De rode antwoorden zijn van huismanRefoBaptisme schreef:De vraag Televisiebezit ja of te nee is anno 2014 ten zeerste achterhaald.
Veel jongeren kijken nauwelijks tot geen TV meer. Ik ben zelf niet principieel tegen elke vorm van TV kijken, maar ook ik kijk al 4 jaren nauwelijks nog televisie, alleen als deze bij andere mensen toevallig aan blijkt te staan, zal ik mijn ogen er niet van afwenden.
Anno 2014 zijn vragen als de volgende veel actueler.
- Gebruik ik privé internet, of alleen het hoogstnoodzakelijke (werk, school, overheid, belastingdienst, bankzaken, e-mail)?Alleen noodzakelijk en RF natuurlijk
- Indien privé internet, hoe ga ik hiermee om? Wat bekijk ik wel, wat bekijk ik niet? Heb ik een filter? Ja..kliksafe
- Schaf ik een smartphone aan, met de bijbehorende verantwoordelijkheden (heel het internet tot je beschikking, constante sociale media updates, etc.)?Nee ik heb geen Smartphone
- Zo ja, hoe ga ik hiermee om (uit zetten op zondag bv.?)?
- Hoe ga ik om met sociale media als facebook, twitter etc. etc. etc.?Geen FB en twitter
- En natuurlijk: kijk ik TV-programma's op het internet, ondanks dat ik thuis geen TV heb staan (of zelfs daarom?)Ik kijk het NOS journaal en soms Knevel& vd Brink?
Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd.
Televisiebezit
Re: Televisiebezit
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En ben je nu een echte Refo, omdat tv programma's via internet worden bekeken ipv TV?huisman schreef:De rode antwoorden zijn van huismanRefoBaptisme schreef:De vraag Televisiebezit ja of te nee is anno 2014 ten zeerste achterhaald.
Veel jongeren kijken nauwelijks tot geen TV meer. Ik ben zelf niet principieel tegen elke vorm van TV kijken, maar ook ik kijk al 4 jaren nauwelijks nog televisie, alleen als deze bij andere mensen toevallig aan blijkt te staan, zal ik mijn ogen er niet van afwenden.
- Gebruik ik privé internet, of alleen het hoogstnoodzakelijke (werk, school, overheid, belastingdienst, bankzaken, e-mail)?Alleen noodzakelijk en RF natuurlijk
- Indien privé internet, hoe ga ik hiermee om? Wat bekijk ik wel, wat bekijk ik niet? Heb ik een filter? Ja..kliksafe
- Schaf ik een smartphone aan, met de bijbehorende verantwoordelijkheden (heel het internet tot je beschikking, constante sociale media updates, etc.)?Nee ik heb geen Smartphone
- Hoe ga ik om met sociale media als facebook, twitter etc. etc. etc.?Geen FB en twitter
- En natuurlijk: kijk ik TV-programma's op het internet, ondanks dat ik thuis geen TV heb staan (of zelfs daarom?)Ik kijk het NOS journaal en soms Knevel& vd Brink?
En ben je geen echte Refo als je datzelfde programma met het oudere medium Tv bekijkt?
Of moet je geen van beide doen om een echte Refo te zijn...? Hou je dan de wereld buiten je gezin of zit de wereld in ons hart, zijn wij zelf de wereld?
Wanneer ben je eigenlijk een echte Refo? Als je aan een aantal uiterlijke voorwaarden voldoet? Of is het een zaak van het hart wat een doorwerking heeft naar het dagelijks leven?
Hoe zit dat eigenlijk met broeders en zusters in het buitenland, (Schotland) die verwant zijn met het reformatorisch gedachtengoed die wel een tv in huis hebben? Zijn ze niet echt? Hier zouden ze geweerd worden uit de kerkenraad bijvoorbeeld. Bepalen landsgrenzen dan of we geroepen worden tot het ambt, toegang hebben tot het Avondmaal?
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 aug 2014, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp jouw punt niet. Dit topic gaat toch helemaal niet of en wanneer je een "echte Refo" (Wat ik trouwens een rare uitdrukking vind) bent.lien75 schreef:En ben je nu een echte Refo, omdat tv programma's via internet worden bekeken ipv TV?huisman schreef:De rode antwoorden zijn van huismanRefoBaptisme schreef:De vraag Televisiebezit ja of te nee is anno 2014 ten zeerste achterhaald.
En ben je geen echte Refo als je datzelfde programma met het oudere medium Tv bekijkt?
Of moet je geen van beide doen om een echte Refo te zijn...
Wanneer ben je eigenlijk een echte Refo?
Hou zit dat eigenlijk met broeders en zusters in het buitenland, die verwant zijn met het reformatorisch gedachtengoed die wel een tv in huis hebben? Zijn ze niet echt?
En het is niet mijn streven om hier of waar dan ook gezien te worden als een "echte Refo"
Er is wel iets anders als het goed is bederft Gods Geest je voor de wereld en maakt je een vreemdeling op deze wereld. Dat zal ook uitkomen in keuzes die je niet maakt om een "echte Refo"te zijn maar om van de zonde te vluchten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
antwoord Huismanhuisman schreef:Ik begrijp jouw punt niet. Dit topic gaat toch helemaal niet of en wanneer je een "echte Refo" (Wat ik trouwens een rare uitdrukking vind) bent.lien75 schreef:En ben je nu een echte Refo, omdat tv programma's via internet worden bekeken ipv TV?huisman schreef:De rode antwoorden zijn van huismanRefoBaptisme schreef:De vraag Televisiebezit ja of te nee is anno 2014 ten zeerste achterhaald.
Of moet je geen van beide doen om een echte Refo te zijn...
Wanneer ben je eigenlijk een echte Refo?
Hou zit dat eigenlijk met broeders en zusters in het buitenland, die verwant zijn met het reformatorisch gedachtengoed die wel een tv in huis hebben? Zijn ze niet echt?
En het is niet mijn streven om hier of waar dan ook gezien te worden als een "echte Refo"
Er is wel iets anders als het goed is bederft Gods Geest je voor de wereld en maakt je een vreemdeling op deze wereld. Dat zal ook uitkomen in keuzes die je niet maakt om een "echte Refo"te zijn maar om van de zonde te vluchten.
Ik denk dat je de argumentatie nooit begrepen hebt.
Juist omdat 'echte' refo's weten dat zij geneigd zijn tot alle kwaad hebben zij de tv buitenshuis gehouden.
Volgens mij is de tv van 2014 echt niet onschuldiger dan vroeger maar grover en de programma's met (nog) meer vloeken bezaaid.
Wbt punt echte Refo... Je nam die bewoording van iemand anders over... En dat doe je niet als je het helemaal onzin vindt...
Ik vind het ook een waardeloze term. Daarom al in een eerdere post een link gelegd naar een echte CHristen!
Verder ja vluchten van de zonde.... Dus geen Tv als je weet dat daar je zwakke plek ligt. Maar dan ook niet via internet hetzelfde bekijken!
En die broeders en zusters in Schotland? Vluchten die dan niet van de zonde?
Is het soms zo dat wij hier in Nederland geneigd zijn te denken dat het kwade, het zondige van buitenaf in ons ingestort wordt? Ipv dat we beseffen dat de zonde in ons woont? Dat we daarom denken dat als we bepaalde zaken maar buiten de deur houden we minder zondig zijn?
Thuis hadden we vroeger Tv. Het stond meer uit dan aan. We kijken geen Tv meer...
Nu hebben we internet. Met filter. We brengen meer kostbare tijd achter dat ding door dan vroeger achter de Tv. En dan steek ik ook mijn hand in eigen boezem...
Of niet soms?
