Ik denk dat er een verschil is tussen wetenschap dat niet als doel heeft God te ontkennen of te bewijzen. Maar er vanuit gaat dat God er is.. En inderdaad met de middelen die God geeft bijv. in de medische wetenschap te werken, zolang het tot Zijn eer en naar Zijn wil is. En christelijkr wetenschapper die buigt voor het Woord zal dan ook weten en erkennen dat er grenzen zijn aan wat wij kunnen meten en weten en interpreteren.ZWP schreef:In de wetenschap is het inderdaad gebruikelijk om er niet mee te rekenen dat God bestaat. Tenminste in die zin, dat je het niet als verklarende factor ziet. Als een bepaald medicijn werkt dan wordt er onderzocht hoe dat komt, wat is een goede werkzame stof zonder al te veel bijwerkingen. Dan kun je als wetenschapper niet (als eerste) zeggen: dat komt van God. Dat is natuurlijk wel zo, en we moeten Hem danken om de medicatie, maar Hij is geen verklaring van de werkzaamheid van het medicijn.Lilian1975 schreef:Ouderdom aarde, ontstaan mens, daar maakt de moderne mens problemen van.
Omdat zij uitgaat van wat zij voor ogen ziet. En God en Zijn macht het liefst niet zouden zien bestaan. Daar zijn al die vragen op gebaseerd of uit voortgekomen. En dat wordt dan wetenschap noemt. Alsof dat het einde van alle tegenspraak is.
Of dachten onze christelijke wetenschappers nu echt dat hun collega wetenschapper uitgaan van de bijbelse waarheden?
Nee ze maken een knieval voor iets, of laten zich overtuigen door iets wat ze uiteindelijk boven de Schrift plaatsen.
Wetenschap is ook niet het einde van alle tegenspraak. We moeten wel bedenken wat een zegen (veel) wetenschap is. Denk ook weer aan bovenstaand voorbeeld m.b.t. de medische wetenschap. Denk ook aan het apparaat waar je op typt. Noem maar op. De Heere geeft ons verstand om daarmee te onderzoeken, te ontwikkelen etc.
Zwart-wit zeggen: wetenschap boven de Schrift stellen is een valse tegenstelling. Ik zie het blijkbaar meer als twee verschillende werelden. Waarbij de Bijbel als Woord voor God veel belangrijker is (gaat om eeuwig heil of niet) en waarbij de wetenschap helpt om de wereld in kaart te brengen etc. Mee eens dat dat laatste voor velen veel belangrijker is geworden dan het eerste, maar dat sluit het goede gebruik van vele christelijke wetenschappers niet uit, toch?
Of er is wetenschap en wetenschappers dat alles gebruiken om het bestaan van God te ontkennen. Daar bewijs voor zoekt en ernaar handelt.
Die niet willen buigen voor het feit dat er grenzen zijn aan wat wij kunnen meten, weten en interpreteren.
En wat je nu ziet is dat "christelijke wetenschappers" de tweede groep meer gezag lijkt te geven dan wat bijbels veranrwoord is.
Die tweede groep is niet gaan meten om de ouderdom van de aarde te bewijzen zoals de Bijbel ons leert. Maar juist om dat te kunnen gaan ontkennen.
En zo is dat op meerdere vlakken.
En daarom gebruiken ze ook alleen dat, wat zij gebruiken kunnen om hun eigen gelijk te bewijzen.
Eerder vandaag het voorbeeld gegeven:
(Ze late het biologisch deel bijv zitten mbt tot voortplanting )
Het is voor mij geloofwaardiger dat God de mens zo geschapen heeft dat er voortplanting plaats kan vinden. Er vrijwel direct een man en een vrouw was, compleet. Waaruit een kind geboren kon worden.
Het is voor mij zeer ongeloofwaardig dat man en vrouw, ieder afzonderlijk en ook nog eens tegelijk "toevallig" even ver was geevolueerd dat voortplanten mogelijk was, waarbij de mens uit vrouw geboren werd. Over een lange periode uitgespreid. Want evolutie kost tenslotte tijd...
Maar ja ik behoor uiteraard tot de rechterflank van de gereformeerde gezindte die (hoe dom en simpel zijn ze he?) nog niet om zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk