Constateren wat we al konden weten

-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Je moet ook de kanttekeningen niet in de algemeenheid trekken. Op zich zijn ze vanzelf waar, maar we moeten ze ook lezen zoals ze zijn bedoeld.
Precies! De tekst van de kanttekeningen lijkt me duidelijk. Ik zou het niet kunnen verbeteren.
De formulieren van dopen en bevestiging van ambtsdragers moeten ook maar verandetd worden dan? Daar kan je niets anders van maken.
Begrijpen we dit ziekmakend is? Jullie kunnen juist weten hoe ik altijd naar deze Belijdeisgeschriften wijs.
Omdat u het wel weet weiger ik lang me uw spellejes te lenen.
Sorry als dit fel overkomt, misschien wel een hulpmiddel of van het forum af te komen.

Nu u in alle ernst. Waartoe dit wantrouwen? En dan te bedenken dat grote afwijkingen hier gewoon vaak getolereerd worden en de waarheid is te hard. Zo komt het toch over? Moderators: Ziet u niet dat een bepaalde leer het moet ontgelden? Ik protesteer!
En daar kom ik niet snel toe! Dit is uiterste nood!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door windorgel »

-DIA-, maar wat is het verschil? Jij geeft aan dat in de brieven van Paulus de ware gelovigen worden aangesproken. Dat is ook wat de kanttekeningen zeggen die Roos2018 aanhaalt (niet alleen degenen die uitwendig geroepen zijn, maar die ook inwendig geroepen zijn).
Welk verschil zie jij dan?
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:-DIA-, maar wat is het verschil? Jij geeft aan dat in de brieven van Paulus de ware gelovigen worden aangesproken. Dat is ook wat de kanttekeningen zeggen die Roos2018 aanhaalt (niet alleen degenen die uitwendig geroepen zijn, maar die ook inwendig geroepen zijn).
Welk verschil zie jij dan?
Dat is het juist. Als we dit maar voor ogen houden. Dat bewaart voor veel doorvloeien en verkeerd toepassingen. Niet half lezen, maar in verband.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

DIA, je laat de kanttekeningen buikspreken. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het daar niet mee eens bent, in plaats van dit soort wonderlijke en wollige verhalen waar ik geen touw aan kan vastknopen.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:DIA, je laat de kanttekeningen buikspreken. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het daar niet mee eens bent, in plaats van dit soort wonderlijke en wollige verhalen waar ik geen touw aan kan vastknopen.
Dank u voor uw compliment. Ik kan blijkbaar meer dan ik zelf weet. :bobo
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 sep 2018, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

Daar zijn we het snel over eens, inderdaad. Zelfkennis is echter niet onbelangrijk in het gesprek met anderen. Dat bewaart voor veel misverstanden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Je moet ook de kanttekeningen niet in de algemeenheid trekken. Op zich zijn ze vanzelf waar, maar we moeten ze ook lezen zoals ze zijn bedoeld.
Precies! De tekst van de kanttekeningen lijkt me duidelijk. Ik zou het niet kunnen verbeteren.
De formulieren van dopen en bevestiging van ambtsdragers moeten ook maar verandetd worden dan? Daar kan je niets anders van maken.
Begrijpen we dit ziekmakend is? Jullie kunnen juist weten hoe ik altijd naar deze Belijdeisgeschriften wijs.
Omdat u het wel weet weiger ik lang me uw spellejes te lenen.
Sorry als dit fel overkomt, misschien wel een hulpmiddel of van het forum af te komen.

Nu u in alle ernst. Waartoe dit wantrouwen? En dan te bedenken dat grote afwijkingen hier gewoon vaak getolereerd worden en de waarheid is te hard. Zo komt het toch over? Moderators: Ziet u niet dat een bepaalde leer het moet ontgelden? Ik protesteer!
En daar kom ik niet snel toe! Dit is uiterste nood!
Beste Dia ik speel geen spelletje ik wijs er alleen op dat deze (Volgens de canon van de het christendom in Nederland, wat ik ergens las, ik dacht ooit van dhr. L.M.P. Scholten, heeft hier de EO de grote doorbraak veroorzaakt. Vele kerken die ooit de boodschap van vloek en zegen, dood en leven, enz. brachten zijn nu eenzijdig, en spreken de gemeente gewoon aan als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus". Er wordt niet meer gesepareerd en men houdt ieder voor een levend lidmaat.) redenering niet klopt.
Ik praat de EO niet voorofzo, ik zeg alleen dat dit niet klopt!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar zijn we het snel over eens, inderdaad. Zelfkennis is echter niet onbelangrijk in het gesprek met anderen. Dat bewaart voor veel misverstanden.
Dat bedoel ik ook. Alleen geloof ik niet dat we op dezelfde lijn zitten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Nu u in alle ernst. Waartoe dit wantrouwen? En dan te bedenken dat grote afwijkingen hier gewoon vaak getolereerd worden en de waarheid is te hard. Zo komt het toch over? Moderators: Ziet u niet dat een bepaalde leer het moet ontgelden? Ik protesteer!
En daar kom ik niet snel toe!
Je spreekt de moderators aan. Daar ben ik er een van. Daarom reageer ik ook maar, hoewel ik van plan was niet te reageren in dit topic. Ik maak me zorgen over de koers van de EO, zoals bijvoorbeeld @helma heeft verwoord. De boodschap is erg verwaterd. Daarom verbaas ik me wel over de positieve woorden hier op dit forum.

Omdat ik onvoldoende inhoudelijk de EO volg, is het natuurlijk ondeugdelijk om een stelling hier te ontkrachten. Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat de Visie nooit iets schrijft wat in strijd is met de onder ons gehanteerde belijdenisgeschriften.

Het is aan de andere kant nu ook weer niet zo dat niemand de zorgen over de EO hier deelt. Je staat daarin absoluut niet alleen, zoals je ook kunt lezen.

Het specifieke punt waarover het op dit moment gaat, ligt wel wat complex. Ik ben van mening dat de gemeente inderdaad wel aangesproken mag worden als de gemeente van Christus. Echter: dat betekent tegenwoordig maar al te vaak dat er gedaan wordt alsof iedereen er bij hoort. En daar protesteer ik net als jij ook tegen! Dan verdoezel je de scherpte van Gods Woord, en wordt de boodschap ernstig verwaterd. We komen niet als wedergeborenen op deze wereld, en daarom zullen we weet moeten hebben van een overgang uit de duisternis naar het Licht.

Ik zie nu dat de reacties elkaar snel opvolgen. Even een uurtje afstand nemen maakt wel dat de reacties wat rustiger gegeven kunnen worden.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
helma schreef:Ik blader wel eens een EVA door, maar daarin herken ik me helemaal niet meer.
Ik las een citaat in een antwoord op Refoweb, en toen ik dat las wist ik ineens de kern van de boodschap zoals de EVA dat voorspiegelt:
"God is liefde. Je bent mooi zoals je bent want dat is hoe God je heeft gemaakt. Jij denkt dat je niet volmaakt bent maar God ziet het mooie in jou en wil dat naar boven brengen. Je bent perfect en God heeft je onvoorwaardelijk lief zoals je bent. Daarom moet je jezelf leren accepteren zoals je bent.”

Dit is wat ik steeds meer om me heen hoor. Het lijkt wel of dit de boodschap van het Evangelie is geworden. Zonde en genade spelen nauwelijks meer een rol.
Het is meer een psychologisch praatje geworden.
En hebben we dan ook door hoe dit nieuwe evangelie heel veel kerken door is gedrongen? Volgens de canon van de het christendom in Nederland, wat ik ergens las, ik dacht ooit van dhr. L.M.P. Scholten, heeft hier de EO de grote doorbraak veroorzaakt. Vele kerken die ooit de boodschap van vloek en zegen, dood en leven, enz. brachten zijn nu eenzijdig, en spreken de gemeente gewoon aan als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus". Er wordt niet meer gesepareerd en men houdt ieder voor een levend lidmaat.
DIA, doe maar rustig nu. Het is zeker zo dat het in heel veel gemeenten helaas de verkeerde kant opgaat. Wij zijn het niet gewend om zo de gemeente aan te spreken. Maar het is toch niet onbijbels? U weet zelf wat er allemaal voorviel in Korinthe en toch sprak Paulus ze aan als gemeente Gods en geheiligden in Christus Jezus. U weet toch ook wat er bij de doopbediening tegen de ouders wordt gezegd? Geliefden in de Heere Christus.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Beste Dia ik speel geen spelletje ik wijs er alleen op dat deze (Volgens de canon van de het christendom in Nederland, wat ik ergens las, ik dacht ooit van dhr. L.M.P. Scholten, heeft hier de EO de grote doorbraak veroorzaakt. Vele kerken die ooit de boodschap van vloek en zegen, dood en leven, enz. brachten zijn nu eenzijdig, en spreken de gemeente gewoon aan als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus". Er wordt niet meer gesepareerd en men houdt ieder voor een levend lidmaat.) redenering niet klopt.
Ik praat de EO niet voorofzo, ik zeg alleen dat dit niet klopt!
Lieve mevrouw, ik weet goed waar ik over spreek.
Ik luister (en kijk) regelmatig (ook min of meer gedwongen) naar diensten van de PKN. Daaruit weet ik waar ik over spreek. Men gaat wellicht niet in belijdenis, maal wel in de praktijk, in de prediking uit van een gelovige gemeente. Geen waarschuwingen meer voor zelfbedrog, geen arglistig hart, maar allemaal lieve christenen. Hier klopt het niet, want zo spreken de belijdenisgeschriften niet. Tegelijkertijd ontwikkelt zich juist uit die hoek een grote en felle vijandschap waar ik dagelijks mee te kampen heb.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

Voor een groot deel is dat wel waar.

Maar dat is geen reden om onzin te vertellen over wat in de kanttekeningen bij de SV staat. Die vinden dat zoiets naar het oordeel der liefde hoort. Daar kun je van alles van vinden, maar het geeft geen pas andermans woorden te verdraaien.

Voor een catechismus zou je nog kunnen zeggen dat een niet historische interpretatie het goede recht is van een predikant, anders kon de helft van de GG ook wel inpakken. Maar voor kanttekeningen is mijns inziens toch de kennelijke bedoeling ervan bepalend.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Geen waarschuwingen meer voor zelfbedrog, geen arglistig hart, maar allemaal lieve christenen. Hier klopt het niet, want zo spreken de belijdenisgeschriften niet. Tegelijkertijd ontwikkelt zich juist uit die hoek een grote en felle vijandschap waar ik dagelijks mee te kampen heb.
Dat is helaas niet alleen daar zo DIA, ik mis dit vaker.
Wat is nu nog de inhoud van de voorbereiding voor het Heilig Avondmaal.
Als je je naaste niet haat, niet gokt en overmatig drinkt, het hele rijtje dus voor jezelf afgaat en denkt, dat doe ik allemaal niet, dan kun je aan. Want God nodigt je immers, dus dan mag je niet blijven zitten.
liz boer schreef:maar om te stellen dat door de EO de predikanten hun gemeente aan zijn gaan spreken met geluefde gemeente van onze Heere Jezus dat slaat gewoon nergens op,
Ik denk ook niet dat dit door de EO komt, zoveel macht hebben ze niet.
De EO was in de eerste jaren echt wel een aanwinst voor de radioluisterende christenen.
Maar ik durf wel te stellen dat mede door hun tv uitzendingen op zondag, mensen tv zijn gaan kijken op die dag, die dit voordien niet deden.
Mensen zeiden dit ook zelf. Ach, ik keek even de kerkdienst en bleef hangen... en zette hem s'avonds toen ook maar aan.
Ik kijk en luister nauwelijks nog naar de EO.
Ik vind veel programma's eerder gevaarlijk dan dat het iets waardevols zou toevoegen.
Programma's, zoals Leo Blokhuis die een prachtige serie over het Calvinisme maakte, of de Hokjesman, laten ze liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Bezorgd »

Lukas 18: 11 .....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Lukas 18: 11 .....
Op wie slaat dit nu?

@Mara, ook in de GG zijn deze stromingen actief, weliswaar niet onder predikanten, maar in sommige gemeenten heerst dit gedachtegoed ook. In dat ligt deel ik @DIA's zorgen wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie