Basisinkomen

Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Het gaat mij erom dat als je schoonmakers meer dan 10% van het directiesalaris geeft je ze óf echt heel goed betaald, of jezelf niet echt een directeurs salaris geeft. Al verschilt het natuurlijk per bedrijf. Omdat (bijvoorbeeld) schoonmakers niet direct voor omzet zorgen kan je ze simpelweg niet een heel erg hoog salaris geven. Ook is de verantwoordelijkheid niet zo heel groot.
Het probleem is dat jij het verband niet ziet tussen het werk van de schoonmaker en de omzet. In de dienstverlening is representatie van belang. Schoonmaken draagt hier flink aan bij. Daarnaast betekent een schone werkomgeving dat medewerkers meer produceren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Basisinkomen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind het salaris van €120000 een prima salaris voor een directeur. Meer is nergens voor nodig.
In ieder geval niet meer dan het max van de wet normering topinkomens. (Balkenende norm) Deze ligt voor 2022 op €216.000,-
Ik ken er die het dubbele daarvan verdienen en dat is nergens voor nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Het gaat mij erom dat als je schoonmakers meer dan 10% van het directiesalaris geeft je ze óf echt heel goed betaald, of jezelf niet echt een directeurs salaris geeft. Al verschilt het natuurlijk per bedrijf. Omdat (bijvoorbeeld) schoonmakers niet direct voor omzet zorgen kan je ze simpelweg niet een heel erg hoog salaris geven. Ook is de verantwoordelijkheid niet zo heel groot.
Het probleem is dat jij het verband niet ziet tussen het werk van de schoonmaker en de omzet. In de dienstverlening is representatie van belang. Schoonmaken draagt hier flink aan bij. Daarnaast betekent een schone werkomgeving dat medewerkers meer produceren.
Ik ben het met je eens hoor :)
Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat je in sommige beroepen nooit heel veel kan verdienen omdat je daar simpelweg te weinig voor oplevert.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoezo te simpel? Ik begrijp echt wel dat iedereen in de schakel nodig is, dat ontken ik niet. Ik zeg wel dat een schoonmaker zelf geen inkomsten genereert, of wel?
Maar dat geldt toch ook voor de directeur?
Natuurlijk wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Basisinkomen

Bericht door CvdW »

Een basisinkomen heeft ook te maken met vereenvoudiging van het belastingstelsel. Laat een ieder 20% betalen aan belasting. Dus ook de hoge inkomens. Deze weten via allerlei constructies dit sterk te verlagen.
De lasten liggen nu op de verkeerde schouders.
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

CvdW schreef:Een basisinkomen heeft ook te maken met vereenvoudiging van het belastingstelsel. Laat een ieder 20% betalen aan belasting. Dus ook de hoge inkomens. Deze weten via allerlei constructies dit sterk te verlagen.
De lasten liggen nu op de verkeerde schouders.
20% lijkt mij erg weinig om alle voorzieningen van te kunnen betalen

Al met al ben ik tegen een basisinkomen. Iemand die al normaal verdient hoeft van mij geen extra inkomen te krijgen. Daarnaast ben ik ook tegen allerlei heffingen en toeslagen. Dat stimuleert de prikkel tot extra werken niet. Ik las afgelopen week een interview met een alleenstaande moeder die 3 dagen werkt. Zij wil niet full time werken, omdat ze dan haar toeslagen misloopt. Nu krijgt ze met minder werken hetzelfde inkomen. Ik vraag mij af of dat de bedoeling is.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Al met al ben ik tegen een basisinkomen. Iemand die al normaal verdient hoeft van mij geen extra inkomen te krijgen. Daarnaast ben ik ook tegen allerlei heffingen en toeslagen. Dat stimuleert de prikkel tot extra werken niet. Ik las afgelopen week een interview met een alleenstaande moeder die 3 dagen werkt. Zij wil niet full time werken, omdat ze dan haar toeslagen misloopt. Nu krijgt ze met minder werken hetzelfde inkomen. Ik vraag mij af of dat de bedoeling is.
Misschien onbedoeld, maar je gebruikt een argument dat juist vóór het basisinkomen pleit: de alleenstaande moeder uit jouw voorbeeld zou misschien wel meer gaan werken wanneer de opbrengst daarvan niet in het toeslagendoolhof verdwijnt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Basisinkomen

