Reformatorisch en Evangelisch

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Susan »

Ik doe niet meer mee met deze discussie. Ga mijn berichtjes weghalen.
Vind het niet prettig op deze manier, @DIA
Geytenbeekje
Berichten: 8324
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Geytenbeekje »

Een overeenkomst is namelijk dat men in de behouden hoek veel over gevoel en bevinding gaat.
Dus de evangelischen en de rechtse-refo's hebben wel gezamenlijk dezelfde punten.
Maar ervaren het wel weer totaal anders.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Vraag: Kun je hier nog iets plaatsen over verontrusting in de reformatorische kerken?
Antw.: Neen, want het hele forum zal dan over u heen vallen.

Vraag: Is dat normaal?
Antw.: Ik ben niet verantwoordelijk om de koers van dit forum te veranderen.

Vraag: Past dat in deze tijd?
Antw. Ja, helemaal. Men weet niet van de oude leer, of wil er af zijn?

Vraag: Waaruit weet u dat?
Antw.: Uit zo'n 11 jaar ervaring en uit kranten, kerkbladen enz.

Vraag: Voelt u zich nog veilig op het forum?
Antw. Neen, tenminste niet als ik de oude leer wens vast te houden en daarvan niet af kan wijken.

Vraag: Wat dan te doen? Stoppen?
Antw. Wellicht is het beter te stoppen, en moet u proberen te stoppen.

Vraag: Hoe kijkt u terug op de periode dat u aan dit forum deelnam?
Antw. Met gemengde gevoelens. We wisten een beetje hoe het in kerk en wereld was, wat er speelde,
maar dat het zoveel tegenstand en onbegrip op zou leveren had ik niet voorzien. We voelen ons alleen staan
en onbegrepen tegenover een zeer grote menigte.
Flauw
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:@HersteldHervormd
ervaring en beleving betekend het zelfde
Oké duidelijk! Ik dacht dat je bedoelde dat reformatorische kerken en evangelische kerken hetzelfde waren. Nu blijkt hoe belangrijk het is dat je eerst wat door vraagt in plaats van de botte bijl methode :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29054
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

De bevindelijk gereformeerden en de evangelischen komen toch allebei voort uit de Romantiek? Oorspronkelijk waren het twee verschijningsvormen van hetzelfde fenomeen, voor zover ik weet.

Wat dat betreft, vind ik het wel zorgelijk dat er zoveel gekibbeld wordt tussen beide soorten christenen.

In Wikipedia worden bevindelijk gereformeerden niet genoemd als een uitvloeisel van de Romantiek, maar als je het lemma leest, dan herken je heel veel typisch bevindelijk-gereformeerde kenmerken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Romantiek_(stroming)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

Overigens ben ik het volledig met DIA eens. Als je gereformeerd bent, dan heb je dat met overtuiging uit te dragen en niet op voorhand alle andere christelijke stromingen te omarmen alleen maar omdat je weet te relativeren.
God relativeert geen dwalingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Overigens ben ik het volledig met DIA eens. Als je gereformeerd bent, dan heb je dat met overtuiging uit te dragen en niet op voorhand alle andere christelijke stromingen te omarmen alleen maar omdat je weet te relativeren.
God relativeert geen dwalingen.
Net of er bij de gereformeerde geen dwalingen zijn, schei toch uit, met de dezelfde belijdenisgeschriften toch preken die zoveel verschillen dat je er scheuringen van krijgt, datzelfde komt met regelmaat bij de evangelische kant opk voor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29054
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

Herman schreef: God relativeert geen dwalingen.
Heb je daar ook een bewijs voor in de Bijbel of in de belijdenisgeschriften?
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door gallio »