Onze jongeren kijken alles wat los en vast zit. Maar zijn verder zo refo... Doen belijdenis, mogen belijdenis doen.
Vroeger was tv bezit een reden om geen belijdenis te mogen doen, toch?
Is het probleem niet dat we elkaar de maat nemen in uiterlijke zaken. En echt er is niets mis mee om bewust niet aan bepaalde zaken mee te doen... Maar daarmee hou je de wereld niet buiten!
Of behoren bepaalde zaken meer tot het gebied van het geweten. En zal voor de een iets wel kunnen, omdat hij of zij daar op juiste wijze voor Gods aangezicht mee omgaat? Met alle gebreken. En voor de ander niet, omdat hij weet dat hij er niet tegen bestand is?
Maar zijn het geen zaken om iemand te weren van avondmaal, niet geschikt achten voor het ambt etc? En dit zijn geen vragen om te stoken. Maar oprechte vragen!
Ja Lien, je hebt helemaal gelijk.
Omdat mijn man van huis uit gewend was om een tv te hebben, kwam hij toen wij trouwden ook in huis, maar we hebben wel meteen goede afspraken daar over gemaakt.
Nooit op zondag en minstens 1 vaste dag in de week, blijft hij ook uit.
Onze oudste bleek veel te ongedurig om langer dan 5 minuten te kijken, hij kwam niet verder dan Tik Tak ( ook in refokringen bekend als DVD)
Onze kinderen zijn dus opgegroeid met het reformatorische standpunt (van moeder's kant heeft de familie grotendeels geen tv) bij vader's kant wel.
Maar mijn jongvolwassen kinderen zijn helemaal geen tv kijkers (meer). Hun laptop is veel interessanter. Ik moet hen bij wijze van spreken vaker achter hun laptop vandaan praten dan vóór de tv.
En kerkgenootschappen (waar onze oudste ook lid van is geworden) verbieden dan wel tv, maar realiseren ze zich wel dat er nu heel veel op de laptop en smartphone wordt gekeken?
Veel gruwelijk nieuws, zoals de onthoofding van de journalist door ISIS, vreselijk!!!, werd als eerste op YT geplaatst en daarna kwamen de televisiezenders er pas mee.
Ik denk dat de duivel een ander medium heeft gevonden om goedwillende mensen te bereiken, nl. het open riool, voor iedereen legaal en toegankelijk.
Dan is de tv in de regel, op een enkele uitzondering na, want alle taboes zijn al zo'n beetje doorbroken inmiddels, maar "saai".
@Huisman: jij geeft aan soms naar K&vdB te kijken. Dat vind ik nu een voorbeeld waar de EO het geheel laat liggen, bij monde van deze 2 heren dan.
Als je er naar kijkt en je weet niet welke omroep dit is, kom je daar in de loop van het gesprek ook niet achter.
Omdat mijn man van huis uit gewend was om een tv te hebben, kwam hij toen wij trouwden ook in huis, maar we hebben wel meteen goede afspraken daar over gemaakt.
Nooit op zondag en minstens 1 vaste dag in de week, blijft hij ook uit.
Onze oudste bleek veel te ongedurig om langer dan 5 minuten te kijken, hij kwam niet verder dan Tik Tak ( ook in refokringen bekend als DVD)
Onze kinderen zijn dus opgegroeid met het reformatorische standpunt (van moeder's kant heeft de familie grotendeels geen tv) bij vader's kant wel.
Maar mijn jongvolwassen kinderen zijn helemaal geen tv kijkers (meer). Hun laptop is veel interessanter. Ik moet hen bij wijze van spreken vaker achter hun laptop vandaan praten dan vóór de tv.
En kerkgenootschappen (waar onze oudste ook lid van is geworden) verbieden dan wel tv, maar realiseren ze zich wel dat er nu heel veel op de laptop en smartphone wordt gekeken?
Veel gruwelijk nieuws, zoals de onthoofding van de journalist door ISIS, vreselijk!!!, werd als eerste op YT geplaatst en daarna kwamen de televisiezenders er pas mee.
Ik denk dat de duivel een ander medium heeft gevonden om goedwillende mensen te bereiken, nl. het open riool, voor iedereen legaal en toegankelijk.
Dan is de tv in de regel, op een enkele uitzondering na, want alle taboes zijn al zo'n beetje doorbroken inmiddels, maar "saai".
@Huisman: jij geeft aan soms naar K&vdB te kijken. Dat vind ik nu een voorbeeld waar de EO het geheel laat liggen, bij monde van deze 2 heren dan.
Als je er naar kijkt en je weet niet welke omroep dit is, kom je daar in de loop van het gesprek ook niet achter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De discussie spitste zich even toe op de vraag over wat een 'echte refo' is, en het werd mij verweten dat ik die term heb gebruikt. Daarom herinner ik nog maar even aan de posting waarmee dit onderwerp begon en die -zoals gebruikelijk op dit forum- inmiddels volstrekt buiten beeld was geraakt. Toen ik het over 'echte refo's' had, bedoelde ik daarnaar te verwijzen. En ik wijs er ook nog maar even op dat ik de term alleen tussen aanhalingstekens heb gebruikt, omdat ik denk dat een 'echte refo' of een 'echte christen' niet op basis van dit soort uiterlijke kenmerken te herkennen valt. Er is er m.i. maar Eén die de 'echten' herkent; alle andere (voor)oordelen daarover zijn m.i. van bijzonder weinig waarde.Spreeuw schreef:Dit forum heet Refoforum. Daar zit het woord "refo" in. Nu hebben velen een maatstaf om te bepalen of je wel of geen refo bent: heb je een televisie in huis?
Dus zo:
- heb je wel een tv, ben je geen refo
- heb je geen tv, ben je zeer waarschijnlijk refo
Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
En dan zeg ik dat in dit soort discussies vaak de tv bezitter of tv kijker als niet reformatorisch wordt bestempelt door een deel van de Refobevolking. En dan wordt er niet puur gedoeld op het sociologisch aspect. Maar is het toch al snel vermengd met veroordelingen over iemands echtheid Wbt christen-zijn.boontje schreef:De discussie spitste zich even toe op de vraag over wat een 'echte refo' is, en het werd mij verweten dat ik die term heb gebruikt. Daarom herinner ik nog maar even aan de posting waarmee dit onderwerp begon en die -zoals gebruikelijk op dit forum- inmiddels volstrekt buiten beeld was geraakt. Toen ik het over 'echte refo's' had, bedoelde ik daarnaar te verwijzen. En ik wijs er ook nog maar even op dat ik de term alleen tussen aanhalingstekens heb gebruikt, omdat ik denk dat een 'echte refo' of een 'echte christen' niet op basis van dit soort uiterlijke kenmerken te herkennen valt. Er is er m.i. maar Eén die de 'echten' herkent; alle andere (voor)oordelen daarover zijn m.i. van bijzonder weinig waarde.Spreeuw schreef:Dit forum heet Refoforum. Daar zit het woord "refo" in. Nu hebben velen een maatstaf om te bepalen of je wel of geen refo bent: heb je een televisie in huis?
Dus zo:
- heb je wel een tv, ben je geen refo
- heb je geen tv, ben je zeer waarschijnlijk refo
Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
Dit zeg ik gezien de houding ten opzichte van tv bezitters in sommige kerken... Mbt tot eerder genoemde zaken!
En het bizarre is dat die gevoelens er niet zijn als het broeders of zusters betreft over onze landsgrens heen.
En Wbt term echte refo's, ik snap dat dat gebruikt is om een bepaalde groep te omschrijven uit sociologisch oogpunt. Maar dat zegt mij verder niet zoveel. Omdat dat alleen over uiterlijke zaken gaat.
Daar is niets mis mee. Zolang we dat dan wel strikt gescheiden houden van oordeel over iemands echtheid qua geloof. Ik weet even niet hoe anders te zeggen!
Als je puur sociologisch wil indelen kan je inmiddels niet meer zeggen dat tv kijken niet past bij een Refo. Aangezien bijna elke Refo allang via internet, via school of op andere wijze in aanraking komt met bewegende beelden in samenwerking met geluid.... En nog steeds worden we Refo,s genoemd....
Wanneer ik zie hoeveel filmpjes mijn kinderen op de reformatorische basisschool voorgeschoteld krijgen via het digitale schoolbord. Waar gebruik van gemaakt wordt om ze te belonen. (Filmpje na hard werken, leuke zoethouder, maar pure tijdsverspilling) en om lessen te ondersteunen. (Alleen zijn dan al die filmpjes echt noodzakelijk? Vroeger kon men toch ook zonder schooltelevisie op de Refoscholen?)
Nee Lien, dan plaats je je als school buiten de moderne maatschappij en dan ga je achterlopen.lien75 schreef:(Filmpje na hard werken, leuke zoethouder, maar pure tijdsverspilling) en om lessen te ondersteunen. (Alleen zijn dan al die filmpjes echt noodzakelijk? Vroeger kon men toch ook zonder schooltelevisie op de Refoscholen?)
Op een ouderavond kwam deze vraag ook van een verontruste ouder, omdat in elke klas opeens een tv hing.
Die ouders hadden thuis niet eens internet!
Maar op HAVO en VWO niveau, stromen de leerlingen door naar het HBO of universiteit, waar ook vaak met de moderne media wordt gewerkt.
Ik denk dat je dan als student wordt uitgelachen, zeker als je in bezit bent van een I phone.
We moeten niet zo krampachtig omgaan met bewegende beelden. Als je in een wachtkamer zit of je staat bij de slager op je beurt te wachten, hangt er vaak ook een levensgroot beeldscherm.
Precies, ik kom weinig echte "refo" refo's tegen.lien75 schreef:
En Wbt term echte refo's, ik snap dat dat gebruikt is om een bepaalde groep te omschrijven uit sociologisch oogpunt. Maar dat zegt mij verder niet zoveel. Omdat dat alleen over uiterlijke zaken gaat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik ga niet krampachtig om met bewegende beelden. Wel kan ik me ook de zorg van zo'n ouder wel begrijpen.Mara schreef:Nee Lien, dan plaats je je als school buiten de moderne maatschappij en dan ga je achterlopen.lien75 schreef:(Filmpje na hard werken, leuke zoethouder, maar pure tijdsverspilling) en om lessen te ondersteunen. (Alleen zijn dan al die filmpjes echt noodzakelijk? Vroeger kon men toch ook zonder schooltelevisie op de Refoscholen?)
Op een ouderavond kwam deze vraag ook van een verontruste ouder, omdat in elke klas opeens een tv hing.
Maar op HAVO en VWO niveau, stromen de leerlingen door naar het HBO of universiteit, waar ook vaak met de moderne media wordt gewerkt.
Ik denk dat je dan als student wordt uitgelachen, zeker als je in bezit bent van een I phone.
We moeten niet zo krampachtig omgaan met bewegende beelden. Als je in een wachtkamer zit of je staat bij de slager op je beurt te wachten, hangt er vaak ook een levensgroot beeldscherm.
Welk signaal geef je af als school als filmpjes als beloning worden ingezet? Is dat een christelijke levensinvulling?
Welk signaal geef je als school af als filmpjes worden ingezet om de groep rustig te houden?
Dat dat thuis ook mag? En dat het goed is om zo je tijd te besteden ipv bijvoorbeeld goede lectuur te lezen?
Welk signaal geef je af als je in de kerk bezitters van bewegende beelden niet als volwaardig lid van de christelijke gemeente beschouwt maar ondertussen buiten gezin op school gebruikers van dezelfde bewegende beelden wel als volwaardig kerkelijke leden te beschouwen?
