Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Wat betreft dat laatste: het nauwste geweten is wel altijd leidend geweest binnen de christelijke kerk. Paulus schrijft daar belangwekkende dingen over aan de Hebreeën.
Zoiets ontwikkelt zich makkelijk tot terreur, zeker als het gaat om totaal irrelevante zaken zoals kleur van een pak, snelheid van zingen of bijbelvertaling.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:@Wim Anker: Ik denk dat het met verschillen leren omgaan een beter uitgangspunt is dan die verschillen in een herverkaveling onder te brengen. Want dan wordt het precies wat Jongere zegt een repeterende breuk.
En goed, ik begrijp ook wel dat er een punt is waarop verschillende meningen niet meer in één verband passen, maar m.i. is dat punt zeker nog lang niet bereikt.
Je ziet dat met de zwarte-pakken-discussie, hierboven door Bezorgd gestart: na enig gesprek zou er voldoende ruimte over moeten blijven voor beide partijen. Maar die ruimte moet er wel zijn: zowel voor de 100%-zwart-aanhangers als voor de 100%-niet-zwart-aanhangers. Dat is niet spottend bedoeld, maar om het even duidelijk neer te zetten, omdat je anders het effect krijgt, dat degene met de strengste ideeën altijd voorrang krijgt, zoals GG-lid tijdens het typen van dit bericht al claimt.
Wat betreft dat laatste: het nauwste geweten is wel altijd leidend geweest binnen de christelijke kerk. Paulus schrijft daar belangwekkende dingen over aan de Hebreeën.
Geef maar wat concrete teksten.
Ik voor mij refereer aan Romeinen 14:3.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Juist. Ik bedoelde ook de Romeinenbrief.

Lees eens hoofstuk 14.

Maar de sterkgelovige dient eerder rekening te houden met de zwakgelovige dan andersom. En dat vergeten heel veel mensen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal eens met Jongere. Ik vind het betoog van Bezorgd echt ongereformeerd.

Het zou nog beter zijn om christenen willekeurig over alle christelijke gemeenten te verdelen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Inderdaad. De ideeën van @Bezorgd zijn echt totaal onrealistisch.

Ik hoop dat er niet heel veel meer mensen zo denken.
refo

Bericht door refo »

Ik zie die herkenning die Bezorgd signaleert helemaal niet. Neem bijvoorbeeld de GBS: wat zou er gebeuren als bij de volgende toogdag alle sprekers uit één bepaald kerkverband zouden zijn?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Ik zie die herkenning die Bezorgd signaleert helemaal niet. Neem bijvoorbeeld de GBS: wat zou er gebeuren als bij de volgende toogdag alle sprekers uit één bepaald kerkverband zouden zijn?
Waarschijnlijk komt er gedoe van...
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mister schreef:
refo schreef:Ik zie die herkenning die Bezorgd signaleert helemaal niet. Neem bijvoorbeeld de GBS: wat zou er gebeuren als bij de volgende toogdag alle sprekers uit één bepaald kerkverband zouden zijn?
Waarschijnlijk komt er gedoe van...
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wie er allemaal uitgenodigd worden...
Bogerman

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. De ideeën van @Bezorgd zijn echt totaal onrealistisch.

Het betoog van Bezorgd is veel realistischer dan dat van Jongere en Tiberius. Maar realistisch en gereformeerd zijn niet altijd hetzelfde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Juist. Ik bedoelde ook de Romeinenbrief.

Lees eens hoofstuk 14.

Maar de sterkgelovige dient eerder rekening te houden met de zwakgelovige dan andersom. En dat vergeten heel veel mensen.
Maar dan interpreteer je precies het tegenovergestelde van wat er staat. Dat lijkt me niet de bedoeling van de Bijbel. Dat is voor mij geheel nieuw.
Of is dat wat hierboven genoemd wordt: het raakt het verschil in Bijbellezen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. De ideeën van @Bezorgd zijn echt totaal onrealistisch.

Het betoog van Bezorgd is veel realistischer dan dat van Jongere en Tiberius. Maar realistisch en gereformeerd zijn niet altijd hetzelfde.
Het betoog is van Jongere, waar ik het mee eens ben, en nog een stap verder zou willen.
Naar mijn idee is de gedachte van herverkaveling van Bezorgd meer korte termijn denken, terwijl Jongere meer naar de effecten op de wat langere termijn kijkt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Het betoog is van Jongere, waar ik het mee eens ben, en nog een stap verder zou willen.
Naar mijn idee is de gedachte van herverkaveling van Bezorgd meer korte termijn denken, terwijl Jongere meer naar de effecten op de wat langere termijn kijkt.
Eenheid is een illusie. Ik begrijp ook niet dat de reformatorische gezindte die onder meer gekenmerkt wordt door de vele afscheidingen streeft naar kerkelijke eenheid. De geschiedenis heeft geleerd dat dit niet mogelijk is.

Wat is er anders dan in het verleden dat eenheid wel mogelijk zou zijn?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Het betoog is van Jongere, waar ik het mee eens ben, en nog een stap verder zou willen.
Eenheid is een illusie. Ik begrijp ook niet dat de reformatorische gezindte die onder meer gekenmerkt wordt door de vele afscheidingen streeft naar kerkelijke eenheid. De geschiedenis heeft geleerd dat dit niet mogelijk is.

Wat is er anders dan in het verleden dat eenheid wel mogelijk zou zijn?
Ik begrijp juist heel goed dat er binnen de reformatorische gezindte ook zijn die streven naar eenheid. De Heere Jezus bidt om eenheid. Dan kunnen wij toch niet roepen dat het een illusie is en de verdeeldheid daarom maar laten voor wat het is?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef:
Ik begrijp juist heel goed dat er binnen de reformatorische gezindte ook zijn die streven naar eenheid. De Heere Jezus bidt om eenheid. Dan kunnen wij toch niet roepen dat het een illusie is en de verdeeldheid daarom maar laten voor wat het is?
Ik ben gewoon realistisch. Kerkelijke eenheid is een illusie. Bij de vorming van de PKN ontstonden er direct weer allerlei afscheidingen. Waarom zou de volgende poging tot kerkelijke fusie wel slagen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hebben we de Kerk wel eens gezien als Jona? Hoe kwam het weer goed met Jona? Schuld kennen, en onvoorwaardelijk overboord, zonder dat hij wist dat er een vis was.
Misschien zou het tot ergernis van sommigen zijn dat ik hierover iets zeg van een Godvrezend mens, ik zal haar naam daarom ook niet noemen in dit verband. Ze is overleed tijdens de tweede wereldoorlog, maar had een diep inzicht ontvangen in de diepe schuldige staat van de Kerk. In een korte levensbeschrijving van dit van God onderwezen mensenkind, kunnen ook lezen dat ze Kerk ontmoette in Jona. Waar de kerk bleef roeien om niet ten onder te gaan, want dat willen we voorkomen, is het genade als we mogen capituleren en onvoorwaardelijk schuld bekennen. en de consequentie voor ons nemen: Onvoorwaardelijk schuld bekennen en belijden en dan ook wat eraan verbonden is, onvoorwaardelijk overboord. Maar ook ontmoette ze de Kerk in het volk Israël. Wie het wil lezen mag er naar vragen, dus alleen werkelijk belangstellenden geef ik het door, want we dulden geen gespot.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 19 aug 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie