Komt er oorlog?

elbert
Contacteer:

Re: Komt er oorlog?

Bericht door elbert »

huisman schreef: 13 dec 2024, 10:26Was wel stoere taal om vooral Trump te pleasen. Europa moet van 2% naar minimaal 3%. Wordt een probleem. We krijgen het geld van die 2% niet eens goed weggezet.
Ik vind dit dan ook een weinig verstandige zet om het over die 3% te hebben. Als die 3% de uitkomst zou zijn van onderhandelingen met Trump, dan is dat nog aanvaardbaar, maar nu wordt dit overwogen voordat hij zelfs maar president is. Ik zou zeggen dat als Trump die 3% wil van Europese landen, hij er ook iets voor terug moet doen. Zoals bijvoorbeeld Oekraine blijven steunen.
huisman schreef:Ook in de Oekraïne snakken ze naar vrede.
Maar zeker niet tegen elke prijs, dat blijkt uit opiniepeilingen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 13 dec 2024, 06:26
huisman schreef: 13 dec 2024, 00:07
DDD schreef: 12 dec 2024, 20:22 Ik ben ook niet bang voor Rusland als zodanig. Rusland stelt weinig meer voor dan Scandinavië.

Maar Rusland is niet de enige geopolitiek relevante speler. China, India, breder de Brics-landen. Bovendien is er ook in Europa zelf dreiging van populisme en terrorisme.

Ik ben niet zo bang voor een kernbom en ook niet heel erg bang voor een reguliere oorlog zoals in Oekraine op korte termijn. Maar er zijn een heleboel andere manieren om de EU te bedreigen en in een oorlog te betrekken.

Bovendien: een land dat bereid is om een generatie op te offeren ter meerdere eer en glorie van het land, kan ook richting Europa heel veel betekenen. Als Nederland op de plaats van Oekraïne had gelegen, dan was de oorlog reeds lang voorbij, vrees ik.

Van de ferme jongens en stoere knapen is niet zoveel meer over, en dan heb ik het ook over mijzelf.

En zelfs op dit forum klinkt 'spreek ons van zachte dingen'.
Toch zie ik in mijn werkomgeving een wakker worden. Een collega (TU Delft opgeleid) gaat ons verlaten omdat hij zijn talenten wil inzetten voor defensie. Dit vanwege de huidige situatie. Ik heb hem natuurlijk gefeliciteerd met zijn keuze.
Zijn er ook forummers die hun talenten willen inzetten voor onze veiligheid? Heb het idee dat praten daarover makkelijk gaat maar daaraan bijdragen niet. (Minder loon en kans op een gevechtssituatie) @DDD weleens nagedacht om onder de wapenen te gaan?
Nee, en ik probeer mijn jongens er ook voor te behoeden om naar de KMA te gaan. Denk dat ik te veel de gevolgen van PTSS heb gezien om een voorstander te zijn.
Denk dat ze bv in de financiële wereld meer gevaar lopen. Ik ken geen van mijn collega’s die niet met genoegen terug kijkt op zijn/haar uitzending. Nu waren we als luchtmacht natuurlijk geen voetsoldaten.
Mijn zoon bij de politie heeft als leidinggevende veel meer met PTSS te maken. Als ik die verhalen hoor zou ik liever kinderen als militair hebben dan bij de politie. Maar laat ze hun eigen keus maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 13 dec 2024, 10:37
DDD schreef: 12 dec 2024, 20:22 Ik ben ook niet bang voor Rusland als zodanig. Rusland stelt weinig meer voor dan Scandinavië.

Maar Rusland is niet de enige geopolitiek relevante speler. China, India, breder de Brics-landen. Bovendien is er ook in Europa zelf dreiging van populisme en terrorisme.

Ik ben niet zo bang voor een kernbom en ook niet heel erg bang voor een reguliere oorlog zoals in Oekraine op korte termijn. Maar er zijn een heleboel andere manieren om de EU te bedreigen en in een oorlog te betrekken.

Bovendien: een land dat bereid is om een generatie op te offeren ter meerdere eer en glorie van het land, kan ook richting Europa heel veel betekenen. Als Nederland op de plaats van Oekraïne had gelegen, dan was de oorlog reeds lang voorbij, vrees ik.

Van de ferme jongens en stoere knapen is niet zoveel meer over, en dan heb ik het ook over mijzelf.

En zelfs op dit forum klinkt 'spreek ons van zachte dingen'.
Toch zie ik in mijn werkomgeving een wakker worden. Een collega (TU Delft opgeleid) gaat ons verlaten omdat hij zijn talenten wil inzetten voor defensie. Dit vanwege de huidige situatie. Ik heb hem natuurlijk gefeliciteerd met zijn keuze.
Zijn er ook forummers die hun talenten willen inzetten voor onze veiligheid? Heb het idee dat praten daarover makkelijk gaat maar daaraan bijdragen niet. (Minder loon en kans op een gevechtssituatie) @DDD weleens nagedacht om onder de wapenen te gaan?
Nee, en ik probeer mijn jongens er ook voor te behoeden om naar de KMA te gaan. Denk dat ik te veel de gevolgen van PTSS heb gezien om een voorstander te zijn.
Denk dat ze bv in de financiële wereld meer gevaar lopen. Ik ken geen van mijn collega’s die niet met genoegen terug kijkt op zijn/haar uitzending. Nu waren we als luchtmacht natuurlijk geen voetsoldaten.
Mijn zoon bij de politie heeft als leidinggevende veel meer met PTSS te maken. Als ik die verhalen hoor zou ik liever kinderen als militair hebben dan bij de politie. Maar laat ze hun eigen keus maken.
De kans dat onze kinderen de financiële wereld ingaan is nihil. Zij zijn best maatschappelijk betrokken. De KMA raden wij wel af. De reden deel ik liever niet publiek ;)
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 13 dec 2024, 10:55
huisman schreef: 13 dec 2024, 10:37

De kans dat onze kinderen de financiële wereld ingaan is nihil. Zij zijn best maatschappelijk betrokken. De KMA raden wij wel af. De reden deel ik liever niet publiek ;)
Ondanks dat mijn weg naar officier anders is gelopen waren mijn ogenblikken op de KMA top.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD

Bericht door KDD »

Trump tegen Europa: Toezicht houden op een cease-fire in Oekraïne zou jouw taak zijn
President-elect vertelt Franse en Oekraïense leiders dat hij wil dat Europese troepen aanwezig zijn in Oekraïne

https://www.wsj.com/world/europe/trump- ... _permalink
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik kan misschien nog gewonden verzorgen op het slagveld...
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Van Rossem over “oorlogsophitser” Ritte.

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/m ... 0680203720
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef: 14 dec 2024, 09:09 Van Rossem over “oorlogsophitser” Rutte.

1. Wat voegt deze man toe aan het debat?
2. Ik kan op dezelfde manier ook een naam droppen (met waarschijnlijk een 100% tegengestelde visie): Pieter Waterdrinker.
KDD

Bericht door KDD »

Aanvaring met Rusland in de Baltische staten wijst op nieuw brandpunt in de schaduwoorlog tussen de NAVO en Moskou
Sabotage, waarschuwingsschoten, verstoring van het luchtverkeer en gevaarlijke militaire manoeuvres zijn allemaal onderdeel van de intensivering van de geheime campagne in Europa, zeggen functionarissen

https://www.wsj.com/world/europe/brush- ... _permalink
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Herman schreef: 14 dec 2024, 10:09
Jeremiah schreef: 14 dec 2024, 09:09 Van Rossem over “oorlogsophitser” Rutte.