En van mij mag er best gebruik gemaakt worden hoor van verantwoorde documentaires etc. Maar wel met mate. Nu moet iedere les wel opgeleukt worden met bewegende beelden want anders landt het niet....
We zijn niet alleen visueel ingesteld maar we verergeren het ook op zo'n manier. Welke gevolgen zou dat hebben?
Dus als daar de zorgen van die ouder over ging, deel ik die zorg!
En wanneer we als refo zo'n standpunt hadden dat tv niet past bij het christelijk leven! Maar omdat we niet achter willen lopen principes over boord zetten? Welk signaal geef je dan af? Principes zijn afhankelijk van omstandigheden? Of principes zijn gestoeld vanuit het Woord?
Laten we dan gewoon eerlijk zijn. En zeggen die principes waren misschien niet helemaal vanuit de juiste motieven gevormd. We doen niet dubbelhartig. Dus we accepteren dat we in deze wereld leven. En we proberen iedereen zowel kind, als gemeentelid een heilige levenswandel voor te houden. Maar we rekenen mensen niet af op iets wat inmiddels achterhaald is. Wanneer mensen, in bezit van tv, pc of wat dan ook voor Gods aangezicht eerlijk kunnen zeggen daar op een bijbelse manier mee om te gaan. We ons niet verlekkeren aan zaken die haaks staan op Gods Woord, moeten we dat voor waar houden! En niet zeggen dat dat niet kan! Op school kan het immers toch ook? Tenminste...mijn kinderen krijgen naar mijn weten niet bewust iets te zien wat niet gezien zou mogen worden!
Dan wordt er toch ook niet gezegd dat dezelfde mens als thuis, maar nu voor de klas, geen baas over de knop is?
Ik denk wat genuanceerder over een televisie.lien75 schreef:Ik ga niet krampachtig om met bewegende beelden. Wel kan ik me ook de zorg van zo'n ouder wel begrijpen.Mara schreef:Nee Lien, dan plaats je je als school buiten de moderne maatschappij en dan ga je achterlopen.lien75 schreef:(Filmpje na hard werken, leuke zoethouder, maar pure tijdsverspilling) en om lessen te ondersteunen. (Alleen zijn dan al die filmpjes echt noodzakelijk? Vroeger kon men toch ook zonder schooltelevisie op de Refoscholen?)
Welk signaal geef je af als school als filmpjes als beloning worden ingezet? Is dat een christelijke levensinvulling?
Welk signaal geef je als school af als filmpjes worden ingezet om de groep rustig te houden?
Dat dat thuis ook mag? En dat het goed is om zo je tijd te besteden ipv bijvoorbeeld goede lectuur te lezen?
Welk signaal geef je af als je in de kerk bezitters van bewegende beelden niet als volwaardig lid van de christelijke gemeente beschouwt maar ondertussen buiten gezin op school gebruikers van dezelfde bewegende beelden wel als volwaardig kerkelijke leden te beschouwen?
En van mij mag er best gebruik gemaakt worden hoor van verantwoorde documentaires etc. Maar wel met mate. Nu moet iedere les wel opgeleukt worden met bewegende beelden want anders landt het niet....
We zijn niet alleen visueel ingesteld maar we verergeren het ook op zo'n manier. Welke gevolgen zou dat hebben?
En wanneer we als refo zo'n standpunt hadden dat tv niet past bij het christelijk leven! Maar omdat we niet achter willen lopen principes over boord zetten? Welk signaal geef je dan af? Principes zijn afhankelijk van omstandigheden? Of principes zijn gestoeld vanuit het Woord?
