebouwen niet tekort komen.

Maar moeizaam blijft het toch een beetje.
De tijd van "de kleyne luyden" is inderdaad voorbij. Helaas.

Wat mij betreft ligt de grens bij overdaad. Je hebt als predikant een voorbeeldfunctie. En dat houdt ook in dat je uitstraalt dat je hart niet in deze wereld ligt, maar in het toekomende en bij God. Mijn inziens past enige soberheid daar dan ook bij.

Uiteraard hoort een pastorie ook functioneel te zijn: bereikbaar en ruimte genoeg om bezoek te ontvangen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
In mijn vorige gemeente werd een constructie gemaakt dat de predikant een eigen huis naar keuze kocht. In hoeverre hij daarvoor een vergoeding kreeg van vanuit de CGK, weet ik niet. Wel was ook bedongen dat op het moment dat hij een beroep zou aannemen, de kerkenraad voor de overbruggende periode de hypotheekkosten zou overnemen. Dat lijkt mij ook billijk.
Alleen de overbrugging?
Is 'vrij' wonen ook uniek dan?
Ik weet van veel predikanten dat zij vrij wonen en ook nog onkostenvergoeding voor van alles krijgen buiten hun vaste salaris om.
Ze hebben véél te besteden op die manier en dat zie je meestal wel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MGG

Bericht door MGG »

Orchidee schreef: 18 dec 2024, 23:00
merel schreef:
In mijn vorige gemeente werd een constructie gemaakt dat de predikant een eigen huis naar keuze kocht. In hoeverre hij daarvoor een vergoeding kreeg van vanuit de CGK, weet ik niet. Wel was ook bedongen dat op het moment dat hij een beroep zou aannemen, de kerkenraad voor de overbruggende periode de hypotheekkosten zou overnemen. Dat lijkt mij ook billijk.
Alleen de overbrugging?
Ik weet van veel predikanten dat zij vrij wonen en ook nog onkostenvergoeding voor van alles krijgen buiten hun vaste salaris om.
Zoals eerder al benoemd is vrij wonen niet zo voordelig als het lijkt. Bijvoorbeeld kilometervergoeding en vergoeding voor telefoonkosten lijkt mij niet meer dan logisch. Dit zijn in Nederland hele normale vergoedingen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:
Alleen de overbrugging?
Predikanten hebben een vrij modaal inkomen. Ze hebben meestal een universitaire studie en veelmeer dan een 38 urige werkweek. Veel besteden zie ik absoluut niet bij predikanten. Ik verdiende en verdien mijn geld een stuk makkelijker, meer en met veel minder uren. En dat zal voor velen gelden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

merel schreef:
Alleen de overbrugging?
ik denk dat de huidige generatie predikanten niet zo vaak meer 'vrij' woont. Dat heeft de huidige generatie mensen die een huis koopt bijna nooit meer. Daarvoor zijn de huizenprijzen gewoon te hoog.
GG links

Bericht door GG links »

Wat een geneuzel over de pastorie. Gaan we het ook nog hebben over de auto's die ze rijden?
merel

Bericht door merel »

GG links schreef: 19 dec 2024, 09:49 Wat een geneuzel over de pastorie. Gaan we het ook nog hebben over de auto's die ze rijden?
Waarom niet? Ik heb eens een predikant in het kader van hebzucht horen zeggen 'Gij in uw weldoortimmerde woning', terwijl hij zelf zijn pastorie voor een paar ton had laten verbouwen.
refo

Bericht door refo »

merel schreef: 19 dec 2024, 09:58
GG links schreef: 19 dec 2024, 09:49 Wat een geneuzel over de pastorie. Gaan we het ook nog hebben over de auto's die ze rijden?
Waarom niet? Ik heb eens een predikant in het kader van hebzucht horen zeggen 'Gij in uw weldoortimmerde woning', terwijl hij zelf zijn pastorie voor een paar ton had laten verbouwen.
Dominees sluiten zichzelf erbij in. Misschien had hij het dus alleen tegen zichzelf.
merel

Bericht door merel »

refo schreef: 19 dec 2024, 10:09
Dominees sluiten zichzelf erbij in. Misschien had hij het dus alleen tegen zichzelf.
Het gebruik van het woord 'gij' duidt toch duidelijk op de ander en niet op zichzelf. Dan had hij het woord 'wij'gebruikt of hij had iets verteld van zijn eigen worstelingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 19 dec 2024, 10:16
refo schreef: 19 dec 2024, 10:09
Het gebruik van het woord 'gij' duidt toch duidelijk op de ander en niet op zichzelf. Dan had hij het woord 'wij'gebruikt of hij had iets verteld van zijn eigen worstelingen.
Waarschijnlijk zet hij er zijn hart niet op en de ander wel. :OO3
GG links

Bericht door GG links »

Dat is net zo goed kwalijk dat hij dat zegt. Spreekt niet echt van zelfkennis. Ik heb het alleen liever over andere zaken die spelen in de GG dan over auto's en huizen. Dit raakt, mijns inziens, de kern niet.
Job

Bericht door Job »

Ik kom op weg naar de kerk altijd langs onze parkeerplek voor de gastpredikanten en er zijn er aardig wat die de gemeente met een goed geweten kunnen onderwijzen als het gaat om verantwoord leven en het gevaar van materialisme. Die rijden een goede auto maar niet overdreven. Maar er zijn er ook een paar die het recht van spreken over dit onderwerp zelf ondergraven. Die zoeven weg in een reusachtige glanzende zwarte bak, recent model, met vier ringen op de voorkant of een cirkeltje met vier taartpuntjes: blauw, wit, blauw, wit. Die laatsten hebben meestal een defecte richtingaanwijzer, een bekend probleem bij BMW. Gelukkig zijn dat er niet veel, hoor. Maar als de saamgeschoolde puberjongens bij de kerkdeur met open mond de dominee nastaren, niet per se om de Boodschap die hij bracht maar vanwege het vliegdekschip waarmee hij vliegt, dan rijzen er wat vraagtekens bij mij.

Geldt ook voor andere beroepen en trouwens voor elke christen: er wordt op ons gelet. Al helemaal in dienst van de Koning. Practice what you preach.
GG links

Bericht door GG links »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... n-maar-di/

Hier gaat het toch echt om ? Nb een vraag van bijna 20 jaar geleden. Er is in de tijd niet veel ten goede veranderd.
Laatst gewijzigd door GG links op 19 dec 2024, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 19 dec 2024, 10:21
Ik kom op weg naar de kerk altijd langs onze parkeerplek voor de gastpredikanten en er zijn er aardig wat die de gemeente met een goed geweten kunnen onderwijzen als het gaat om verantwoord leven en het gevaar van materialisme. Die rijden een goede auto maar niet overdreven. Maar er zijn er ook een paar die het recht van spreken over dit onderwerp zelf ondergraven. Die zoeven weg in een reusachtige glanzende zwarte bak, recent model, met vier ringen op de voorkant of een cirkeltje met vier taartpuntjes: blauw, wit, blauw, wit. Die laatsten hebben meestal een defecte richtingaanwijzer, een bekend probleem bij BMW. Gelukkig zijn dat er niet veel, hoor. Maar als de saamgeschoolde puberjongens bij de kerkdeur met open mond de dominee nastaren, niet per se om de Boodschap die hij bracht maar vanwege het vliegdekschip waarmee hij vliegt, dan rijzen er wat vraagtekens bij mij.

Geldt ook voor andere beroepen en trouwens voor elke christen: er wordt op ons gelet. Al helemaal in dienst van de Koning. Practice what you preach.
Die openmond is waarschijnlijk als een dominee de onbegrijpelijke keus voor BMW gemaakt heeft.
Plaats reactie