1. Wat voegt deze man toe aan het debat?
2. Ik kan op dezelfde manier ook een naam droppen (met waarschijnlijk een 100% tegengestelde visie): Pieter Waterdrinker.
Omdat Maarten gepromoveerd geschiedkundige en Amerika deskundige is? Deze man is niet bepaald christelijk maar in zijn vakgebied enorm gerespecteerd en zegt zeker geen domme dingen, dat Rutte wel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 13 dec 2024, 10:30 Ik vind dit dan ook een weinig verstandige zet om het over die 3% te hebben. Als die 3% de uitkomst zou zijn van onderhandelingen met Trump, dan is dat nog aanvaardbaar, maar nu wordt dit overwogen voordat hij zelfs maar president is. Ik zou zeggen dat als Trump die 3% wil van Europese landen, hij er ook iets voor terug moet doen. Zoals bijvoorbeeld Oekraine blijven steunen.
3% is niet haalbaar in Nederland. Waar moet 10 miljard extra vandaan komen? Helemaal geen draagvlak voor. En ook geen geld.

En waarom zouden Europese landen een hogere bijdrage moeten verbinden aan steun aan Oekraïne? Zonder de VS stelt de Europese defensie niks voor. De EU heeft duidelijk de zwakkere hand
DDD

Bericht door DDD »

Aangezien iedereen die niet kippig is, kan zien aankomen dat er reden is om ons wat beter te bewapenen, verwacht ik dat er wel degelijk draagvlak komt voor bewapening. Misschien moet er nog wat getiktokt worden voor de onnozelen die hun informatie alleen daarvandaan halen. Maar het moet aan iedereen uit te leggen zijn dat een oorlog met Rusland en China meer nadelen dan voordelen heeft en dat je maar beter kunt zorgen dat ze dat niet in hun hoofd halen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 dec 2024, 22:11 Aangezien iedereen die niet kippig is, kan zien aankomen dat er reden is om ons wat beter te bewapenen, verwacht ik dat er wel degelijk draagvlak komt voor bewapening. Misschien moet er nog wat getiktokt worden voor de onnozelen die hun informatie alleen daarvandaan halen. Maar het moet aan iedereen uit te leggen zijn dat een oorlog met Rusland en China meer nadelen dan voordelen heeft en dat je maar beter kunt zorgen dat ze dat niet in hun hoofd halen.
Waar ga je 10 miljard op bezuinigingen? Zorg, sociale zekerheid, onderwijs? Ik zie dat niet gebeuren.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een vraag die laat zien dat de urgentie nog niet bij iedereen duidelijk is. Maar een goede eerste stap zou wat mij betreft zijn om vliegbewegingen in en boven Europa met 50 procent van de kostprijs te belasten, en al dat geld uit te geven aan -eveneens milieuvervuilende- bewapening (en het opsporen van spionnen etc. etc.).
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 16 dec 2024, 22:14
DDD schreef: 16 dec 2024, 22:11 Aangezien iedereen die niet kippig is, kan zien aankomen dat er reden is om ons wat beter te bewapenen, verwacht ik dat er wel degelijk draagvlak komt voor bewapening. Misschien moet er nog wat getiktokt worden voor de onnozelen die hun informatie alleen daarvandaan halen. Maar het moet aan iedereen uit te leggen zijn dat een oorlog met Rusland en China meer nadelen dan voordelen heeft en dat je maar beter kunt zorgen dat ze dat niet in hun hoofd halen.
Waar ga je 10 miljard op bezuinigingen? Zorg, sociale zekerheid, onderwijs? Ik zie dat niet gebeuren.
Gaat meer over waar ga je 10 miljard aan uitgeven. Defensie krijgt zijn geld nu al niet weggezet. Trouwens mocht de dreiging echt groot zijn (dat is hij nu niet) dan laat je de uitgaven lopen in de staatsschuld. Als dat bij een milde pandemie kon kan dat zeker bij WWIII.
Plaats reactie