Laten we dan gewoon eerlijk zijn. En zeggen die principes waren misschien niet helemaal vanuit de juiste motieven gevormd. We doen niet dubbelhartig. Dus we accepteren dat we in deze wereld leven. En we proberen iedereen zowel kind, als gemeentelid een heilige levenswandel voor te houden. Maar we rekenen mensen niet af op iets wat inmiddels achterhaald is. Wanneer mensen, in bezit van tv, pc of wat dan ook voor Gods aangezicht eerlijk kunnen zeggen daar op een bijbelse manier mee om te gaan. We ons niet verlekkeren aan zaken die haaks staan op Gods Woord, moeten we dat voor waar houden! En niet zeggen dat dat niet kan! Op school kan het immers toch ook? Tenminste...mijn kinderen krijgen naar mijn weten niet bewust iets te zien wat niet gezien zou mogen worden!
Dan wordt er toch ook niet gezegd dat dezelfde mens als thuis, maar nu voor de klas, geen baas over de knop is?
Wij hebben de kinderen nooit hoeven te vermanen om iets uit te zetten, dat deden ze zelf al. Als ze een kinderprogramma spottend vonden of er kwamen rare woorden in voor.
Maar ik was sowieso altijd zelf ook in de buurt, hier fungeerde de tv niet als oppas.
Maar Lien, een vraag: als kinderen een vervelend langdurige behandeling of onderzoek in het kinderziekenhuis moeten ondergaan, zet de verpleging altijd een tv bij het bed en mogen ze een DVD uitzoeken. Ga jij dan zeggen: nee, dat wil ik niet?
Mara schreef:Ik denk wat genuanceerder over een televisie.lien75 schreef:Ik ga niet krampachtig om met bewegende beelden. Wel kan ik me ook de zorg van zo'n ouder wel begrijpen.Mara schreef:Nee Lien, dan plaats je je als school buiten de moderne maatschappij en dan ga je achterlopen.lien75 schreef:(Filmpje na hard werken, leuke zoethouder, maar pure tijdsverspilling) en om lessen te ondersteunen. (Alleen zijn dan al die filmpjes echt noodzakelijk? Vroeger kon men toch ook zonder schooltelevisie op de Refoscholen?)
Wij hebben de kinderen nooit hoeven te vermanen om iets uit te zetten, dat deden ze zelf al. Als ze een kinderprogramma spottend vonden of er kwamen rare woorden in voor.
Maar ik was sowieso altijd zelf ook in de buurt, hier fungeerde de tv niet als oppas.
Maar Lien, een vraag: als kinderen een vervelend langdurige behandeling of onderzoek in het kinderziekenhuis moeten ondergaan, zet de verpleging altijd een tv bij het bed en mogen ze een DVD uitzoeken. Ga jij dan zeggen: nee, dat wil ik niet?
Ik heb langdurige ziekenhuisopnames meegemaakt. En ben hier altijd vrij in gelaten. Je hoefde echt niet een DVD uit te kiezen. en anders kreeg je de tip er een van thuis mee te nemen. en omdat een echte refo geen TV heeft maar wel een pc waar je een dvd op kan kijken deden we dat! Maar dat was ook omdat er tijdens de bahndeling stil gelegen moest worden. Het lang zou duren! en een ander spelletje doen, niet echt mogelijk was!

- Bonny
- Contacteer:
Wat ik me wel eens afvraag: kun je als 'refo' wel homevideofilmpjes maken van je gezin? Of is dit ook problematisch, gezien de hele tv-discussie?
The Groom's still waiting at the altar
Ik heb zelf nooit een filmpje gemaakt en ook nooit gemist.Bonny schreef:Wat ik me wel eens afvraag: kun je als 'refo' wel homevideofilmpjes maken van je gezin? Of is dit ook problematisch, gezien de hele tv-discussie?
Hoewel... ik sta tegen wil en dank wel op Youtube, als je filmpjes van mij oude basisschool bekijkt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Er zijn geen regels voor.Bonny schreef:Wat ik me wel eens afvraag: kun je als 'refo' wel homevideofilmpjes maken van je gezin? Of is dit ook problematisch, gezien de hele tv-discussie?