Re: Beker Heilig Avondmaal
Geplaatst: 16 jun 2023, 20:06
Misschien een beetje banaal, ja, maar wel serieus.Ad Anker schreef: ↑16 jun 2023, 19:53Je opmerking over je neus vind ik ook wat 'banaal' overkomen.Tiberius schreef: ↑16 jun 2023, 16:31
Dat zegt Erskinees toch niet?
Nee, de wens is zeker niet de vader van de gedachte; mij maakt het vrij weinig uit, een beker of een cupje. Grootste nadeel van een cupje vind ik dat mijn neus er niet inpast.
Maar om van die ene beker een nieuwe wet te maken, vind ik wat vreemd. Maar áls iemand dat doet, doe het dan ook goed, drink dan allemaal daaruit. Niet de een uit beker 1 en de ander uit beker 2.
Verder is 'gemeenschappelijk' met 2 bekers of zelfs meer mogelijk en niet met cupjes ieder voor zich. Ik weet van een gemeente die in coronatijd met 6 bekers het Avondmaal bediende. Enerzijds om tegemoet te komen aan de toen geldende opinie over besmettingen en om recht te doen aan het gemeenschappelijke element. Dat is geen nieuwe wet maar uitleg van de Bijbel.
In onze gemeente is gebruik gemaakt van de cupjes "ieder voor zich". Die werden allemaal tegelijk op hetzelfde moment genuttigd, op aangeven van de predikant.Ad Anker schreef: ↑16 jun 2023, 19:53 Verder is 'gemeenschappelijk' met 2 bekers of zelfs meer mogelijk en niet met cupjes ieder voor zich. Ik weet van een gemeente die in coronatijd met 6 bekers het Avondmaal bediende. Enerzijds om tegemoet te komen aan de toen geldende opinie over besmettingen en om recht te doen aan het gemeenschappelijke element. Dat is geen nieuwe wet maar uitleg van de Bijbel.
De Bijbel heeft nergens echt gezegd dat de kerk altijd en overal uit één beker moet drinken. Daarom is de kerk in de loop der eeuwen ook flexibel geweest en zijn er uitzonderingen mogelijk.huisman schreef: ↑16 jun 2023, 15:12Tiberius schreef: ↑16 jun 2023, 13:53Ja ik dus ook.Mistig schreef: ↑16 jun 2023, 09:23Eens met alle vier de punten!Erskinees schreef: ↑15 jun 2023, 15:45 - In de meeste gemeenten waren al twee bekers. De symboliek van één beker is daar nooit geweest. Dat bedenken we nu opeens. Ook het formulier wijst daar niet op.
- Als je het element van eenheid toch zo fijn vindt, dan kun je ook bedenken dat de wijn uit dezelfde kan komt.
- Ik heb wel eens gehoord dat "drinkt allen daaruit" ook vertaald kan worden met "drinkt allen daarvan". Dat geeft e.e.a. ook weer een andere lading. Daarmee ben je dus niet in overtreding met cupjes of kleine bekers.
- Mijn gemeente wil ook in de toekomst weer terug naar de twee bekers. Ik vind dat erg jammer en ook wat viezig.
Jullie vinden twee bekers viezig? Als ik in gedachten denk Wie deze beker aan mij aanreikt vind ik dat een moeilijke gedachte van jullie. Begrijpen jullie dat?
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?Susanna schreef: ↑16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.
Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.
Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Matzes zijn inderdaad ongezuurde broden...huisman schreef: ↑16 jun 2023, 22:30Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?Susanna schreef: ↑16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.
Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.
Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.huisman schreef: ↑16 jun 2023, 22:30Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?Susanna schreef: ↑16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.
Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.
Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Ja, maar toen was het Pascha voorbij, het was de laatste viering van het Pascha. Het oudtestamentische Pascha werd vervangen door de inzetting van het H. Avondmaal.Terri schreef: ↑16 jun 2023, 22:43Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.huisman schreef: ↑16 jun 2023, 22:30Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?Susanna schreef: ↑16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.
Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.
Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Natuurlijk, maar niet met alle ingrediënten van de Pesach maaltijd. Alleen met Brood en wijn. Daar gaf Hij ook een andere betekenis aan. Het geslachte en gebraden lam ligt terecht niet op onze avondmaalstafel.Terri schreef: ↑16 jun 2023, 22:43Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.huisman schreef: ↑16 jun 2023, 22:30Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?Susanna schreef: ↑16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.
Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.
Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
In Scherpenzeel dezelfde praktijk als in Rijssen, 1 tafel en 2 bekers. Niks mis mee. In elk geval is er sprake van een gemeenschappelijke beker.-DIA- schreef: ↑16 jun 2023, 09:33 Zijn hier mensen die lid zijn in een grote gemeente? Denk aan Barneveld of Opheusden? Zou het daar anders zijn als in Rijssen? Of wil men weer iets zoeken tegen Rijssen? Ja sorry, de beleving van de praktijk kan zo'n vraag wel eens doen stellen... Dat is de ervaring hier.
Wat een onzin. Alsof de Here Jezus daarmee ook letterlijk één en dezelfde beker bedoeld om te gebruiken.dennis schreef: ↑15 jun 2023, 13:24 In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'