Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Piet Puk

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Chrisje72 schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het dienstig om hier meer in Saambinder-taal te reageren?
Wat is Saambinder-taal?
Wollige, verdoezelende taal.
Ben ik de enige die deze opmerking weinig respectvol vind?
Tiberius
Administrator

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Het woord en de betekenis is al zeker 10 jaar oud. Ik heb het voor het eerst gelezen in een interview door Pieter Verhoeve (die nu in Gouda burgemeester is) in de Gezinsgids (of Terdege, dat weet ik niet meer).
Ik vond het wel een mooi woord, een woord dat zijn eigen betekenis weergeeft.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Chrisje72 schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het dienstig om hier meer in Saambinder-taal te reageren?
Wat is Saambinder-taal?
Het wordt tijd voor een rf meeting voor een goed gesprek. Ik ben o.a zeer benieuwd naar de ontwikkeling im denken die tot deze bewoordingen heeft geleod.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Het woord en de betekenis is al zeker 10 jaar oud. Ik heb het voor het eerst gelezen in een interview door Pieter Verhoeve (die nu in Gouda burgemeester is) in de Gezinsgids (of Terdege, dat weet ik niet meer).
Ik vond het wel een mooi woord, een woord dat zijn eigen betekenis weergeeft.
Bij mij wekt vooral het woord 'verdoezelen' een negatieve klank op. Alsof ze iets onder het tapijt willen schuiven.
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:Zijn mening is klip en klaar inderdaad. Of het Bijbels is, is een ander verhaal.
Vertel eens...
Ik heb er maar een citaat van gelezen, dat in het RD stond. Dat was een met instemming geciteerde uitspraak van Joseph Alleine. Dat was onbijbels, althans in die context.
Ik heb de artikelen zojuist doorgebladerd, maar ik zie de naam Joseph Alleine niet staan. Op welk citaat doel je?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mijns inziens is het goed dat er een keuring aan de poort is. Maar ik geloof niet dat wij als kerken zelf keuringsinstanties kunnen creëeren en vervolgens zeggen: iedere beslissing is door de Heere zo bestuurd. En dat we dan moeten dankbaar zijn voor iedere nieuwe student. Want het is dan minder dan we gehoopt, maar meer dan we verdiend hebben. De Heere bemoeit zich echt met onze kerken, maar ik geloof niet dat Hij iedere curatoriumbeslissing voor 100% leidt. Dat kan Hij overigens wel, want Hij is almachtig.
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Mijns inziens is het goed dat er een keuring aan de poort is. Maar ik geloof niet dat wij als kerken zelf keuringsinstanties kunnen creëeren en vervolgens zeggen: iedere beslissing is door de Heere zo bestuurd. En dat we dan moeten dankbaar zijn voor iedere nieuwe student. Want het is dan minder dan we gehoopt, maar meer dan we verdiend hebben. De Heere bemoeit zich echt met onze kerken, maar ik geloof niet dat Hij iedere curatoriumbeslissing voor 100% leidt. Dat kan Hij overigens wel, want Hij is almachtig.
Wie heeft dit gezegd dan?
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Erskinees schreef:Mijns inziens is het goed dat er een keuring aan de poort is. Maar ik geloof niet dat wij als kerken zelf keuringsinstanties kunnen creëeren en vervolgens zeggen: iedere beslissing is door de Heere zo bestuurd. En dat we dan moeten dankbaar zijn voor iedere nieuwe student. Want het is dan minder dan we gehoopt, maar meer dan we verdiend hebben. De Heere bemoeit zich echt met onze kerken, maar ik geloof niet dat Hij iedere curatoriumbeslissing voor 100% leidt. Dat kan Hij overigens wel, want Hij is almachtig.
Ik geloof wel dat God elke besturing leidt. Ten eerste ligt alles vast in Zijn raadsplan en zo gebeurt het, ten tweede moet alles meewerken ten goede voor Zijn kinderen.
Dat wil niet zeggen dat mannen niet geroepen kunnen zijn en het curatorium ten onterechte zegt van niet en met de verkeerde redenen afgewezen zijn. Toch bestuurt de Heere dan dat Zijn dienaren op een andere plek komen waarvan Hij vindt dat ze daar nodig zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Marion schreef:
Tiberius schreef:
Chrisje72 schreef:
Wat is Saambinder-taal?
De zeer nuttige artikelen van Ds. van Aalst over de roeping tot het ambt zijn anders bepaald niet verdoezelend. Klip en klaar!!
Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
Duidelijke waarheid zeker waar.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Maar ik geloof niet dat wij als kerken zelf keuringsinstanties kunnen creëeren en vervolgens zeggen: iedere beslissing is door de Heere zo bestuurd.
Dat laatste is inderdaad niet zoals het behoort. Het gebeurt echter wel onder de toelating des Heeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
De samenvatting van Spurgeon is niet correct.
De. Van Aalst mengt zijn eigen mening en enkele citaten van Spurgeon door elkaar en presenteert dat ten onrechte als samenvatting van Spurgeon.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
De. Van Aalst mengt zijn eigen mening en enkele citaten van Spurgeon door elkaar en presenteert dat ten onrechte als samenvatting van Spurgeon.
Zo ervaarde ik dat ook tijdens het lezen ja.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
BJD

Bericht door BJD »

Vandaag werden de dienst opgeroepen dat zij ‘met name die kermen geleerd hebben toch op hun knieën zouden gaan’ voor het curatorium.

Eigenlijk raar. Ben je dan geschikter om er voor te bidden? Kan je het dan beter? Wordt er dan sneller verhoord? Zijn er dan werkelijk mensen die denken ‘hij bedoelt mij’?

Kwam op mij raar over.
CvdW

Bericht door CvdW »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Zo ervaarde ik dat ook tijdens het lezen ja.
Over het algemeen moet men niet zoveel hebben van ds. Spurgeon binnen de gg. Nu konden ze het gebruiken voor een bepaald onderwerp. Tweeslachtig beleid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Prima dat er in de GG ook aandacht (gekomen) is voor Ds. Spurgeon. Na het lezen van een paar afleveringen betreffende het predikambt viel het me op dat Ds. Spurgeon ook hierin radicaal was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten