Re: Het 1000-jarig vrederijk
Geplaatst: 13 mar 2019, 18:51
Weet iemand hoe je een poll kunt wijzigen?
Zijn hoofdstuk 19 en 21 ook verborgen voor ons als mensen? Mag je dat ook niet letterlijk nemen?Piet Puk schreef:Laat ik even duidelijk zijn. De poll kent enkel opties die het 1000-jarig Vrederijk bevestigen. En als je denkt dat een dergelijke gedachte niet klopt, heb je enkel de optie dat je geen mening hebt. Erg suggestief en dat vind ik jammer.
Waarom denk ik dat het niet zo is?
1. Na de wederkomst, is het eeuwigheid, dus zonder tijd.
2. Wanneer er een 1000-jarug Vrederijk zou zijn, dan zou dit betekenen dat de wereld nog 1000 jaar zou bestaan. Dat geloof ik echt niet.
3. Wat in Openbaring 20 wordt beschreven zijn visioenen van Johannes. Om dit letterlijk over te zetten lijkt mij niet juist. Dit hoofdstuk is een verborgenheid voor ons als mensen. Laat ons hier dan ook vanaf blijven, voor we mogelijk verkeerde interpretaties gaan maken
Ja, en de rest ook.Hendrien schreef:Zijn hoofdstuk 19 en 21 ook verborgen voor ons als mensen? Mag je dat ook niet letterlijk nemen?Piet Puk schreef:Laat ik even duidelijk zijn. De poll kent enkel opties die het 1000-jarig Vrederijk bevestigen. En als je denkt dat een dergelijke gedachte niet klopt, heb je enkel de optie dat je geen mening hebt. Erg suggestief en dat vind ik jammer.
Waarom denk ik dat het niet zo is?
1. Na de wederkomst, is het eeuwigheid, dus zonder tijd.
2. Wanneer er een 1000-jarug Vrederijk zou zijn, dan zou dit betekenen dat de wereld nog 1000 jaar zou bestaan. Dat geloof ik echt niet.
3. Wat in Openbaring 20 wordt beschreven zijn visioenen van Johannes. Om dit letterlijk over te zetten lijkt mij niet juist. Dit hoofdstuk is een verborgenheid voor ons als mensen. Laat ons hier dan ook vanaf blijven, voor we mogelijk verkeerde interpretaties gaan maken
Ooit is mij medegedeeld dat men verwacht dat forummers de lijn van de (nadere) reformatoren aanhouden. Dat doe ik al heel lang niet meer, dus respecteer die verwachting door niet te diep op deze dingen in te gaan.Isala schreef:Deze uitspraak zegt nog niets over jouw visie op het 1000 jarig vrederijk. Hoe zie jij dat?Gian schreef:Uitslag vd poll doet me goed. Er is blijkbaar toch wat meer bezinning over deze zaken in calvinistische kringen.
Vlg. 1 Petrus 1 is die persoonlijke zaligheid toch wel heel belangrijk:Gian schreef:Wat ik wel kwijt wil, forummer 'Philpot' post ergens dat het minder belangrijk is omdat het niet om het persoonlijke heil zou gaan. Dat is nogal wat. Heel de profetie, vervuld of onvervuld gaat over het Koninkrijk van Christus. Als je met de rijkdom en de verwachting van Gods heilsplan leeft ben je niet meer zozeer op jezelf gericht. Als je op jezelf gericht ben gaat het altijd om wat je gedaan/gehad hebt of wat je nog moet doen of ervaren. Dat is een veelal een wettische of slaafse bezigheid wat allen maar geloofsstress oplevert. Dat geld voor calvinisten, maar ook voor evangelischen.
Verdiep je in de profetie, dan worden heel wat kwesties vanzelf opgelost, en is het ook niet meer de vraag of het een dag of duizend jaar is.
Beste Gian,Gian schreef:Ooit is mij medegedeeld dat men verwacht dat forummers de lijn van de (nadere) reformatoren aanhouden. Dat doe ik al heel lang niet meer, dus respecteer die verwachting door niet te diep op deze dingen in te gaan.Isala schreef:Deze uitspraak zegt nog niets over jouw visie op het 1000 jarig vrederijk. Hoe zie jij dat?Gian schreef:Uitslag vd poll doet me goed. Er is blijkbaar toch wat meer bezinning over deze zaken in calvinistische kringen.
Wat ik wel kwijt wil, forummer 'Philpot' post ergens dat het minder belangrijk is omdat het niet om het persoonlijke heil zou gaan. Dat is nogal wat. Heel de profetie, vervuld of onvervuld gaat over het Koninkrijk van Christus. Als je met de rijkdom en de verwachting van Gods heilsplan leeft ben je niet meer zozeer op jezelf gericht. Als je op jezelf gericht ben gaat het altijd om wat je gedaan/gehad hebt of wat je nog moet doen of ervaren. Dat is een veelal een wettische of slaafse bezigheid wat allen maar geloofsstress oplevert. Dat geld voor calvinisten, maar ook voor evangelischen.
Verdiep je in de profetie, dan worden heel wat kwesties vanzelf opgelost, en is het ook niet meer de vraag of het een dag of duizend jaar is.
http://theologienet.nl/documenten/Spurg ... ordeel.pdfLuther schreef:Even kort, en met inachtneming van mijn uitgebreide post...Hendrien schreef:Toch ben ik nog heel benieuwd hoe je in Openbaring 20 dan vers 5 leest. Zou je daar specifiek ook nog iets over kunnen zeggen?
De tekst begint met 'de overige der doden'. Eerst is het gegaan over de zielen van de gezaligden in de hemel die 1000 jaar met de overwinnende Christus regeren. De overige doden - dus zij die behoren bij het beest - verblijven in het rijk van de duisternis en de dood, tot het einde van de wereld. 'Zij werden niet weder levend', staat er. Die levendmaking is de eerste opstanding: wanneer de Heilige Geest een zondaar van dood levend maakt. Degenen die met Christus heersen vanuit de hemel, hebben wel de eerste opstanding in hun leven meegemaakt: ze zijn van een kind des duivels een kind Gods geworden. Daarom volgt er ook in vers 6 direct dat hij zalig en heilig is die deel heeft in de eerste opstanding; want over hen heeft de tweede dood (de eeuwige dood) geen macht.
(Ovrigens zie je in deze beide verzen al dat je er met een chronologische uitleg niet komt. Dat is dan ook helemaal de bedoeling niet.)
Waarom kun je de Bijbel niet 'gewoon' lezen zoals het er staat, in de uitleg die ik hierboven gaf?Hendrien schreef:http://theologienet.nl/documenten/Spurg ... ordeel.pdfLuther schreef:Even kort, en met inachtneming van mijn uitgebreide post...Hendrien schreef:Toch ben ik nog heel benieuwd hoe je in Openbaring 20 dan vers 5 leest. Zou je daar specifiek ook nog iets over kunnen zeggen?
De tekst begint met 'de overige der doden'. Eerst is het gegaan over de zielen van de gezaligden in de hemel die 1000 jaar met de overwinnende Christus regeren. De overige doden - dus zij die behoren bij het beest - verblijven in het rijk van de duisternis en de dood, tot het einde van de wereld. 'Zij werden niet weder levend', staat er. Die levendmaking is de eerste opstanding: wanneer de Heilige Geest een zondaar van dood levend maakt. Degenen die met Christus heersen vanuit de hemel, hebben wel de eerste opstanding in hun leven meegemaakt: ze zijn van een kind des duivels een kind Gods geworden. Daarom volgt er ook in vers 6 direct dat hij zalig en heilig is die deel heeft in de eerste opstanding; want over hen heeft de tweede dood (de eeuwige dood) geen macht.
(Ovrigens zie je in deze beide verzen al dat je er met een chronologische uitleg niet komt. Dat is dan ook helemaal de bedoeling niet.)
Hier lees ik een hele andere uitleg. Daar kan ik me goed in vinden. En kan je Gods Woord gewoon lezen zoals het er staat.
Inderdaad belangrijk, maar het gaat dan wel om de zaligheid die in het Koningrijk te vinden is. Het ingaan of buitengesloten worden, ofwel verloren gaan voor het Koningrijk zal het Koningrijk niet tegen houden.Posthoorn schreef:Vlg. 1 Petrus 1 is die persoonlijke zaligheid toch wel heel belangrijk:Gian schreef:Wat ik wel kwijt wil, forummer 'Philpot' post ergens dat het minder belangrijk is omdat het niet om het persoonlijke heil zou gaan. Dat is nogal wat. Heel de profetie, vervuld of onvervuld gaat over het Koninkrijk van Christus. Als je met de rijkdom en de verwachting van Gods heilsplan leeft ben je niet meer zozeer op jezelf gericht. Als je op jezelf gericht ben gaat het altijd om wat je gedaan/gehad hebt of wat je nog moet doen of ervaren. Dat is een veelal een wettische of slaafse bezigheid wat allen maar geloofsstress oplevert. Dat geld voor calvinisten, maar ook voor evangelischen.
Verdiep je in de profetie, dan worden heel wat kwesties vanzelf opgelost, en is het ook niet meer de vraag of het een dag of duizend jaar is.
9 Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen.
10 Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied,
11 Onderzoekende op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en tevoren getuigde het lijden dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende;
12 Denwelken geopenbaard is dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
13 Daarom, opschortende de lendenen uws verstands, en nuchter zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.