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef: Jawel, dit soort omschrijvingen maakt niet alleen het werk minderwaardig maar ook de mensen die het doen. Ik groot respect voor de schoonmakers. Laat ze een maand weg en je ziet precies wat ze het bedrijf opleveren. Ik gruw van termen als noodzakelijk "kwaad in de schakel." Dat is de redenering van de wereld. Laat mij ouderwets zijn maar ik voel me meer thuis bij het huwelijksformulier waarin gesproken wordt over een goddelijk beroep.
Nog los van berekening en de consequenties die je daarbij aan verbindt. Als je niet in staat bent je bedrijf draaiend te houden wanneer je schoonmakers een fatsoenlijke salaris hebben, dan ben je je eigen salaris niet waard. Voor mij heeft het alles te maken met prioriteiten stellen en in alles willen leven als christen. Ook als dat geld kost.
Ik zeg toch dat ik het niet minderwaardig vind en een groot respect heb voor ze? Schilder me a.u.b. niet af als een of andere tiran die minderwaardig denkt over schoonmakers e.d. Zelf werk in de bouw dus ook geen hoge pief.

Het gaat mij erom dat als je schoonmakers meer dan 10% van het directiesalaris geeft je ze óf echt heel goed betaald, of jezelf niet echt een directeurs salaris geeft. Al verschilt het natuurlijk per bedrijf. Omdat (bijvoorbeeld) schoonmakers niet direct voor omzet zorgen kan je ze simpelweg niet een heel erg hoog salaris geven. Ook is de verantwoordelijkheid niet zo heel groot.
Je spreekt over schoonmaakwerk als 'noodzakelijk kwaad' en 'levert niets op voor een bedrijf'. Daarmee schilder je het voor mij als minderwaardig werk en dat vind ik respectloos.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18763
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Basisinkomen

Bericht door helma »

Ik ben wel blij voor een alleenstaande moeder dat ze de keus heeft om niet fulltime te hoeven werken...dat lijkt me een hele moeilijke opgave.
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Al met al ben ik tegen een basisinkomen. Iemand die al normaal verdient hoeft van mij geen extra inkomen te krijgen. Daarnaast ben ik ook tegen allerlei heffingen en toeslagen. Dat stimuleert de prikkel tot extra werken niet. Ik las afgelopen week een interview met een alleenstaande moeder die 3 dagen werkt. Zij wil niet full time werken, omdat ze dan haar toeslagen misloopt. Nu krijgt ze met minder werken hetzelfde inkomen. Ik vraag mij af of dat de bedoeling is.
Misschien onbedoeld, maar je gebruikt een argument dat juist vóór het basisinkomen pleit: de alleenstaande moeder uit jouw voorbeeld zou misschien wel meer gaan werken wanneer de opbrengst daarvan niet in het toeslagendoolhof verdwijnt.
En daar gaat het m.i. juist verkeerd. Iemand die niet kan werken of geen werk meer heeft, zou juist een hoger inkomen mogen krijgen dan het basisinkomen. Daarnaast mag wat mij betreft De AOW hoger worden voor mensen die geen pensioen hebben opgebouwd. Ik vind juist dat veel strenger op de toeslagen getoetst mag worden. Indien mensen niet volledig werken, geen toeslagen. Werk je wel volledig en zit je dan nog op het minimum ( schoonmakers etc.) mogen wat mij betreft wel gecompenseerd worden. Aan de andere kant stimuleert dat mensen natuurlijk niet om door te groeien.

Ik vind niet dat iemand die zichzelf makkelijk kan bedruipen een inkomen/toeslagen mag hebben. Het zou bizar zijn dat mijn man en ik een basisinkomen zouden krijgen, bovenop ons gewone salaris. Natuurlijk is extra geld prettig en waarschijnlijk zouden we dat geld opsparen voor de studie van onze kinderen, maar wij hebben het niet nodig. En met ons heel veel mensen in onze omgeving.

Wat wellicht een leuk programma in dit kader is in het TV programma 'Beter'. Dat gaat over een volkswijk in Deventer. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de mensen uit deze wijk gemiddeld 14 jaar korter leven dan de rest van Nederland. Een groot deel van de mensen uit deze wijk kampt met diverse gezondheidsproblemen; DM, overgewicht, COPD etc. het merendeel van hen heeft een uitkering. Het percentage scootmobielen in deze wijk is enorm. Mensen van 40 rijden met een sigaret in hun mond daarin. Deze mensen zijn van mening dat zij eigenlijk een fiets zouden moeten krijgen van de gemeente. Die krijgen ze niet. Daarom kunnen ze niet bewegen en hebben ze een scootmobiel nodig. Het is bizar en tenenkrommend uit welke bodemloze put deze mensen gecompenseerd worden.
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

helma schreef:Ik ben wel blij voor een alleenstaande moeder dat ze de keus heeft om niet fulltime te hoeven werken...dat lijkt me een hele moeilijke opgave.
Dat snap ik. Alleen is het de vraag of de overheid voor deze (prive)problemen verantwoordelijk is.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
En daar gaat het m.i. juist verkeerd. Iemand die niet kan werken of geen werk meer heeft, zou juist een hoger inkomen mogen krijgen dan het basisinkomen. Daarnaast mag wat mij betreft De AOW hoger worden voor mensen die geen pensioen hebben opgebouwd. Ik vind juist dat veel strenger op de toeslagen getoetst mag worden. Indien mensen niet volledig werken, geen toeslagen. Werk je wel volledig en zit je dan nog op het minimum ( schoonmakers etc.) mogen wat mij betreft wel gecompenseerd worden. Aan de andere kant stimuleert dat mensen natuurlijk niet om door te groeien.

Ik vind niet dat iemand die zichzelf makkelijk kan bedruipen een inkomen/toeslagen mag hebben. Het zou bizar zijn dat mijn man en ik een basisinkomen zouden krijgen, bovenop ons gewone salaris. Natuurlijk is extra geld prettig en waarschijnlijk zouden we dat geld opsparen voor de studie van onze kinderen, maar wij hebben het niet nodig. En met ons heel veel mensen in onze omgeving.

Wat wellicht een leuk programma in dit kader is in het TV programma 'Beter'. Dat gaat over een volkswijk in Deventer. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de mensen uit deze wijk gemiddeld 14 jaar korter leven dan de rest van Nederland. Een groot deel van de mensen uit deze wijk kampt met diverse gezondheidsproblemen; DM, overgewicht, COPD etc. het merendeel van hen heeft een uitkering. Het percentage scootmobielen in deze wijk is enorm. Mensen van 40 rijden met een sigaret in hun mond daarin. Deze mensen zijn van mening dat zij eigenlijk een fiets zouden moeten krijgen van de gemeente. Die krijgen ze niet. Daarom kunnen ze niet bewegen en hebben ze een scootmobiel nodig. Het is bizar en tenenkrommend uit welke bodemloze put deze mensen gecompenseerd worden.
Ik ken het programma (trouwens: de wijk ook). Onderzoeksresultaten laten zien dat mensen die een basisinkomen hebben gezonder leven en minder zorg consumeren. Het zou voor die wijk in Deventer wel eens verrassend positief kunnen uitpakken.

In mijn ogen levert strengere toetsing alleen maar nog meer bureaucratie op. Het basisinkomen zou juist gepaard moeten gaan met het verdwijnen van talloze controle-instituten en een broodnodige toename van eenvoud en helderheid in regels.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen met hogere inkomens in verhouding meer belasting blijven betalen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Wat zou het verschil maken voor die wijk ( en ander wijken)? Ik denk dat het een 'broekzak, vestzak' verhaal wordt. Alsof het iemand in die wijk kan schelen waar het geld vandaan komt. Werken doen ze nu niet en zullen ze straks met geld uit een ander potje ook niet doen. Daar is de sociale achterstand tot de maatschappij te groot voor. Dat is namelijk een groter probleem dan de inkomsten en toeslagen.

Daarnaast heeft de overheid allerlei systemen geprobeerd om mensen uit een bepaalde armoede en sociale achterstand te krijgen. Denk hierbij aan Veenhuizen en diverse projecten in Rotterdam waarbij wekelijks maatschappelijk werk langs kwam om mensen te stimuleren tot werk en huishouden. Resultaat 0. Misschien moeten we accepteren dat bepaalde mensen niet geholpen kunnen/willen worden.
Zeeuw
Berichten: 11816
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Wat zou het verschil maken voor die wijk? Ik denk dat het een 'broekzak, vestzak' verhaal wordt. Alsof het iemand in die wijk kan schelen waar het geld vandaan komt. Werken doen ze nu niet en zullen ze straks met geld uit een ander potje ook niet doen. Daar is de sociale achterstand tot de maatschappij te groot voor.
Nou, het maakt in ieder geval veel verschil in de externe kosten die voor deze groep worden gemaakt anders.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Basisinkomen

Bericht door CvdW »

In de tijd van Jozef lees ik dat er éénvijfde gegeven moest worden (20%). Zou dat nu niet meer kunnen?
Alle heffingskortingen afschaffen, enz. Geef iedereen een basisinkomen van 2000 euro per maand. Hierover wordt 400 euro betaald aan belasting. Er zullen mensen zijn die hier tevreden mee zijn, echter er zullen ook mensen zijn die meer willen. Dus iemand die 3000 euro erbij verdient betaald 600 euro extra belasting. We moeten dan wel van allerlei trucjes af. Zoals bijverdienste in een stichting of BV stoppen, zodat nu veel minder belasting wordt betaald.
Plaats reactie