Herman schreef:Overigens ben ik het volledig met DIA eens. Als je gereformeerd bent, dan heb je dat met overtuiging uit te dragen en niet op voorhand alle andere christelijke stromingen te omarmen alleen maar omdat je weet te relativeren.
God relativeert geen dwalingen.
Er is op dit hele topic wel het eea aan te merken. Het eerste is dat de vraagstelling helemaal niet duidelijk maakt als het over de leerverschillen gaat of over de geloofsbeleving. Ook dat het binnen enkele postings al gaat over dingen als geen gemeenschap zijn tussen dood en leven en tussen licht en duisternis en Hoe is een mens met God verzoend. Dat was natuurlijk zo voorspelbaar als de zonsopgang; dit komt zo vaak voor dat de meesten al precies weten wat er gaat komen. Dan nog wat globale opmerkingen zoals Maar de kern, de wedergeboorte, zoals er door onze belijdenisgeschriften van gesproken wordt, kent men daar niet. Dus iedereen die bij een evangelische kerk behoort is weer afgeschreven. Het ontgaat me echt wat men zo denkt te bereiken..... Er moet een betere manier zijn om je overtuiging uit te dragen, denk ik dan.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
Herman schreef: God relativeert geen dwalingen.
Heb je daar ook een bewijs voor in de Bijbel of in de belijdenisgeschriften?
Als we over God praten dan hebben we het toch over Zijn wil bijvoorbeeld? Dan is het toch duidelijk?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29054
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

Welnee. Daar is helemaal niets duidelijk aan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef: God relativeert geen dwalingen.
Heb je daar ook een bewijs voor in de Bijbel of in de belijdenisgeschriften?
2 Johannes vers 9: Een iegelijk die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beide den Vader en den Zoon.

Daarnaast kan je uit de artikelen 27, 28 en 29 opmaken dat de zuiverheid van kerk en zaligmakende leer bij elkaar horen en dat buiten de kerk er géén zaligheid is. Kortom. Het afwijzen van de kerk (volgens gereformeerde principes bepaald) zet je zaligheid op het spel.

(Natuurlijk kan je alles nuanceren en bediscussiëren, maar het kind wordt in dit topic al weggegooid voordat het bad met water is gevuld).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

gallio schreef:Er is op dit hele topic wel het eea aan te merken. Het eerste is dat de vraagstelling helemaal niet duidelijk maakt als het over de leerverschillen gaat of over de geloofsbeleving. Ook dat het binnen enkele postings al gaat over dingen als geen gemeenschap zijn tussen dood en leven en tussen licht en duisternis en Hoe is een mens met God verzoend. Dat was natuurlijk zo voorspelbaar als de zonsopgang; dit komt zo vaak voor dat de meesten al precies weten wat er gaat komen. Dan nog wat globale opmerkingen zoals Maar de kern, de wedergeboorte, zoals er door onze belijdenisgeschriften van gesproken wordt, kent men daar niet. Dus iedereen die bij een evangelische kerk behoort is weer afgeschreven. Het ontgaat me echt wat men zo denkt te bereiken..... Er moet een betere manier zijn om je overtuiging uit te dragen, denk ik dan.
Het lijkt me dan verstandiger eerst te benadrukken waar je het wel mee eens bent. Het is natuurlijk al te dwaas om de reformatorische belijdenisgeschriften en haar inhoud weg te relativeren, omdat er elders op de wereld ook aardige mensen leven.
DDD
Berichten: 29054
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:
Herman schreef: God relativeert geen dwalingen.
Heb je daar ook een bewijs voor in de Bijbel of in de belijdenisgeschriften?
2 Johannes vers 9: Een iegelijk die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beide den Vader en den Zoon.

Daarnaast kan je uit de artikelen 27, 28 en 29 opmaken dat de zuiverheid van kerk en zaligmakende leer bij elkaar horen en dat buiten de kerk er géén zaligheid is. Kortom. Het afwijzen van de kerk (volgens gereformeerde principes bepaald) zet je zaligheid op het spel.

(Natuurlijk kan je alles nuanceren en bediscussiëren, maar het kind wordt in dit topic al weggegooid voordat het bad met water is gevuld).
Grut ja.

Als je het zo bekijkt. Niet in de leer van Christus blijven is ook wel een extreem voorbeeld. Dat gaat over iemand die moslim wordt, bijvoorbeeld.

Hier ging het om het verschil tussen twee soorten christenen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door J.C. Philpot »

De evangelischen in Nederland zijn behoudens enkele uitzonderingen geestelijke nazaten van de remonstranten. De Nederlandse evangelischen gaan in hun visie op de vrije wil vaak zelfs verder als wat beschreven staat in de 5 artikelen van de remonstranten.

Het is niet voor niets dat de Dordtse synode met vele binnen- en buitenlandse godgeleerden zich een half jaar in 180 zittingen over deze kwestie hebben gebogen, en hun weloverwogen conclusies in een belijdenisgeschrift hebben vastgelegd.

Dan kun je niet net doen alsof de verschillen peanuts zijn, en er niet toe doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie