Zulke dingen hoorde je toch niet vóór de grote afval? Ik las laatst (ik weet niet meer waar) dat in het jaar 1966 eensamanthi schreef:Bij ons is dat ook al meer keer gebeurd, het is echt heel vervelend, ook als je kinderen wel naar de kerk gaan is het wenselijk om op te schrijven hoe je alles zou willen, wij hebben een boekje van de begrafenisdienaar gekregen en deze ingevuld, de kinderen weten waar deze boekjes liggen, ze hoeven, naast hun verdriet, niet na te denken hoe wij het gewild zouden hebben.-DIA- schreef:Er gebeuren wel rare dingen, zo merkte ds. kortgelden nog op. De ouderlingen hadden via een advertentie in een lokale krant gelezen dat een gemeentelid was overleden. Het was niet doorgegeven aan een ouderling noch aan de dominee.eilander schreef:Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch even terugdenken aan de recente verzuchting van @Paal.DDD schreef:@Hendrikus:
Ik begrijp dus niet dat de familie dat dan niet zelf regelt. Er is toch vast wel een dominee zo vriendelijk om een fatsoenlijke begrafenis te verzorgen (tegen een behoorlijke vergoeding natuurlijk) zeker als je zelf dominee bent. Maar als er verschil van inzicht is in de familie, is dat lastig.
Zoals je het hier beschrijft, werkt dat toch niet in de praktijk?
Moet je je even voorstellen hoe het gaat: er is iemand overleden. Als één van de eerste wordt de plaatselijke predikant gebeld. Die komt vrij snel, en meerdere keren - of een ouderling maar dat maakt voor deze kwestie niets uit.
Familie regelt ondertussen een begrafenis en wil dingen die de kerkenraad (al dan niet terecht) niet wil.
Meen je dan werkelijk dat er gezegd wordt: o, dat is toch geen probleem, we bellen wel een andere predikant?
En denk je werkelijk dat een andere predikant staat te springen om op zo'n manier de rouwdienst te gaan leiden?
Als ik predikant was, zou ik dat absoluut niet willen. Daar laat je je niet voor lenen. Ook al niet omdat je dan de familie minder goed (of geheel niet) kent.
Het betrof een alleenstaande weduwe waarvan de kinderen allen de kerk hadden verlaten. Deze kinderen dachten hun moeder ´in het geniep´ te kunnen cremeren. Dus dat werd pas echt een familie-aangelegenheid, zoals Hendrikus dat voorstelt, als ik hem goed begrijp. Toen de broeders ouderlingen de kinderen bezochten was hun moeder al gecremeerd. Juist met het oog hierop werd nog eens gewezen om het formulier "zo wil ik het" toch in te vullen. Dat zou zoiets eerder kunnen voorkomen.
Mijn oma was van de Ger Gem en is door een of andere bejaardenpastor begraven, de familie wilde niets met de Ger Gem te maken hebben. Dus het is goed om op te schrijven wat je wensen zijn.
wissel om gegaan is. Als ik zelf terugdenk dan is er inderdaad juist na 1966 enorm veel ter discussie gesteld, en, dat terzijde opgemerkt, was ook het jaar dat D66 werd opgericht, kwamen de eerste nieuwe psalmberijmingen, werd de ]
Schriftkritiek openlijk uitgesproken. Wij groeiden op in een dorp waar men niets moest hebben van de Gereformeerde
Gemeenten en andere reformatorische kerken. We bezochten de plaatselijk Christelijke lagere (basis)school. Elke dag begonnen we met gebed en sloten we met gebed. Het eerste wat elke dag op het lesprogramma stond was Bijbelse Geschiedenis. Geen enkele leraar durfde toen nog een kritische noot bij de Bijbel te plaatsen. Dan spreken we dus over de jaren, ongeveer 1960-1965... Als we nu in ons 'vaderland' terugkomen blijkt dat daar de meeste kinderen niet meer gedoopt worden, en al helemaal niet meer naar de kerk gaan. Dan zie je toch hoe in een betrekkelijk korte tijd met de kerk grondig is afgerekend. En of dit nu allen gold voor ons dorp, neer het gebeurt massaal in heel Nederland, nee, nog erger, in heel Europa.